Welke motor voor woon-werk/schoolverkeer?

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Ik ben al een paar maanden aan het twijfelen wat voor soort motor ik zou halen.



Laten we zeggen tot 2000 euro maximum tweedehands (dus oudere modellen toegestaan).

Het liefst blijf ik onder de €1500, want daar komen ook inschrijving, kenteken, verzekering en een nieuwe helm bij.

Ik ben op het moment nog 19, maar zou over 5 maanden de verplichte uren rijles A2 volgen.
Wel vraag ik me ook af of het toegestaan is om een crosshelm te gebruiken tijdens de rijlessen, want mijn bril beslaat nogal snel bij een fullface/integraal.

Ik weet niet zoveel van motoren, behalve dat ze hard gaan, maar ik moet dat niet zo zeer.

Ik heb al gekeken naar supermotards, maar die zijn niet zo goed te vinden voor weinig geld, ook heb ik gezocht naar enduro's en kawasaki klr's, maar die zijn ook weer moeilijk te vinden, en zijn te groot. (ben 1,70m groot, heup is op 90cm)
Supersports komen wel hier heel dicht in de buurt, maar het lijkt mij nogal oncomfortabel om constant gebogen te zitten op de motor.

Mijn traject is ongeveer 35km lang, en moet daarvoor over de autosnelweg.
Ik heb gedacht aan een 125cc, maar aangezien die (volgens meeste) maar net de 120 km/h halen, en ook redelijk duur zijn (voor wat je ervoor terug krijgt), zou ik liefst geen 125cc kopen.

Nu, de motor moet dus ook wel comfortabel zijn, want die zou ik elke dag van de week moeten gebruiken (auto is geen optie, want dat kost nog meer). Dat houd dus ook in dat ik die zou gebruiken in wind, regen, hagel etc...

Ik zou niet weten welke motor goed is voor de bovenstaande termen.
Hier komen dus ook het aantal CC ter sprake (dus geen 1000cc racemonster), en natuurlijk ook de onderhoudskosten.

Dus eventjes een kleine samenvatting:
- Motor die comfortabel zit,
- niet teveel cc's, maar hoger dan 125cc
- maximum 150km/h laat maar, zie al dat die sneller kunnen, maar niet sneller moeten :')
- max €2000, maar voorkeur aan €1500,
- veel onderdelen te vinden op internet
 
Laatst bewerkt:
Bijvoorbeeld een simpele CB500, voldoet daar easy aan. En nog legio andere motoren.
Waarom zou je een maximum van 150 kmh willen hebben? Dat betekent dat ie per definitie behoorlijk eraan moet sleuren op 130 te halen. Mijn ervaring leert me dat een motor wil ie soepel 130 mee kunnen, je een top van toch wel 170 nodig hebt.

Andere opties?

NTV 650, BMW K75, CB1, Kawa GPZ 500 (ideaal voor kleintjes ;) ) en ga zo nog maar 3 dagen door. Wel gaan die allemaal harder dan 150, als je veel gas geeft. Doe je dat niet gaan ze nooit harder dan 150, of 140, of 130, maar net hoe ver jij het gas open draait ;)
 
Niet per se een maximum van 170, maar als ik 200km/h opschrijf, dan vinden jullie het misschien wel wat overdreven voor een beginnende rijder :)
Wel heb ik al wat schakelervaring door op de brommer te rijden, maar daar trek ik altijd het gas open (dus aan gashendelcontrole kan ook gewerkt worden :P)
Nu, bedankt voor een paar gangbare motoren, die ga ik eens bekijken!
 
(Klein) kuipje is wel lekker op de snelweg.
Suzuki bandit
Of Gs500F, alleen trilt wat meer omdat je op de snelweg tussen de 6-7000 toeren zit. Maar is niet hinderlijk verder. Je merkt het alleen als je op andere motoren rijdt. Soms wil ik nog een keer schakelen maar dan zit hij al in zn 6 :+
Sportmotor is ook wel te doen hoor, zijn niet superveel km's. En elke motor is anders, bij de ene zit je rechterop als de ander. En dan heb je wel een hele kuip waardoor je uit de wind zit.
 
Laatst bewerkt:
Hey nog een HighFlower, welkom !
Ha die DutchMicro :+
(Klein) kuipje is wel lekker op de snelweg.
Suzuki bandit
Of Gs500F, alleen trilt wat meer omdat je op de snelweg tussen de 6-7000 toeren zit. Maar is niet hinderlijk verder. Je merkt het alleen als je op andere motoren rijdt. Soms wil ik nog een keer schakelen maar dan zit hij al in zn 6 :+
Sportmotor is ook wel te doen hoor, zijn niet superveel km's. En elke motor is anders, bij de ene zit je rechterop als de ander. En dan heb je wel een hele kuip waardoor je uit de wind zit.
Ik vraag me eigenlijk ook wel af wat het voordeel is tussen een naked bike en een gewone.
Nu, laag zadel is heel erg interessant voor mij, want ik zou het liefst met 2 voeten op de grond kunnen :')
 
Bijvoorbeeld een simpele CB500, voldoet daar easy aan. En nog legio andere motoren.
Waarom zou je een maximum van 150 kmh willen hebben? Dat betekent dat ie per definitie behoorlijk eraan moet sleuren op 130 te halen. Mijn ervaring leert me dat een motor wil ie soepel 130 mee kunnen, je een top van toch wel 170 nodig hebt.

Andere opties?

NTV 650, BMW K75, CB1, Kawa GPZ 500 (ideaal voor kleintjes ;) ) en ga zo nog maar 3 dagen door. Wel gaan die allemaal harder dan 150, als je veel gas geeft. Doe je dat niet gaan ze nooit harder dan 150, of 140, of 130, maar net hoe ver jij het gas open draait ;)

A2 -> max 35 kW... Of begrijp ik iets niet goed? Was oud genoeg dus heb meteen A gehaald en ben op een NTV 650 begonnen, prima stads- en woonwerkfiets. Vet goedkoop (prima fiets gekocht voor €800 op 70K km), cardan scheelt al in onderhoud, kun je gewoon buiten laten staan met een bordje "gratis meenemen" en zelfs de Polen laten 'm staan... Ondertussen al ruim 35.000 km op gereden en hij gaat nog als een beest.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een GS500e kopen. 34kW standaard, dus hoef je niet speciaal te zoeken naar een aparte versie die geknepen is. Onderdelen zeer goed verkrijgbaar, prima voor op de snelweg, goedkoop in aanschaf, goedkoop in onderhoud en ook met 1.70m kom je daarmee prima bij de grond. Top ligt stukje hoger dan 150km/u, maar wie zegt dat je verder dat gas moet opendraaien?
 
Ja, ik denk ook wel dat ik een GS500e ga nemen, alleen weet ik nog steeds niet wat het voordeel er nu aan is aan een naked bike.
Goedkoop in aanschaf is het zeker, hoogste prijs voor tweedehands is €2000, en laagste is rond de €1000, dus genoeg over voor nieuwe uitrusting :P
Lijkt me ook een leuk motortje om mee te leren.

Reden van dit topic is dat ik door de bomen het bos niet meer zie, er was gewoon teveel keuze, en ik keer meer naar het uitzicht ervan dan de handigheid :P
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik denk ook wel dat ik een GS500e ga nemen, alleen weet ik nog steeds niet wat het voordeel er nu aan is aan een naked bike.
Goedkoop in aanschaf is het zeker, hoogste prijs voor tweedehands is €2000, en laagste is rond de €1000, dus genoeg over voor nieuwe uitrusting :P
Lijkt me ook een leuk motortje om mee te leren.

Reden van dit topic is dat ik door de bomen het bos niet meer zie, er was gewoon teveel keuze, en ik keer meer naar het uitzicht ervan dan de handigheid :P

Enige nadeel van een naked bike is dat je geen windbescherming hebt, de GS 500 is er ook met een kuipje volgens mij.
 
Enige nadeel van een naked bike is dat je geen windbescherming hebt, de GS 500 is er ook met een kuipje volgens mij.


Daar moet je net van houden, ik vind het geen issue. Bij 150 km/u begin je de wind een beetje te merken en bij 35 km is dat helemaal peanuts.
 
Enige nadeel van een naked bike is dat je geen windbescherming hebt, de GS 500 is er ook met een kuipje volgens mij.

Ik heb op de NTV een los universeel topkuip-achtig schermpje geschroefd (gratis gekregen van een mede-MF'er *O* ) en dat scheelt een slok op een borrel met de wind op je hoofd en borst. Dus dat kan ook altijd nog.
 
Ik hou er wel van op een mooie zonnige middag als ik rond 16.00 uit mn werk kan.

Ik hou er alleen minder van als ik om 6 uur sochtends door de regen in de ijzige kou onderweg ben. Tuurlijk, goed pak doet veel. Ik denk niet dat TS met een motorbudget tot 2000 meteen 1000 euro ernaast legt voor een kwaliteits goretex outfit van top tot teen, en zelfs als ie dat wel doet zal het zoeken worden binnen budget.

Dus ja, de wind an sich, is niet zo'n probleem. Zeker niet als je veel rijdt met mooi weer. Maar voor een woonwerk motor is wat bescherming toch gewoon prettig, en in ieder geval niet nadelig? Zeker als je gear niet top-notch is.
 
Ik (TS) heb wel al een paar winterhandschoenen voor motor, motorjas, bijhorende broek en laarzen.
Dus eigenlijk een volledig pak.
Deze zijn wel waterdicht, maar of het warm zal zijn is andere zaak.
Toch draag ik altijd (als ik op de brommer zit :+) thermisch ondergoed en dikke sokken.
Aan wind en regen stoor ik mij niet zo.
Het is nog 5 maanden, maar mijn keuze staat al vast, het wordt een GS500 met, of zonder kuip, wat ik maar te pakken kan krijgen :P (als het wel goed draait etc..)
 
Ik (TS) heb wel al een paar winterhandschoenen voor motor, motorjas, bijhorende broek en laarzen.
Dus eigenlijk een volledig pak.
Deze zijn wel waterdicht, maar of het warm zal zijn is andere zaak.
Toch draag ik altijd (als ik op de brommer zit :+) thermisch ondergoed en dikke sokken.
Aan wind en regen stoor ik mij niet zo.
Het is nog 5 maanden, maar mijn keuze staat al vast, het wordt een GS500 met, of zonder kuip, wat ik maar te pakken kan krijgen :P (als het wel goed draait etc..)

Gast... Je hebt nog 5 maanden! (Had ik ff niet goed gelezen...) Waarom nu al je keuze vast leggen? :? Gewoon reviews lezen, filmpjes kijken, en als je je A2 hebt (of misschien daarvoor al) lekker een paar rondjes proefrijden op van alles en nog wat.
 
Ja, ik heb nog 5 maanden, maar ik zou graag wel al een oogje hebben op een motorfiets die wel wordt aangeraden door de kenners.
Mijn budget is niet zo hoog, dus kan ik de prijzen mooi in het zeil houden.
 
Sluit ik me volledig bij aan, met als aanvulling dat motorkleding als je niet valt erg lang mee kan gaan, en als je wel valt je blij bent met goed spul. Zorg dus dat je goed beschermt en zo comfortabel mogelijk onderweg bent. Dat zorgt dat je minder vermoeit raakt, aandacht bij de weg houdt en mocht het toch mis gaan je het meeste kans hebt zo goed mogelijk weer op te staan.

En het is nooit slim om opties uit te sluiten voordat dat nodig is :P
 
Kawasaki ZZR250

Mijn achterneefje heeft zich die motor gekocht. Goedkoop te krijgen. Genoeg vermogen om goed mee tekunnen op de snelweg en best comfortabel mede door een volledige kuip. Onderhoudskosten van een zzr250 heb ik geen idee van helaas.
 
Ik (TS) heb wel al een paar winterhandschoenen voor motor, motorjas, bijhorende broek en laarzen.
Dus eigenlijk een volledig pak.
Deze zijn wel waterdicht, maar of het warm zal zijn is andere zaak.
Toch draag ik altijd (als ik op de brommer zit :+) thermisch ondergoed en dikke sokken.
Aan wind en regen stoor ik mij niet zo.
Het is nog 5 maanden, maar mijn keuze staat al vast, het wordt een GS500 met, of zonder kuip, wat ik maar te pakken kan krijgen :P (als het wel goed draait etc..)



Heuuuuule goeie keuze :P
Leef je uit.
Suzuki GS500 topic #24 - Waar wij vrolijk doortuffen
 
Terug
Bovenaan Onderaan