Welke motor zoek ik

-erwin-

Rookie
22 sep 2022
28
5
Goedemorgen iedereen,

Ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Erwin en heb sinds het begin van dit jaar mijn motor rijbewijs, vanwege mijn leeftijd meteen op vol vermogen. Nu heb ik na het afrijden een Honda CB600F Hornet uit 2009 gekocht, ik wist nog niet zo goed wat voor ritten ik ging rijden en deze sprak me qua looks aan en bij de testrit reed het ook gewoon heel goed. Nu merk ik echter dat ik toch wel iets meer comfort zoek op de motor, ik ben niet extreem lang (184cm) maar na ongeveer 30 minuten rijden begin ik het toch al wel te voelen in mijn benen. Aangezien ik de laatste tijd veel aan mijn auto aan het sleutelen ben gebruik ik de motor als primaire vervoersmiddel, maar bij lange ritten zoek ik dan toch meestal wel de snelweg op omdat ik anders gewoon veel te lang onderweg ben.

Nu ben ik dus aan het rondkijken voor een nieuwe motor die wat beter bij mijn gebruik past maar ik kom er niet helemaal uit. Ik was eens een motorzaak binnen gestapt en die wezen me op motoren als een Yamaha Tracer en Suzuki V-Strom. Nu geloof ik best dat dit hele fijne motoren zijn maar het is niet helemaal mijn ding, ik zoek toch meer iets sportievers, een beetje voorover zitten zoals op mijn huidige motor vind ik dan ook niet erg maar ik mis vooral een stukje beenruimte (en een kuip/windscherm). Alleen weet ik niet zo goed welke modellen ik dan naar moet kijken. Zoiets als een Yamaha Fazer 800 vind ik bijvoorbeeld mooie motoren maar qua beenruimte lijkt dat niet te verschillen met mijn huidige motor, als ik dan verder kijk naar een maatje groter kom ik meteen op hele grote apparaten zoals een Yamaha FJR maar dat wordt dan weer meteen te lomp voor mij.

Excuses als het heel voor de hand liggend is maar ik ben nog niet zo goed bekend met alle verschillende modellen die er zijn maar ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen met wat motoren die het waard zijn om eens een proefrit op te maken. Alvast bedankt. ;)
 
Ik mis nog een budget in het verhaal. Maar als je comfortabel en ietwat sportief wilt, kan zo'n beetje elke sporttoer motor. Hoe sport of hoe toer je moet hebben is persoonlijke voorkeur.
 
Met jouw eisen kom je in het sport-tour segment

Suzuki GSX650F komt als eerste naar boven bij mij. Ziet er redelijk sportief uit, super degelijk en met mijn 1.83 kom ik heel aardig weg met m'n benen. Heb er nooit langer dan 50km op gereden, maar dat beviel op zich goed kwa zithouding. Kwa sturen vind ik m mwa mwa, maar dat is misschien persoonlijk.
 
Ik mis nog een budget in het verhaal. Maar als je comfortabel en ietwat sportief wilt, kan zo'n beetje elke sporttoer motor. Hoe sport of hoe toer je moet hebben is persoonlijke voorkeur.
Budget zit ik rond de 6-7000 euro op dit moment maar ik heb geen haast dus als er een goede motor net buiten mijn budget ligt kan ik daar altijd even voor doorsparen. Het segment sporttoer was ik al wel op uit gekomen maar dat lijkt een best breed segment en probeer het iets specifieker te krijgen aangezien proefrijden op 20 verschillende motoren ook lastig wordt.

Honda VFR 800 en Suzuki GSX650F lijken me inderdaad goede opties, daar zal ik eens naar op zoek gaan. Bedankt.
 
Even een paar grote dealers langs gaan met je 20 motoren lijst. Kans is groot dat je 2 dealers verder op 15/20 motoren hebt kunnen zitten. Kunnen de te krappe gelijk van de lijst.
 
Steps iets lager zetten.
Daar zijn speciale kitjes voor, soms past een ander setje waarbij de step lager staat dan het bevestigingspunt ook op een motor waarbij de steps op gelijke hoogte met het ophangpunt staan.
 
De beste tip, lees je in elk topic betreft het zoeken, dat is erop gaan zitten en gewoon proefrijden. Dat is de enige echte manier om te zien of een motor bij je past.

Zelf rijd ik nu een aantal jaren op een suzuki v-strom DL650A (2006), een hele fijne fiets. Wat ik daar zelf een groot voordeel van vind (ben wat langer) is het recht opzitten en dat er koffers op kunnen, zeker als je het vaker woon-werk of normale ritten (geen tourritten) rijd is dit fijn dat je wat kan meenemen. Nu kan op de meeste motoren wel een tas of een koffer, maar bij sommige modellen vind ik het er persoonlijk niet uitzien.
 
Het segment sporttoer was ik al wel op uit gekomen maar dat lijkt een best breed segment en probeer het iets specifieker te krijgen aangezien proefrijden op 20 verschillende motoren ook lastig wordt.
Klopt, maar dat is toch echt DE manier. Mijn Thundercat lag toen ook in de categorie sporttoer, maar heb daar nooit echt heel erg mee door 1 deur gekund. Vriend van mij (even lang) heeft er vervolgens nog een paar jaar heel gelukkig op rond gereden. De ZZR die ik erna / ervoor had pastte gewoon meteen. Rijden, rijden, rijden is het beste advies.
 
Steps iets lager zetten.
Daar zijn speciale kitjes voor, soms past een ander setje waarbij de step lager staat dan het bevestigingspunt ook op een motor waarbij de steps op gelijke hoogte met het ophangpunt staan.
Heb ik ook wel eens over zitten denken, maar dat komt dan toch niet meer lekker uit met je schakelpook en achterrem?

De beste tip, lees je in elk topic betreft het zoeken, dat is erop gaan zitten en gewoon proefrijden. Dat is de enige echte manier om te zien of een motor bij je past.

Zelf rijd ik nu een aantal jaren op een suzuki v-strom DL650A (2006), een hele fijne fiets. Wat ik daar zelf een groot voordeel van vind (ben wat langer) is het recht opzitten en dat er koffers op kunnen, zeker als je het vaker woon-werk of normale ritten (geen tourritten) rijd is dit fijn dat je wat kan meenemen. Nu kan op de meeste motoren wel een tas of een koffer, maar bij sommige modellen vind ik het er persoonlijk niet uitzien.
Dat zie ik inderdaad heel vaak als advies om gewoon eens te gaan zitten. Nu ben ik al eens een paar keer een motorzaak ingelopen en op verschillende motoren gaan zitten maar ik heb niet het idee dat ik daar per se wijzer van wordt. Zelfs met proefrijden ervaar je niet alles aangezien dat meestal korte ritjes zijn, maar op meer dan 1 motor proefrijden is vaak al not done dus moet je naar allerlei motorzaken op en neer om een beetje een goed beeld te krijgen.
 
Goedemorgen iedereen,

Ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Erwin en heb sinds het begin van dit jaar mijn motor rijbewijs, vanwege mijn leeftijd meteen op vol vermogen. Nu heb ik na het afrijden een Honda CB600F Hornet uit 2009 gekocht, ik wist nog niet zo goed wat voor ritten ik ging rijden en deze sprak me qua looks aan en bij de testrit reed het ook gewoon heel goed. Nu merk ik echter dat ik toch wel iets meer comfort zoek op de motor, ik ben niet extreem lang (184cm) maar na ongeveer 30 minuten rijden begin ik het toch al wel te voelen in mijn benen. Aangezien ik de laatste tijd veel aan mijn auto aan het sleutelen ben gebruik ik de motor als primaire vervoersmiddel, maar bij lange ritten zoek ik dan toch meestal wel de snelweg op omdat ik anders gewoon veel te lang onderweg ben.

Nu ben ik dus aan het rondkijken voor een nieuwe motor die wat beter bij mijn gebruik past maar ik kom er niet helemaal uit. Ik was eens een motorzaak binnen gestapt en die wezen me op motoren als een Yamaha Tracer en Suzuki V-Strom. Nu geloof ik best dat dit hele fijne motoren zijn maar het is niet helemaal mijn ding, ik zoek toch meer iets sportievers, een beetje voorover zitten zoals op mijn huidige motor vind ik dan ook niet erg maar ik mis vooral een stukje beenruimte (en een kuip/windscherm). Alleen weet ik niet zo goed welke modellen ik dan naar moet kijken. Zoiets als een Yamaha Fazer 800 vind ik bijvoorbeeld mooie motoren maar qua beenruimte lijkt dat niet te verschillen met mijn huidige motor, als ik dan verder kijk naar een maatje groter kom ik meteen op hele grote apparaten zoals een Yamaha FJR maar dat wordt dan weer meteen te lomp voor mij.

Excuses als het heel voor de hand liggend is maar ik ben nog niet zo goed bekend met alle verschillende modellen die er zijn maar ik hoop dat jullie me wat op weg kunnen helpen met wat motoren die het waard zijn om eens een proefrit op te maken. Alvast bedankt. ;)

ideetje mits van toepassing: Goretex handschoenen en misschien elektrisch verwarmd meteen.....
 
Je begint met een lijst van 20 potentiële slachtoffers.
Je gaat op allemaal zitten. Blijven er 5 over.
Die 5 ga je bij 3 tot 5 dealers proefrijden.
Blijven er 2 over die er uit springen. Kun je via bijvoorbeeld motoshare 1 tot 3 dagen prima huren mocht je een langere proefrit willen.
Kom je er echt-echt-echt niet uit: Kop of munt. Naar de uitslag hoef je niet eens te kijken. Tijdens het opgooien van de munt weet je precies op welke uitslag je hoopt :9
 
Je begint met een lijst van 20 potentiële slachtoffers.
Je gaat op allemaal zitten. Blijven er 5 over.
Die 5 ga je bij 3 tot 5 dealers proefrijden.
Blijven er 2 over die er uit springen. Kun je via bijvoorbeeld motoshare 1 tot 3 dagen prima huren mocht je een langere proefrit willen.
Kom je er echt-echt-echt niet uit: Kop of munt. Naar de uitslag hoef je niet eens te kijken. Tijdens het opgooien van de munt weet je precies op welke uitslag je hoopt :9
Heb je helemaal gelijk in, ik ben ook vooral meer op zoek naar welke modellen überhaupt interessant kunnen zijn om eens op te zitten/proefrijden, ik heb al de Honda VFR 800 en Suzuki GSX650F voorbij zien komen die nog niet direct op mijn lijstje stonden dus dat helpt al weer. Ik ben nog niet zo bekend in de wereld van motoren en door alle verschillende modellen is het soms moeilijk om door de bomen het bos te zien. ;)
 
Alles van Honda met een CB en een F er in is sporttour, bij Suzuki heb je de SV, TL en de GSXF. Yamaha inderdaad de Fazers. De Europeanen gaan vaak of all-in of maken geen sport motor al is er wel de BMW F800S en ST.
 
Alles van Honda met een CB en een F er in is sporttour, bij Suzuki heb je de SV, TL en de GSXF. Yamaha inderdaad de Fazers. De Europeanen gaan vaak of all-in of maken geen sport motor al is er wel de BMW F800S en ST.
Laat de TL maar weg als je wat comfort wilt. :P
 
Achterrem vaak dmv een stelbout. Daar kom je vaak niet heel ver mee, maar gelukkig zijn er verschillende lengtes.
 
Ik heb steps van een Buell Ulysses op mijn Triumph Tiger 955i. Schakelpedaal een tandje verdraaid, rempedaal niets aan gedaan. Werkt als een tierelier.
 
Opmerkelijk.. mijn vorige motor was een DL650, huidige een Tracer 900.
Specifiek gekozen omdat ik iets zocht waar ik met mijn 1m95 goed op pas. Er zijn niet heel veel motoren waar ik voldoende ruimte heb.
Als de 115PK van de Tracer niet sportief genoeg is, dan wordt de spoeling wat dunner denk ik, of gaat het alleen om de "voorover" houding die deze motoren minder hebben?
 
BMW F800GT? Relatief lichte sporttourer, met onderhoudsvrije riemaandrijving. Veel exemplaren zijn zelfs al voorzien van een knappe originele kofferset.

Kijk ook eens op www.cycle-ergo.com om een globale indruk te krijgen van de ergonomie van een motor.
Net even op een F800GT proefgereden en dat beviel toch wel goed. Ik ben wel wat meer van de 4 cilinders dan 2 cilinders maar verder had die eigenlijk alles wat ik zocht. Van de andere hier genoemde modellen hadden ze helaas niets staan, heb wel nog een CBF1000 gereden maar dat was het toch niet helemaal.
Opmerkelijk.. mijn vorige motor was een DL650, huidige een Tracer 900.
Specifiek gekozen omdat ik iets zocht waar ik met mijn 1m95 goed op pas. Er zijn niet heel veel motoren waar ik voldoende ruimte heb.
Als de 115PK van de Tracer niet sportief genoeg is, dan wordt de spoeling wat dunner denk ik, of gaat het alleen om de "voorover" houding die deze motoren minder hebben?
Qua vermogen is zo'n tracer zeker sportief (vrijwel alles boven de 600cc is dat overigens wel imo). Maar qua looks spreekt het me niet zo aan en de zithouding is gewoon niet echt waar ik naar op zoek ben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan