Welke motor na nek- en rugklachten?

Ik als ervaringsdeskundige (HNP L1-L2, L2-L3 met kanaalstenose en compleetuitval rechter been) kan alleen aanraden:

V-MAX !!! comfortabele zithouding, zeker als de valbeugels gemonteerd zijn, lekker veel pk's en veel koppel, übergeil geluid met standaard pijpen en nog beter met Doma's of Supertrapp.
Bovendien trilt de V4 lekker door, wat gelijk een massage van je lage rugspieren tot gevolg heeft.
Toen ik met mijn hernia's zat, was motorrijden het enige wat me van de pijn afhielp, zonder gelijk knetterstoned te zijn. Een uurtje motorrijden was goed voor een dag zonder pijn....vreemd maar waar....


He! komt me bekend voor. Ik heb sinds jaar en dag een scheurtje in mn 3de rugwervel vanaf onder en met motorrijden vrijwel geen last. Ik rij een Buell xb9 en daarbij zit ik met mn voeten net een beetje onder mn kont, maar wel met een aardige rechte rug. Door die houding ontlast ik mn onderrug.

Ik denk dat het trouwens voor een ieder verschillend is. Zou zowiezo proefrijden (en dan niet een rondje om de kerk) want dan merk je pas wat het doet met je lijf

Oja, ik krijg bij de fysio les hoe ik op de motor moet zitten. Lijkt lachwekkend maar heb er veel baat bij. Door het gewicht van je helm (en ik als vrouw zijnde heb nog iets meer gewicht op de borst zeg maar) ben ik geneigd om mn schouders naar voren te laten hangen waardoor ik veel schouder en nekklachten kreeg.

Ben nu bezig om de spieren tussen mn schouderbladen te trainen, en na het motorrijden een oefening te doen die mn schouders weer los maken. Het is ff wennen, maar het werkt wel! Kan nu weer fatsoenlijk over mn rechterschouder kijken.

Weet niet of TS bij de fysio loopt,maar zou het zeker eens vragen!
 
Honda VFR 800 v-tec,

Superfiets, zeker voor de langere afstanden. Niet je minimale 900cc, maar genoeg koppel om te doen wat je wil... :Y
 
Iemand die van een motor afkomt met het uiterlijk als dat van een Z750 koopt niet zo snel een XJ900 denk ik persoonlijk...

Als uitstraling belangrijker is als performance, dan heb je gelijk.

Overigens perfect dat de XJ900 zo laag in aanzien staat. Houwen zo! ;)

(dan blijven ze lekker goedkoop :] )
 
Proefrijden :] al geopperd?
Sterkte!


Een varadero heb ik bereden. Beviel prima destijds.
Maar de overige modellen niet bereden daarom vraag ik de ervaring

Honda VFR 800 v-tec,

Superfiets, zeker voor de langere afstanden. Niet je minimale 900cc, maar genoeg koppel om te doen wat je wil... :Y

Deze voldoet niet omdat het, buiten het lagere cc gehalte, ook een 4 cilinder is en heb het liefst een 2 cilinder vanwege het geluid.
 
Laatst bewerkt:
Deze voldoet niet omdat het, buiten het lagere cc gehalte, ook een 4 cilinder is en heb het liefst een 2 cilinder vanwege het geluid.

Komt binnenkort een te koop met two brothers uitlaten, heb je over geluid niets te klagen... O-)
4 cilinder kan ook wel zo fijn zijn voor je rug. Kennis van mij is juist daarom van 2- naar 4 cilinder overgestapt.
 
Als ergonomie zo belangrijk is, zou ik me persoonlijk niet te druk maken om merk, uiterlijk, geluid, aantal cylinders of cylinderinhoud.

Zelf rijd ik een BMW R1100RS. Tweepitter met veel koppel, 1100cc en goede windbescherming (noot: ben 1.67m. Hoe lang is TS?). Het mooiste is dat de ergonomie van de motor volledig verstelbaar is (zadel, kuipruit, stuur, vering), zodat je sportief kan zitten, of met een meer rechte rug.
'Nadeel': het is een BMW, dus hij zal er volgens jou 'raar' uitzien. :Z
 
Een varadero heb ik bereden. Beviel prima destijds.
Maar de overige modellen niet bereden daarom vraag ik de ervaringDeze voldoet niet omdat het, buiten het lagere cc gehalte, ook een 4 cilinder is en heb het liefst een 2 cilinder vanwege het geluid.


Tijd om eens goed naar het geluid te luisteren, de VFR combineert het beste van 2 werelden, de trekkracht bij lagere toeren van een dikke 2 pitter , maar wel doorgaan in de hogere toerentallen en een geluid, dat sterk lijkt op dat van een 2 cilinder. En met name bij lagere snelheden een soepeler rijgedrag, als een dikke V twin.

En als geld geen echte rol speelt, de VFR 1200 staat op het punt gelanceerd te worden, dan heb je meer als genoeg koppel en PK's Hij wordt opgegeven voor 172 pk
 
waarom niet een goldwing,
nog steeds het motorrij gevoel maar toch een auto!
of die ene met 2 achterwielen, een omgebouwde auto, heb je zelfs veiligheidsgordel!
en geen helm! *O*

en anders zo een 2 voorwielen motorscooter? 8-)

ik snap het, het zijn heel andere motoren, maar wie weet.....tis ook een heel ander situatie! :+

misschien zelfs overwegen of cardan of ketting....

waar ik wel aan toe moet geven......dat kuipruitje! :}
zelfs op een buikschuiver voel je duidelijk verschil

succes met de eventuele nieuwe aankoop, gewoon doen :W
 
Een varadero heb ik bereden. Beviel prima destijds.
Maar de overige modellen niet bereden daarom vraag ik de ervaringDeze voldoet niet omdat het, buiten het lagere cc gehalte, ook een 4 cilinder is en heb het liefst een 2 cilinder vanwege het geluid.


Staar je niet al te veel blind op "het lagere cc gehalte".
Sommige fietsen moet je gewoon uitproberen voordat je ze afschrijft
op te laag motorvolume.
 
Komt binnenkort een te koop met two brothers uitlaten, heb je over geluid niets te klagen... O-)
4 cilinder kan ook wel zo fijn zijn voor je rug. Kennis van mij is juist daarom van 2- naar 4 cilinder overgestapt.

Bij mij zit de pijn niet onderin mijn rug maar juist bovenin met uitstaling naar nek.

Dus de 2 cilinder heeft daar geen invloed in.
 
Als ergonomie zo belangrijk is, zou ik me persoonlijk niet te druk maken om merk, uiterlijk, geluid, aantal cylinders of cylinderinhoud.

Zelf rijd ik een BMW R1100RS. Tweepitter met veel koppel, 1100cc en goede windbescherming (noot: ben 1.67m. Hoe lang is TS?). Het mooiste is dat de ergonomie van de motor volledig verstelbaar is (zadel, kuipruit, stuur, vering), zodat je sportief kan zitten, of met een meer rechte rug.
'Nadeel': het is een BMW, dus hij zal er volgens jou 'raar' uitzien. :Z

Het moet ook betaalbaar zijn. En BMW is een van de duurste in zijn cathegorie als het gaat om onderdelen en onderhoud.

De meeste bmw's vind ik er niet zo mooi uitzien. Maar dat is strikt persoonlijk.
Wil me eerst orienteren voordat ik keus maak.

Ergonomie is zeker een belangrijk aspect. Het belangrijkste uiteraard.
Maar het oog wil ook wat.. Dus ik kijk wat de mogelijkheden zijn, en ga dan rustig aan bekijken wat wel en niet aan mijn (persoonlijke) eisen voldoet.

Overigens vind ik de R1100RT wel een van de mooiere toermachines van BMW. Alleen de prijs staat me niet echt aan. Daarom valt BMW zowieso af.

Staar je niet al te veel blind op "het lagere cc gehalte".
Sommige fietsen moet je gewoon uitproberen voordat je ze afschrijft
op te laag motorvolume.

Dat klopt. Maar heb nu 9 motoren gehad met diverse cilinderinhoud. Echter vind ik een 900 cc of hoger toch prettiger (rustiger) rijden. De z750 van kawasaki deed het ook erg goed. Daar klaag ik niet over.

Maar met een 2 cilinder is mijn gevoel met iets meer cc's toch wat rustiger. Ook omdat ik vaak met 2 personen rijdt is dit iets prettiger.
 
Laatst bewerkt:
Een PAN european. Een vlotte goed sturende motorfiets met een goede windvanger. Zitten genoeg pk's en koppel in. Mooie V4 (geen twin helaas). Met deze motorfiets kan je lange ritten rijden, maar ook de bochten doet hij goed.

Ik heb wel eens gehoord dat de windvanger zo goed is, dat je licht naar de ruit toegezogen wordt door het vacuum achter de ruit (maar dit kan ook onzin zijn)
 
Wat dacht je van een oer-bmw tweecylinder?

Best betrouwbaar, leuk geluid en echt iets aparts...:

a5057d51e646661f9ab000e21708734f.jpg


Ural Krazny Oktjaber, oftewel Ural Red October....nee, niet de duikboot....dit model is ook verkrijgbaar met aangedreven zijspan.....heet dan Ranger:

0235b3df5b0181e2334d4ea33bac305a.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een kennis van mij had ongeveer het zelfde probleem. Had ook last van bovenrug en nek. Heeft toen een Triumph Tiger 1050 gekocht en rijd er nu dagelijks op. Echt mooie motor met veel koppel. Wel geen 2 cilinder maar het geluid :9~

Hier een voorbeeldje:

Fototje:
full
 
Een kennis van mij had ongeveer het zelfde probleem. Had ook last van bovenrug en nek. Heeft toen een Triumph Tiger 1050 gekocht en rijd er nu dagelijks op. Echt mooie motor met veel koppel. Wel geen 2 cilinder maar het geluid :9~

Hier een voorbeeldje:

Fototje:
[afbeelding]

Ohh ja bijna vergeten er zijn ook andere windschermen te verkrijgen. Succes met je keuze. :W

full
 
Misschien is het verstandig eerst eens een motor (verschillende) te huren en met zijn tweeën eens een goed stuk te gaan rijden, vooral om te kijken of het wel gaat. Helemaal nu ik lees dat je niet alleen op de motor zit en de motor geschikt moet zijn voor langere ritten.Vraag is natuurlijk ook wat jij een lange rit vindt? Persoonlijk vind ik dat je in een dergelijk situatie een behoorlijk grote motor nodig hebt. Ik kan me voorstellen dat degene die achterop zit ook iets in te brengen heeft en graag ook lekker wil zitten. Ik denk dat wanneer je een dag met een motor op pad bent geweest, een goede indruk hebt hoe het ervoor staat.
 
Een kennis van mij had ongeveer het zelfde probleem. Had ook last van bovenrug en nek. Heeft toen een Triumph Tiger 1050 gekocht en rijd er nu dagelijks op. Echt mooie motor met veel koppel. Wel geen 2 cilinder maar het geluid :9~

Hier een voorbeeldje:

Fototje:
[afbeelding]

Dat is ook een mooie bike zeg !
Idd geen 2 cilinder maar die komt zeker bij mijn lijstje op te staan.

Een pan is toch iets te oudbollig vind ik.

Misschien is het verstandig eerst eens een motor (verschillende) te huren en met zijn tweeën eens een goed stuk te gaan rijden, vooral om te kijken of het wel gaat. Helemaal nu ik lees dat je niet alleen op de motor zit en de motor geschikt moet zijn voor langere ritten.Vraag is natuurlijk ook wat jij een lange rit vindt? Persoonlijk vind ik dat je in een dergelijk situatie een behoorlijk grote motor nodig hebt. Ik kan me voorstellen dat degene die achterop zit ook iets in te brengen heeft en graag ook lekker wil zitten. Ik denk dat wanneer je een dag met een motor op pad bent geweest, een goede indruk hebt hoe het ervoor staat.

Degene die achterop zit heeft niets in te brengen. Klinkt lullig maar ik moet rijden. De ander is een bijrijder.

Een lange rit is idd een dagje toeren.
Ga ik zeker doen hoor wat bikes huren voor een dagje. Maar ben mij nu aan het orienteren voor wat bikes.

Denk toch dat het een allroad gaat worden omdat die het meest aan mijn eisen voldoen.

Mijn voorlopige lijst:
- Varadero
- V-strom
- Tiger
 
Laatst bewerkt:
Gewoon proefrijden. Dat is de beste manier om uit te vinden wat je geschikt vindt voor jezelf.
 
Laatst bewerkt:
Mag ik er op wijzen dat bepaalde rugbeschermers behalve bescherming ook ondersteuning bieden voor de rug. Zelf heb ik een rugbeschermer van Buse. Ik merk dat hij m'n rug een beetje ontlast. Misschien iets om over na te denken naast de aanschaf van een nieuwe motor.

Succes met zoeken ;)
 
Dat is ook een mooie bike zeg !
Idd geen 2 cilinder maar die komt zeker bij mijn lijstje op te staan.

Een pan is toch iets te oudbollig vind ik.Degene die achterop zit heeft niets in te brengen. Klinkt lullig maar ik moet rijden. De ander is een bijrijder.

Een lange rit is idd een dagje toeren.
Ga ik zeker doen hoor wat bikes huren voor een dagje. Maar ben mij nu aan het orienteren voor wat bikes.

Denk toch dat het een allroad gaat worden omdat die het meest aan mijn eisen voldoen.

Mijn voorlopige lijst:
- Varadero
- V-strom
- Tiger


Ik weet wel welke 2 er af gaan vallen als je op deze 3 gaat proefrijden. :Y

en die 2 komen 1 cilinder te kort })
 
1 advies: gooi je smaak ff overboord en ga proefrijden op een 1200GS

karaktervolle 2-cilinder boxer

rechtop zithouding en de vering ontziet je rug, door de lange veerwegen !!

Echt,je doet je rug tekort door aan je vooroordeel te blijven hangen tav BMW=lelijk :+
 
Ik weet wel welke 2 er af gaan vallen als je op deze 3 gaat proefrijden. :Y

en die 2 komen 1 cilinder te kort })

heheheheh. Ok.. daar zal ik dan achterkomen :P
Het model is iig iets wat me wel aanspreekt.

1 advies: gooi je smaak ff overboord en ga proefrijden op een 1200GS

karaktervolle 2-cilinder boxer

rechtop zithouding en de vering ontziet je rug, door de lange veerwegen !!

Echt,je doet je rug tekort door aan je vooroordeel te blijven hangen tav BMW=lelijk :+

Tis niet dat ik alle modellen van bmw raar vind hoor. Maar degene die met een halve eendebek en een soort halve knipoog je aan lijken te kijken wil ik dus niet.

Maar BMW is gewoon te duur voor mij. De onderdelen en onderhoud is bij bmw gewoon veel duurder dan bij de overige merken.



Dit is inderdaad een heeeeeel raar model..
 
smaken verschillen :)

onderhoud valt mee,hoeft maar om de 10000 en onderdelen zijn goedkoper dan bv Honda :)

maar toch succes met zoeken!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan