Welke motor?

bmoolenaar

Die hard MF'er
2 apr 2011
452
1
Dordrecht
Hoi allemaal!

Ik rijd al een tijdje (3 jaar) een Honda Hornet (ABS) uit 2007. Het is een hele fijne motor, stuurt lekker, is sportief en ziet er ook straks uit (vind ik). Maar de motor heeft ook minpunten, zo is het op de snelweg met windkracht 3+ tegen erg vermoeiend rijden en ook heb ik bij een weekendje in de Eifel ontdekt dat het koppel onderin en midden gewoon niet zo sterk is. Dat laatste merkte ik vooral omdat ik de Hornet op toeren moest houden om echt lekker weg te schieten.

Nu zit ik dus een beetje in dubio. Ik kan gaan kijken naar zijn grote broer (bijv cb 1000r of triumph speed triple) waardoor het koppel probleem voorbij moet zijn (tenzij jullie daar anders over denken). Maar daarbij heb ik dan wel weer last van de wind voor de lange afstanden. En de toergeschiktheid is ook weer niet super... kortom de ene oplossing zorgt voor een nieuw probleem.

Dus kijkende naar andere merken / fietsen wil ik geen compromis doen op het vlak van uitstraling, sportifieit en fun, maar tegelijk wat winnen aan praktische aspecten en toergeschiktheid. Heeft iemand een goed idee qua fiets? Ik heb zelfs al gedacht aan een BMW 1200 GS, maar of deze echt sportief te noemen is? Ow, ABS is voor mij echt een pre en het budget ligt rond de €10.000.

Alle suggesties zijn welkom :-) :]
 
10K wil je een nieuwe motor of mag ook een jonge tweedehands?
 
@ Anon, het budget reikt voor beide. Ik heb mijn Hornet ook gekocht als (extreem) jonge tweedehandse en daar heb ik absoluut geen problemen mee.

En wat betreft de Kawa, ben ik met je eens. Alleen is een nieuwe €13.990 zonder bijzonderheden. Dat gaat mij iets te ver qua budget.

@ Bram, bedoel je de VFR 800? Rijd jij er een? Zover ik weet is het model niet echt meer veranderd sinds 2006. De VFR 1200 lijkt me een gave fiets, maar boven €.
 
Laatst bewerkt:
Ben net op een Africa Twin over gestapt en ik moet echt zeggen

Heeeeerlijke fiets !

Wat voor fiets heb je hiervoor gehad? Ik weet dat ik erg specifiek ben over wat ik wel en niet prettig vind, omdat compromis nodig is, maar waar mogelijk bepaalde type fietsen vermijd (zoals choppers).
 

In de eerste plaats zou ik zeggen de VFR 1200 idd, maar als die buiten budget is zijn de VTEC's ook ontzettend mooie motoren. Alleen wel even proefrijden of je met het VTEC effect om kunt gaan.

Als je een jonge tweedehand VTEC met koffers koopt heb je een sportief model en sportief rijdende motor met een grote toergeschiktheid en erg praktische zaken zoals koffers! Daarnaast denk ik ook niet dat je te weinig koppel zult beschikken, V 4 blok is daarin ruim voorzienend!

En ik denk dat ze goed binnen budget te vinden zijn

@ Anon, het budget reikt voor beide. Ik heb mijn Hornet ook gekocht als (extreem) jonge tweedehandse en daar heb ik absoluut geen problemen mee.

En wat betreft de Kawa, ben ik met je eens. Alleen is een nieuwe €13.990 zonder bijzonderheden. Dat gaat mij iets te ver qua budget.

@ Bram, bedoel je de VFR 800? Rijd jij er een? Zover ik weet is het model niet echt meer veranderd sinds 2006. De VFR 1200 lijkt me een gave fiets, maar boven €.
 
KTM 990 SMT, ik zat 2 jaar geleden met hetzelfde probleem als jij. Ik heb verschillende naked bikes gehad (z1000, tuono) en vind die dingen fijn rijden en zitten, maar op de snelweg is het niks. Toen kwam KTM met de SMT en ik wist meteen dat `t de ideale motor voor mij was, fijne rechtop zithouding, super vering, dikke 2 pitter met volop vermogen vanaf 3000 toeren, goede bagage mogelijkheden en ook nog redelijke windbescherming. Het is geen FJR of RT maar constant 150 op de snelweg is goed vol te houden.

Met jouw budget is een gebruikte SMT wel te vinden, sinds 2011 zijn ze er ook met ABS. Maar die zul je niet vinden onder de 10.000 euro

Een GS is ook een fijne comfortabele motor, maar een stuk minder spannend als bijv een SMT.


Ergens op een bergpas in zwitserland :)
Foto-IQESCUTA-D.jpg
 
Yamaha FJR of BMW K1300S o.i.d. en oja: een VFR1200 oogt weliswaar sportiever dan een FJR, maar is het qua rijeigenschappen in mijn ervaring beslist niet (en evenmin is-ie praktisch).
 
Als ik het zo lees rij je graag in de Eifel, krappe bochten zijn voor een sportieve fiets (gsxr, r1, etc) lastiger dan een fiets met breed stuur (wat je nu ook hebt) alleen wil je extra windbescherming. Dan zou ik kijken naar een KTM SM-T, Triumph Tiger 800/1050 of een BMW GS (is wel een bijzonder saaie fiets).
 
Harley. Dyna of Vrod.
De andere merken zijn gewoon minder.
 
Als ABS een pre is valt de Speed Triple al af. Die heeft het pas vanaf 2011.
Maar 1000cc is echt wel lekker :Y

Komt zelf van een Soes 650cc af die qua koppel 1 van de betere 600cc blokken had (ook door die 56cc extra) maar als je dan op een 1000 stapt is het toch wel lekker hoor vooruit te 'schieten' in lage toeren, alleen wend dit behoorlijk snel :9

Ben dus van een gekuipte motor naar een naked bike gegaan en vind het tot 160km/h eigenlijk wel goed uit te houden. Met meer windkracht (tot nu toe met windkracht 4 gereden) is de kruis snelheid inderdaad lager maar alles beter dan de turbulentie die ik had met de kuipruit van mijn 650F.

Ik denk dat de CB1000R jouw wel kan bekoren, zet er gewoon voor de Eifel tripjes een functionele (mooi zijn ze niet echt) koplamp ruitje op om de snelweg rit wat makkelijker uit te zitten en haal die er in NL weer vanaf.

Aangezien de Speed Triple niet echt makkelijk is qua bagage (roltas) zonder een grab rail aan te schaffen en de duo pegs erop te laten ga ik waarschijnlijk voor de vakanties een Ventura Bike Pack systeem aanschaffen. (www.ventura-bike.com) Kost wat, maar wel degelijk en snel in gebruik.
 
Ik zit met hetzelfde probleem volgend jaar. Voor mij wordt het fireblade of cb1300. Fietsen zoals cbf, hornet zijn gemaakt voor beginners, omdat het vermogen niet zo fel vrijkomt.
Bij de 2wheels staat er trouwens nog een cb1300 uit 2007 voor 6600 euro.
 
Laatst bewerkt:
Honda CB1300S ABS: 116 Nm bij 6000 rpm. Met die tophalf zit je net uit de wind.
Hij weegt wel 271 kg, je moet dus wel aan het werk als je een beetje sportief wilt rijden.
 
Wat voor fiets heb je hiervoor gehad? Ik weet dat ik erg specifiek ben over wat ik wel en niet prettig vind, omdat compromis nodig is, maar waar mogelijk bepaalde type fietsen vermijd (zoals choppers).


Ik had hiervoor een Yamaha Thundercat.... ook heerlijk een dikker 30000 km's in twee jaar op weggereden overigens!
 
Hulde voor de super reacties :-)!

In de reacties hoor ik wisselende gedachte's. Ik heb een keer de KTM SMT gehuurd en dat is idd erg goed bevallen. Waar ik me wel zorgen over maak, zijn de verhalen die over KTM's qualiteit gaan. Ik weet dat het performance machine's zijn, en dus is goed onderhoud belangrijk. Maar ik hoor ook dat er hier en daar veel technische problemen voorkomen? Zo had de SMT die ik huurde remmen die klonken als een goederentrein bij een fiets van 1800 km. En ook motorisch hoor ik wisslende verhalen. Hoe is jullie ervarin hierin?

@ Painter: ben ik met je eens. Het is ook mijn eerste fiets en ik kan niet anders zeggen dat ik er veel op geleerd heb en ook lol mee heb gehad. Hij is vergevingsgezind, betrouwbaar en stuur super. Maar je leert ook wat je daadwerkelijk zoekt in een fiets, en dat is niet altijd even makkelijk in het begin.

@Julez1000: Toffe foto! Lijkt erop dat jij precies hetzelfde probleem hebt gehad. Ik ben dus ook huiverig voor een toffe naked (1000cc) en dan vervolgens maar een probleem opgelost te hebben. Hoe is jou ervaring met de qualiteit? En heb je nog bijzondere dingen meegemaakt?

Thanks!
 
@ sjorrit: ik was er al bang voor dat de BMW niet echt een spannende fiets zou zijn. Ik hoor goede verhalen over de betrouwbaarheid en toergeschiktheid, maar sensatie hoor ik nooit iemand over :-).
 
Blok van de SMT zit ook in de KTM adventure en die heeft de Dakar gereden dus kwa betrouwbaarheid zit het wel goed. Remmen kan kloppen, die van mijn SM piepten ook heel erg behalve als ze goed warm waren. Andere remblokken zou dit probleem moeten verhelpen.

Kwaliteit van de KTM is uitstekend! Geen rare plastic schroefjes zoals je op veel japanse motoren ziet. Gereedschapsetje wat bij de KTM zit is genoeg om de hele motor uit elkaar te halen en remmen, vering en afwerking is uitstekend. Mijn vriendin heeft een Z750-R gekocht maar daar heb ik al flink op zitten schelden toen ik een andere kentekenplaathouder en aansluiting van de Garmin aan het monteren was.
 
Al eens naar een Suzuki Bandit 1250 gekeken? Volgens mij koop je de GT uitvoering (met volle kuip) voor € 10.500...
Verder lijkt het mij handig om gewoon op verschillende modellen proefritten te maken.
 
@ sjorrit: ik was er al bang voor dat de BMW niet echt een spannende fiets zou zijn. Ik hoor goede verhalen over de betrouwbaarheid en toergeschiktheid, maar sensatie hoor ik nooit iemand over :-).

Mijn vader en zijn vrienden zijn echte toerders, Eifel, Moezel... Noem maar op... Maar kdenk als je kan kiezen tussen een SM-T en een GS, zou ik toch voor de GS gaan...

2 vrienden van mijn vader hadden ook elkaar zot gemaakt voor een SM-T, beiden al jaren BMW rijders, en kmoet zeggen de 1 is na 8 mnd terug overgestapt op een GS en de ander heeft nu terug een GS besteld en dit na ongeveer anderhalf jaar :?

Grotendeels van mijn tijd spendeer ik op circuit en rijd altijd met sportieve motors, maar toen mijn vader 2 jaar geleden overstapte naar BMW voor een GS, verschoot ik ervan hoe goed da ding rijd!!

Ook heeft 1 van zijn kameraden nu een Triumph Tiger gekocht en is daar heel tevreden over, die gast kwam van een Ducati ST4

Smaken verschillen altijd natuurlijk he :Y
 
Mijn vader en zijn vrienden zijn echte toerders, Eifel, Moezel... Noem maar op... Maar kdenk als je kan kiezen tussen een SM-T en een GS, zou ik toch voor de GS gaan...

2 vrienden van mijn vader hadden ook elkaar zot gemaakt voor een SM-T, beiden al jaren BMW rijders, en kmoet zeggen de 1 is na 8 mnd terug overgestapt op een GS en de ander heeft nu terug een GS besteld en dit na ongeveer anderhalf jaar :?

Grotendeels van mijn tijd spendeer ik op circuit en rijd altijd met sportieve motors, maar toen mijn vader 2 jaar geleden overstapte naar BMW voor een GS, verschoot ik ervan hoe goed da ding rijd!!

Ook heeft 1 van zijn kameraden nu een Triumph Tiger gekocht en is daar heel tevreden over, die gast kwam van een Ducati ST4

Smaken verschillen altijd natuurlijk he :Y

Ik denk ook dat de BMW zeker goed rijdt. Ik moet er gewoon een proefrit op maken. Het liefst huur ik er een voor een hele dag want dan weet ik de plus en minpunten gelijk. Dat is lastiger te bepalen bij een proefrit.

Mijn neef rijdt zelf ook de Tiger 1050 en daar moet ik dus ook nog een keer mee rond. Wordt dus tijd om meerdere modellen te gaan proberen :-). Wat rijd jij zelf?
 
Terug
Bovenaan Onderaan