Welke motor kiezen voor beginner?!

Pieter26

Rookie
26 apr 2022
4
1
Ik ben sinds kort aan het lessen en binnenkort komt er een moment dat ik een motor ga kopen.

Nu heb ik er eentje op het oog namelijk een Honda CB1000R uit 2020 of later.

Als reactie krijg ik in mijn omgeving te horen "zou je dat nou wel doen zo'n zware motor"

Nu vraag ik mij persoonlijk af of zo'n fiets nou zo moeilijk te temmen is. Ik heb het vermoeden dat als ik een lichtere haal ik volgend jaar weer bij de winkel sta om toch een zware te halen dus dan maar gelijk de juiste kopen dacht ik zo.

Ik ben nu 35 jaar en heb absoluut geen ambitie om te laten zien hoe snel ik ben en ben mij heel bewust van de gevaren. Ik heb ook jaren op een crossbrommer gereden dus dat rijden gaat prima. Het is alleen even wennen aan het vermogen en de remkracht. Ook de motorrem is even wennen. Maar de motorbeheersing gaat uitstekend.

Is het zo voor een beginner dat het moeilijk is zo'n zware fiets met veel vermogen te rijden? Het laatste wat je wil is verrast worden als je een keer gas geeft als je de bocht uitkomt. Heeft iemand ervaring op dit gebied of enig nuttig advies voor mij? B.v.d.
 
Ongeveer dezelfde leeftijd als jij, begonnen op zware motoren en lekker afgezwakt in de loop der jaren. Niet omdat de zwaardere niet te beheersen waren, integendeel, makkelijker kan niet. Gas open en weg. Kind doet de was. Echter zelf ondervonden dat de kleintjes gewoon veel leuker zijn. Dan hebben we het vooral over hun speelse karakter, wendbaarheid, praktisch gebruik en zoveel meer. Ik denk niet dat ik ooit nog zin heb in iets boven 750cc of het model moet zo prachtig zijn dat ik er ter plaatse sta bij te kwijlen.

Het beste advies dat we je kunnen geven is inderdaad om wat proefritjes te doen om het verschil in vermogen, gewicht en zithoudingen aan te voelen voor je je eerste motor kiest.
 
@Pieter26 In algemene zin is er niets zinnigs over te zeggen. Feit is wel dat als je net je rijbewijs hebt, je misschien een virtuoze motor- of zelfbeheersing hebt (onaannemelijk, maar het zou kunnen), maar je doorgaans volstrekt onervaren bent in het motorrijden in het verkeer. En dat laatste heeft niets te maken met ervaring op een crossbrommer, of tientallen jaren autorijden: er worden simpelweg andere dingen van je gevraagd, en in de korte tijd lessen voorafgaand aan het behalen van je rijbewijs leerde je vooral een motorfiets bedienen. Pas nu ga je leren, vooropgesteld dat je gaat rijden.

Ik zie op zich geen reden waarom je niet met een zware / snelle motor kunt beginnen, je hebt immers geleerd hoe je zo’n ding moet bedienen. Hou er wel rekening mee dat zo’n ding veel zwaarder is (massa) dan menige lesmotor, en ongemerkt heel erg veel sneller kan, en soms ook gaat als je er niet op bedacht was. En dat komt niet omdat een 1000 een moeilijk te temmen motor is, maar omdat je zelf foute inschattingen gaat maken. Dus het is handig om je te realiseren dat je zelf wss nog onhandig bent in het hanteren van die massa bij lage snelheid en/of in krappe ruimtes, en dat je geen geen diehard scheurneus hoeft te zijn om door onervarenheid overvallen te worden door te hoge snelheid op het verkeerde moment of de verkeerde plaats, terwijl je nog niet geleerd hebt hoe je dat het beste oplost. Dat laatste dus even leren, maar dat geldt in principe ook als je met een lichtere fiets begint.

Ik ben het met @Robinjo eens dat je wss beter of sneller goed leert sturen en anticiperen als je met een wat lichtere motor begint, al is dat objectief gezien natuurlijk niet evident. Koop lekker wat je wilt, maar blijf altijd beseffen dat je niet gemaakt was om motor te rijden, en dat bepaalde menselijke eigenschappen je er eigenlijk volstrekt ongeschikt voor maken :+ .

Dat gezegd hebbende, mooi ding die Honda die je wilt, misschien direct na aankoop wat aanvullende lessen en cursussen ermee doen, zodat je meteen leert hoe de nieuwe motor en jijzelf zich/je gedraagt als je door omstandigheden gedwongen wordt er dingen mee te doen die je - zoals verreweg de meeste motorrijders - wss gaat proberen niet te doen (achtjes draaien, hard remmen en uitwijken in grenssituaties), zodat je er veilig mee op pad kunt. Het is volstrekt niet moeilijk om hard te rijden - gewoon een kwestie van ogen dicht en gas open - maar het is een stuk moeilijker om dat in goede banen te leiden als de dingen net even anders blijken te gaan dan je had verwacht. Maar ook dat geldt eigenlijk voor elke motor die je koopt, want tenzij het je oude lesmotor is, is het sowieso een andere.
 
Laatst bewerkt:
146 pk is niet misselijk voor een beginner. Maar zo'n viercilinder rijdt soepel en als je een beetje gevoel hebt voor zo'n motor zal het allemaal wel goed gaan. Op een lichte motor leer je m.i. wel beter naar de limiet rijden. Op zo'n CB1000 zal je dat, zeker in het begin, niet kunnen doen.

Ik zou hem hoe dan ook wel all risk verzekeren. :+
 
@Pieter26 In algemene zin is er niets zinnigs over te zeggen. Feit is wel dat als je net je rijbewijs hebt, je misschien een virtuoze motor- of zelfbeheersing hebt (onaannemelijk, maar het zou kunnen), maar je doorgaans volstrekt onervaren bent in het motorrijden in het verkeer. En dat laatste heeft niets te maken met ervaring op een crossbrommer, of tientallen jaren autorijden: er worden simpelweg andere dingen van je gevraagd, en in de korte tijd lessen voorafgaand aan het behalen van je rijbewijs leerde je vooral een motorfiets bedienen. Pas nu ga je leren, vooropgesteld dat je gaat rijden.

Ik zie op zich geen reden waarom je niet met een zware / snelle motor kunt beginnen, je hebt immers geleerd hoe je zo’n ding moet bedienen. Hou er wel rekening mee dat zo’n ding veel zwaarder is (massa) dan menige lesmotor, en ongemerkt heel erg veel sneller kan, en soms ook gaat als je er niet op bedacht was. En dat komt niet omdat een 1000 een moeilijk te temmen motor is, maar omdat je zelf foute inschattingen gaat maken. Dus het is handig om je te realiseren dat je zelf wss nog onhandig bent in het hanteren van die massa bij lage snelheid en/of in krappe ruimtes, en dat je geen geen diehard scheurneus hoeft te zijn om door onervarenheid overvallen te worden door te hoge snelheid op het verkeerde moment of de verkeerde plaats, terwijl je nog niet geleerd hebt hoe je dat het beste oplost. Dat laatste dus even leren, maar dat geldt in principe ook als je met een lichtere fiets begint.

Ik ben het met @Robinjo eens dat je wss beter of sneller goed leert sturen en anticiperen als je met een wat lichtere motor begint, al is dat objectief gezien natuurlijk niet evident. Koop lekker wat je wilt, maar blijf altijd beseffen dat je niet gemaakt was om motor te rijden, en dat bepaalde menselijke eigenschappen je er eigenlijk volstrekt ongeschikt voor maken :+ .

Dat gezegd hebbende, mooi ding die Honda die je wilt, misschien direct na aankoop wat aanvullende lessen en cursussen ermee doen, zodat je meteen leert hoe de nieuwe motor zich gedraagt als je door omstandigheden gedwongen wordt er dingen mee te doen die je - zoals verreweg de meeste motorrijders - wss gaat proberen niet te doen (achtjes draaien, hard remmen en uitwijken in grenssituaties), zodat je er veilig mee op pad kunt. Het is volstrekt niet moeilijk om hard te rijden - gewoon een kwestie van ogen dicht en gas open - maar het is een stuk moeilijker om dat in goede banen te leiden als de dingen net even anders blijken te gaan dan je had verwacht. Maar ook dat geldt eigenlijk voor elke motor die je koopt, want tenzij het je oude lesmotor is, is het sowieso een andere.
Dank voor je reactie. Ik ga nog een extra cursus doen bij de knmv voor voertuigbeheersing en een slipcursus idd. Alleen ik denk niet dat ik dan mijn eigen fiets moet rijden maar ik ga het zien.
 
146 pk is niet misselijk voor een beginner. Maar zo'n viercilinder rijdt soepel en als je een beetje gevoel hebt voor zo'n motor zal het allemaal wel goed gaan. Op een lichte motor leer je m.i. wel beter naar de limiet rijden. Op zo'n CB1000 zal je dat, zeker in het begin, niet kunnen doen.

Ik zou hem hoe dan ook wel all risk verzekeren. :+
Haha nog een ander punt waar ik al twijfels bij had. Kost zo 700 euro per jaar die all risk.
 
Ligt volledig aan jezelf. Op mijn 19e mijn rijbewijs gehaald en op mijn 20e een cbr1100xx gekocht (na 2 lichte motoren te hebben gehad)
 
Ik ben nu 35 jaar en heb absoluut geen ambitie om te laten zien hoe snel ik ben en ben mij heel bewust van de gevaren.
Hahaha ja maar dat vergeet je allemaal wanneer je even aan die gas hendel hebt mogen lopen draaien.;)
Overigens ben ik gewoon van mening dat je de motor moet kopen die je wilt ongeacht cc's of PK's, koppie erbij houden weten waar je grenzen liggen, zelf ook op fireblade begonnen.

En een rode hayabusa is dat niet wat voor je?
 
Dank voor je reactie. Ik ga nog een extra cursus doen bij de knmv voor voertuigbeheersing en een slipcursus idd. Alleen ik denk niet dat ik dan mijn eigen fiets moet rijden maar ik ga het zien.
Ik denk dat je dat juist wel moet doen, met je eigen fiets rijden (behoudens bij die slipcursus), want anders heb je er niets aan. Kijk behalve naar voertuigbeheersing ook even naar VRO-Risico (openbare weg: risicoherkenning, etc.).
 
Ik rij zelf een oudere CB1000R (zie foto) en ik vind 't echt een makkelijk ding. Heb trouwens de eerste 4 jaar op een oude CBR600F gereden en ik moet eerlijk zeggen dat ik de CB1000R met langzame manoeuvres nog makkelijker vind dan de CBR. Denk dat dat met name komt doordat de CB een normaal stuur heeft in plaats van clip ons. Verder is de CB niet eens veel zwaarder. Mijn CBR (F3) had nog een stalen frame, dus dat was ook niet heel licht te noemen.
Hij heeft me trouwens weleens verrast hoor. Even vlot optrekken en het voorwiel in de lucht gooien bijvoorbeeld.. oeps, dat ging met die CBR niet zo makkelijk :+

Vraag me trouwens wel af waarom je zo'n nieuwe CB wil rijden. Als je die neerlegt is het huilen, of je moet je scheel willen betalen aan een all risk verzekering.
 
Ik rij zelf een oudere CB1000R (zie foto) en ik vind 't echt een makkelijk ding. Heb trouwens de eerste 4 jaar op een oude CBR600F gereden en ik moet eerlijk zeggen dat ik de CB1000R met langzame manoeuvres nog makkelijker vind dan de CBR. Denk dat dat met name komt doordat de CB een normaal stuur heeft in plaats van clip ons. Verder is de CB niet eens veel zwaarder. Mijn CBR (F3) had nog een stalen frame, dus dat was ook niet heel licht te noemen.
Hij heeft me trouwens weleens verrast hoor. Even vlot optrekken en het voorwiel in de lucht gooien bijvoorbeeld.. oeps, dat ging met die CBR niet zo makkelijk :+

Vraag me trouwens wel af waarom je zo'n nieuwe CB wil rijden. Als je die neerlegt is het huilen, of je moet je scheel willen betalen aan een all risk verzekering.
Ja ach voor het geld hoef ik het niet te laten, dan maar een mooie. Ik vond die verzekering ook duur maar dat komt meer omdat ik Nederlander ben en gierig ben ;). Zelfde reden dat ik niet voor de MV agusta dragster ga. Prachtige fiets maar waarom is die zoveel duurder dan de honda?
 
Is het zo voor een beginner dat het moeilijk is zo'n zware fiets met veel vermogen te rijden? Het laatste wat je wil is verrast worden als je een keer gas geeft als je de bocht uitkomt. Heeft iemand ervaring op dit gebied of enig nuttig advies voor mij? B.v.d.

Ik was 40 en als beginner kocht ik een 916.
Want droomfiets en leren met het vermogen omgaan moet je ongeacht welke motor dan ook. Met elke motor kan het zo fout gaan. Koop gewoon wat je wil hebben.
 
Laatst bewerkt:
Zelfde reden dat ik niet voor de MV agusta dragster ga. Prachtige fiets maar waarom is die zoveel duurder dan de honda?
Tja, vraag ik me ook af. Ik heb er laatst nog eentje in het echt bewonderd en ik moet eerlijk zeggen dat ik het maar een klein ding vond. Zelfs met mijn zeer gemiddelde 1.80m vond ik het geen gezicht.
 
Ik zit een beetje in dezelfde situatie, ook nog volop aan het lessen maar tegelijkertijd ook aan het kijken wat ik nou wil gaan kopen als ik straks (groot en sterk ben) mijn rijbewijs heb. Ik kijk daarbij ook vooral naar het gebruik: Ik wil de motor als woon-werkverkeer + tourritten en alles daartussenin gaan gebruiken. Eigenlijk de motor als vervanging van de auto. Ik heb me laten vertellen dat een 750cc + motor dan het beste uit de verf komt, omdat je er lange stukken (snelweg) mee moet rijden. Dat dat met een lichtere motor niet echt een prettige ervaring blijkt te zijn (trillingen, steeds maar hoge toeren, etc.)...

Ik ben 9 jaartjes jonger dan jij, maar ook ik ben me bewust van de gevaren en ben voornemens mezelf in de hand te houden. Dat heeft voor mij niet met de zwaarte van de motor te maken, maar meer met het feit dat ik op een motor zit.
 
Upgraden in vermogen is erg makkelijk, downgraden altijd klote. Houd dat ook even in gedachten :9

Verder zijn die Japanse 4 cilinders bijna suf te noemen zo tam zijn ze. Probleem is dat je heel soepel, heul onbenullig hard gaat. Totdat de situatie even niet soepel is.

Buiten dat zou ik sowieso geen 1000 racer kopen. Die kun je gewoon niet lekker gebruiken.
Als ik momenteel op de markt was voor een racer kocht ik het liefst een 400 of 600. Hoe kleiner, hoe meer je er "hard" mee kunt rijden. Een 400 kun je bijna voltijd in de powerband rijden. Een 600 een kwart van de tijd. Een 1000 misschien 1x per ritje.
Voor mij is het in de powerband rondscheuren juist het hele punt van een racer. Om wat op rond te toeren en rustig te pokkellen zijn het gewoon horken van dingen.
 
Ik ben sinds kort aan het lessen en binnenkort komt er een moment dat ik een motor ga kopen.

Nu heb ik er eentje op het oog namelijk een Honda CB1000R uit 2020 of later.

Als reactie krijg ik in mijn omgeving te horen "zou je dat nou wel doen zo'n zware motor"

Nu vraag ik mij persoonlijk af of zo'n fiets nou zo moeilijk te temmen is. Ik heb het vermoeden dat als ik een lichtere haal ik volgend jaar weer bij de winkel sta om toch een zware te halen dus dan maar gelijk de juiste kopen dacht ik zo.

Ik ben nu 35 jaar en heb absoluut geen ambitie om te laten zien hoe snel ik ben en ben mij heel bewust van de gevaren. Ik heb ook jaren op een crossbrommer gereden dus dat rijden gaat prima. Het is alleen even wennen aan het vermogen en de remkracht. Ook de motorrem is even wennen. Maar de motorbeheersing gaat uitstekend.

Is het zo voor een beginner dat het moeilijk is zo'n zware fiets met veel vermogen te rijden? Het laatste wat je wil is verrast worden als je een keer gas geeft als je de bocht uitkomt. Heeft iemand ervaring op dit gebied of enig nuttig advies voor mij? B.v.d.
Gewoon lekker gaan proefrijden, kijken wat je persoonlijk leuk vindt, waarschijnlijk heb je les op een 4 cilinder, misschien vind je een 2 cilinder of een 3 cilinder wel allemachtig leuk. Opzich maakt het vermogen dan weinig uit, enige is dat je net iets minder marge hebt voor fouten hoe meer koppel/vermogen je hebt.
 
Verder zijn die Japanse 4 cilinders bijna suf te noemen zo tam zijn ze. Probleem is dat je heel soepel, heul onbenullig hard gaat. Totdat de situatie even niet soepel is.

Buiten dat zou ik sowieso geen 1000 racer kopen. Die kun je gewoon niet lekker gebruiken.

Scheelt dat een CB1000R geen racer is, maar gewoon een (vlotte) naked. Een 4 cilinder suf? Tja, misschien een beetje, maar daardoor zijn ze wel makkelijk te rijden.
Woon-werk doe ik er soms weleens mee trouwens. Dat gaat prima, maar als ik het hele land door zou moeten zou ik toch liever wat anders pakken :)
 
Scheelt dat een CB1000R geen racer is, maar gewoon een (vlotte) naked. Een 4 cilinder suf? Tja, misschien een beetje, maar daardoor zijn ze wel makkelijk te rijden.
Woon-werk doe ik er soms weleens mee trouwens. Dat gaat prima, maar als ik het hele land door zou moeten zou ik toch liever wat anders pakken :)
Opzich zijn die moderne hyper-nakeds niet zo suf meer, zijn vaak gewoon iets aangepaste racerblokken die erin liggen
 
Suf bedoelde ik hier in de positieve zin des woords. Het zijn geen niks-niks-niks-ALLEEEESSSS-niks machines.

Toegegeven mijn hoofd had CB1000R even vertaald naar CBR1000 😅
 
Opzich zijn die moderne hyper-nakeds niet zo suf meer, zijn vaak gewoon iets aangepaste racerblokken die erin liggen
Jep, volgens mij is dat blok van die CB1000R van mij in de basis hetzelfde blok als die van een Fireblade. Er komt alleen niet zo idioot veel PK uit.
 
Suf bedoelde ik hier in de positieve zin des woords. Het zijn geen niks-niks-niks-ALLEEEESSSS-niks machines.

Toegegeven mijn hoofd had CB1000R even vertaald naar CBR1000 😅
waar het hart van vol is ;) Maar ik snap wat je bedoelt met het niks-niks-niks-ALLEEESSSS, zo'n zenuwachtige 600 die pas bij 8000 toeren begint te trekken kun je gewoon niet meer gebruiken
 
Jep, volgens mij is dat blok van die CB1000R van mij in de basis hetzelfde blok als die van een Fireblade. Er komt alleen niet zo idioot veel PK uit.
klopt, gelukkig is die 146pk net genoeg voor de snelweg en kom je met 104Nm misschien net sneller weg dan die VW up bij een stoplicht
 
Terug
Bovenaan Onderaan