Welke motor

jftaal

Rookie
5 jul 2009
4
0
Beste forum gebruikers,

Ik ben opzoek naar een motor voor woon-werk verkeer. Ik moet van Breda naar Den Haag rijden dat is ongeveer 160 km heen en terug.
Mijn budget is ongeveer 3500 euro. Het enige eis die ik heb is dat er ABS op zit, dat vindt ik toch wel zo veilig.

Ik had zelf al gekeken en had de Suzuki Bandit 650SA en de BMW R850R op het oog. Mensen ervaring met deze motoren? Of heeft iemand anders nog een beter idee?

Ik hoor graag jullie meningen.

Groeten Jeroen
 
Eentje met voldoende bescherming tegen de wind en daarnaast ook nog een beetje smal is om door de files te rijden.

Voor dat geld zijn er genoeg leuke modellen te vinden. Gewoon hier en daar proef rijden op modellen die jou aanspreken.
 
BMW_C1_red.jpg

2 wielen, dak boven je kop. kost geen drol, abs en zelfs een radio en opbergruimte!

ik raad je wel aan om niet vol je ankers uit te gooien want je gaat verder als 1 groot wiel ghehehe :+

oke, ff zonder gein. is een motorscooter niet wat ? heb je ook wat minder onderhoud aan :)
die dingen zitten bij zo'n lange rit toch erg comfortabel.
 
Beste forum gebruikers,

Ik ben opzoek naar een motor voor woon-werk verkeer. Ik moet van Breda naar Den Haag rijden dat is ongeveer 160 km heen en terug.
Mijn budget is ongeveer 3500 euro. Het enige eis die ik heb is dat er ABS op zit, dat vindt ik toch wel zo veilig.

Ik had zelf al gekeken en had de Suzuki Bandit 650SA en de BMW R850R op het oog. Mensen ervaring met deze motoren? Of heeft iemand anders nog een beter idee?

Ik hoor graag jullie meningen.

Groeten Jeroen

Mijn idee binnen die klasse met ABS (vrij zeldzame combi gezien je prijs asl je geen enorme km-stand wil kopen)

Zou een CBF 600 (SA?) met abs zijn. De BMW is lastig binnen de prijsklasse te vinden zonder heel veel km's, is een populair model. De Honda vind ik zelf een prettiger blok dan de Bandit hebben, maar dat is gebaseerd op een ritje op de oude bandit. De honda is daarnaast wat goedkoper in onderhoud omdat de intervallen en vooral de meer ingrijpende zaken wat ruimer uit elkaar staan qua km's.
 
K1100LT .......................

++++++
Comfort
Bescherming.
hvv
cardan
weinig kosten
zuinig
fijne motor voor lange afstanden

--------
ziet er niet uit
 
Wil toch wel een paar alternatieven aandragen voor de Hayabusa.

Misschien een Blackbird, een R1, een FireBlade en Brutale een.......................
 
De BMW is lastig binnen de prijsklasse te vinden zonder heel veel km's, is een populair model.

Er staat er momenteel eentje op Marktplaats met slechts 50.000km voor €2950 met garantie.

Zelf zou ik met zulke afstanden een aantal zaken belangrijk vinden:
  • Cardan, omdat je anders twee keer per week op je knieën mag. En dat is het laatste waar je zin in hebt als je net 80km door de regen en prut gereden hebt
  • Banden die lang meegaan
  • Grote service interval
  • Windscherm om je te beschermen tegen de elementen, met name de kou
  • Betrouwbaarheid, dus Japans of Duits en niet ouder dan 20 jaar.
  • Grote tank, met 800km per week en een motor die 1:19 doet wil je een tank waar minstens 20 tot 25 liter in kan.
 
Ah kijk dat zijn mooie prijzen. De 850 boxers staan goed bekend volgens mij, maar bmw reparaties zijn over het algemeen pittig geloof ik? Dus je moet het treffen, maar da's met een honda natuurlijk ook gewoon zo.
 
Een v-strom?

Ik zie ze onderweg zo veel rijden, er moet toch wel iets goed aan zijn :')
Een 650 heb je in principe genoeg aan voor snelweg verkeer, dus met normaal rijden gaat ie zuiniger dat de meeste 1000's.
 
Laatst bewerkt:
Er staat er momenteel eentje op Marktplaats met slechts 50.000km voor €2950 met garantie.

Zelf zou ik met zulke afstanden een aantal zaken belangrijk vinden:

  • [*]Cardan, omdat je anders twee keer per week op je knieën mag. En dat is het laatste waar je zin in hebt als je net 80km door de regen en prut gereden hebt
  • Banden die lang meegaan
  • Grote service interval
  • Windscherm om je te beschermen tegen de elementen, met name de kou
  • Betrouwbaarheid, dus Japans of Duits en niet ouder dan 20 jaar.
  • Grote tank, met 800km per week en een motor die 1:19 doet wil je een tank waar minstens 20 tot 25 liter in kan.

Kan je weer oplossen met een automatisch smeersysteem.
Ze zeggen dat cardan vrijwel nooit kapot gaat, maar wanneer er iets aan gaat mankeren ben je gelijk een klein fortuin achteruit.

Met een automatisch smeersysteem hoor ik verhalen van ketingsets die ruim 70k km meegaan. Nou dan heb ik liever een kettingset van rond de 200 euro 1 keer in de 2 jaar. Dan een cardan revisie :X

Met een liter kettingsmeer schijn je goed afgesteld 40.000 km mee te kunnen rijden, dus tsja dat is ook geen mega investering..
 
Kan je weer oplossen met een automatisch smeersysteem.
Ze zeggen dat cardan vrijwel nooit kapot gaat, maar wanneer er iets aan gaat mankeren ben je gelijk een klein fortuin achteruit.

Met een automatisch smeersysteem hoor ik verhalen van ketingsets die ruim 70k km meegaan. Nou dan heb ik liever een kettingset van rond de 200 euro 1 keer in de 2 jaar. Dan een cardan revisie :X

Met een liter kettingsmeer schijn je goed afgesteld 40.000 km mee te kunnen rijden, dus tsja dat is ook geen mega investering..

Een tweedehands cardan eindoverbrenging kost voor een BMW tussen de €100 en €250, een cardanas tussen de €50 en €150. Zijn allemaal geen hoge prijzen.

Verder is een automatisch smeersysteem leuk, maar als je twee dagen door de stromende regen hebt gereden moet je toch echt op de knieen, ook mét een smeersysteem. Ketting is en blijft geklooi. Cardan is met 40.000km geen luxe meer, maar een noodzaak.
 
Ik denk dat als je 160 per dag moet rijden,je een goeie motor hebt aan een honda pan europian 1100
staan er wel voor jouw budget met een goede onderhoudhistory.
 
Met 160 KM per dag zou ik serieus niet eens aan een motorfiets denken voor woon/werk verkeer... Leasemaatschappijen willen er niet voor niets niet aan, ook niet als je dat als bestuurder wél zou willen.

Maar ik ga er voor 't gemak maar even vanuit dat een leasemaatschappij werkt op basis van winst oftewel kosten/baten.
 
Laatst bewerkt:
Zit wel wat in wimmel1,zou morgen niet graag gaan motorrijden.

Met dit soort weer zou je kunnen proberen te carpoolen met een collega of met het OV (ik weet het, daar wordt je niet vrolijk van, maar die paar dagen per jaar dat het sneeuwt...)
 
Met 160KM per dag zou ik eerder voor een R850/1100RT gaan dan voor een R.
Zit je toch net even iets meer uit de elementen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan