Welke motor?

Blok van de SMT zit ook in de KTM adventure en die heeft de Dakar gereden dus kwa betrouwbaarheid zit het wel goed. Remmen kan kloppen, die van mijn SM piepten ook heel erg behalve als ze goed warm waren. Andere remblokken zou dit probleem moeten verhelpen.

Kwaliteit van de KTM is uitstekend! Geen rare plastic schroefjes zoals je op veel japanse motoren ziet. Gereedschapsetje wat bij de KTM zit is genoeg om de hele motor uit elkaar te halen en remmen, vering en afwerking is uitstekend. Mijn vriendin heeft een Z750-R gekocht maar daar heb ik al flink op zitten schelden toen ik een andere kentekenplaathouder en aansluiting van de Garmin aan het monteren was.

Dat is positief om te horen! Ik was ook niet specifiek, maar de verhalen die ik hoorde draaide om de Superduke en RC8. Daar heb ik veel gehoord over technisch mankementen in en rondom het blok. Hoeveel km heb je al op je SMT gemaakt? En daar zijn geen gekke dingen naar voren gekomen?

Ja ik ken je gevoel. Honda levert strakke afwerking, maar schroevjes van plastic ben ik ook een paar keer tegen gekomen.

Thanks!
 
Al eens naar een Suzuki Bandit 1250 gekeken? Volgens mij koop je de GT uitvoering (met volle kuip) voor € 10.500...
Verder lijkt het mij handig om gewoon op verschillende modellen proefritten te maken.

Nee nog helemaal niet aan gedacht. En je hebt gelijk, proefritten zijn handig :-). Daarom heb ik ook dit topic aangemaakt, omdat ik zo op modellen kom waar ik anders niet aan denk.

Rijd jij zelf een Bandit?

Thanks!
 
Blok van de SMT zit ook in de KTM adventure en die heeft de Dakar gereden dus kwa betrouwbaarheid zit het wel goed. Remmen kan kloppen, die van mijn SM piepten ook heel erg behalve als ze goed warm waren. Andere remblokken zou dit probleem moeten verhelpen.

.


:') als dat een geldige reden is..

Motorfreaks


Ook betrouwbaar :Y
 
Ik denk ook dat de BMW zeker goed rijdt. Ik moet er gewoon een proefrit op maken. Het liefst huur ik er een voor een hele dag want dan weet ik de plus en minpunten gelijk. Dat is lastiger te bepalen bij een proefrit.

Mijn neef rijdt zelf ook de Tiger 1050 en daar moet ik dus ook nog een keer mee rond. Wordt dus tijd om meerdere modellen te gaan proberen :-). Wat rijd jij zelf?

Ikzelf rijd met een Ducati Hypermotard voor op de baan, een Ducati 848 voor baan/circuit en een Aprilia RS250 puur voor op circuit
 
Hoi allemaal!

Ik rijd al een tijdje (3 jaar) een Honda Hornet (ABS) uit 2007. Het is een hele fijne motor, stuurt lekker, is sportief en ziet er ook straks uit (vind ik). Maar de motor heeft ook minpunten, zo is het op de snelweg met windkracht 3+ tegen erg vermoeiend rijden en ook heb ik bij een weekendje in de Eifel ontdekt dat het koppel onderin en midden gewoon niet zo sterk is. Dat laatste merkte ik vooral omdat ik de Hornet op toeren moest houden om echt lekker weg te schieten.

Nu zit ik dus een beetje in dubio. Ik kan gaan kijken naar zijn grote broer (bijv cb 1000r of triumph speed triple) waardoor het koppel probleem voorbij moet zijn (tenzij jullie daar anders over denken). Maar daarbij heb ik dan wel weer last van de wind voor de lange afstanden. En de toergeschiktheid is ook weer niet super... kortom de ene oplossing zorgt voor een nieuw probleem.

Dus kijkende naar andere merken / fietsen wil ik geen compromis doen op het vlak van uitstraling, sportifieit en fun, maar tegelijk wat winnen aan praktische aspecten en toergeschiktheid. Heeft iemand een goed idee qua fiets? Ik heb zelfs al gedacht aan een BMW 1200 GS, maar of deze echt sportief te noemen is? Ow, ABS is voor mij echt een pre en het budget ligt rond de €10.000.

Alle suggesties zijn welkom :-) :]
Ik had voor de aankoop van mijn huidige motor gelijksoortige overwegingen.
Ik wilde ook nog met een duopassagier op vakantie kunnen.
Uiteindelijk is het een Triumph Tiger 1050 geworden, net even minder lelijk dan een BMW GS. })
De te slappe achtervering werd bij Hyperpro voor 150 euro verbeterd.
 
Ik had voor de aankoop van mijn huidige motor gelijksoortige overwegingen.
Ik wilde ook nog met een duopassagier op vakantie kunnen.
Uiteindelijk is het een Triumph Tiger 1050 geworden, net even minder lelijk dan een BMW GS. })
De te slappe achtervering werd bij Hyperpro voor 150 euro verbeterd.

Dat heeft mijn neef ook laten doen. Hij heeft nog wel andere dingen veranderd aan zijn fiets, maar het ziet er echt gelikt uit! Ik moet daar ook een keer mee rijden. Dan kan ik een goed beeld vormen :-).

Wat had je hiervoor dan?
 
Dat heeft mijn neef ook laten doen. Hij heeft nog wel andere dingen veranderd aan zijn fiets, maar het ziet er echt gelikt uit! Ik moet daar ook een keer mee rijden. Dan kan ik een goed beeld vormen :-).

Wat had je hiervoor dan?
Ducati Multistrada, het oude type.
Eigenlijk heb ik het weer in dezelfde hoek gezocht.
 
@Julez1000: Toffe foto! Lijkt erop dat jij precies hetzelfde probleem hebt gehad. Ik ben dus ook huiverig voor een toffe naked (1000cc) en dan vervolgens maar een probleem opgelost te hebben. Hoe is jou ervaring met de qualiteit? En heb je nog bijzondere dingen meegemaakt?

Ik heb de SMT nu precies 2 jaar, nieuw gekocht. Ik heb wel een paar kleine lullige probleempjes gehad (lekkende koppelingcilinder, olielekkage), het meeste veroorzaakt door een slecht uitgevoerde afleveringsbeurt en monteurs die geen verstand hebben van een KTM. Ik doe de laatste tijd het onderhoud zelf en sindsdien geen problemen meer gehad. Een KTM valt of staat met specialistisch onderhoud, als je het zelf niet kan zoek dan een goeie dealer (liefst een echte KTM dealer, niet zo`n grote alle merken dealer).

Toen de lc8 uitkwam (950 adventure 2003) waren er een boel kinderziektes die in de loop der jaren verholpen zijn. De huidige 990 LC8 motoren zijn harstikke goed, je ziet wel vaker adventures met + 100.000 km op de klok. Toen de RC8 in 2008 uitkwam waren er ook een hoop problemen mee, 2011 model is flink verbeterd.

Btw, staar je niet blind op de BMW betrouwbaarheid, ze hebben een hele goeie reputatie van vroeger maar de huidige BMW`s zijn absoluut niet probleem vrij. Cardans gaan kapot, olieverbruik, canbus problemen e.d.
 
Laatst bewerkt:
Oohja, en hij rijdt ook heel leuk in de bergen :P

Foto-68UK3VPY-D.jpg
 
Een Tuono doet het ook goed :)
Met een hoger ruitje zit je ook nog wat meer uit de wind, maar als je in de bergen rijdt is windbescherming helemaal geen issue.. Alleen tijdens de rit ernaar toe :+
In ieder geval heb je een berg koppel, vermogen en hij is betrouwbaar (aloude Rotax blok)..

GroteFoto-OLRT3R6R.jpg
 
@Julez1000: Precies dus wat ik al dacht. Ik ben zelf ook geen voorstaande van grote alles in een merkdealers, maar soms ontkom je er niet aan. Waren de problemen die jij beschreef op te lossen bij je dealer of heb je dat probleem verhuist naar een andere dealer?

Ik had een uitgebreid artikel gelezen in MotoPlus van een duurtest (50.000 km) met een RC8. Deze testmachine is een keer vervangen na 1600 km, en de volgende had precies hetzelfde probleem (iets met zuiger probleem of zo) bij 1700 km. Kortom, na dit artikel was ik sceptisch, maar was de conclusie dat goed onderhoud gewoon noodzaak is.

Het is alweer eventjes geleden, maar ik ga de KTM gewoon nog een keer huren voor n dag. Dan kan de machine nog een keer testen. Ga ook voor een Triumph Tiger kijken (huren / proefrijden)... en ter vergelijking ook een GS. Denk overigens niet dat het een BMW zal worden. Ik denk dat het erg fijne fietsen zijn, maar alles heeft zijn + en - punten. Ook BMW.

Nogmaals dank voor je reactie :-)

PS. uiteraard een dikke foto!
 
Laatst bewerkt:
Een Tuono doet het ook goed :)
Met een hoger ruitje zit je ook nog wat meer uit de wind, maar als je in de bergen rijdt is windbescherming helemaal geen issue.. Alleen tijdens de rit ernaar toe :+
In ieder geval heb je een berg koppel, vermogen en hij is betrouwbaar (aloude Rotax blok)..

[afbeelding]

Een hele vette fiets! Ziet er goed uit op de foto. Volgens mij heb je je ruitje hier er al niet meer opzitten of wel? Je hebt ook gelijk, het is de heen- en terugweg die vaak het probleem zijn. Ik ben zelf niet anders gewend, maar het is gewoon vermoeiend. Niet dat ik het niet red, maar die constante duw kost meer dan het oplevert.

Maar een ding staat vast! Ik zal overgaan naar een machine die meer koppel heeft want dat gaat in de regionen van bestemmingen veel meer plezier opleveren. Het is zelden dat je boven de 100 kmh komt in de bergen (wat jij ook zegt). En daarom kan mijn Hornet zijn ei niet kwijt...
 
Thanks :)
Het hoge ruitje zit er idd niet op (heeft er ook nooit opgezeten eigenlijk..)

Maar 't is wel een interessante zoektocht die je doet.. ben benieuwd wat 't gaat worden :Y
 
Ik heb ook ooit een Hornet gehad en kan me precies voorstellen wat je bedoeld. Na veel afwegingen en zoektochten heb ik mijn ideale toer cq. speelfiets gevonden en kan je 'm echt aanraden.

Een heel erg onderschatte en daarom niet zo'n bekende motor is de Cagiva Navigator. Heeft een heerlijk pittig TL1000 motorblok (uiteraard V twin).

Zoek een jonge (bj 2005/2006) ergens in DLD en importeer 'm. Hou je nog lekker wat over voor leuke trips.

Stuurt als een SM (door de strakke vering en niet zo deinerig als veel allroads) maar met het comfort (zithouding en windbescherming) van een toermotor.

full


Motorfreaks
 
Laatst bewerkt:
Een heel erg onderschatte en daarom niet zo'n bekende motor is de Cagiva Navigator. Heeft een heerlijk pittig TL1000 motorblok (uiteraard V twin).

Zoek een jonge (rond 2005/2006) ergens in DLD en importeer 'm. Hou je nog lekker wat over voor leuke trips.

Stuurt als een SM (door de strakke vering en niet zo deinerig als veel allroads) maar met het comfort (zithouding en windbescherming) van een toermotor.

[afbeelding]

Motorfreaks

Ga dan voor een echte, dus een TL1000 of een nieuw model SV1000, deze zitten aanzienlijk onder de 10.000 euro, dus kun je mooie opties plaatsen als een bellypan en een bubbel kuipruitje.
 
Ga dan voor een echte, dus een TL1000 of een nieuw model SV1000, deze zitten aanzienlijk onder de 10.000 euro, dus kun je mooie opties plaatsen als een bellypan en een bubbel kuipruitje.

Ja, maar de zithouding (kleine kniehoek) en windbescherming zijn niet vergelijkbaar met de Navigator. Heb ooit op een TL1000S gereden en die is misschien wel wat pittiger, maar naar mijn mening veel te oncomfortabel voor grote afstanden.
 
Als je wilt sturen vind ik deze ook wel een aanrader:

b8245529f429d4577c3ce6317a644db1


Je hangt er met het grootste gemak een setje koffers aan, plenty koppel en geweldige stuureigenschappen. Je zit alleen iets sportiever maar zeker niet oncomfortabel. Ik weet zeker dat mn mede R1100S rijders dat met me eens zullen zijn *D :+



EDIT: cardan, geen gekloot met kettingvet/spray of wat dan ook
 
Laatst bewerkt:
Als je wilt sturen vind ik deze ook wel een aanrader:

[afbeelding]

Je hangt er met het grootste gemak een setje koffers aan, plenty koppel en geweldige stuureigenschappen. Je zit alleen iets sportiever maar zeker niet oncomfortabel. Ik weet zeker dat mn mede R1100S rijders dat met me eens zullen zijn *D :+

Heb er nooit bij stilgestaan, maar die zit er niet verkeerd uit. Ga ik ook eens uitproberen binnenkort.
 
@Julez1000: Precies dus wat ik al dacht. Ik ben zelf ook geen voorstaande van grote alles in een merkdealers, maar soms ontkom je er niet aan. Waren de problemen die jij beschreef op te lossen bij je dealer of heb je dat probleem verhuist naar een andere dealer?

Ik had een uitgebreid artikel gelezen in MotoPlus van een duurtest (50.000 km) met een RC8. Deze testmachine is een keer vervangen na 1600 km, en de volgende had precies hetzelfde probleem (iets met zuiger probleem of zo) bij 1700 km. Kortom, na dit artikel was ik sceptisch, maar was de conclusie dat goed onderhoud gewoon noodzaak is.

Het is alweer eventjes geleden, maar ik ga de KTM gewoon nog een keer huren voor n dag. Dan kan de machine nog een keer testen. Ga ook voor een Triumph Tiger kijken (huren / proefrijden)... en ter vergelijking ook een GS. Denk overigens niet dat het een BMW zal worden. Ik denk dat het erg fijne fietsen zijn, maar alles heeft zijn + en - punten. Ook BMW.

Nogmaals dank voor je reactie :-)

PS. uiteraard een dikke foto!

Kheb mij laten wijsmaken dat je bij Triumph geen testritten kan doen? Kweet niet of dit waar is?
 
Een Tuono doet het ook goed :)
Met een hoger ruitje zit je ook nog wat meer uit de wind, maar als je in de bergen rijdt is windbescherming helemaal geen issue.. Alleen tijdens de rit ernaar toe :+
In ieder geval heb je een berg koppel, vermogen en hij is betrouwbaar (aloude Rotax blok)..

[afbeelding]

Ik heb ook 2 jaar een Tuono gebruikt als doe alles motor, erg fijne motor. Maar de KTM is nog een stuk comfortabeler kwa zithouding, windbescherming, zadel, vering, zonder dat ie minder rijplezier geeft. Vooral op hobbelige korte slinger bergwegen is de KTM echt niet te stoppen. Als de weg sneller / breder wordt is de Tuono wel strakker en op een circuit is ie ook beter.
 
@Julez1000: Precies dus wat ik al dacht. Ik ben zelf ook geen voorstaande van grote alles in een merkdealers, maar soms ontkom je er niet aan. Waren de problemen die jij beschreef op te lossen bij je dealer of heb je dat probleem verhuist naar een andere dealer?

De dealer heeft `t uiteindelijk wel opgelost, maar door verschillende verkeerde diagnoses / reparaties e.d. ben ik vaak terug moeten gaan. Ik ben zelf (auto)monteur dus ik kan het allemaal goed zelf. M.b.v. een werkplaatshandboek en wat forums is alles goed zelf te doen, veel goedkoper en je weet zeker dat het goed gebeurt.

btw, ik ben nou ook bezig met tuneecu. Gratis programma waarmee je je KTM kan uitlezen, storingen wissen, mappings veranderen e.d. Dan heb ik de dealer helemaal niet meer nodig.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook 2 jaar een Tuono gebruikt als doe alles motor, erg fijne motor. Maar de KTM is nog een stuk comfortabeler kwa zithouding, windbescherming, zadel, vering, zonder dat ie minder rijplezier geeft. Vooral op hobbelige korte slinger bergwegen is de KTM echt niet te stoppen. Als de weg sneller / breder wordt is de Tuono wel strakker en op een circuit is ie ook beter.

Ja, dat is ook zo, jij hebt me toen geholpen met die tanktas montage :)
Post nog eens een plaatje van die KTM, waar je de motor ook zelf goed ziet, vind em geloof ik ook wel bruut..
 
Als je wilt sturen vind ik deze ook wel een aanrader:

[afbeelding]

Je hangt er met het grootste gemak een setje koffers aan, plenty koppel en geweldige stuureigenschappen. Je zit alleen iets sportiever maar zeker niet oncomfortabel. Ik weet zeker dat mn mede R1100S rijders dat met me eens zullen zijn *D :+



EDIT: cardan, geen gekloot met kettingvet/spray of wat dan ook

Super tip, ga ik ook eens bekijken. De kleur combinatie ziet er gelikt uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan