Welke motor voor mijn Velorex

Bromgek

MF'er
31 jan 2014
173
29
Hallo,

Ik heb nog altijd mijn velorex span staan die voorheen aan mijn Jawa heeft gezeten.

De jawa is er niet meer, maar ik zoek nu iets nieuws voor de zijspan aan te hangen.

Ik wil eigenlijk een moderne motor, maar wel een lichte tot 50pk. (Mede door mijn a2 rijbewijs en ik ook geen behoefte heb aan zwaarder).

Model zoals een yamaha sr400 valt in mijn straatje, maar vind ik te duur. Budget is eigenlijk max 3000 euro.

Wat raden jullie aan? Heb ook nog zitten aan een honda shadow, maar graatmeter is eigenlijk een solide machine. Ik vond mijn jawa alles behalve betrouwbaar en rijden is uiteindelijk waar het om gaat.

Alle tips zijn welkom !
 
Als je er een snellere/grotere/ zwaardere motor dan de jawa aan maakt dan moet je ook de ophanging van je zijspanwiel aanpassen.
Die enkel opgehangen dunne as is anders zo krom.
Van prijzen heb ik weinig verstand maar ik heb nu de indruk dat jij een oude motor al gauw onbetrouwbaar vind en daar ben ik het niet mee eens.
Ik zou zeggen dat een motor van 1000 euro voldoet. Dan nog 500 euro voor een schommelvork en je bent klaar 😀
 
Nou moet zeggen dat ik qua eisen niet bepaald al aan schommelvorken zit te denken.

Met de jawa was het al genoeg lol, alleen was ie maar kapot dan dat het reed.

De as heeft het in ieder geval tot nu toe gehouden en ben nu ook maar op zoek naar max 50pk.

Oud.. tjah, laat ik het zo zeggen bij voorkeur iets dat altijd loopt.

Maar ik zie genoeg verbouwingen hier, maar de voorkeur geschiedt eigenlijk gewoon span passend maken en gaan.(of ik moet later alsnog ondervinden dat de as inderdaad het niet houd)
 
Ik heb gisteren toevallig met een vriend zitten filofi....silofi.....praten over een combinatie voor zijn vriendin. Ook iets niet te zwaar maar toch niet zo licht dat je er niet mee de snelweg op durft. Hij heeft zelf een Ural combinatie maar die is te groot en te lomp voor haar. Toen kwamen we uit op een Velorex (of vergelijkbaar) aan een Yamaha Diversion 600. Die dingen koop je voor een appel en een ei en zijn hartstikke betrouwbaar. En heel, heeeel toevallig heb ik zo'n ding :P
 
max 35kW is inderdaad een mooie maatstaf voor een Velorex, meer niet. Ik zou zoeken naar een laag dingetje, een CM450 of zo. Dan zit je vast wat lager en stabieler. Bovendien hebben die fietsjes vaak een ouderwets wiegframe.
Betrouwbaar? je zal met een Japans of Oostenrijks twinnetje minder hoeven sleutelen dan een Jawa. Misschien aan het begin omdat je een oude fiets koopt. Maar als je dat uitgesorteerd hebt is een oude Jap best betrouwbaar. Ik zou wel zoeken naar een fiets met minimaal electronische ontsteking en liefst ook injectie.
 
Een kleine guzzi.
Maar zelf vind ik de oude kleine honda's wel leuk.
Ach, er is eigenlijk best veel leuks te vinden hoor. :Y :Y
 
De tips zijn duidelijk!

Nu er nog geen motor is, wellicht toch eens denken om toch wat verstevingen aan te brengen bij het frame.
 
Niet zo zeer te snel maar wel groot en zwaar en het is onhandig dat er geen buizen frame aanwezig is.
Ik heb nooit met een K75 gereden. Is die zoveel zwaarder dan een Suzuki 850? Dipstick rijdt momenteel met een 850 en een klein bakje er aan(merk weet ik niet). Hij kan er goed mee overweg...en een subframe is niet zoveel als ik bij halflive kijk.
 
Een Jawa (3x 640, 1x 638 met span - misschien wel mijn oude :? ) heeft mij eigenlijk nog nooit laten staan.
Ook met het span wel dagen gemaakt van 800 kilometer in het buitenland.
Wel elektronische ontsteking erop, dat scheelt al heel veel.
Ze moeten natuurlijk wel in goede staat zijn, en de tijd (gebrek aan onderhoud) gaat ook steeds meer spelen.
Ook bij een Japanner hebben kabelbomen, stekkers en onderhoud aandacht nodig.

Ik had anders deze SLR650 wel leuk en in stijl gevonden. Maar is al gereserveerd zie ik. :)

Knipsel15.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat is wel heel erg licht in vermogen.
Een CB500 tweecilinder is nauwelijks zwaarder in gewicht en heeft voldoende bruikbaar vermogen.
 
Dat is wel heel erg licht in vermogen.
Een CB500 tweecilinder is nauwelijks zwaarder in gewicht en heeft voldoende bruikbaar vermogen.
Een Jawa heeft ook niet veel vermogen, wel meer trekkracht onderin.
Een CB500 vind ik ook een mooie optie, meer moet het niet zijn. :)
 
Ik heb nooit met een K75 gereden. Is die zoveel zwaarder dan een Suzuki 850? Dipstick rijdt momenteel met een 850 en een klein bakje er aan(merk weet ik niet). Hij kan er goed mee overweg...en een subframe is niet zoveel als ik bij halflive kijk.

bij mijn Suzuki gs750 is het niet lang heel gebleven. Het frame wel, maar de ophanging van het zijspanwiel niet. Natuurlijk is het afhankelijk van je rijstijl.
 
Er staan op Facebook Market een Z440 te koop in Alphen ad Rijn en een CB500 in Wormer. Beiden rond de 500 euro en lijken mij heel geschikt, helaas staat er in het profiel van Bromgek geen streek waar hij woont.
 
Ik heb ook nog een CB500 staan die voor een paar pegels weg mag. Er is helemaal niets mis met het apparaat, maar hij komt eigenlijk nauwelijks van zijn plaats.
Oerbetrouwbaar. Misschien een optie?
Zou ik wel leuk vinden, om dat apparaat met een bakkie eraan te zien rondrijden.
 
Cb500 is sowieso leuke motor, alleen qua kw boven de 35. Ze zijn in 25kw versies, maar daar ben ik niet zo'n fan van.

Gs500 is ook niet duur, maar weet niet of daar eenvoudig de velorex aan te hangen is.
 
Cb500 is sowieso leuke motor, alleen qua kw boven de 35. Ze zijn in 25kw versies, maar daar ben ik niet zo'n fan van.

Gs500 is ook niet duur, maar weet niet of daar eenvoudig de velorex aan te hangen is.
Ja hoor, die hebben ook gewoon een wiegframe. Kun je alle kanten mee op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan