Welke motor moet ik kiezen?

Gewoon schitterend , ik vind een cbr600rr al achterlijk om mee te beginnen , dus in mijn opzicht komt je vraag ongeveer over als dit :
Ik had dus eigenlijk het idee om een machien te kopen dat ik 100 procent niet ga kunnen gebruiken en dat veel te snel , veel te hevig en veel te agresief is voor mij , maar nu zag ik de moto van mijn neef en die was nog veel sneller veel heviger en agresiever , en ik ga er nog meer indruk mee maken als in in neutraal gas geef 8-) , zou het een verstandige keuze zijn om die moto te kopen of zou ik toch maar voor mijn trage cbr600rr gaan :?
Echt schitterend :+

:^
 
waarom is een cbr600 rr achtelijk om mee te beginnen???
te snel volgens jou en ik zou hem niet vol kunnen benutten?

en ik wil geen r1 omdat dat zo ``stoer`` staat hoor, maar omdat ik die gewoon erg mooi vind!
en nogmaals ik ga een proefrit maken met een r1, dus als ik dan merk dat hij veeeels te snel is dan weet ik genoeg en ga ik voor de cbr.
wat een achtelijke keuze niet!

ik zag dat je naam motorloos is, is dat de reden dat je zo reageert misschien?
geen geld voor een mooie motor zeker!
is het te moeilijk om gewoon normaal te reageren?

in ieder geval koop ik een motor omdat ik wil rijden en ook nog op iets mooi!

ik hoop dat niet iedereen zo is als deze 2 hierboven!
 
Proficiat, je hebt je motorrijbewijs gehaald, nou nog leren motorrijden. Dit doe je door ervaring en met een motor die je kan beheersen, aan jezelf de keuze met welke motor.
 
( ff iets anders....ik ben dus blijkbaar (en gelukkig 8-) ) niet de enigste
idioot die hier om 2 uur s'nachts nog zit.....)

whaha nee klopt, ik zit er ook regelmatig nog zo laat ;) (nachtmens he)

Maar emm, tuurlijk moet je een motor kopen die je het mooist vind, maar ook erg belangrijk bij je keuze is onderandere:

1. waar ga je je motor voor gebruiken (puur plezier, woon-werk, circuit?)
2. ga je lange afstanden rijden misschien (cbr600rr zit je meer opgevouwen dan op een R6)
3. verzekering.. hoe wil je een R1 gaan verzekeren nu je pas je rijbewijs hebt (sommige verzekeraars kunnen moeilijk doen indien dit dus je eerste motor wordt, en dat merk je dus terug in je premie..)

Ik stond net als jij voor de keus bij mijn eerste motor, ik wilde ook dolgraag die R1 (silvere 2003 :9~ ) maar heb uiteindelijk gekozen voor de R6 (s3 2003) en believe me, dat ding rijdt hoor :] vanwege inrijden heb ik hem nog niet boven de 10000toeren gehad maar zodra ik die 1500 km's heb, hehe dan gaan we is kijken hoe dat voelt. Daaronder is het overigens al flink lol hoor. Maar goed er zijn ook zat mensen die gewoon op een 1000cc beginnen. Mijn vriendin rijdt in september af (hopelijk in 1x) en ik zit haar al een beetje naar die 600RR te sturen, ze wil perse een zwarte 600cc (en tja.. R6 is in NL niet leverbaar in zwart) en kawasaki valt af puur uit principe (oom is overleden op een kawa) dus honda ;) alleen die voorkant he... is het enige wat ik niet mooi vind.
 
Laatst bewerkt:
full
 
is het te moeilijk om gewoon normaal te reageren?

ik hoop dat niet iedereen zo is als deze 2 hierboven!
Hoi Paul,

Het is soms moeilijk in te schatten of mensen een serieuze vraag stellen. Bij jouw post dacht ik in eerste instantie ook "weer zo iemand die absoluut niet weet waar hij het over weet" en had ik geen zin te reageren op jouw post.
Vervolgens las ik de post van genesisde2de, en moest ik hard lachen. Ik ben het volkomen met hem eens.

Maar oke, ik zal nu 100% serieus reageren: Ik heb een zx-6r uit 2000 zonder kuip.
En dit ding gaat echt loei- en loei- en loei-hard. Ik kan er echt associaal hard mee over snelweg en bochtige dijkjes. Een R1 is nog veeeeel extremer. Iedere keer als jij het gas aanraakt ga je te hard. En draai je het gas nog een halve millimeter verder open, dan ga je over de 200.
Het is gewoon te veel.

Mijn advies: koop een SV650 (of iets wat daar op lijkt) en leer GOED rijden.
 
Ach ik zie het verschil niet tussen een RR en een R1 :? Allebei onmogelijk licht, scherp (op het nerveuze af) stuurgedrag en beresterke remmen. Zal niet veel uitmaken of je met 150 of 160 kph op een bocht afkomt die je zwaar overschat hebt. Gevolgen zullen het zelfde zijn ... Enige verschil is dat de RR veel en de R1 nog veel meer vermogen heeft.
 
Laatst bewerkt:
Paul,

Ik heb ook sinds 4 weken mijn rijbewijs en hoewel ik een heel ander type motor heb gekocht als waar naar jij op zoek bent is de problematiek volgens mij hetzelfde.
Als je je eerste motor koopt staar je je blind op vermogensopgaven, topsnelheden, etc. etc. Je moet je echter goed beseffen dat die motor wel zo hard kan rijden, maar jij nog niet. Ik weet niet of jij al eens op een andere motor hebt gereden, maar ik schrok met rot toen ik de eerste keer vanaf mijn lesmotor op een fazer600 (bij lange na geen r1) stapte. Daarbij kwam nog eens dat ik niet echt een lullige lesmotor had (BMW F650).

Ik denk dat je een motor moet zoeken waarop je je gelijk vertrouwd voelt (soort thuiskomen O-) ). Ik had bijv. met de TDM gelijk het gevoel dat ik er goed mee om kon gaan (lekker de bochten door, ook makkelijk korte bochtjes draaien, lekker remmen etc.) En hoewel de TDM bij lange na niet de prestaties van een R1 heeft, sta ik er nog elke keer versteld van wat er allemaal gebeurd als je de gashendel een keer echt goed open draait. Het blijft echter allemaal wel redelijk gecontroleerd en ik vraag me af of dat ook het geval is als je met aantal weken je rijbewijs op zak een R1 aan schaft.

Overigens is hard rijden op rechte stukken geen kunst en gaat het nog altijd om het bochtenwerk. Ik heb regelmatig meegemaakt dat mensen op een Fireblade, R1 en noem ze maar op, door een rijder op een Diversion of Fazer eruit gereden werden in een bocht :]

Succes met de keuze.
 
kijk eindelijk berichten waarmee ik iets kan!
ik vind een r6 toch iets minder dan een r1 maar bedankt voor het advies!!!
ik ga woensdag die proefrit maken maar denk toch dat ik voor die nieuwe cbr ga.
mooie motor toch?
zijn dr hier mensen die zelf zo´n nieuwe cbr hebben? pleaze laat me jullie ervaring weten!

groetjes paul (die zn rijbewijs heeft maar nog geen motor :( )
Laat ik er nou precies omgekeerd over denken: ik vind een R6 méér dan een R1. Beter frame (model '03), stuurt beter, meer bodemspeling etc. Maar dat zijn allemaal dingen waar jij (waarschijnlijk) voorlopig toch geen baat van hebt. Of je nou een 600 of een 1000 Supersport aanschaft, voor de snelheid maakt het (vrijwel) niets uit, die is zelfs op mijn oude 750 al imposant en voldoende om je drie keer dood te rijden. Zo'n '98 R1 is wel wat anders omdat die een nogal zenuwachtig op het gas reageert, nogal extreme machine, zeker vergeleken met het '02 model terwijl die toch een paar pk's meer en een paar kilo's minder heeft.
Argument om een 600 te kopen: blijft er nog wat te wensen over en hij is wat goedkoper.
 
Ik zou voor een 600 gaan. Dan kun je een nieuwe kopen en geen 2de handse 1000 voor het zelfde geld.
Dat word gezegd dat je op een 600 een fout makkelijker kan herstellen vind ik niet kloppen. Te vroeg op het gas kan bij een 600 net zo makkelijk een highsider geven als bij een 1000. En hoe wil je dat corrigeren? Het is wel een feit dat het bij 1000 iets eerder kan gebeuren.
Ik ben begonnen op een gsxr600 en sindsdien ik op het circuit ben geweest, ben ik erachter gekomen dat je er echt verschrikkelijk hard kan gaan op een 600. Iets wat denk ik voor jou nog eventjes is weggelegd. Maar vrees niet! Je zult zelf merken hoe groot je talent is en dan alsnog voor een (nog) snellere fiets gaan als een 600RR. (+/- 120pk, bijna evenveel als een oude blade :? )
En is het uiterlijk van een r6 minder dan een r1?
Maakt het rijden voor jou nix uit en wil je gewoon een snelle fiets, waar je langzaaaaam op rijdt, dan ben je voor mij een eersteklas poser. Waar op zich nix mis meer is, want de meeste porsche-rijders halen er ook niet alles uit wat er in zit. :9

Succes met je keuze en dat we met z'n alle mogen hopen dat je mooi RR aanschaft ;)
 
Je vind de R6 niet zo mooi als de R1?

Neem van elk hetzelfde bouwjaar en vertel mij de extreme verschillen?

Grootste verschil zal zijn het vermogen denk je niet?

Zoals gezegd de 600 series kan je redelijk onder controle houden als je net begint,je kan er mee leren spelen.
Met een 1000 leer je ook spelen,maar eerder met je leven.

Topsnelheid is bull,die rij je toch bijna nooit.
Wat scheelt dat,hooguit 30 a 40 km harder.
Mijn R6 haalt ook met gemak 281 op de teller,zeg zo'n 260 ong.
300 is dan alleen nog maar het verschil tussen het aantal meters dat men nodig heeft om je tanden terug te vinden.(Sarcasme.. ;) )

De 1000 serie heeft gewoon "te" veel power o ontwetend mee te leren stoeien,ga je 1x de mist in met welke manouvre ook,dan ga je meestal meteen goed de mist in.

Ik wou ook beginnen op een 1000, 10 verzekeringsmaatschappijen zeiden meteen al nee doen we niet,de 11e vroeg een premie van 2000 euro per jaar,mits er een winterstop bijzat en x aantal km max. per jaar rijden.
De 12e begon al over 2200 euro...(allrisk).

Tja de keus is aan jou,waar neem je genoegen mee?
Stap je met plezier van je motor af of met het zweet nog op je ballen?
 
Ach ik zie het verschil niet tussen een RR en een R1 :? Allebei onmogelijk licht, scherp (op het nerveuze af) stuurgedrag en beresterke remmen. Zal niet veel uitmaken of je met 150 of 160 kph op een bocht afkomt die je zwaar overschat hebt. Gevolgen zullen het zelfde zijn ... Enige verschil is dat de RR veel en de R1 nog veel meer vermogen heeft.


Volgens mij haal je een RR door elkaar, het gaat volgens mij hier om de cbr600rr en de R1 (en niet de 900rr fireblade) een 600rr heeft namelijk geen 150pk
(+-117 ofzo)
 
Ben zelf begin dit jaar in bezit van A en motor en rijd een redelijk mak fietsje, 600cc, erg vergevingsgezind en dat is niet onbelangrijk want als je een ding nog moet leren na het halen van je rijbewijs is het wel rijden.

Ik ben helemaal weg van al die prachtige supersportfietsen, maar o zo blij dat ik daar niet op ben begonnen, nu kan ik redelijk staffeloos mijn gang gaan. En die motor uit mijn dromen, die komt er zeker ooit, maar dan pas als ik hem kan waarderen en er uit halen wat er in zit!

Maar ja ik ben maar een meisje en hoef niet de stoere vent uit te hangen! O-)

Koop iets wat je leuk vind en nu kunt berijden, je haalt echt nog niet uit een motor wat hij te bieden heeft en al is het misschien je eertse vriendinnetje, je hoeft er niet mee te trouwen! Als je haar zat bent ruil je haar gewoon weer in!
 
Meteen zwaar beginnen:
- Is niet slim omdat je weinig ervaring hebt
- Is niet slim omdat je het echte motorrijden nu pas gaat leren (bochten e.d.)
- Is niet slim omdat je een motor moet kunnen rijden, en niet de motor jou rijden omdat de motor véél meer kan dan jij
- Is niet slim omdat je een aanzienlijk hogere kans hebt op een ongeluk
- Is niet slim omdat je snel de controle over de motor verliest
- Is niet slim omdat het leuk is om steeds wat zwaarder te gaan rijden

Dat de motor mooi is, tsja dat is gewoon zo, maar of dat je waard is om sneller in de prak te liggen dan wanneer je licht begint met motorrijden, das aan jou de vraag.
Je weet half niet hoeveel vermogen die heeft, ik heb ook net pas mn rijbewijs en heb ook ff op een 500 gelest (kawa er-5), heb nu een zzr 250 en dat vin ik voorlopig genoeg vermogen (25 kw)...
Zwaarder rijden kan altijd nog, (lichter ook, maar das meestal nie zo leuk)
 
gezien je leeftijd lijkt het me allerminst verstandig op een R1 OF een 600rr te beginnen :X

mag je wel vol vermogen rijden? :?
 
Volgens mij haal je een RR door elkaar, het gaat volgens mij hier om de cbr600rr en de R1 (en niet de 900rr fireblade) een 600rr heeft namelijk geen 150pk
(+-117 ofzo)

Nope, ik heb het toch echt over de CBR600RR ... bedenk wel dat het ding bijna evenveel pk's heeft als een Blade van een jaartje of 10 oud.
 
Stap eens op een 600, en trek eens een beetje aan het gas.
Kom dan nog eens terug...
Volgens mij denk je (zoals zovelen) dat als je gelest hebt op een 500, en je overstapt naar 600, die 100cc nou eens net niks uitmaken.
Nou ik kan je vertellen dat toen ik (nog net niet O-) ) mijn rijbewijs had, en op de zx6-r '01 van een maat reed, dat ik niet wist wat me overkwam.. En ik had al verwacht dat het bloedsnel zou zijn :)

Denk na man. Zelfs een R6 is al vrij "extreem"..
Zelf weten.. Mij boeit het niet :)
 
waarom is een cbr600 rr achtelijk om mee te beginnen???
te snel volgens jou en ik zou hem niet vol kunnen benutten?

en ik wil geen r1 omdat dat zo ``stoer`` staat hoor, maar omdat ik die gewoon erg mooi vind!
en nogmaals ik ga een proefrit maken met een r1, dus als ik dan merk dat hij veeeels te snel is dan weet ik genoeg en ga ik voor de cbr.
wat een achtelijke keuze niet!

ik zag dat je naam motorloos is, is dat de reden dat je zo reageert misschien?
geen geld voor een mooie motor zeker!
is het te moeilijk om gewoon normaal te reageren?

in ieder geval koop ik een motor omdat ik wil rijden en ook nog op iets mooi!

ik hoop dat niet iedereen zo is als deze 2 hierboven!
1 ik ben motorloos voor een andere reden ( die wss nog achterlijker is als jou op een r1 zetten ;) )
2 ik reageer zo omdat het gewoon grappig is als je deze vraag duizend keer hoort
3 ik vin eerlijk gezegt het mooi vinden van een motor een achterlijke reden voor je eerste moto , ervaren mensen crashen weleens , onervaren crashen wel eens meer ...
4 wat ben je nu aan een ss als je er met je twee billen samengenepen opzit en met 1 tiendjes gas moet geven ?

5 Ik wil eens een beginner ( liefst het aprilia smoke karakter ) op een R1 zetten met speedgas en een tankcam , moet grappig zijn :P
 
Ik mis hem eigenlijk wel , ik krijg in 1 keer een idee , we leggen met zen alle bij om hem een schade fiets te kopen ( een r 1 zonder kuipen ofzo het moet gewoon een stuur , een speedgas en een kusse om op te zitten hebben ( en natuurlijk niet te vergeten een tankcam ) en we hebben onze as terug *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan