Welke motor maakte de grootste indruk op je?

metrohusky.jpg


Als jochie van 13, de huskie van de broer van een vriendje. Wij met onze crossbrommertjes als hij kwam rijden stond iedereen met open mond te kijken naar de capriolen die hij uithaalde.
 
nadat ik een nieuwe gwx750es had gekocht ,kreeg ik niet lang daarna een motormagazine in handen met een artikel over de katana 1100 erin.
Ik heb er echt wakker van gelegen.
Niet lang daarna stond er een occassion bij een deaer te koop.
De nieuwe gsx750es ingeruild en rijden met dat ding.
Wat heb ik er van genoten.
Helaas heb ik de katana na 2 jaar, total loss gereden.
Maar wat een machine,nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
Mijn TL1000S.

Ik zat in de showroom terwijl hij klaar werd gemaakt voor een proefrit.

Opeens hoorde ik een super zwaar en diep stationair lopend 2 cilinder geluid. Op het moment dat ik besefte dat het de TL met open dempers was, had ik eigenlijk al geen proefrit meer nodig....

Ik mocht ondanks dat ik nog geen rijbewijs had er een stuk op rijden en damn wat een geweld is zoiets als je alleen een lesmotor gewend bent.
 
Ik rijdt regelmatig op mooie zware machines. Niet van mezelf maar van een goede vriend, groot liefhebber van snelheid. Even een greep uit de afgelopen paar maanden: fzr1000, Blackbird, R-1, ZX12-R. Dat is bij tijd en wijle best indrukwekkend, maar:....................

Toch maakte een Jawa 250CC de meeste indruk op mij. Ik moet een jaar of 4 geweest zijn toen de buurjongen op een JawasSteeds over de laan heen en weer reed, tot grote ergernis van de hele buurt. De laan was deels onverhard en de wapperende haren, monstrueuze bakkebaarden (het was in de nadagen van de hippietijd) en opwervelende stofwolken deden het mij voorkomen alsof hij met wel 300km/h voorbijvloog.

Denk dat het motorvirus mij toen te pakken heeft gekregen.
 
Eigenlijk hebben wel meerdere motoren indruk op mij gemaakt, maar dat was meer omdat ik toen op een paar motoren reed toen ik nog geen rijbewijs had, en alleen maar een brommer gewend was. en dan voornamelijk het vermogen, dat was best even schrikken!
Een Honda CB500 uit ik denk 1976 en een Suzuki GT750, damn, dat was ook wel heel indrukwekkend!! Ook het gebrek aan remkracht van zo'n ding. ;)

Ook een paar keer een stuk op een RG250 gereden, nooit verwacht dat je met zo'n "opgevoerde brommer" zoveel plezier kunt hebben, wat een heerlijk machientje!
 
YZ500 (Yamaha) speelgoed uit begin jaren '90 maakt nog steeds indruk op me (ook in de WR trim) én uiteraard de turbine aangedreven Y2K ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb er nog niet op gereden en alleen live gezien bij de dealers en de motorbeurs.

Man o man wat vind ik dit toch een mooie brommert :o Wat mij betreft staat dat ding zo snel mogelijk in de garage :+

cb1100-naked-2013-077.jpg


13_CB1100_CandyRed.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ooit een oude 125CC Rond Sacks crosser gekocht.
De vader van Gerard Rond woonde bij ons in de buurt en vond het wel leuk om zo'n jochie te helpen.
Hij maakte in een paar uurtjes met wat gebruikte onderdelen dat ding klaar.
Niet te geloven wat ging dat ding, daar was mijn oude Gebben Kreidler echt niets bij.

Maar toch denk ik dat ik mijn huidige motor nog veel hoger aan sla wat betreft beleving.
Wel eens op een Honda X11 gereden, dan weet je wat ik bedoel.
 
Lagen er ook nog andere blikjes ? :)

Er lag behoorlijk wat rommel langs die Route Nationale, zo,n typische Franse drie baans weg met 2 banen de heuvel op en een baan de heuvel af.

Nu zijn de kruispuntenrtotondes geworden maar in de jaren 70 waren die er nog niet.
In de buurt van dorpen of in die dorpjes waren er meestal van die plekken waar mensen stopten om uit te rusten en een broodje aten, langs de weg.
Veel troep bleef liggen. Het blikje wat ik vond was geschikt omdat het ongeveer dezelfde diameter had als het ontstekingsdeksel.
Met een stuk reserve binnenband ( die ik bij me had) kon ik het zo goed en kwaad als dat ging "waterdicht" krijgen. Verder met ijzerdraad vastgezet.

Bijna iedereen reed vroeger wel met ijzer-of koperdraad in de tas, net zoals er nu veel mensen ductape en tie-rip's meeslepen. Dat was er in de jaren 70 nog niet, tenminste ik kende het toen nog niet. :]
 
Het is een Suzuki GS1000 uit 1979, zo'n 10 jaar geleden gekocht, heb ik een beetje verbouwd, want origineel vind ik ze niet zo mooi..
Heerlijk smeuig blok, maar bij 120 km/h is de fut er wel uit, daar moest dus wat aan gedaan worden.... ;)

Verschil;
Voor, zoals eerder gezegd, heerlijk soepel blok met onderin veel kracht!
Na, door de 1240cc cilinders onderin zelfs meer kracht dan voorheen, tot 4000rpm is het een gewohne motor, tussen 4000 en 5000rpm is een tussen gebied, en dan breekt de heel los!!
1ste versnelling, er niet eens over denken om het gas los te trekken!!!
2de versnelling, er niet eens over denken om het gas los te trekken! Voorwiel komt omhoog, of het achterwiel begint als een gek te spinnen!
3de versnelling, als het blok wat meer toeren draaid, 6500rpm zou je voorzichtig kunnen proberen om volgas te geven, het voor wiel kan nog steeds omhoog komen, of het achterwiel kan nog steeds beginnen te spinnen, tot zo'n 110 km/h.
4de en 5de versnelling,er kan vol gas gegeven worden! Maar ook dit gaat erg hard!

Wat er door me heen ging? Opwinding, ontzag en de eerste keer, eerlijk gezegd, ook een beetje angst...

Conclusie, eerst was bij 120km/h de fut er uit, nu durf je bij 120km/h bijna volgas te geven. ;)

De GS1000 trekt nu ietsje sneller op dan een CBR1000 met 178pk, misschien is de GS1000 flink wat sneller, probleem is, wanneer kan dat gas er nu eigenlijk vol op?!
De manier hoe het vermogen vrijkomt is echt ongelooflijk!! De CBR is in vergelijking erg saai, en ik had meer verwacht van de 178pk..

Zo rond de 180 / 190 km/h begint de ellende, de rijwind werkt de ene kant op, en die motor blijft maar door gaan! Bij 240km/h vond ik het toch echt wel genoeg.
Ben gewoon bang dat mn aluminium stuur afbreekt, ongeloof dir rijwind bij die snelheid.

Mooi verhaal maar vergeet je hier nu om je turbo te vermelden of was alleen het bigbore setje genoeg om powerwheelies in de 3 te doen?
 
Kort en bondig, de Honda 900 Boldor F2
Dat wat liefde op het eerste gezicht toen ik 22 jaar jong was en binne een uur nadat ik hem zag staan gekocht zonder een proefrit, nu ben ik alweer 51 en zou ik het zo weer doen!
full
 
Ben een echte Honda man. Heb 4 Honda's en een Kawa gehad en ik weet ook al welke motor ik hierna weer neem, en dat is ook weer een Honda.
Toch is de motor die het meest indruk op me maakte een Suzuki...
Ik reed met mijn beperkte rijbewijs (Kinderrijbewijs noem ik dat) rond op een CBR125R van 2004.
Bij de stoplichten in Nijkerk kwam er een man met een Suzuki GSX1100R W (Volgens mij) naast me staan. Hij was helemaal verwonderd dat er een CBR125R bestond, en wilde zo graag een stukje rijden op mijn motor. Ik vond het een beetje raar, want ik kende hem niet eens...
Maar toen hij zei: "Dan mag jij op mijn motor en rijden we samen op" kon ik die verleiding niet weerstaan.
Mensenkinderen, wat ging dat hard... Als je zo'n 125 met 14pk gewend bent en dan op een 1100 gaat zitten weet je echt niet meer wat er gebeurt. Ik heb echt niet asociaal gereden en deed gewoon voorzichtig (Is toch spul van een ander, dan ben je extra zuinig) maar wat een trekkracht.
Die GSXR maakte dus de grootste indruk...

un_inf10.jpg
 
Laatst bewerkt:
Mooi verhaal maar vergeet je hier nu om je turbo te vermelden of was alleen het bigbore setje genoeg om powerwheelies in de 3 te doen?

Geen powerwheelie!! Het voorwiel komt soms van de grond in de 3de, meestal begint het achterwiel te spinnen, zal wel aan het wegdek liggen.

De 1240cc is er tegelijk met de turbo op gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Maico 500 2T ergens midden jaren 80.

Ik mocht zelf rijden en was absoluut niet opgewassen tegen t beest, was ook nog een klein knaapje en véél te jong.
Zandpad in de Achterhoek waar mijn oom woonde. Ik mocht rijden zolang ik wilde maar alleen in de 1 en de 2 !!

Natuurlijk kwam ik soms per ongeluk in de 3 terecht.... maar na een paar keer viel m dat toch op O-) en moest ik eraf.
Gatverrr...dat was maar goed ook !! Ik denk dat daar mijn armen 4 cm langer zijn geworden en ik heb er talloze malen als een vlag achter gehangen.... richting sloot, boom enz.
 
een grote indruk maakten toch wel de mannen als ze van de tt terugkwamen en hier op de rijksweg door de bocht scheurden bij de kerk en ik als manneke van een jaar of 10 ( begin jaren 70 )op de vangrail zat te kijken tot mijn verontruste vader me kwam halen.
Motorvirus heeft me toen te pakken gekregen.
De grootste indruk was toen ik een jaar of 12 was en de trotse bezitter was van een sachs crosbrommertje. Mocht toen op een sachs 125 crosser rijden op het lange zandpad langs het kanaal. Een ervaring om nooit te vergeten. Voelde toen als brute power.
 
Maico 500 2T ergens midden jaren 80.

Ik mocht zelf rijden en was absoluut niet opgewassen tegen t beest, was ook nog een klein knaapje en véél te jong.
Zandpad in de Achterhoek waar mijn oom woonde. Ik mocht rijden zolang ik wilde maar alleen in de 1 en de 2 !!

Natuurlijk kwam ik soms per ongeluk in de 3 terecht.... maar na een paar keer viel m dat toch op O-) en moest ik eraf.
Gatverrr...dat was maar goed ook !! Ik denk dat daar mijn armen 4 cm langer zijn geworden en ik heb er talloze malen als een vlag achter gehangen.... richting sloot, boom enz.

_O-

Een 500cc 2 takt crosser is iets waar ik nog graag een keer zou rijden!
Ik heb ooit eens een stukje op een CR480 gereden, maar volgens mij was dat ding kats versleten, mn opgefokte DR500 was namelijk sneller. Dat voelde zo althans...

Hoe moeilijker een motor is te beheersen, hoe leuker, vind ik persoonlijk. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ach, een foto zegt meer dan 1000 woorden. ;)

[afbeelding]

Vette fiets, mijn tweede motor was een GS 1000 G, dus ik heb een zwak voor deze motoren.
Ondanks dat ik nu Honda rijd was ik lange tijd liefhebber van Soesjes.

De meeste indruk heeft de GSX 1100 RW op mij gemaakt, voor die tijd een beest van een machine, maar toen bracht Honda de VTR SP1 uit ..... :9~
 
Meeste indruk maakt nog steeds mijn huidige motor, de KTM 990 Adventure. Ik heb er mee in de modder gelegen, vastgezeten in maisvelden, op m'n kop tegen zandheuvels aangelegen, op iets te hoge rotsblokken vastgereden, in ondergelopen weilanden onderuit gegaan, etc etc. Slechts 2 conclusies zijn mogelijk: 1. ik kan niet rijden en 2. de KTM is een robuuste alleskunner. En als je daarnaast hem op het asfalt kent als een powerbak die zich prima leent voor lange ritten, dan weet ik dat die Oostenrijker goed hun werk hebben gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Heb veel Kawasaki's gehad en elke motor waar je ook
maar net de bocht weer mee haalt maakt indruk O-)
Deze zomer een Duc Diavel gehuurd.
Open Termi en 3 standen mapping.
Standje 2 is afdoende maar standje 3 is 'goed vasthouden'
Sleurt als een waanzinnige :Y
kajjeniekopenie kost me mijn rijbewijs.
4 dagen als een hooligan rondgerost en één bekeuring!
106 (foei) op de ring Amsterdam _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan