Welke motor?

rrikkert

MF'er
6 mrt 2015
121
16
Lelystad
Beste Motor-forum leden. Ik ben nieuw op het forum en zal me eerst even kort voorstellen:

Ik ben Rik, 22 jaar, ik woon en werk in Lelystad en ben bezig om mijn A2 rijbewijs te halen. Sinds mijn 16e heb ik schakelbrommer, scooter en snorbrommers gereden. Nu is het dan eindelijk tijd om mijn motorrijbewijs te gaan halen.

Als ik die straks heb is het natuurlijk de bedoeling dat er ook een motor komt en daar ligt mijn vraag.

Met mijn motor ben ik van plan om vooral als hobby lekker te toeren met vrienden. Bochtige weggetjes, binnendoor weggetjes enzo. Het kan dus zijn dat ik zo 1,5 á 2 uur op de motor zit.

Nu mijn vraag: wat voor soort motor (supersport/sport, naked, sporttoer etc) kan ik het beste kopen?

Ik vind zelf de Kawasaki ER-6N heel vet, en die is ook met 35 kw te krijgen. Ook een KTM duke 390 vind ik gaaf. De vraag is echter: zijn deze motoren comfortabel genoeg om af en toe wat langere ritten te maken. En is bijvoorbeeld 300 CC (op een kawasaki z300) te weinig? Een vriend van mij zegt dat 300 CC te weinig is en dat heeft mij doen twijfelen over de Z300. Het feit dat de Duke een ééncilinder is vind ik ook minder, omdat dat minder 'relaxed' rijd.

Als de Kawasaki ER-6N een goede optie is koop ik die het liefst (de 35kw versie) die ik dan kan ontgrenzen zodra ik 24 ben en mijn A-rijbewijs heb.

Ik hoor graag jullie suggesties/opmerkingen/tips.

Groet, Rik
 
Bedankt voor de snelle reacties. Proefrijden is inderdaad het belangrijkste.

Het nadeel alleen is dat een proefrit geen 2 uur duurt. Begin nou toch wel weer te twijfelen over de Duke (ook aangezien die stukken goedkoper is). Ik denk toch dat het op de proefrit aankomt om te bepalen of het de Duke of de ER6N wordt.

Het enige nadeel van de Duke is als ik straks zwaarder wil gaan rijden moet de Duke de deur uit en moet er een andere aangeschaft worden terwijl de ER-6N gewoon ontgrensd kan worden.
 
Bedankt voor de snelle reacties. Proefrijden is inderdaad het belangrijkste.

Het nadeel alleen is dat een proefrit geen 2 uur duurt.
Waarom niet?
Begin nou toch wel weer te twijfelen over de Duke (ook aangezien die stukken goedkoper is). Ik denk toch dat het op de proefrit aankomt om te bepalen of het de Duke of de ER6N wordt.

Het enige nadeel van de Duke is als ik straks zwaarder wil gaan rijden moet de Duke de deur uit en moet er een andere aangeschaft worden terwijl de ER-6N gewoon ontgrensd kan worden.
 
Omdat ik er vanuit ga dat de dealer een proefrit van 2 uur te lang vind :p Maar als het wel mogelijk is om een lange proefrit te doen dan zou dat ideaal zijn :)
 
Waarom huur je ze niet allebei een keer een dag of weekend? Huren is heel goed betaalbaar, ik heb het zelf ook gedaan voor ik mijn motor kocht. Na een weekend weet je echt of het je fiets is of niet!
 
Dus je twijfelt nu tussen een agressief eenzijdig hobbelpaard en een van de meest universele sportieve lichte tourfietsjes,.
Ja moeilijk ik zou je er niet mee kunnen helpen.
 
ik blijf altijd kawa ER6 zeggen.
Kheb er met de rijlessen elke keer 3 a 4 uur aan een stuk opgezeten en dit was geen probleem voor mezelf.
 
Dus je twijfelt nu tussen een agressief eenzijdig hobbelpaard en een van de meest universele sportieve lichte tourfietsjes,.
Ja moeilijk ik zou je er niet mee kunnen helpen.

Als het echt zo zwart-wit is als jij het hier zegt dan gaat mijn voorkeur duidelijk uit naar de Kawa. Ik ben niet bekend in de motorwereld en als je reviews zoekt van de motoren in kwestie worden er bij beide haast alleen positieve punten gemeld.

Het enige waar ik dus mee zit is dat ik aan de 35kw vast zit en daar op mijn 24e zo snel mogelijk vanaf wil. OF het dan slimmer is om eerst 2 jaar een duke te rijden (is goedkoop, speels en mocht het een hobbelpaard zijn is het voor 2 jaar rijden als 22 jarige niet zo'n probleem) en daarna een zwaardere te kopen waarbij ik niet hoef te letten op vermogens. Of dat het slimmer is om een begrenste ER6N (of F) te kopen en die vervolgens te ontgrenzen.

Ik weet ook niet hoe het ontgrenze gaat, of dat makkelijk te doen is of er veel geld in gaat zitten.
 
Omdat ik er vanuit ga dat de dealer een proefrit van 2 uur te lang vind :p Maar als het wel mogelijk is om een lange proefrit te doen dan zou dat ideaal zijn :)

Als de dealer merkt dat je echt serieus bent en je geeft het vantevoren aan dat je wel wat langer dan een kwartiertje weg bent, dan mag dat best wel vaak hoor.
 
Omdat ik er vanuit ga dat de dealer een proefrit van 2 uur te lang vind :p Maar als het wel mogelijk is om een lange proefrit te doen dan zou dat ideaal zijn :)
Heeft ooit iemand je al eens verteld dat niet zomaar ergens vanuit moet gaan? :)

gewoon aangeven wat de bedoeling is, en vragen of dat kan.
 
Als het echt zo zwart-wit is als jij het hier zegt dan gaat mijn voorkeur duidelijk uit naar de Kawa. Ik ben niet bekend in de motorwereld en als je reviews zoekt van de motoren in kwestie worden er bij beide haast alleen positieve punten gemeld.

Het enige waar ik dus mee zit is dat ik aan de 35kw vast zit en daar op mijn 24e zo snel mogelijk vanaf wil. OF het dan slimmer is om eerst 2 jaar een duke te rijden (is goedkoop, speels en mocht het een hobbelpaard zijn is het voor 2 jaar rijden als 22 jarige niet zo'n probleem) en daarna een zwaardere te kopen waarbij ik niet hoef te letten op vermogens. Of dat het slimmer is om een begrenste ER6N (of F) te kopen en die vervolgens te ontgrenzen.

Ik weet ook niet hoe het ontgrenze gaat, of dat makkelijk te doen is of er veel geld in gaat zitten.


Na 2 jaar wil je toch een andere fiets. De KTM raak je zo weer kwijt, populair modelletje.
 
Duc is een echte liefhebbers fiets
en wat hierboven al worde gezegd,
je blijft toch motors wisselen in je begin jaren
(en dat houden sommige tot hun pensioen vol, dat wisselen)
 
Rrikkert, gekeken naar 2014's meest verkochte naked?

Ik weet niet wat je budget is maar voor €7.000 heb je een nieuwe Yamaha MT07.
Heb er in september zelf ook 1 gekocht. (35KW)

Kunt er heel sportief mee rijden.
Geluid wat er uit komt is bruut met een aftermarket uitlaat.
 
Enige nadeel van de MT-07 35kW, is dat deze niet naar vol vermogen kan, want op kenteken is deze maximaal al 35kW. Maar goed, ook die raak je denk ik snel kwijt en je blijft idd wisselen met motoren. Ik heb nu 15 jaar het motorrijbewijs en volgens mij zit ik nu bij motor 11 of 12.
 
Ik zou voor een eerste fiets toch niet snel voor een nieuwe gaan. Die kan je dan nog eens een keer laten vallen.
 
de ktm raak je inderdaad snel kwijt, was de mijne kwijt na 3 dagen.
stuurt en rijdt leuk, maar vind het geluid vreselijk...
 
Rrikkert, gekeken naar 2014's meest verkochte naked?

Ik weet niet wat je budget is maar voor €7.000 heb je een nieuwe Yamaha MT07.
Heb er in september zelf ook 1 gekocht. (35KW)

Kunt er heel sportief mee rijden.
Geluid wat er uit komt is bruut met een aftermarket uitlaat.

Heb ik gezien Nickos. Vind zelf de Kawa mooier :+ 7000 is ongeveer mijn maximale budget en dan het liefst voor een nieuwe.
Enige nadeel van de MT-07 35kW, is dat deze niet naar vol vermogen kan, want op kenteken is deze maximaal al 35kW.

Dat klopt niet helemaal, origineel is deze fiets 55kW, ook in 35kW leverbaar. Hij is dus ook terug te zetten weer naar 55kW.

Denk toch dat ik voor de Kawasaki ga. De ER-6N of ER-6F. Op die beiden een proefrit moet uitwijzen welke het gaat worden.

Bedankt voor de reacties!
 
Rik,

Monomuis doet altijd goed zijn huiswerk, geloof me maar.
Bij de MT heb je óf de 35KW of de vol vermogen fiets.
 
Terug
Bovenaan Onderaan