Welke motor zoek ik

Net even op een F800GT proefgereden en dat beviel toch wel goed.
Zo, dat heb je snel geregeld! :]
Het leuke is dat je nu ook een "referentiemotor" hebt om potentiele andere kandidaten mee te vergelijken op cycle-ergo!
Succes met je zoektocht :t
 
Een R1200GS is leuk.. maar echt een bakbeest en het zuipt best veel.. (heb een R nine T urban.. is praktisch een R1200GS). Zou hem nooit kopen als ik hem elke dag moest gebruiken als hoofdvervoer. De R1200GS is ook best overrated en er zijn zat andere leuke opties, de R1200GS past trouwens ook helemaal niet in TS z'n budget..

Als ik elke dag zou moeten rijden, dan kocht ik zonder na te denken meteen mijn vorige motor terug. De Honda NC750X. Meer dan voldoende vermogen, ziet er leuk uit, zeer betrouwbaar, heel zuinig en praktisch door de Frunk. Het is eigenlijk de ultieme motor voor de gemiddelde motorrijder. Hij is misschien wat "Saai" maar dat is een persoonlijk iets. Je kan er zat lol op hebben met het koppelrijke blok. Alle power zit onderin. Voor het budget van TS heb je een praktisch nieuwe.
 
Je zoekt een R1200GS, thank me later!
Niet echt mijn ding, en ook wel iets boven mijn budget.
Zo, dat heb je snel geregeld! :]
Het leuke is dat je nu ook een "referentiemotor" hebt om potentiele andere kandidaten mee te vergelijken op cycle-ergo!
Succes met je zoektocht :t
Ja ik was even langs gegaan bij de zaak waar ik mijn huidige motor heb gekocht en daar hadden ze er toevallig een staan. Gelukkig doen ze daar ook niet zo moeilijk en kon ik meteen op 2 motoren proefrijden.
Een R1200GS is leuk.. maar echt een bakbeest en het zuipt best veel.. (heb een R nine T urban.. is praktisch een R1200GS). Zou hem nooit kopen als ik hem elke dag moest gebruiken als hoofdvervoer. De R1200GS is ook best overrated en er zijn zat andere leuke opties, de R1200GS past trouwens ook helemaal niet in TS z'n budget..

Als ik elke dag zou moeten rijden, dan kocht ik zonder na te denken meteen mijn vorige motor terug. De Honda NC750X. Meer dan voldoende vermogen, ziet er leuk uit, zeer betrouwbaar, heel zuinig en praktisch door de Frunk. Het is eigenlijk de ultieme motor voor de gemiddelde motorrijder. Hij is misschien wat "Saai" maar dat is een persoonlijk iets. Je kan er zat lol op hebben met het koppelrijke blok. Alle power zit onderin. Voor het budget van TS heb je een praktisch nieuwe.
Ik rij niet dagelijks, ik werk voornamelijk vanuit thuis maar als ik eens naar kantoor moet is het best een lange rit en kies ik meestal toch wel voor de snelweg. En ook voor de fun wil ik wel wat langere ritten kunnen maken dan ik nu doe. Een NC750X heb ik wel eens opgezeten maar het doet me niet zoveel qua looks dus nooit gevraagd naar een proefrit.

Ik heb in ieder geval wel weer wat potentiële opties ontdekt dus bedankt iedereen voor het meedenken. :)
 
Een R1200GS is leuk.. maar echt een bakbeest en het zuipt best veel.. (heb een R nine T urban.. is praktisch een R1200GS). Zou hem nooit kopen als ik hem elke dag moest gebruiken als hoofdvervoer. De R1200GS is ook best overrated en er zijn zat andere leuke opties, de R1200GS past trouwens ook helemaal niet in TS z'n budget..
Bakbeest heb je alleen last van bij stilstaan, zodra je 3kmh rijdt, voelt ie licht als een veertje. Qua verbruik vind ik het persoonlijk reuze meevallen - ik rij enkel en alleen plezierkilometers op stevig tempo (ja, dat is uiteraard relatief) en ik kom op 1:17,5. Bij rustig snelweg touren kom je boven de 1:20. Uiteraard zijn er zat andere opties, grotendeels afhankelijk van wat je belangrijk vind, wat je mooi vind etc. Er staan talloze GS'en te koop voor <€7000 ('04-'09 zo een beetje), dus ik zie niet in waarom dat niet binnen budget zou passen. Het oogt en zit inderdaad niet heel sportief, maar het rijdt fantastisch (en geeft heel veel vertrouwen), je kan er rustig mee woon-werk rijden, je kan desgewenst veel meenemen in de koffers, je zit als een koning, prima windbescherming, grote kans op handvatverwarming en als je wil kan je er ook nog vies hard mee vlammen (en ja, ook dat is relatief).
 
Bakbeest heb je alleen last van bij stilstaan, zodra je 3kmh rijdt, voelt ie licht als een veertje. Qua verbruik vind ik het persoonlijk reuze meevallen - ik rij enkel en alleen plezierkilometers op stevig tempo (ja, dat is uiteraard relatief) en ik kom op 1:17,5. Bij rustig snelweg touren kom je boven de 1:20. Uiteraard zijn er zat andere opties, grotendeels afhankelijk van wat je belangrijk vind, wat je mooi vind etc. Er staan talloze GS'en te koop voor <€7000 ('04-'09 zo een beetje), dus ik zie niet in waarom dat niet binnen budget zou passen. Het oogt en zit inderdaad niet heel sportief, maar het rijdt fantastisch (en geeft heel veel vertrouwen), je kan er rustig mee woon-werk rijden, je kan desgewenst veel meenemen in de koffers, je zit als een koning, prima windbescherming, grote kans op handvatverwarming en als je wil kan je er ook nog vies hard mee vlammen (en ja, ook dat is relatief).
Mooi man hij zoekt een toersportmotor.
 
Al een tijdje Merk ik wat moeite met dit soort vragen, welke motor is geschikt? of welke moet ik kopen? welke is de beste?
Waar zit mijn probleem? vaak komt de vraag iemand die weinig tot niets van motoren en motorrijden weet. Hij/zij heeft een rijbewijs en dat is het.
Vaak komt op een vraag vele reacties, hulde aan de hulpzame MF leden.
De reacties, bijna altijd goed bedoeld maken vaak dat de TS regelmatig door de bomen het bos niet meer ziet. Ik vraag me dan ook af of de reacties echt wat toevoegen? Soms is een reactie meer het promoten van de eigen smaak en of keuze. Soms komt er een advies die totaal niet aansluit bij de vraagstelling.
Ik ben wel benieuwd of een TS daadwerkelijk iets heeft gehad aan de reacties? Zo ja is dat mooi en vooral mee doorgaan.
 
Al een tijdje Merk ik wat moeite met dit soort vragen, welke motor is geschikt? of welke moet ik kopen? welke is de beste?

De reacties, bijna altijd goed bedoeld maken vaak dat de TS regelmatig door de bomen het bos niet meer ziet.
Ik ben wel benieuwd of een TS daadwerkelijk iets heeft gehad aan de reacties?
Ik denk dat uit meerdere reacties blijkt dat TS met zijn wensen het beste op zoek kan naar een sporttoer-motor.
Nee, ik ga mijn eigen motor niet noemen, (heeft iemand anders al gemeld) want anders wordt het WC-eend.
 
een ducati multistrada MTS1000 , heb 1 gehad voor 3 weken , reed geweldig , maar wou niet stationair lopen . en weer ingeruild .
Maar kwa zit houding en rij plezier is hij wel erg leuk .
 
Al een tijdje Merk ik wat moeite met dit soort vragen, welke motor is geschikt? of welke moet ik kopen? welke is de beste?
Waar zit mijn probleem? vaak komt de vraag iemand die weinig tot niets van motoren en motorrijden weet. Hij/zij heeft een rijbewijs en dat is het.
Vaak komt op een vraag vele reacties, hulde aan de hulpzame MF leden.
De reacties, bijna altijd goed bedoeld maken vaak dat de TS regelmatig door de bomen het bos niet meer ziet. Ik vraag me dan ook af of de reacties echt wat toevoegen? Soms is een reactie meer het promoten van de eigen smaak en of keuze. Soms komt er een advies die totaal niet aansluit bij de vraagstelling.
Ik ben wel benieuwd of een TS daadwerkelijk iets heeft gehad aan de reacties? Zo ja is dat mooi en vooral mee doorgaan.
Ik snap wat je bedoelt. Iemand anders kan niet voor je zeggen welke motor jij fijn vind, dat moet je zelf ervaren.

Echter wist ik dat ik een sport touring zocht maar ben ik gewoon niet zo bekend met motors dat ik dan precies weet welke modellen daaronder vallen. Ik had natuurlijk al wel wat gegoogled maar daarmee kwam ik steeds op een hele kleine selectie aan modellen uit.

Voor mij helpt het dus wel degelijk dat er een aantal modellen zijn genoemd die ik nog niet in een motor zaak was tegen gekomen want dan weet ik dat ik een zaak moet zoeken waar die modellen staan. De keuze zal ik alsnog zelf moeten maken maar ik heb in ieder geval een beter idee welke richting ik in moet zoeken.
 
Sport-Touring is naar mijn mening nogal rekbaar…elke motor kun je best sportief mee rijden; gewoon aan het gas hangen en touren dan hou je hem onderin in de toeren. Simpel toch….. :?

Met een racer kun niet echt rechtop mee zitten om te touren…..tenzij je een superbike stuur erop plaatst. En met een Harley kun je ook wel ’sturen’ almoet je behoorlijk werken om Rossi na te doen…:+

Een motor moet voor jouw gevoel ’lekker’ rijden….en daarom heb ik de mijne, zie onderschrift, gekocht voor het touren en heel af en toe aan ‘het gas te hangen’.
 
Ik snap wat je bedoelt. Iemand anders kan niet voor je zeggen welke motor jij fijn vind, dat moet je zelf ervaren.

Echter wist ik dat ik een sport touring zocht maar ben ik gewoon niet zo bekend met motors dat ik dan precies weet welke modellen daaronder vallen. Ik had natuurlijk al wel wat gegoogled maar daarmee kwam ik steeds op een hele kleine selectie aan modellen uit.

Voor mij helpt het dus wel degelijk dat er een aantal modellen zijn genoemd die ik nog niet in een motor zaak was tegen gekomen want dan weet ik dat ik een zaak moet zoeken waar die modellen staan. De keuze zal ik alsnog zelf moeten maken maar ik heb in ieder geval een beter idee welke richting ik in moet zoeken.
Dan is het doel bereikt en zijn de juiste reacties gegeven. Fijn dat het je inzichten heeft gegeven. Succes met verdere zoektocht.
 
Sport-Touring is naar mijn mening nogal rekbaar…
Is het ook, vandaar dat het een lastige categorie is om in te zoeken (vind ik dan). Ik zie vaak dat bijvoorbeeld adventures of nakeds ook als sport-tour worden geadverteerd.
Meer de naked kant, maar misschien nog net binnen je wensen.
Suzuki Gladius? Iets meer opgeleukte SV650.
Hoewel ik qua looks toch altijd wel bij de nakeds uit kom heb ik toch wel echt het liefst een kuip. Een windscherm zou natuurlijk ook nog een optie zijn maar ik weet niet of dat genoeg bescherming biedt. Bijvoorbeeld de CBF1000 die ik gisteren heb gereden had best een lage kuip en voelde eigenlijk gewoon als een naked tenzij ik helemaal naar beneden dook, de windschermen voor een naked zijn meestal nog lager.
 
Nu merk ik echter dat ik toch wel iets meer comfort zoek op de motor, ik ben niet extreem lang (184cm) maar na ongeveer 30 minuten rijden begin ik het toch al wel te voelen in mijn benen.
Hoe lang rij jij al motor?
Is het niet gewoon een kwestie van wennen?
Ik ben 1,86m en rij zonder problemen een paar uur op een GPZ500S.
Een CB600F Hornet is nou toch niet zo’n extreem kleine motor?
Maar je zoekt iets anders, maar blijft vervolgens naar dezelfde type motoren kijken…
Kan me niet voorstellen dat die ineens enorm veel meer ruimte bieden…of vergis ik me daar in?
 
Is het ook, vandaar dat het een lastige categorie is om in te zoeken (vind ik dan). Ik zie vaak dat bijvoorbeeld adventures of nakeds ook als sport-tour worden geadverteerd.

Hoewel ik qua looks toch altijd wel bij de nakeds uit kom heb ik toch wel echt het liefst een kuip. Een windscherm zou natuurlijk ook nog een optie zijn maar ik weet niet of dat genoeg bescherming biedt. Bijvoorbeeld de CBF1000 die ik gisteren heb gereden had best een lage kuip en voelde eigenlijk gewoon als een naked tenzij ik helemaal naar beneden dook, de windschermen voor een naked zijn meestal nog lager.
Nou, op bijv. een GS kun je behoorlijk sportief rijden zoals ik weleens in een groep gemerkt heb. Dezelfde mensen maken ook lange tochten en die kunnen in het algemeen best sportief sturen. Dus het hangt af vd berijder ipv oude l*llen tempo…

Nadeel van een GS vind ik de breedte, past NL niet meer in mijn garage…..anders had ik misschien eentje aangeschaft… ;)
 
Hoogte van een windscherm zegt ook niet alles. Een forse supersport blaast soms niet hoger dan je borstbeen terwijl een klein windscherm met een knikje naar boven hetzelfde bereikt.

Zoals @swetty aangeeft kun je met wat aanpassingen heel veel doen. Bij wijze van kun je van een naked een supersport maken, of een adventure, met wat fantasie een chopper. Wel is het handig in het juiste segment te beginnen natuurlijk, wil je sporttouren kom je bij een sporttour uit, wil je all-roaden bij een all-roader.

Wel iets om op te letten bij het proefrijden/uitproberen is waarom een bepaalde motor wel/niet lekker rijdt.
Staat het stuur net iets te veel naar binnen? Dan kun je dat zelfs vaak verdraaien naar een meer wenselijke stand, of een compleet ander stuur plaatsen. Risers kunnen het stuur ook verder naar je toe/af zetten en de afstand voetpedaal-stuur al groter maken. Voetpedalen kun je verplaatsen/vervangen enz enz. Het ruitje net te laag, google eens op de aftermarket van die motor. Staat echter het motor karakter je niet aan is er erg weinig aan te doen...
Moraal van bovenstaand verhaal is dat je best een motor kunt overwegen waarvan bepaalde dingetjes tegen lijken te staan, maar verder wel erg fijn/gaaf/mooi is.

GS aanraden in dit topic lijkt me gewoon ver buiten de vraag. Tuurlijk zijn de GS en vele andere motoren super, maar niet het antwoord op deze vraag.
 
Hoe lang rij jij al motor?
Is het niet gewoon een kwestie van wennen?
Ik ben 1,86m en rij zonder problemen een paar uur op een GPZ500S.
Een CB600F Hornet is nou toch niet zo’n extreem kleine motor?
Maar je zoekt iets anders, maar blijft vervolgens naar dezelfde type motoren kijken…
Kan me niet voorstellen dat die ineens enorm veel meer ruimte bieden…of vergis ik me daar in?
Sinds begin dit jaar, nog niet zo lang dus maar ik zit gewoon met mijn knieën in een oncomfortabele positie, ik geloof niet dat ik daaraan ga wennen. Ook spelen er andere dingen zoals geen windbescherming, hard zadel enz. mee. Nu kan ik dat natuurlijk allemaal gaan aanpassen maar dan ben ik er iets van aan het maken wat het niet is. Ook vind ik het bijvoorbeeld wel fijn om eens iets mee te kunnen nemen maar koffers op deze motor vind ik foeilelijk. Ik weet niet hoe je er precies bij komt dat ik naar dezelfde type motoren aan het kijken ben, ik heb bijvoorbeeld gisteren een BMW F800GT gereden dat is toch een totaal andere motor dan mijn Honda, windbescherming, zachter zadel, meteen veel meer rust in mijn benen door de zitpositie, op papier misschien kleine verschillen maar het voelde meteen alsof ik er uren op kon rijden.
Nou, op bijv. een GS kun je behoorlijk sportief rijden zoals ik weleens in een groep gemerkt heb. Dezelfde mensen maken ook lange tochten en die kunnen in het algemeen best sportief sturen. Dus het hangt af vd berijder ipv oude l*llen tempo…

Nadeel van een GS vind ik de breedte, past NL niet meer in mijn garage…..anders had ik misschien eentje aangeschaft… ;)
Dat geloof ik best, op elke motor kun je natuurlijk sportief rijden maar niet op elke motor is het even makkelijk. Je kunt ook met elke motor door de files rijden maar op een naked voel ik me daar een stuk vertrouwder bij dan bijvoorbeeld een R1200RT. En dan heb je natuurlijk nog het stukje smaak, persoonlijk houdt ik gewoon niet zo van de looks van een adventure bike, het mooist vind ik een naked of supersport maar dat past helaas niet bij mijn wensen dus zoek ik iets wat qua looks daarbij in de buurt komt maar toch meer comfort biedt.
Hoogte van een windscherm zegt ook niet alles. Een forse supersport blaast soms niet hoger dan je borstbeen terwijl een klein windscherm met een knikje naar boven hetzelfde bereikt.

Zoals @swetty aangeeft kun je met wat aanpassingen heel veel doen. Bij wijze van kun je van een naked een supersport maken, of een adventure, met wat fantasie een chopper. Wel is het handig in het juiste segment te beginnen natuurlijk, wil je sporttouren kom je bij een sporttour uit, wil je all-roaden bij een all-roader.

Wel iets om op te letten bij het proefrijden/uitproberen is waarom een bepaalde motor wel/niet lekker rijdt.
Staat het stuur net iets te veel naar binnen? Dan kun je dat zelfs vaak verdraaien naar een meer wenselijke stand, of een compleet ander stuur plaatsen. Risers kunnen het stuur ook verder naar je toe/af zetten en de afstand voetpedaal-stuur al groter maken. Voetpedalen kun je verplaatsen/vervangen enz enz. Het ruitje net te laag, google eens op de aftermarket van die motor. Staat echter het motor karakter je niet aan is er erg weinig aan te doen...
Moraal van bovenstaand verhaal is dat je best een motor kunt overwegen waarvan bepaalde dingetjes tegen lijken te staan, maar verder wel erg fijn/gaaf/mooi is.

GS aanraden in dit topic lijkt me gewoon ver buiten de vraag. Tuurlijk zijn de GS en vele andere motoren super, maar niet het antwoord op deze vraag.
De motor hoeft ook niet 100% op mijn wensen aan te sluiten, dat is sowieso altijd lastig maar aan deze motor zou ik denk ik te veel moeten verbouwen en dat is ook zonde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan