Welke motor voor mij €3000-3500 dagelijks gebruik

foxtrotc

Die hard MF'er
5 apr 2010
274
0
Blaricum
Hallo allen,

Jazeker, het zoveelste 'welke motor moet ik kopen?!' topic.
Maar in mijn geval behoorlijk specifiek.

Ik heb sinds november mijn rijbewijs en gebruik de motor dagelijks voor woonwerkverkeer over de snelweg (2x~40km).
Daarnaast rijd ik ook in het weekend ritjes en ga binnenkort met hemelvaart een lang weekend naar Ardennen.
Langere motorreizen dan dat staan niet in de planning.

Ik heb nu:
Yamaha XJ 600 S Diversion met 33.000 op de klok.

Ik wil:
- meer vermogen
- minimaal dezelfde windbescherming
- zuinig op hoge snelheden
- comfortabel op hoge snelheden
- geen 'voorover'-zit

Ik neig naar:
- ~80-100pk
- een allroad
- een 2 cylinder (dit is alleen op basis van het rijden op een V-Strom 650 die me erg beviel, maar een beetje te weinig power had. ik wil 3- of 4-cylinders zekers niet uitsluiten)

Mijn budget is:
3000-3500 euro

Mijn motor die ik tot nu toe op het oog heb die ogenschijnlijk voldoet aan mijn criteria is de Yamaha TDM850.

Maar nu ben ik erg benieuwd of iemand mij kan verrassen met een andere motor die aansluit op mijn criteria, of net niet aansluit maar wel erg aansprekend is!

Alvast bedankt. :]
 
Laatst bewerkt:
Mijn motor die ik tot nu toe op het oog heb die ogenschijnlijk voldoet aan mijn criteria is de Yamaha TDM850.

]

Grappig, toen ik het begin van het bericht doorlas, zat ik gelijk te denken aan een TDM En daar was je zelf dus ook al op uitgekomen. TDM 850 lijkt me een uitstekende keus en is net wat minder doorsnee dan een GS. De nieuwere TDM 900 zul je onder de 4000 euro nog net niet vinden, denk ik. Veel plezier met de zoektocht!
 
Wij hebben zowel een tdm als een fazer gehad en mijn voorkeur voor windbescherming zou toch naar de fazer uitgaan. Verder zijn ze natuurlijk onvergelijkbaar , dikke twin of viercilinder..............

Ik heb mijn fazer uiteindelijk toch ingeruild omdat ik het karakter van een twin leuker vind, maar qua betrouwbaarheid en lekker rijden: top! En binnen jouw prijsklasse is er zat te krijgen.
 
Al eens gedacht aan een Pan European ST1100?

Een heerlijke toerfiets, voldoende vermogen, 4 cilinder, veel bescherming, cardan(geen gesmeer met ketting) en wat ook handig is, veel bergruimte om spullen mee te nemen.

Ik rij zelf de ST1100 en doe ook veel woon-werk verkeer.
Door dagelijks gebruik kun je de onderhouds interval ook verhogen.
Al met al een echte woon-werk motor en ook heerlijk om mee te toeren. *D

En in onderhoud wel goedkoper als een BMW. })

Groet,

Pieter
 
Ja, een SV is een achte allroad zonder sportieve zithouding... :+

Ik zou eens naar de R1100GS kijken foxtrotc! Ik heb er zelfs sindskort één en ben helemaal verkocht! Wat een heerlijke motor :9 :]
 
SV650 lijkt me niet. TS wil niet voorover zitten en meer vermogen dan een V-strom 650.

Africa Twin misschien?
 
Een dikke eencilinder!
Heb je nog een hoop lol op weg naar je werk ook :)

En even serieus, rij zelf meestal op de Fazer woon/werk. Bevalt prima :Y
Het is geen allroad, maar de zithouding is niet sportief. Je zit redelijk rechtop.

En het zijn zeer betrouwbare fietsen, buiten de slijtagedelen kost het geen drol. Kleppen stellen na elke 40.000 km. Beurten om de 10.000.
Onder de buddy heb je best wat ruimte om wat spullen te stouwen, anders een kofferset er op ;)
 
Een pan lijkt me wat te log
Een SV650 te sportief

1100GS lijkt me toch wel interessant... zoals ik eerder vroeg; zit er in een 1100RS hetzelfde blok?

Fazer ja, daar heb ik ook al naar gekeken. Maar een 600 lijkt me te licht (?) en een 1000 de dik. Een nieuwe fazer8 lijkt me een geweldige fiets, maar da's wat te duur :)
 
Een pan lijkt me wat te log
Een SV650 te sportief

1100GS lijkt me toch wel interessant... zoals ik eerder vroeg; zit er in een 1100RS hetzelfde blok?

Fazer ja, daar heb ik ook al naar gekeken. Maar een 600 lijkt me te licht (?) en een 1000 de dik. Een nieuwe fazer8 lijkt me een geweldige fiets, maar da's wat te duur :)

De fazer 600 kun je niet met je diversion vergelijken, 90-95 pk ten opzichte van rond de 60 wat je nu hebt.
 
Laatst bewerkt:
Een 1100RS is motorisch anders dan een 1100GS ben ik ondertussen achter gekomen.
Maar toch zal ik wel even op de RS van mn pa een rondje rijden, ik neem aan dat het boxergevoel ongeveer hetzelfde is?
Heb laatst ook op een oude R100RS gereden, dat ding maakte grote stappen zeg!
 
Hmm nice!

Mijn vader heeft een BMW R1100RS - is dat hetzelfde blok?
Die motor kan ik binnenkort wel even proefrijden, had ik nog niet eerder gedaan.

Had hier nog helemaal niet aan gedacht!
Thanks
zelfde blok, iets minder pit en meer gespreid vermogen. (andere luchtfilterbox+nokkenassen) ook is de S een 6 bak en de GS een 5, maar in grote lijnen wel hetzelfde en veel onderdelen 1 op1 uitwisselbaar.

Zat er zelf ook meteen aan te denken toen ik je wenslijstje zag. Verbruik circa 1:17,5
 
Laatst bewerkt:
Als dat gebeurt mag er een slotje op, maar tot nu toe heb ik al één zeer interessant model aangereikt gekregen waar ik nog totaal niet aan had gedacht.

Ik hoop op meer :]
 
Een Honda XL1000V Varadero.
Voldoet aan je eisen op het verbruik na, maar dat zal met de GS niet veel anders zijn.
Op de markt sinds 99 en die zal je via marktplaats wel binnen je budget kunnen vinden.
 
Ik ben niet zo van de allroads.....

Neig meer naar gewone allround motoren...

Fijne woon-werk fietsen (wel even een OSCO monteren):

-Triumph Sprint ST 955
-Aprilia Futura

Indien het iets sportiever mag:
-Triumph sprint RS 955
-Aprilia Falco

Allemaal fijne betrouwbare motoren die er goed uitzien en heerlijke blokken hebben....

edit: En met een VFR zit je nooit fout. Wat je ook doet. Van circuit tot alpenpas...

P.S. Een BMW kan altijd nog....Later als je oud bent :+ :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan