Welke motor na behalen A volledig?

Ik heb mijn rijbewijs nog niet, maar ben wel al veel wezen kijken naar een gepaste motor na het behalen van mijn A. Zit nu te twijfelen tussen een naked bike zoals een GS500 of een lichte racer, een GSX-F600. Eerst had ik het idee dat het verstandiger was om eerst een naked bike aan te schaffen om daarop te “leren” rijden en dan een racer, maar is dit wel terecht? Met een racer kan men ook rustig rijden.. Als ik een naked bike aanschaf dan denk ik dat ik na een jaar ofzo wel een racer koop, vandaar deze vraag. Graag wil ik wat ervaringen van ervaren motor rijders die natuurlijk ook zijn begonnen, wat is wijsheid? Heb iig al een aantal mooie GSX-F motoren gezien..

Btw, kan iemand me het verschil qua specs laten zien tussen GS500 en GSX-F600, en dan meer de pk’s en top etc.
 
niks mis met een gs500

Met een 2e hands kan je lekker leren rijden :Y
 
Google is je beste vriend, maar ik zal je, voor deze ene keer, even helpen:
GS500e: ongeveer 45 pk, top 170-180
GSX600F: ongeveer 80(?) pk, top 210?

Mijn mening: je kunt het veel beter leren op een naakte fiets dan op een gekuipt snelogend exemplaar.
Redenen:
1. Je hebt een meer rechtop zithouding waardoor je veel meer controle over de motor hebt. Hierdoor kun je makkelijker soepel rijden en soepel rijden, daar draait het om.
2. Kuip is duur, dus als je valt ben je met een gekuipte fiets vaker duurder uit. Op zich maakt dit met het rijden natuurlijk niet uit, ware het niet dat het wel vaak tussen de oren meespeelt. Hierdoor rij je vaak vrijer/losser, en daardoor beter, op een naakte fiets.
3. Van minder pk's leer je beter sturen. Met samengeknepen billen is het krampachtig rijden, en daardoor minder goed.
4. En ook ik heb het op een GS500e geleerd... ;)

Maar dit is slechts mijn mening. In ieder geval heb ik het helemaal niet op beginnende motorrijders die door de looks een 'racer' willen hebben. Ik vind het nogal dom.
 
hoe eerder je dood wilt hoe snellere motor je moet kopen...

neej, koop gewoon waar je je prettig bij voeld, zeker niet iets kopen waarbij je onzeker bent of je hem te baas kunt... ik zelf rij nu met een gs500 zoiets is zeker leuk om mee te beginnen... niet duur in aanschaf, rijd lekker, niet de mooiste... maar je kan naar war jaartjes ervaring wel een andere kopen... wat ook goed is dat je eerst goed kunt kijken wat je in de toekomst wilt gaan rijden... als je een dure motor koopt koop je niet snel iets anders omdat je liever toch geen racer wil rijden maar een toer of zo...

en verder, succes met de aanschaf
 
je noemt 2 motoren die prima zijn om op te beginnen... als je een echte lichte racer wilt om op te beginnen, kan je ook uitkijken naar volgende modellen:

kawasaki zxr 400
honda vfr/rvf 400
yamaha fzr 400

een gsx-f 600 is meer een sport-tour model (als je het niet snapt, dan snap je het wel als je erop gereden hebt 8-) )
 
Mijn oom vondt dat ik het beste kon beginnen op een Honda CBR600F als ik mijn rijbewijs heb.... toevallig heeft hij er een in de schuur staan en wil hij een nieuwe kopen ( oh, op die manier O-) ).

Als ik eerlijk moet zijn, ik voel helemaal niks bij die GS500...
Ik wou wel rustig beginnen maar had voor mijn gevoel het idee dat ik rustig begon op een CBR600F of een Yamaha Thundercat.
Maar ik weet ook niet of het verstandig is voor een beginnend rijder :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb mijn rijbewijs nog niet, maar ben wel al veel wezen kijken naar een gepaste motor na het behalen van mijn A. Zit nu te twijfelen tussen een naked bike zoals een GS500 of een lichte racer, een GSX-F600. Eerst had ik het idee dat het verstandiger was om eerst een naked bike aan te schaffen om daarop te “leren” rijden en dan een racer, maar is dit wel terecht? Met een racer kan men ook rustig rijden.. Als ik een naked bike aanschaf dan denk ik dat ik na een jaar ofzo wel een racer koop, vandaar deze vraag. Graag wil ik wat ervaringen van ervaren motor rijders die natuurlijk ook zijn begonnen, wat is wijsheid? Heb iig al een aantal mooie GSX-F motoren gezien..

Btw, kan iemand me het verschil qua specs laten zien tussen GS500 en GSX-F600, en dan meer de pk’s en top etc.


Kijken wat je mooi vindt en wat je lekker vindt rijden! Maak een paar proefritten!
 
Mijn oom vondt dat ik het beste kon beginnen op een Honda CBR600F als ik mijn rijbewijs heb.... toevallig heeft hij er een in de schuur staan en wil hij een nieuwe kopen ( oh, op die manier O-) ).

Als ik eerlijk moet zijn, ik voel helemaal niks bij die GS500...
Ik wou wel rustig beginnen maar had voor mijn gevoel het idee dat ik rustig begon op een CBR600F of een Yamaha Thundercat.
Maar ik weet ook niet of het verstandig is voor een beginnend rijder :)
cbr is heerlijke fiets!! ik heb m dan wel op 25kw maar mag bijna vol! als je de mogelijkheid hebt lekker doen *D ga je veel en lang lol van hebben
 
CBR600f is een leuke fiets, men raad tegenwoordig ook al de eerste modellen van een R6 aan als beginners fiets 99-00 (mocht je graag een yamaha willen)

Op marktplaatst staan er ook zat voor weinig. Goed zoeken zullen we zeggen en succes nog met lessen :)
 
Mijn eigen ervaring. Ik heb na het behalen van mijn A (3 jaar geleden) de GPX gekocht waar ik nu nog op rijd. Het is geen supersnel ding, maar zeer zeker ook geen traag hok. Inmiddels ben ik wel aan het rondkijken naar een andere, omdat ik vind dat ik nu aan meer vermogen toe ben.

Doordat het een wat oudere motor is, merk je veel eerder wanneer je richting een grens gaat als bij de huidige moderne fietsen. Om te leren rijden is dat zeer zeker een voordeel, omdat je nog genoeg correctie ruimte hebt zodra je de grens van de motor voelt.

Mijn advies, kijk naar een niet te dure motor die als je valt, niet meteen de kop kost, maar ga zeer zeker proefrijden op verschillende modellen, zodat je ook weet wat je lekker vindt rijden.
 
Eerst had ik het idee dat het verstandiger was om eerst een naked bike aan te schaffen om daarop te “leren” rijden en dan een racer, maar is dit wel terecht?
Als je eerst wil "leren" rijden adviseer ik je een off-road kopen
XL of XT ofzo
kosten geen drol in aanschaf (in vergelijk) en kun je zovaak laten vallen als je wil (bij wijze van spreken)

Na een jaar of twee (als je beperking vervalt) koop je die mooie racer die je zo graag wilde hebben, en houd je die off-road er gewoon bij, omdat het eigenlijk toch wel leuk is om af en toe het zand in te duiken.

voordeel dat ik (persoonlijk) gemerkt heb, is dat als je in het zand je grenzen leert kennen, je op het asphalt niet in de stress/paniek schiet als er (om wat voor reden dan ook) eens een wiel wegglijdt ofzo..

maar goed als dat je ding niet is.. koop gewoon wat je hart je ingeeft O-)
 
Redenen:
1. Je hebt een meer rechtop zithouding waardoor je veel meer controle over de motor hebt. Hierdoor kun je makkelijker soepel rijden en soepel rijden, daar draait het om.
2. Kuip is duur, dus als je valt ben je met een gekuipte fiets vaker duurder uit. Op zich maakt dit met het rijden natuurlijk niet uit, ware het niet dat het wel vaak tussen de oren meespeelt. Hierdoor rij je vaak vrijer/losser, en daardoor beter, op een naakte fiets.
3. Van minder pk's leer je beter sturen. Met samengeknepen billen is het krampachtig rijden, en daardoor minder goed.

:^

Wil daarbij nog toevoegen, dat die proefritjes maken (wat iedereen altijd gelijk lekker makkelijk roept) niet zo heel veel zin heeft. Zeker niet als beginnend bestuurder. Ga gewoon lekker een brik kopen, leren rijden en af en toe op een fiets van een kennis rijden, zodat je een idee krijgt wat voor soort motorfiets je in de toekomst zal willen gaan rijden.

Veel plezier :]
 
Een hoop leuke antwoorden zijn al gegeven.

Ik zelf rij nu sinds 4 maanden op een gsx600f. Hij rijdt goed en is nog lang niet te langzaam voor mij. Ik moet er wel bij zeggen dat ik toch niet het type ben die graag +150 rijdt.... Al kan de gsx600f dat wel met gemak. Ik heb ondertussen ook wel gereden op een cbr600f. Die rijdt ook goed. Iemand die ik ken is sinds 2 weken begonnen met rijden en die heeft een fireblade.... Kan dus ook. Zoals hier al meerdere malen gezegd, het ligt aan je rechterhand. Daarbij kan ik me voorstellen dat als je veel lange afstanden rijdt je beter een tour kan nemen dan een sport...... Veel succes en plezier met je keuze.
 
Een hoop leuke antwoorden zijn al gegeven.

Ik zelf rij nu sinds 4 maanden op een gsx600f. Hij rijdt goed en is nog lang niet te langzaam voor mij. Ik moet er wel bij zeggen dat ik toch niet het type ben die graag +150 rijdt.... Al kan de gsx600f dat wel met gemak. Ik heb ondertussen ook wel gereden op een cbr600f. Die rijdt ook goed. Iemand die ik ken is sinds 2 weken begonnen met rijden en die heeft een fireblade.... Kan dus ook. Zoals hier al meerdere malen gezegd, het ligt aan je rechterhand. Daarbij kan ik me voorstellen dat als je veel lange afstanden rijdt je beter een tour kan nemen dan een sport...... Veel succes en plezier met je keuze.
Ook net je rijbewijs>?
 
Die GSX-F is een fiets uit 93, die is dus al wat ouder.
Dus ook al dat ouder frame. Goede leerfiets dus?

Ik heb ook een paar keer op een GSX-F gereden en vond dat zeker geen verkeerde fiets. Ik denk dat je daar een goede fiets aan hebt om mee te leren rijden. Je zit bij de GSX iets minder rechtop als bij de GPX.
 
Ik ben zelf begonnen op een choppert, Suzuki VS 1400 omdat ik hem mooi vond en in het budget lag. Ook had ik zo iets van ik ben niet me zware motor rijbewijs gaan halen om daarna op een "lichte" motor te kruipen. Met deze motor had lekker wat power onderin (koppel) maar kon ie niet zo hard (boven de 150 rijden was geen pretje en gezien me zelfkennis leek me dit niet onverstandig).
Toen ik op een gegeven moment bochten makkelijk met vonkende stepjes kon nemen, zin kreeg om ook weelies/stopies, etc, te gaan maken en om eens te kijken boven de 180km/u heb ik hem ingeruild tegen een supersport motor.
Is me goed bevallen die keuze, ben erg happy met me gixxer 1000/k3 hoe wel ik af en toe nog wel eens de choppert mis. (kon ze toen helaas niet alle 2 houden)Mischien koop ik in de toekomst nog een choppert erbij omdat het ook wel wat is.

Conclusie, koop een motor die je leuk vind en die in je budget past je kan later altijd weer andere motoren gaan rijden (denk dat veel veteranen ook een waslijst hebben van verschillende motoren die ze door hun leven heen hebben gereden)
 
Ik zou een zxr400 gaan rijden, ik heb er toevallig nog 1 tekoop })
 
Tja de eerste motor die je koopt is toch niet de goede motor voor je, dus het maakt geen bal uit. Binnen hooguit een paar jaar koop je toch wat anders. Dat gaat bij iedereen zo eigenlijk.


Vooral niet teveel geld erin steken en wel zorgen dat ie netjes loopt en goede banden heeft enzo, dan kun je tenminste lekker leren rijden.

Van die twee zou ik die gs500 laten staan.
 
proefrtjes maken heeft wel degelijk zin(vind ik) :Y en dan niet 15 min maar gewoon een uur minimaal,stukkie snelweg wat bochies en als je dan gedeeltes rijd die je ook met lessen hebt gereden heb je een goede vergelijkingsmaatstef.

Nou, als je in een uur een motor kunt beoordelen vind ik knap hoor. Zolang heb je al nodig om een klein beetje vertrouwd te raken. En dan al kunnen beoordelen of iets fijn remt, stuurt en of het motorkarakter bij je past :? Zeker als je nog niet veel ervaring hebt.

Motor voor een weekend huren vind ik wel een goed idee, al kun je vaak alleen nieuwere motoren huren.
 
Gewoon nemen waar jezelf tevreden mee bent, en als je zelf denkt dat je ook een R6 bijvoorbeeld kunt rijden gewoon doen en rustig aan beginnen.
Mijn R6 is ook mijn eerste motor en daar kun je ook nog wel redelijk goed op beginnen vind ik. Zodra je zelf vind dat je er genoeg "feeling" voor hebt dan gooi je het gas gewoon verder open. Alles went gewoon en dan kun je beter direkt de motor kopen waar jezelf eengoed gevoel bij hebt dan eerst een licht waarbij je na een aantal weken hebt gereden al zoiets hebt van gaat ie niet sneller.

Veel succes met je keuze :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan