Welke motor maakte de grootste indruk op je?

De motor die de meeste indruk op me maakte? Dat was de motor waardoor ik in circa 1976 (op circa 5 jarige leeftijd) in een klap besefte dat ik een motorrijder was. Vanaf dat moment wist ik 100% zeker dat ik ging motorrijden.

Ik reed op mijn driewiel skeltertje over de stoep en daar stond een blinkende CB750 te blinken. Vanaf afstand was hij me opgevallen omdat hij daar zo stond te blinken. Ik had de eigenaar er al eens een paar keer op zien rijden en ik wilde nou wel eens van dichtbij zien hoe zo'n ding er uit zeg. Toen ik er naartoe reed, viel mijn oog op de glazige blauwe verkleuring op de uitlaatbochten. Ik was gefascineerd door de glazige olie achtige blauwe kleurschakering en werd er onweerstaanbaar door aangetrokken. Maar helaas... Toen ik het probeerde aan te raken maakte een scherpe pijn zich van mij meester. Dat was heet! Dikke blaren op mijn vingertoppen maar vanaf dat moment wist ik het zeker: Dit is mooi EN gevaarlijk en dus MOET ik een motor hebben.

Dit moment staat mij nog altijd bij als de dag van gisteren. Ben inmiddels 42 jaar oud.
 
De motor die de meeste indruk op me maakte? Dat was de motor waardoor ik in circa 1976 (op circa 5 jarige leeftijd) in een klap besefte dat ik een motorrijder was. Vanaf dat moment wist ik 100% zeker dat ik ging motorrijden.

Ik reed op mijn driewiel skeltertje over de stoep en daar stond een blinkende CB750 te blinken. Vanaf afstand was hij me opgevallen omdat hij daar zo stond te blinken. Ik had de eigenaar er al eens een paar keer op zien rijden en ik wilde nou wel eens van dichtbij zien hoe zo'n ding er uit zeg. Toen ik er naartoe reed, viel mijn oog op de glazige blauwe verkleuring op de uitlaatbochten. Ik was gefascineerd door de glazige olie achtige blauwe kleurschakering en werd er onweerstaanbaar door aangetrokken. Maar helaas... Toen ik het probeerde aan te raken maakte een scherpe pijn zich van mij meester. Dat was heet! Dikke blaren op mijn vingertoppen maar vanaf dat moment wist ik het zeker: Dit is mooi EN gevaarlijk en dus MOET ik een motor hebben.

Dit moment staat mij nog altijd bij als de dag van gisteren. Ben inmiddels 42 jaar oud.

Dat had ik al in de gaten. ;)
 
Een Yamaha WR450f supermoto. De eerste paar minuten kneep ik steevast te hard in de voorrem. Een vingertje bleek genoeg. Gas geven durfde ik eigenlijk pas in....ik weet niet eens welke versnelling. Na een paar rondjes klikte het en begon ik door te krijgen met wat voor belachelijke fratsen je weg kan komen op zo'n ding. Platter dan plat, van rechts naar links smijten, langzaam over een laagje zand naar buiten driften en dat best prima vinden, hard remmen, sliden....

Op een goede tweede plek staat de Suzuki DR750 van een maat van me. Want wat bezielt iemand toch om op zo'n tractor te rijden??! Oh wat zat ik er naast. Midden in een ijskoude Harz deden we motorruil, en het uur daarop herinner ik me als een van meest hilarische ritten uit mijn motorcarriëre. Zo'n eind jaren 80 allroad met hobbelpaardvering, totaal geen gevoel behalve dat alles kan en mag, een voorvork die zich ondanks het onderbemeten remklauwtje opvouwt als een wokkel bij het aanremmen, een breed stuur waar je met al je kracht aan hangt om het 21" voorwiel en 30 liter benzine op tijd de goeie kant op te krijgen, onder je een 750cc eenpitter die z'n best doet om alles kapot te stampen, maar tegelijkertijd verbazingwekkend soepel is......overstemd door het gevoel dat iedereen aan de kant moet, want DR BIG komt eraan 8-)
 
Laatst bewerkt:
Heb nog niet op veel motorfietsen gereden maar de motorfiets die de grootste indruk maakte was ook de eerste echte motor waar ik een ritje op mocht maken, een jaren 90'r Honda CR250. Gasreactie en acceleratie was toch wel even heel wat anders dan van een ontgrenst brommertje. :)

Vond een ritje op een Suzuki GSX600F ook wel spannend maar dat lag meer aan de weersomstandigheden, vol gas optrekken tot 170km/u is op de meeste motoren wel spannend met ijzel op de weg. :Y
 
Heb nog niet op veel motorfietsen gereden maar de motorfiets die de grootste indruk maakte was ook de eerste echte motor waar ik een ritje op mocht maken, een jaren 90'r Honda CR250. Gasreactie en acceleratie was toch wel even heel wat anders dan van een ontgrenst brommertje. :)

Vond een ritje op een Suzuki GSX600F ook wel spannend maar dat lag meer aan de weersomstandigheden, vol gas optrekken tot 170km/u is op de meeste motoren wel spannend met ijzel op de weg. :Y

Dat is gewoon dom bezig zijn!
 
Welke motor op mij een redelijke grootte indruk maakte was de bimota SB2. Ik reed zelf toen nog op een yamaha RD50 brommer en was aan het kijken bij toen nog Ton Borsboom in Nunspeet. Daat stond toen een Bimota SB2 buiten een rode met witte. En ja binnen in de showroom stond er nog 1 maar dan een blauw witte. Mijn gedachte was die wil ik later ook hebben. Maar tot mijn spijt ise er nooit een Bimota gekomen bij mij. Nu ik de SB2 weer op foto's terug zie vind ik hem eigenlijk helemaal niet zo mooi. Maar het is natuurlijk de beleving van toen der tijd.
 
Mijn eigen motor wegens geluid en koppel: mt01

testgereden: Buell XB12S, ik reed toen nog met 25 kw, en eens gsxr 750, enigste racer die ik ooit heb gereden. was me te krachtig bijna bij hoge toeren, leek alsof alles te snel ging voor je denkvermogen bij sprintjes.

en al laatste ktm 450 enduro, technische route mee gereden in argentinie met ervaren enduro rijder erbij met tweede ktm. onder de indruk waar zo een ding overal zonder morren overheen kruipt, gignatische boomstronken en verticale stukken, rotsblokken, whatever, is niet te stoppen. stukken waar ik een half uur nooit van had geloofd dat je er over kon rijden met een moto vond ik doodnormaal later die dag
 
zx10r 04/05. Sportief, korte actieradius, rauw, foutje word meteen genadeloos afgestraft, voorwiel niet aan de grond te houden, veel te lange 1ste versnelling (160+).....maw alle zaken die je niet in een motor wil zien......echter heeft de emotie het lang kunnen winnen van de ratio. Als je aan het gas gaat hangen, man wat een sensatie.

Sinds kort overgestapt naar een fz6 s2 die volgens ratio de perfecte motor voor me is, echter mis ik wel de overweldigende power en emotie van de 10 :]
 
Vroeger, heel lang geleden heb ik op een z900 gereden, de 2 e versie met dubbele remschijf voor en grotere carburateurs.
Dat was een beest van een machine, kwam toen van een GT 750 (suz), maar die Kawa reed als vergif.
Van zwijndrecht via de Munikkensteeg of was het molenvliet (what ever) naar hendrik ido ambacht, ff doortrekken naar 180 en het stuur slaat bijna uit mijn handen.
Als ik er aan denk krijg ik nog de kriebels.
Volgens mij meer dan 90 pk en dat was toen erg veel.

In de jaren 90 had ik het geluk dat ik op een R7 in racetrim een paar rondjes op Assen mocht rijden, ook hier een waar genot en iets van 150/160 pk

Vorig jaar wederom Assen nu op mij favoriete merk een 1198 SP van mijn maat.
BIZAR met hoofdletters, fysiek slopend en na 10 rondjes helemaal bekaf de pits in en hierdoor super respect gekregen voor de rijders die op een dergelijke fiets meedoen in de diverse kampioensschappen.

Hoeveel pk die 1198 SP heeft weet ik niet want deze is niet standaard maar je ziet wel dat vroegerrrr, 90 pk al veel was, waar ligt de grens ???

Fons
 
Laatst bewerkt:
Ik was denk 12 toen ik bij een vriend de rd 500 in malboro kleuren zag. De motor stond warm te draaien, met van die rypische tweetakt pluimen uit de 4 uitlaten.

Waarschijnlijk is mijn facinatie met motoren daar begonnen. Ik vond het echt machtig.
 
Een Duc Monster en een R6 gehad.. maar de klap op de vuurpijl was toch de KTM 690 SMC R.. man man man.. wat heb ik genoten van dat ding zeg. Met pijn in me hart verkocht.
 
In 2003 stond de introductie van de Aprilia RSV 1000 R Tuono in de bladen. Toen nog de gelimiteerde uitvoering met carbon, en met grijs van kleur.

Die motor had voor mij toch wel een wauw effect. (ik reed toen een RS50 en mn vader een ETV 1000 Caponord). Mn pa was uitgenodigd voor een proefrit op zo'n ding, en ik ging mee om te kijken. Toen we aankwamen tilde Leo Theunissen een zeiltje op. "Deze was eigenlijk voor de proefrit bedoelt, maar die hebben ze kort gereden, maar ik heb er nog wel een staan in de showroom. Ik tank m ff vol". Groene plaat erop, hij stapt op, geeft gas, rijdt op zn achterwiel de straat uit naar het tankstation, gooit hem vol rijdt op zn achterwiel terug. "Doe wel een beetje rustig aan, hij is nogal hitsig..." _O- _O-
 
Achterop bij een oom met een XJ600.

Wat een power, gek genoeg maakte ik de vergelijking met het zitten op de motorkap van een auto.
Niet te stoppen oid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan