Welke motor na nek- en rugklachten?

DaDragon

MF veteraan
18 jul 2005
2.033
0
Apeldoorn
Vanwege een auto-ongeluk november 2008 heb ik helaas mijn bike moeten verkopen omdat de tegenwind gewoon teveel werd voor mijn nek en rug.

Nu wil ik proberen om in 2010 weer motor te gaan rijden.
Maar dan wel een met een windvanger ervoor zodat mijn nek en rug ontlast zijn.

Omdat er zoveel soorten zijn wil ik graag weten welke aan mijn eisen voldoet:

- Mag wel wat pit in zitten (koppel dus ipv veel pk's)
- uiteraard een windvanger ervoor
- minimaal 900 cc
- liefst 2 cilinder ivm het mooie geluid met andere dempers
- motor moet goed zijn voor langere ritten te maken.

Wie heeft ervaring met een bike die aan bovenstaande eisen voldoet zodat ik volgend jaar weer kan gaan rijden?
(helaas moest ik dus mijn Z750 verkopen)
 
yamaha xv1600 wildstar.
2 cilinders en meer dan voldoende koppel (135nm bij 2250rpm)
wel heel iets anders dan je Z750.
 
Laatst bewerkt:
BMW R1200RT

Prima motor,voldoet aan jouw eisen en ik heb er altijd met veel plezier op gereden. Voordeel is dat je op dit model de kuipruit lekker hoog kunt zetten en evt een nog iets groter model ruit op kan zetten.
 
...zoals...TDM 850/900, V-strom650, ETV 1000 CAPONORD, PEGASO 650, F650/800/GS'en(bmw), Versys...etc..etc...(all/off-road)...+ verhoogd scherm/varioscreen.
 
Laatst bewerkt:
Allroad of Chopper met forwards zodat je gestrekte benen kunt hebben, dat recht je rug.
Uiteraard met goede windvangers.
In ieder geval geen "onderuitzitter" (= slecht voor rug) of "buikschuivert" (=leuenen op armen is nekklachten)

Alle echte toermachines kunnen ook maar daar zijn geen 2 cilinder versies van als dat een eis is, behalve BMW die ik zo even kan noemen.

Wim
 
bedankt voor de reacties alvast.

BMW valt sowieso af. Dit is puur vanwege de rare modellen die BMW heeft.

Het is niet dat ik mijn rug recht moet houden. Maar met tegenwind moet ik constant kracht zetten en dat slaat snel in mijn bovenrug (tussen de schouders in).

Een all-road vind ik in ieder geval wel een goed alternatief. Evenals een dikke chopper.

Als ik kijk naar de modellen:
- Honda Varadero 1000
- Suzuki V-strom 1000
- Susuzki M1800 (die space achtige chopper/cruiser)

Trekken deze het meeste mijn aandacht.
MAar wat zijn de voordelen van deze bikes m.b.t. wind?

Want je leest dan weer dat je uit de wind zit, vervolgens lees je dat je weer met je kop vol in de wind zit. ondanks ruit.
 
Laatst bewerkt:
Varadero en V-strom zit je niet in de wind, zeker niet als je een MRA met flipup ruitje erop hebt of zet.

Bij de soes is de ruit/lamp laag dus je borst zit uit de wind. Rest overduidelijk niet.
Je kunt ook een dikke sjopper als een wildstar kiezen met een hoge toerruit. Ook uit de wind volledig.

De soes heb ik niet bereden, de rest wel. Mijn eigen ervaring dus, niet mijn eigen motoren overigens ;)
 
Ik snap degenen die zeggen dat een chopper beter voor je rug is niet zo. Mijn vriendin heeft een choppertje en die heeft juist het idee dat juist OMDAT je met je benen (en armen) vooruitzit, je meer ineengedoken op je motor zit. Ik heb dat met mijn Hornet juist weer niet omdat mijn benen onder me zitten (en mijn armen op 'normale' stuurstand).

Dus tenzij ik er helemaal naast zit zou ik dus juist geen chopper nemen als ik rugklachten zou hebben.
 
Ik snap degenen die zeggen dat een chopper beter voor je rug is niet zo. Mijn vriendin heeft een choppertje en die heeft juist het idee dat juist OMDAT je met je benen (en armen) vooruitzit, je meer ineengedoken op je motor zit. Ik heb dat met mijn Hornet juist weer niet omdat mijn benen onder me zitten (en mijn armen op 'normale' stuurstand).

Dus tenzij ik er helemaal naast zit zou ik dus juist geen chopper nemen als ik rugklachten zou hebben.
De een heeft last van het inzakken bij het rechtop zitten, de ander last van het doorzakken bij voorover zitten... Persoonlijk krijg ik last van mijn rug als ik rechtop zit, maar ken ook mensen die de houding van een sportfiets al niet eens hoeven te probéren.

Verschillende rugklachten... verschillende voorkeurshoudingen ;)
 
De een heeft last van het inzakken bij het rechtop zitten, de ander last van het doorzakken bij voorover zitten... Persoonlijk krijg ik last van mijn rug als ik rechtop zit, maar ken ook mensen die de houding van een sportfiets al niet eens hoeven te probéren.

Verschillende rugklachten... verschillende voorkeurshoudingen ;)

dus een supermotard kopen ;)
 
Je bent een Kawa-man, dus ik zeg een Versys, eventueel met een spoiler ruitje.
't Is dan wel geen 900cc (wél bijna), maar voor de rest voldoet het aan je eisen.

En net al je zelf al zei, als je een soortgelijk model zoekt zou je ook terecht kunnen bij een DL650/DL1000 V-strom van Suzuki, een Honda Varadero of Transalp, een Triumph Tiger of een Ducati Multistrada.

Kortom, keuze genoeg. :)

Ps. wat betreft het uit de wind zitten met een bepaald soort ruit, dit is voor iedereen anders omdat niet iedereen even lang is.
Zo heb ik zelf bijvoorbeeld genoeg aan het standaard ruitje op m'n Z1000, maar er zijn genoeg mensen die langer zijn dan 1.70 en daarom maar een hoger ruitje erop hebben gezet. (dit ivm de turbulentie op de helm)
 
Laatst bewerkt:
Ik als ervaringsdeskundige (HNP L1-L2, L2-L3 met kanaalstenose en compleetuitval rechter been) kan alleen aanraden:

V-MAX !!! comfortabele zithouding, zeker als de valbeugels gemonteerd zijn, lekker veel pk's en veel koppel, übergeil geluid met standaard pijpen en nog beter met Doma's of Supertrapp.
Bovendien trilt de V4 lekker door, wat gelijk een massage van je lage rugspieren tot gevolg heeft.
Toen ik met mijn hernia's zat, was motorrijden het enige wat me van de pijn afhielp, zonder gelijk knetterstoned te zijn. Een uurtje motorrijden was goed voor een dag zonder pijn....vreemd maar waar....
 
aprilia-futura-01.jpg
 
XJ900 natuurlijk. Met verhoogde ruit. ~90PK, ~90 NM, cardan, prettige zithouding, en opvallend goedkoop. Doodsbetrouwbaar. Geen 2 cylinder, wel behoorlijk midrange koppel.
 
Iemand die van een motor afkomt met het uiterlijk als dat van een Z750 koopt niet zo snel een XJ900 denk ik persoonlijk...
 
b
- Honda Varadero 1000
- Suzuki V-strom 1000
- Susuzki M1800 (die space achtige chopper/cruiser)

Want je leest dan weer dat je uit de wind zit, vervolgens lees je dat je weer met je kop vol in de wind zit. ondanks ruit.

Ik heb een Vstrom1000, en ik kan je gerust garanderen dat ie zen koppel van 105 op een briljante manier aan de grond smeert. Beter dan de Varadero, en vooral hij is ook 40 kilo lichter. En met zen 110/150 bandjes gooi je hem zo van de ene bocht in de andere.
Wind? mjaa ... (ik ben 1m87) tot 110 absoluut geen last van turbulentie, daarboven begint het wel. Met vervangruiotje schijnt het oplosbaar te zijn. Vering ens chokdempers zijn zere goed.
Nadeel: hij stottert wel wat in lage toeren < 3000, schijnt te kunnen bijgeregeld worden maar dat moet ik nog laten doen, en hij verbruikt ook redelijk veel: 1:15
Verder: uitmuntende speelfiets, waar je zo op het gemakske een iron butt mee zou fmalen.

ps: vroeger reed ik op een xj900 diversion , en ook deze is ideaal voor jou wensen.
 
Suzuki DL 1000 V-Strom met een Vario touring-ruit

Overigens gaan ze uit productie, voor zover ik weet (de motor, niet de ruit).

Edit: hij was al langs gekomen, zie ik nu. Met een vario touring-ruit zit je echt wel uit de wind, ook als je lang bent. En trouwens, je moet er ook handkappen bij nemen. Die nemen ook veel wind weg (en zonder staat gewoon niet bij een V-Strom).
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan