welke motor?

gemonde

MF veteraan
16 mei 2009
5.120
204
Gemonde
hallo,
over een aantal maanden begin ik aan mijn motor rijbewijs, nu zit ik te twijfelen tussen de volgende modellen:
- r6 (vanaf 06)
- gsx 600r (k7, 8, 9)
- aprilia sxv (4,5 of 5,5)
- en misschien de ducati 848

ik moet wel beginnen op 25kw, maar volgens mij kunnen deze allemaal op 25kw alleen over de ducati weet ik het niet zeker. het geld is opzich geen probleem.
wat is volgens jullie de beste motor om mee beginnen uit dit rijtje?

gr gemonde
 
Als geld geen probleem is duc natuurlijk, of die 25 kw zo fijn vind....
 
succes met je rijbewijs..
allemaal leuke motoren maar waar wil je hem voor gebruiken?

als je wat meer info geeft kunnen we je misschien beter adviseren.

enneh als je je rijbewijs hebt gewoon gaan proefrijden en nu alvast lekker motorzaken aflopen .. mooi tijdverdrijf.
 
Ik zou gewoon proberen om op allevier proef te rijden, dan volgt de keuze vanzelf.

En over het terugbrengen naar 25kW:
Ik weet van de R6 en de GSX-R dat je er een nieuwe ECU-kast in moet zetten.
Kastjes zelf kosten iets van 200 euro, maar montage is een kwestie van de motor openmaken en pulg & play.
 
Eerst lekker lessen, afrijden. Huur af en toe een motor en denk na waar je hem voor wil gebruiken. WW of lekker toeren.
 
Probeer alle soorten voor je je keuze maakt, naked, een Super motard (achtige) Supersport etc.. misschien weet je dan wat beter waar je heen wilt :P.
Ik ben via BWK100RT -->BMW R1100RT --> Honda Blackbird op een XT660X terecht gekomen ( niet dat het niet leuk was ) maar ik had aardig wat geld kunnen besparen ;)
( ik dacht dat toeren en woonwerk het leukste was ..[dus niet])
In ieder geval succces..
 
ik ga hem nodig hebben op 1 keer in de week van brabant naar roterdam te rijden voor de marine kazerne en voor de alleen voor toeren
 
welke heeft meeste onderhoud nodig? of is dit voor allemaal ongeveer gelijk?

In de regel zijn de italianen minder betrouwbaarder dan japanners.
Natuurlijk kun je met een Appie of Duc altijd een meevaller hebben en zonder problemen doorrijden, of met een Yama of Soes een vrijdagmiddagmodel hebben en alleen maar ellende krijgen...

Maar normaliter gaan de jappen langer mee zonder (grote) kuren.
 
haha, ja ik ga na dit jaar naar korps mariniers.
maarja, een busa is 1 niet mooi en 2 niet op 25 kw
 
maar welke motor heeft de meeste onderhoud nodig? of is dit voor allemaal ongeveer gelijk?
en weet iemand of de 848 op 25kw kan? want dit is de enige waarover ik twijfel
 
begin eerst lekker met lessen, haal je rijbewijs en ga daarna op al je mogelijke opties proefrijden :) dan zul je vanzelf ZELF kunnen bepalen wat voor jou 't lekkerst rijdt, want dat kunnen WIJ niet voor je bepalen.

De één zweert bij een supersport, de ander bij een toerbuffel, de ander bij een all-road en weer de ander voor iets tussenin :)

Dus, succes :)
 
maar welke motor heeft de meeste onderhoud nodig? of is dit voor allemaal ongeveer gelijk?
en weet iemand of de 848 op 25kw kan? want dit is de enige waarover ik twijfel

Zoals ik al zei, ik heb niet zoveel ervaring met italianen.
Maar voor japanners geldt in principe dezelfde onderhoudsintervals, ongeacht merk, model of type.

Deze intervals zijn per 6.000 kilometer een kleine beurt (olie en oliefilter) en per 12.000 een grote beurt (olie, oliefilter, luchtfilter, bougies en indien nodig kleppen stellen).
Daarnaast ga je hoe ouder de motor wordt meer ouderdomskwalen zien. Zo kun je bijvoorbeeld een maatstaaf aanhouden van een jaar of 10 voordat het fabrieksstaal waarvan de uitlaatbochten zijn gemaakt, door gebruik beginnen door te roesten en aan vervanging toe zijn.

Kosten voor een kleine beurt liggen doorgaans tussen de 150 en 200 euro (mits er geen onzichtbare problemen tevoorschijn komen tijdens de reparatie), voor een grote beurt verschillen deze per model.

Ik zou zeggen R6, is toch wel de mooiste :)
Maar aparte keuze de SXV tussen een rijtje supersports.

In dat geval zeg ik ZX-6R wanneer je supersport wilt gaan rijden (houd er dan wel rekening mee dat er vroeg of laat een keer een nieuwe nokkenas in moet, zijn die dingen nogal gevoelig voor), of een Z1000 als je lekker wilt kunnen toeren, maar ook lekker kunt gassen wanneer de mogelijkheid ervoor is. (nog geen problemen met deze fiets kunnen vinden.)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan