Welke motor moet ik kiezen????

Quincy Vos

Rookie
14 sep 2023
3
0
Goedenavond leden,

Sinds 9 september is mijn code 80 verlopen en mag ik op zoek naar wat zwaarders enkel ben ik alleen verstrikt geraakt in wat de beste keuze is.

Ik ben op zoek naar een supersport / sport naked met wind bescherming , rij momenteel één nc700s maar ik vind op snelwegen bij 110 kmpu al veel rijwind zelfs met mijn schamele 1.80.

Nu ging mijn eerste voorkeur naar een gsxr750 uit maar zeggen vrienden van mij dat dit niet uit te houden is op lange afstanden (400km) dus toen ben ik gaan oriënteren naar een tuono v4 2010 model .

Nu echt mijn vraag zijn er nog modellen die redelijk comfortabel zitten sportief zijn en voldoende windbescherming bieden? Zit een beetje in de prijsklasse van 7-8k te denken en km stand t liefst onder de 30k
 
Wat weerhoudt je er van om gewoon een testrit te maken?

We kunnen hier wel allemaal advies gaan geven maar dan krijg je vooral dat mensen hun eigen motor aanprijzen (of een rode hayabusa) maar dat zegt niks of hij wel of niet passend is voor jou.

Loop een dealer binnen, leg je wensen voor en ga een testrit maken. Is het niks? Leg uit waarom niet en kijk verder.
 
We kunnen hier wel allemaal advies gaan geven maar dan krijg je vooral dat mensen hun eigen motor aanprijzen (of een rode hayabusa) maar dat zegt niks of hij wel of niet passend is voor jou.
Ik ga uniek zijn en een groene Hayabusa aanraden.

Verder heb je natuurlijk gewoon gelijk. @OP: gewoon ff wat testritjes maken.
 
Wat weerhoudt je er van om gewoon een testrit te maken?

We kunnen hier wel allemaal advies gaan geven maar dan krijg je vooral dat mensen hun eigen motor aanprijzen (of een rode hayabusa) maar dat zegt niks of hij wel of niet passend is voor jou.

Loop een dealer binnen, leg je wensen voor en ga een testrit maken. Is het niks? Leg uit waarom niet en kijk verder.
Vooral ook benieuwd naar welke modellen ik moet kijken omdat er zoveel verschillende zijn zodat ik mijn proefrit rondje kan maken. Maar wil niks vergeten waar ik later spijt van kan krijgen
 
Vooral ook benieuwd naar welke modellen ik moet kijken omdat er zoveel verschillende zijn zodat ik mijn proefrit rondje kan maken. Maar wil niks vergeten waar ik later spijt van kan krijgen

heb je al eens op marktplaats gekeken wat je binnen jouw budget ongeveer kan vinden? kan je ook beetje vermogen invullen enzo.

Al vind ik sportief en voldoende windbescherming een tikkie subjectief :+
 
Vooral ook benieuwd naar welke modellen ik moet kijken omdat er zoveel verschillende zijn zodat ik mijn proefrit rondje kan maken. Maar wil niks vergeten waar ik later spijt van kan krijgen
Wat kun je dan vergeten en later spijt van krijgen?
 
Wat vind je vervelend aan de rijwind? Lawaai? Of juist druk op je borst? Turbulentie om je helm? Vraagt allemaal om een andere aanpak.

Verder is een Tuono v4 sportief. Comfort is subjectief en windbescherming afwezig.

Ducati hyperstrada wellicht leuk, of even doorsparen voor een superduke gt o.i.d.
Of aftermarket gaan shoppen voor een Holleeder windscherm.

Edit: de Japanners hebben ook veel modellen die wel eens in je smaak kunnen vallen. Kawasaki z1000 sx, Suzuki gsx s1000.
 
400 km op een supersport op 1 dag is prima te doen hoor.
Als je dit bv. doet om naar een race te gaan, of naar de bestemming van een rijweekendje weg. Dan is het het wel waard om een beetje af te zien.

Als je dit dagelijks of zelfs wekelijks moet afleggen voor bv. woonwerk, dan zou ik inderdaad geen supersport aanraden.
Je wordt er wel wat moe van, maar je komt echt niet compleet gebroken aan.

edit, geldt trouwens voor een naked zonder windbescherming ook. Niet zozeer door de wind in de bakkes, die is tot zon 140 prima te doen vind ik.
Maar de ietwat comfortabelere zithouding gaat je niet heel veel helpen tov een supersport.
Dus een tuono, weet niet of je daar niet moe op aankomt.

Comfortabel dit soort afstanden, daar zijn andere motoren voor.
 
Als je nu al veel last vd wind hebt gaat dat op een sport naked niet beter worden. Ook op een Tuono niet. Ik rijd een Ducati Streetfighter helemaal gek van het ding, maar 1 ding issie niet voor gemaakt, langere stukken snelweg rijden. Ik gok dat dat met een Tuono niet veel anders is. Boven de 130/140 wordt je helemaal gek als je dat langere tijd moet volhouden…. Ik zou dan toch opzoek gaan naar een sport tour achtige fiets…
 
Goedenavond leden,

Sinds 9 september is mijn code 80 verlopen en mag ik op zoek naar wat zwaarders enkel ben ik alleen verstrikt geraakt in wat de beste keuze is.

Ik ben op zoek naar een supersport / sport naked met wind bescherming , rij momenteel één nc700s maar ik vind op snelwegen bij 110 kmpu al veel rijwind zelfs met mijn schamele 1.80.

Nu ging mijn eerste voorkeur naar een gsxr750 uit maar zeggen vrienden van mij dat dit niet uit te houden is op lange afstanden (400km) dus toen ben ik gaan oriënteren naar een tuono v4 2010 model .

Nu echt mijn vraag zijn er nog modellen die redelijk comfortabel zitten sportief zijn en voldoende windbescherming bieden? Zit een beetje in de prijsklasse van 7-8k te denken en km stand t liefst onder de 30k
Hoe weten je vrienden dat ???? rijden ze op een gixxer ??????
Man, volg lekker je hart, ga een keer rijden op een gixxer en trek je conclusie.

En 400 km snelweg op een supersport is goed te doen, je moet toch halverwege tanken. FF beentjes strekken en een bakje koffie en weer door.
 
Jarenlang GSXR gereden (600, 750 en 1000); 400 km op één dag is prima te doen (ter info; ik ben 1.82).
 
Laatst bewerkt:
zijn er niet motor verhuur zaken? Gewoon iets huren voor 1 dag en flink rijden. Snelweg 100 km, dan de stad in en weer terug. Bijv. Dan weet je echt of het iets is. Korte ritjes schiet je niet veel mee op vind ik. Het aanpassen aan een nieuwe motor kost tijd. Tenminste, bij mij. V7 iii vond ik in het begin ook niet zo. Te licht, maar nu vind ik dat juist weer wel fijn. Dat aanpassen, kost tijd... Motoport bijv. die verhuren motoren. Of prive mensen via de website Motoshare.... op maar 2 te noemen.
 
Zelf rij ik ook een gsx-r750 met 1.80. Onlangs richting Duitsland gereden en na 3a4 uur constant snelweg, max 100kmph, krijg ik last van pijntjes in het onderste gedeelte van mn lichaam.

Eenmaal in Duitsland daar 4 dagen geweest en op bochtige wegen, dan rijd ik rustig 6a7 uur op een dag, met korte pauzes, zonder problemen. Als je eenmaal afstapt wel stram

Na ongeveer 800km bochtige weggetjes gepakt te hebben en 4 dagen verder weer terug naar Nederland, eerst nog 4 uur bochtige weggetjes+Autobahn in Duitsland zonder problemen en daarna 3a4 uur Nederlandse snelweg (Max 100), dat was niet meer te doen :') 4x gestopt en alle mogelijke posities om te zitten op de motor wel gehad.

Geen idee waarom bochtige wegen makkelijker te verdragen zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zelf rij ik ook een gsx-r750 met 1.80. Onlangs richting Duitsland gereden en na 3a4 uur constant snelweg, max 100kmph, krijg ik last van pijntjes in het onderste gedeelte van mn lichaam.

Eenmaal in Duitsland daar 4 dagen geweest en op bochtige wegen, dan rijd ik rustig 6a7 uur op een dag, met korte pauzes, zonder problemen. Als je eenmaal afstapt wel stram

Na ongeveer 800km bochtige weggetjes gepakt te hebben en 4 dagen verder weer terug naar Nederland, eerst nog 4 uur bochtige weggetjes+Autobahn in Duitsland en daarna 3a4 uur Nederlandse snelweg (Max 100), dat was niet meer te doen :') 4x gestopt en alle mogelijke posities om te zitten op de motor wel gehad.

Geen idee waarom bochtige wegen makkelijker te verdragen zijn.
Omdat je dan lekker bezig bent met motorrijden; met 100 km/u over de snelweg sukkelend ben je dat niet.
 
400 km op een supersport op 1 dag is prima te doen hoor.
Als je dit bv. doet om naar een race te gaan, of naar de bestemming van een rijweekendje weg. Dan is het het wel waard om een beetje af te zien.

Als je dit dagelijks of zelfs wekelijks moet afleggen voor bv. woonwerk, dan zou ik inderdaad geen supersport aanraden.
Je wordt er wel wat moe van, maar je komt echt niet compleet gebroken aan.

edit, geldt trouwens voor een naked zonder windbescherming ook. Niet zozeer door de wind in de bakkes, die is tot zon 140 prima te doen vind ik.
Maar de ietwat comfortabelere zithouding gaat je niet heel veel helpen tov een supersport.
Dus een tuono, weet niet of je daar niet moe op aankomt.

Comfortabel dit soort afstanden, daar zijn andere motoren voor.
Het grootste probleem van een supersport (of een motor met een zelfde soort zithouding) is vooral het langzame werk zoals filerijden. Dan komt alle druk op je polsen en veel mensen rijden te weinig om te leren te ontspannen en hun core spieren te gebruiken ipv hun armen. Voor veel mensen is een echte sportmotor dus niet de goede keuze.
 
Als antwoord op de topic starter. Of iets goede windbescherming heeft weet je snel genoeg. Testritje op de snelweg en je bent er zo achter. Het is ook heel persoonlijk allemaal. Mijn BMW RT die ik had daar zat uitstekende windbescherming op. Je kan ook zoiets een keer proberen. Maar....ik had wel een bak turbulentie vaak. Niet zo extreem als de Yamaha FZ6 (die reed ik zonder ruitje) maar alsnog best irritant. Ikzelf heb liever motoren die wel wat windbescherming voor je lichaam geven maar niks vanaf je hals. Een naked zou ook prima zijn maar voor woon-werk vind ik dat in de winter/regen niet ideaal.

Ps. Je lengte zegt niet zoveel. Niet iedereen zijn bovenlichaam is even lang.
 
Ik zou zelf eerst wat specifieker op zoek gaan naar wat je mooi vindt en wat er op de markt is. Via marktplaats de filters invullen met bouwjaar, budget, cilinders, type motor en motorinhoud. Dan kan je per merk even kijken welke types er zijn en een short list maken. Dan ga je hier veel gerichter advies krijgen dan de vraag welke motoren er allemaal bestaan. Enige eis die je nu hebt aangegeven is dat het sportief moet zijn, geen supersport en dat er in geval een ruitje op moet zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan