Welke motor kiezen - zeer breed orrienterend

willemhs

Rookie
28 mrt 2005
7
0
boxmeer
Hallo,

2 jaar geleden heb ik een Kawasaki ZZR600 gekocht. Pittige motor, vond ik zelf. Reageerde erg agressief op het gas. Ook vond ik hem te zwaar, lomp en locht. Wel een heerlijke motor om snelweg te rijden. Omdat de motor mij te veel uitnodigde om altijd veel te hard te rijden heb ik de motor na 3 maanden weer de deur uit gedaan.
Nu, 2 jaar later, begint het weer te kriebelen. Ik ben niet van plan om weer een ZZR te gaan kopen. Ik denk dat ik beter af ben met een lichtere motor (misschien een 400cc??). Maar ook qua gewicht lichter. Liever ook een wat kleinere wielbasis. Ik heb het idee dat een lichte motor (qua gewicht) prettiger, en wat beter te hanteren is.
Ook wil ik eens proberen om te oefenen om hem op het achterwiel te krijgen. Mede hierdoor is het misschien verstandig om geen racer met kuip te kopen (wellicht dat de motor een keer op z'n zijkant komt te liggen).
Ik ben technisch en handig, dus een schademotor opkopen en hier een naked bike van maken lijkt me ook prachtig om te doen.
Verder ben ik 24jaar, waardoor mijn verzekeringsmaatschappij mij een maximum vermogen van 100pk oplegt. Ik zal er nauwelijks mee op de snelweg komen.
Een crosmotor lijkt me weer iets te grof (denk zelf dat dat niet prettig is voor woon-werk verkeer).

Iemand tips? Modellen waar ik eens naar moet kijken?
 
Laatst bewerkt:
Hmm.. ik vraag me toch af van welk bouwjaar die ZZR is? Een ZZR600 is toch niet zo zwaar lijkt me?

Mogelijk dat je wat minder sportiefs moet nemen? (voorbeeldje, een Fazer)
 
Een allroad is perfect voor woon-werk vind ik persoonlijk.
een lichte uitvoering bv. transalp, f650gs, pegaso, enz... rijd niet al te zwaar en is lekker wendbaar en heeft een rendabel verbruik(ong 1:20). Tevens zit je lekker rechtop en zo meer overzicht.

Ik rijd zelf een Aprilia Caponord, deze is voor het toeren en vakanties.
En ik heb een honda NX250 voor woon-werk. Dit ding weegt 110 kilo SUPER wendbaar en verbruikt 1:30. :)

Of een supermotard is ook wel top voor woon-werk......vooral als je haast hebt }) .

Maar dit is ook een kwestie van smaak natuurlijk. Ieder zijn type motorfiets!!

Sucses met het zoeken!
 
Suzuki Bandit 600
Suzuki SV650
Honda Hornet 600
Kawa Versys etc....etc...

Hard rijden doe je zelf, of je nu een 400cc rijd of een 1200cc. Jij hebt het gas in handen. Als je denkt dat je jezelf op een simpele 600cc al niet in bedwang kan houden zal dat op een 400cc niet minder zijn.

Wordt volwassen, leer je verstand en gashand te gebruiken en koop iets van hierboven. Prima om goed mee te leren rijden, en genoeg fietsen die zeer prettig sturen en ruim voldoende vermogen hebben.
 
Of misschien een ducati monster. Deze zijn er al vanaf zo'n 55 pk bij 600cc ideaal voor jou als je echt een lichte motor wil en ook nog een wheely wil doen, bovendien zeer weinig kuipduilen en de oudere modellen met 600cc zijn goed betaalbaar.
 
Als je een motor zoekt voor B-wegen, met voldoende vermogen maar niet te veel, weinig onderhoud en gedoe met een ketting... denk dan aan een Honda NTV 650, 1:21

Als je jezelf echt wil pijnigen met minder vermogen ( maar het voordeel van nog meer wendbaarheid en 1:30) neem dan net als ik een CBF250 of NX250 oid. 8-)
 
Laatst bewerkt:
gpz/x 600 , wat minder agressief dan de zzr :)

of rij voor de lol eens een tijdje op een zzr1100 oid en ga dan op een 600 zitten... (is een brommertje)

Wil je gaan stunten is een allroadje het makkelijkst op t achterwiel te krijgen..
een leuke 600cc "normale fiets" volstaat ook :) (iig kun je elke fiets daar wel voor gebruiken).

en je mag maar 100pk? :? raar verhaal...

cbrf/gpz/gsxf ... of vraag het aan de jongens van RWP ;)
 
Hallo,

Verder ben ik 24jaar, waardoor mijn verzekeringsmaatschappij mij een maximum vermogen van 100pk oplegt. Ik zal er nauwelijks mee op de snelweg komen.

Waar slaat dat op? Ik ben bijna 20 en bijna klaar met 25kW, maar ik zou niet meteen meer dan 100pk mogen rijden, van mijn verzekering nota bene?!
Ik zit bij Unive en ik heb mijn 1100 al in verzekering gebracht, maar ze hebben het vermogen niet ter sprake gebracht... :?

:$
 
Waar slaat dat op? Ik ben bijna 20 en bijna klaar met 25kW, maar ik zou niet meteen meer dan 100pk mogen rijden, van mijn verzekering nota bene?!
Ik zit bij Unive en ik heb mijn 1100 al in verzekering gebracht, maar ze hebben het vermogen niet ter sprake gebracht... :?

:$

precies ik ben 21 en heb mijn 120pk sterke motor zonder enig probleem in de verzekering gekregen hoor :?
 
dat zwaar lomp en loch kon ook aan de banden liggen hoor.
heb zelf zx6r, en heb op een andere gereden, precies zelfde alleen andere banden,
en dat scheelde gigantisch. vorige eigenaar had de mijne vierkant gereden, en ik ben student dus rij ik ze wel ff op
maar daarna komen er dus echt mooie ronde michelins onder zoals die andere ook had
 
Zou een Yamaha xt 660 x wat zijn? Is een motor waar je goed mee weg komt, is niet al te zwaar, een beetje speels, en kan op de snelweg goed meekomen.
Is beroemd om de handelbaarheid, en heeft een veel hogere houding dan een supersport.

Maar er zijn zo veel mogelijkheden.
 
Kijk, nou heb ik een hoop modellen om te vergelijken. Dat word een avondje googelen.
Ik woon gewoon in nederland. Natuurlijk kan ik een motor boven de 100pk verzekeren, ik heb een volwaardig motor rijbewijs. Alleen de verzekeringsmaatschappij waar ik mijn auto ook heb verzekert (zlm) wil mij (<24jr) niet verzekeren met een motor boven de 100pk.
 
you ideale motor:

yamaha bt1100 (bulldog)

-dik vtwin blok, dus zeer mooi geluid
-mooi naked bike uiterlijk, en staat zeer stoer met t blok eronder
-toch heel erg wendbaar en goede remmen. goede stuurmotor
-niet erg duur in aanschaf
-cardan aandrijving en 65 pk dus niet te veel maar meer dan genoeg.
full
 
Als het om het gewicht van een motor gaat, moet je niet alleen op het gewicht zelf letten. Klinkt raar, maar er zit een logica achter.

Mijn ervaring daarmee: mijn FJ weegt volgens kenteken 271 kg, m'n vorige motor (een VF700 Sabre) zou iets van 225 kg moeten wegen. Die laatste was voor het gevoel zwaarder met 'm rechtop zetten vanaf de jiffy. Het ligt er sterk aan waar het zwaartepunt va de motor ligt.

Dat zal de laatste jaren natuurlijk verder naar beneden gegaan zijn, voor en beter weggedrag.
 
bmw f650 gs kun je nog offroaden alsje dat wil.

daarbij kun je ook naar een twin gaan kijken. daar heb je door het gebulder van de motor al snel het gevoel dat je snel gaat zonder dat dat echt het geval hoeft te zijn.
 
Rare verzekering. Kijk naar een andere...

ZZR 600 is echt niet zwaar, zelfs mn vriendin (50 kg, 1.58 cm) kan die van haar hanteren :X .
 
Of misschien een ducati monster. Deze zijn er al vanaf zo'n 55 pk bij 600cc ideaal voor jou als je echt een lichte motor wil en ook nog een wheely wil doen, bovendien zeer weinig kuipduilen en de oudere modellen met 600cc zijn goed betaalbaar.

Ha, dan hoef je je ook geen zorgen te maken over het repareren na het vallen door een wheelie. Je bent daarvoor al genoeg tijd kwijt met reparaties... :+
 
En een Suzuki GS 500E (45pk) of een Yamaha xj 600s (60pk).
Is zoiets iets om op het achterwiel te krijgen. Komt zo'n GS 500e misschien vermogen tekort?

BertV (xj600s) en Johnnn (GS 500e), kunnen jullie wat meer vertellen over deze motoren
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan