Welke motor past het beste?

StratsaertS

Rookie
29 apr 2022
1
0
Dag,

Ik ben serieus aan het twijfelen om een moto aan te schaffen. Nu weet ik er nog niet super veel van. Deze moto zou vooral dienen voor woon-werkverkeer. Deze route is 120km heen en terug. Vooral banen van 70km/h zonder al te veel kruispunten, rode lichten dus zonder verkeer kan je vlot doorrijden. Liefst geen race moto want zo comfortabel zal dat wel niet zijn op den duur.

Ik ben dus op zoek naar een goeie moto qua prijs/kwaliteit. Iemand suggesties?
 
Ook welkom hier, kijk eens in het voorstellen topic.

Voor 120Km lekker de auto, vooral als het alleen maar 70 weg is waar je geen winst boek met kijk op files.
 
Hallo StratsaertS, ik heb ook jaren lang (zeer) lange afstanden woon-werk gereden en bij elk stoplicht, of bij werkzaamheden/ongelukken haal je dikke winst. Elke rit weer, dus luister vooral niet naar die autoknuffelaar hierboven.
Bijna niet meer te krijgen maar kardan-fietsen zijn daarvoor eigenlijk wel de beste optie.
(Hoewel ik ook wel met kettingsmeersysteem gereden heb en daarmee makkelijk 70.000km op 1 tandwiel/kettingset gehaald.)
Rechte zit hou je langer vol en behoorlijke windbescherming is aan te raden.
Persoonlijk hou ik het enkel op Japans (Honda/Yamaha) vanwege betrouwbaarheid en ook winterhardheid.
Het motorblok is ook een persoonlijke keus, net als het aantal cilinders, wil je een dik blok (+1000cc) dan is het verbruik hoger en de motor is zwaarder. Past een grote motor makkelijk in je schuur/garage? Dagelijks heen en weer duwen gaat je ook tegen staan.
Moet je veel bagage mee, past alles in een topkoffer? Zijkoffers maken je snel te breed waardoor je je niet meer vooraan bij het stoplicht kunt wurmen.
Investeer in goede kleding en kies maar meteen het duurste van het duurste, je haalt het er echt uit, al is het maar op comfort.

Realiseer je wel dat het ook vaak afzien is, zeker in slecht weer!
Dus...welke motor? Geen idee, dat ligt aan jouw wensen/eisen/budget.
 
Je bedoelt 60km enkele reis. Dat gaat prima met de motor. Heb ik jaren gedaan tot er een auto op de inrit stond en de verleiding groot was om bij regen die maar te pakken. Kijk ook naar verbruik en onderhoudskosten. Cardan is prettig maar tegenwoordig niet veel keuze meer. Beetje bescherming tegen weer en wind is ook fijn.
 
OP is vandaag nog op MF geweest, dus mocht hij dit topic kunnen vinden, dan kan iedereen nog opnieuw weer aankomen met alle instapmodellen en verbruikscijfers ;)
 
Mijn gevoel bij de OP? TS heeft gisteren ontdekt dat er ook voertuigen op 2 wielen bestaan.
Of we even een goede moto kunnen noemen...


De rode busa is alweer voorbij gekomen en vanaf daar komt iedereen zn persoonlijke voorkeur in de pot gooien
Wordt een topic van niks 🤷‍♂️
 
Cr500 supermoto.

Licht wendbaar en je zit lekker rechtop.
Naaaah, KX500, vibreert nóg lekkerder.

O0IL1ON_d.webp
 
Tussen alle gekheid door... Ik heb eens een tijdje een Honda NC750X gereden.... Prima woon/werk fiets en super zuinig.

Voor de rest, weggezet tegenover mn devil gewoon helemaal kut 😂😂 maar probeer die eens, liefste met DCT (automaat) :Y
 
TS zegt dat hij er nog niet veel van weet. Dat kan. Zoeken is natuurlijk een ding, maar misschien dat we hem wat kunnen helpen.

Mijn afwegingen voor dit gebruik zouden zijn:
* Niet te licht, niet te zwaar, zeg 500-800cc (afweging operatiekosten, beginnersgemak, comfort op lange rechte afstanden)
* Liever tweedehands dan nieuw (nieuwe rijder, lekker inkomen, minder stress, lagere opstapkosten)
* Misschien liever cardan dan ketting, zoals gezegd, zeker als je voor een oudere fiets gaat (maar zeker niet het belangrijkst, zo vervelend is kettingsmeren ook weer niet, als je dan maar wel een motor met middenbok neemt)

Kortom, typische eerste keuzes om eens een blik op te werpen: middenklassers van de grote Japanse merken, ergens van na 1995 tot na 2015 afhankelijk van budget en belang van "looks" of "gadgets".

Verder natuurlijk lekker gaan proefrijden, want als jij je toch lekkerder voelt op een crossmotor of juist op een chopper of een toerbuffel moet je lekker daarvoor gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan