Welke motor moet ik kopen

suus29

Rookie
14 sep 2020
4
6
Vorige week heb ik mijn motor rijbewijs gehaald! *O**O* Eindelijk.... Ik was geen natuurtalent en het heeft me een vermogen gekost |(
Nu begint het avontuur van het uitzoeken van een motor.
Dit blijkt toch echter best wel lastig te zijn....
De meeste typen auto's ken ik wel. Maar van motoren heb ik toch nog wat minder kaas gegeten.
Ik verdiep me er nog niet zo lang in, dus ik heb totaal nog geen idee van welke modellen er zijn en waar ik op moet letten.

Ik heb wel een klein eisenlijstje al samengesteld:
- Motor moet goed mee kunnen komen en lekker rijden op de snelweg. 180 hoef ik echt niet te rijden de eerste tijd, maar comfortabel 120/130 zou fijn zijn.
- Motor moet relatief zuinig rijden. Ik zou helemaal blij worden van 1:40, maar dan valt bovenstaand punt weer af, en dat is juist net niet de bedoeling. Op zoek naar een mooie middenweg dus, zeg richting 1:25.
- Motor moet relatief makkelijk in onderhoud zijn en niet elke week/maand naar de garage hoeven. Ik heb er (nog) geen verstand van. Mijn vader kan wel helpen, maar ook niet elke 100 km.
- Motor moet niet te groot zijn. Ik ben maar 164 en niet zo sterk. Het zou fijn zijn als ik met mijn tenen bij de grond kan en de motor omhoog kan krijgen als hij eens valt.
- Motor moet er goed uit zien. Wat vind ik mooi? Bijvoorbeeld: Ducati Monster-, KTM Duke-, Yamaha MT-, Kawasaki Z of ER-, Suzuki GSX-S- series.
En dan het punt wat het het allermoeilijkst maakt....
- Bij voorkeur onder de €3000. Richting de €2000 zou nog fijner zijn. Helaas hoe nieuwer hoe mooier, dus op mooiheid moet ik waarschijnlijk een beetje in gaan leveren :')

Wie o wie weet een leuke, betaalbare motor voor mij? Waar moet ik op zoeken, welk type sluit aan bij mijn wensenlijstje?

Bij voorbaat dank! ;)
 
Duke 390, cb500, SV650, keuze zat.

Bedankt! Daar heb ik wat aan. Die eerste is te duur, maar die andere twee lijken inderdaad goede opties.

@Rr: Minder cc mag wat mij betreft ook. Als het nog maar een beetje mee kan komen op de snelweg. Of is dat dan sowieso niet zo?
 
De tweecilinders als MT03 en Z300/Z400 zullen daar weinig moeite mee hebben, de eencilinders zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt.
Testen en zelf kiezen he.
 
Laatst bewerkt:
Stel je rijdt 10000km per jaar (das veel, tenzij je woon werk gaat rijden) en je koopt een motor die 1 op 17 rijdt....
Hoeveel € bespaar je dan als je een motor had gekocht die 1 op 22 loopt.....
 
De tweecilinders als MT03 en Z300/Z400 zullen daar weinig moeite mee hebben, de eencilinders zijn daar eigenlijk niet voor gemaakt.
Testen en zelf kiezen he.

Behalve als je met iemand achterop de snelweg op wilt toch? Volgens veel mensen hier heb je dan minimaal een 1000cc nodig om mee te komen. _O- :+

Met een 300/400+ cc moet dat gewoon kunnen ja. En ook al rijd je geen 180 of van mijn part 250, als de motor het kan, kun je qua motorvermogen dus ook redelijk comfortabel 130 toeren. Als 140 de top is, moet je motor best hard werken om 130 kruissnelheid vast te houden.

Heb je in je budget nog ruimte gehouden voor achterstallig onderhoud en evt kleding waarmee je ook kunt rijden zodra het echt kouder wordt?
 
Vorige week heb ik mijn motor rijbewijs gehaald! *O**O* Eindelijk.... Ik was geen natuurtalent en het heeft me een vermogen gekost |(
Nu begint het avontuur van het uitzoeken van een motor.
Dit blijkt toch echter best wel lastig te zijn....
De meeste typen auto's ken ik wel. Maar van motoren heb ik toch nog wat minder kaas gegeten.
Ik verdiep me er nog niet zo lang in, dus ik heb totaal nog geen idee van welke modellen er zijn en waar ik op moet letten.

Ik heb wel een klein eisenlijstje al samengesteld:
- Motor moet goed mee kunnen komen en lekker rijden op de snelweg. 180 hoef ik echt niet te rijden de eerste tijd, maar comfortabel 120/130 zou fijn zijn.
- Motor moet relatief zuinig rijden. Ik zou helemaal blij worden van 1:40, maar dan valt bovenstaand punt weer af, en dat is juist net niet de bedoeling. Op zoek naar een mooie middenweg dus, zeg richting 1:25.
- Motor moet relatief makkelijk in onderhoud zijn en niet elke week/maand naar de garage hoeven. Ik heb er (nog) geen verstand van. Mijn vader kan wel helpen, maar ook niet elke 100 km.
- Motor moet niet te groot zijn. Ik ben maar 164 en niet zo sterk. Het zou fijn zijn als ik met mijn tenen bij de grond kan en de motor omhoog kan krijgen als hij eens valt.
- Motor moet er goed uit zien. Wat vind ik mooi? Bijvoorbeeld: Ducati Monster-, KTM Duke-, Yamaha MT-, Kawasaki Z of ER-, Suzuki GSX-S- series.
En dan het punt wat het het allermoeilijkst maakt....
- Bij voorkeur onder de €3000. Richting de €2000 zou nog fijner zijn. Helaas hoe nieuwer hoe mooier, dus op mooiheid moet ik waarschijnlijk een beetje in gaan leveren :')

Wie o wie weet een leuke, betaalbare motor voor mij? Waar moet ik op zoeken, welk type sluit aan bij mijn wensenlijstje?

Bij voorbaat dank! ;)

Wat dacht je van een Hawk? (zie deze) Die voldoet aan al je wensen:
- Ruim snel zat, vooral doordat hij zo licht is. Daarbij stuurt hij erg licht en scherp. Een lekker karaktervolle 650cc tweecilinder die onderin veel koppel heeft, zodat hij vanaf stationair lekker rijdt.
- Loopt rond de 1:23 bij redelijk sportief gebruik, bij rustig rijden kan hij nog zuiniger lopen.
- Nagenoeg bulletproof, onverwoestbare blokken die met weinig onderhoud toe kunnen.
- Smal zadel, waardoor je al snel met je voeten aan de grond kan. Met 1.64 zul je er makkelijk op weg kunnen, mede door het lage gewicht.
- Mooi design, dat zich makkelijk laat meten met dat van een Monster. Hij is scherp ontworpen, heeft een lekker korte uitlaat en een sportieve enkelzijdige achterbrug.
En dat voor ruim onder de € 3000,- :Y

Hawk%20650%20Green%20Berret%201.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou (en heb ik ook gedaan) een oudere fiets kopen. Die rijden prima en doen zeker niet onder aan een nieuwe. Behalve als je ABS enzo wilt, maar leer eerst maar eens rijden.

Een NTV zoals hierboven kan je prima motorrijden. Zelf heb ik een CB500 gehad, de grootste lol mee beleeft! en je hoeft niet bang te zijn voor een krasje of deukje. :t
 
Dat meten met die monster is iets wat ik enkel nog maar door Hawk eigenaren heb weten zeggen.
Voor 3000 koop je net zo goed een mooie monster 600 (maar die rijden niet onder de 10°C).
 
Dat meten met die monster is iets wat ik enkel nog maar door Hawk eigenaren heb weten zeggen.
Voor 3000 koop je net zo goed een mooie monster 600 (maar die rijden niet onder de 10°C).
Tsja, de rest komt niet in de buurt ;)
En met een Monster heb je heel wat meer onderhoud nodig, een Hawk is nagenoeg kogelvrij qua blok en elektronica.
 
Ja, oke. Design is persoonlijk. Maar een monster zit anders dan een MT, dus ik zou eerst lekker gaan proefrijden en ervaren. Mijn CB was 600 euro, zuinig, geweldig betrouwbaar en daar kon je heerlijk mee knallen. En ga je op je bek, dan is het vooral zonde van je kleding en lijf.
 
Stel je rijdt 10000km per jaar (das veel, tenzij je woon werk gaat rijden) en je koopt een motor die 1 op 17 rijdt....
Hoeveel € bespaar je dan als je een motor had gekocht die 1 op 22 loopt.....
€200.. Kun je mooi een beurtje van betalen. :)

1 op 25 is best een opgave, gelukkig is brandstof maar een deel van de kosten. Qua onderhoud ben je meestal aardig wat kwijt voor banden, dus is het niet verkeerd om te kijken of de banden nog aardig vers zijn zowel qua profiel als leeftijd. Kleppen stellen is meestal ook aardig duur, bij een SV650 best nog wel wat werk vergeleken met een NTV650 of Hawk GT die nog stelschroefjes heeft. Dus vragen om bewijs of die z'n klepcheck wel heeft gehad is wel zo handig,

Motor is verder persoonlijk, maar met een goed onderhouden Japanner zit je meestal wel goed. Beetje sleutelbudget overhouden bij een (ouder) tweedehandsje is natuurlijk wel verstandig. En ben zelf van mening dat je beter af bent met een 2 cilinder als beginfiets, je hebt niks aan het vermogen wat een 4 cilinder er hoog in de toeren eruit gooit.
 
Al gevorderden(straat)fiets ook.

Persoonlijk raad ik een jonge tweedehandsje aan met 400-500 cc, cb500 of ninja 400 of zo, er zijn tegenwoordig best wat opties in dat segment.

Een oudere motor (pre 2000) heeft zijn voordelen, maar heel vaak ook zijn nadelen. Het rijdt niet zoals een moderne motor, een en ander zit vaak vastgeroest, er is soms maar moeilijk meer aan stukken te komen, en je kent de échte staat niet altijd. Zelfs een model dat bekend staat als oerbetrouwbaar kan afgebeuld zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reacties.

De Hawk klinkt wel goed, kwa uiterlijk misschien niet helemaal mijn stijl, maar hij ziet er wel netjes uit :)

Er is gewoon teveel keuze. Dat maakt het zo moeilijk.

En wat maakt een motor nieuw of oud? Is pre 2000 oud of is 2010 ook al best oud?

Goede kleding heb ik. Het is wel fijn als ik het (eventuele) achterstallige onderhoud wel uit mijn budget kan betalen.

De bedoeling is wel woon-werk verkeer. Als dat niet vies tegen gaat vallen in de winter, ga ik de 20000 km makkelijk halen. Dus dan bespaard het wel degelijk een heleboel brandstof. De auto rijdt 1:13, als de motor een stuk zuiniger zou rijden zou dat goede motivatie zijn om de motor te pakken ipv de auto.
 
Bedankt voor jullie reacties.

De Hawk klinkt wel goed, kwa uiterlijk misschien niet helemaal mijn stijl, maar hij ziet er wel netjes uit :)

Er is gewoon teveel keuze. Dat maakt het zo moeilijk.

En wat maakt een motor nieuw of oud? Is pre 2000 oud of is 2010 ook al best oud?

Goede kleding heb ik. Het is wel fijn als ik het (eventuele) achterstallige onderhoud wel uit mijn budget kan betalen.

De bedoeling is wel woon-werk verkeer. Als dat niet vies tegen gaat vallen in de winter, ga ik de 20000 km makkelijk halen. Dus dan bespaard het wel degelijk een heleboel brandstof. De auto rijdt 1:13, als de motor een stuk zuiniger zou rijden zou dat goede motivatie zijn om de motor te pakken ipv de auto.
Alles valt of staat met onderhoud, maar bij een motor van 20+ jaar kun je wel meer ouderdoms dingen verwachten (rubbers etc). En hoe goedkoper de motor hoe goedkoper het onderhoud moet zijn over het algemeen (heel goed opletten op slijtage delen!). :9

Zou persoonlijk niet te oud gaan als je geen sleutelervaring hebt (of wel als je graag wil leren), de SV650 is wel een fijn betrouwbaar ding en niet super oud maar ik weet niet hoe je daar op zit, is wel licht wat wel helpt. En als je in de winter gaat rijden is hele goede kleding wel aan te raden op een naked achtige, maar hangt ook deels af van het traject. Met veel koude regen/wind voor langere tijd ga je dood. :+
 
Bedankt voor jullie reacties.
....
En wat maakt een motor nieuw of oud? Is pre 2000 oud of is 2010 ook al best oud?

De bedoeling is wel woon-werk verkeer. Als dat niet vies tegen gaat vallen in de winter, ga ik de 20000 km makkelijk halen. Dus dan bespaard het wel degelijk een heleboel brandstof. De auto rijdt 1:13, als de motor een stuk zuiniger zou rijden zou dat goede motivatie zijn om de motor te pakken ipv de auto.
Het verschil tussen nieuw en oud is heel erg afhankelijk van merk en type en zit vooral in zaken als brandstofinjectie, ABS en electronica (CAN-bus). De meeste fietsen van na 2005 hebben wel injectie, maar veel ook al vanaf eind 90'er jaren.
En ABS op enkele merken na (sommige modellen van BMW, Honda hebben dat al sinds 80'er jaren) hebben de meeste fietsen dat wel vanaf 2012.

Als je woon-werk gaat rijden, én ook in de winter doorrijdt (bikkel!) zou op mijn lijstje in ieder geval ABS en injectie staan, dat maakt de fiets veiliger en betrouwbaarder. Een fiets van (grofweg) ná 2010 maakt de meeste kans dat je die zaken hebt. Een fiets met injectie maakt 'm over het algemeen ook veel zuiniger, afhankelijk van type. Je prijsplafond van 3000 is dan wel een beetje een uitdaging, vrees ik.
Mijn 2018 F700GS bijvoorbeeld doet bij woonwerk 1:26 en heeft toch 800 cc en 75Pk, ik snap dat je dat niet zoekt, en het is ook niet in de buurt van je budget.

Kijk ook naar bescherming, zithouding en comfort, want in de winter op een naked zonder kuipje of ruitje hou je maar een kwartiertje vol..... en in sportieve houding woonwerk rijden is niet heel comfortabel, zeker niet als je wat verder weg moet. Dat gaat je dan dus vies tegenvallen denk ik. De fietsen op je lijstje zijn misschien wel fraai, flitsend en cool, maar niet allemaal even geschikt voor wat je er mee wil doen, als je het mij vraagt. Alhoewel je ze natuurlijk kan voorzien van ruitje en handvatverwarming.

Succes, en ga vooral kijken (en proefzitten/rijden) bij motorzaken om een 'shortlist' te maken.
 
Hou er rekening mee dat oudere motoren met carburateurs soms niet zo goed tegen E10 kunnen, dan moet je de duurdere en minder goed verkrijgbare premium benzines tanken, ik denk dat het voor een dagelijkse motor de moeite waard is om te kijken naar motor uit de 21e eeuw met injectie.

Ik kan je de Kawasaki ER6F of N aanbevelen.
 
Hou er rekening mee dat oudere motoren met carburateurs soms niet zo goed tegen E10 kunnen, dan moet je de duurdere en minder goed verkrijgbare premium benzines tanken, ik denk dat het voor een dagelijkse motor de moeite waard is om te kijken naar motor uit de 21e eeuw met injectie.
Terecht punt, maar met 20k per jaar woon-werk krijgt die E10 bij een motorfiets met carbs die tegen E10 kan (en dat zijn veel Honda's, misschien anderen ook - dat weet ik niet) niet de kans om voor rotzooi te zorgen.
 
Terecht punt, maar met 20k per jaar woon-werk krijgt die E10 bij een motorfiets met carbs die tegen E10 kan (en dat zijn veel Honda's, misschien anderen ook - dat weet ik niet) niet de kans om voor rotzooi te zorgen.
En carbs zijn soepeler op het gas dan veel 1st gen injectie fietsen (en zelfs m'n 2012 V-Strom vond ik meh). Meeste Honda's en Yamaha uit begin jaren 90 kunnen al wel tegen E10, Suzuki was wat later zo rond het millennium en Kawasaki was als laatst. Pas in 2011 kun je zeker zijn, ouder en je moet het specifieke model checken.

Verschil in verbruik valt ook wel mee, ligt er maar net aan hoe de fabrikant de motor heeft afgesteld en wat voor blok het is. Meeste motoren in die klasse hangen rond de 1 op 20.
 
Suzuki Gladius. Echt een heel leuke motor met bewezen motorblok. Ideaal voor beginners. Ixil uitlaatje en knallen maar!
 
En carbs zijn soepeler op het gas dan veel 1st gen injectie fietsen (en zelfs m'n 2012 V-Strom vond ik meh). Meeste Honda's en Yamaha uit begin jaren 90 kunnen al wel tegen E10, Suzuki was wat later zo rond het millennium en Kawasaki was als laatst. Pas in 2011 kun je zeker zijn, ouder en je moet het specifieke model checken.

Verschil in verbruik valt ook wel mee, ligt er maar net aan hoe de fabrikant de motor heeft afgesteld en wat voor blok het is. Meeste motoren in die klasse hangen rond de 1 op 20.
Dus een CBF500! :Y :+ Kan binnen het 2000-euro-budget, zijn bulletproof, zit ABS op én hij is laag. En onderhoudsarm.
 
Dus een CBF500! :Y :+ Kan binnen het 2000-euro-budget, zijn bulletproof, zit ABS op én hij is laag. En onderhoudsarm.
Zeker een goede optie, ruitje en handvatverwarming erop en gaan! Wel beperkt vermogen (55Pk) bij ruim 200 kg (nat) gewicht, dus niet een héle lichte fiets.
Leuke fiets met ervaring KLIK
 
Terecht punt, maar met 20k per jaar woon-werk krijgt die E10 bij een motorfiets met carbs die tegen E10 kan (en dat zijn veel Honda's, misschien anderen ook - dat weet ik niet) niet de kans om voor rotzooi te zorgen.

Het verouderd dan niet inderdaad en dat scheelt al een hoop, maar het tast bij een niet E10 geschikte fiets alsnog de slangen en rubbers van kraan en carburateurs aan. Ik zeg ook niet keihard dat het niet kan, ik kom net van twee jaar a 10K km op een 98er Bandit af zonder heel grote problemen (de carbs waren wel vervuild toen ik die kocht) maar zijn vervanging (Triumph Sprint ST) heeft wel injectie wat meer gemoedsrust geeft voor mij.
 
Terug
Bovenaan Onderaan