Welke motor?

Hoewel TS kennelijk al weg is... Wat velen zich niet realiseren is het beperkte laadvermogen van een motor. Meestal rond de 200 kg voor een flinke toermachine. Rijder man 80 kg met pak laarzen en helm: 90-95 kg. Vrouw 70 kg met pak, laarzen en helm rond 80-85 kg. Dan is er nog circa 20-30 kg over en dat is dan inclusief de koffers, die ingeval van drie stuks richting de 15 kg gaan. Gereedschapsetje en nog wat spul voor de motor a 5 kg dan kan je dus zonder het laadvermogen te overschrijden nog max 10-20 kg aan kleding en kampeeruitrusting meenemen. Dus met zijn tweeën op een motor is een uitdaging wat dit betreft.
 
Maar waardoor wordt dit begrenst? Draagvermogen subframe?
Nog veel belangrijker dan de hoeveelheid gewicht, is de positie van al dat gewicht. Een motor wordt aan de voorkant heel licht, als bij de gewichtsverdeling het achterwiel veruit het meeste te dragen heeft. Zonder wieldruk, glijdt het voorwiel makkelijk weg als de grip iets afneemt.
 
Op je kenteken staat dat je draagvermogen zoveel is. Dat mag je wettelijk niet overschrijden. Doe je dat wel dan kan je een bekeuring krijgen in theorie, maar bij ongevallen kan ook (een deel) van de schuld aan de bestuurder van een overbeladen voertuig worden toegeschreven.
Of de motor het kan hebben en of hij rotter rijdt is zeker een punt, maar voor de uitkomst van de bekeuring/schadeafhandeling niet van belang.
 
Je hebt regels, en gezond boerenverstand. Ik denk dat motorrijders over het algemeen serieus met hun hobby bezig zijn, en niet zomaar 300kg laden op een GS500. En als ze het wel doen, merken ze vanzelf dat het niet gaat. Zoiets lost zichzelf op.

Maar goed, jouw punt is: let bij de keuze voor een motor op het toegestane gewicht. Als je met passagier een lange rit gaat maken, is dat natuurlijk een valide punt.

Je ziet wel dat gewicht en pakmaat van bagage voor de globetrotters heel belangrijk is. Misschien nog wel belangrijker dan de keuze van de motor.
 
Aangezien snelheid niet belangrijk is, zou ik gaan voor een cruiser met een royaal comfortabel zadel. Lekker relaxed de bochtjes door. Het budget bepaald het merk, maar Moto Guzzi motoren staan bekend om de wereldreizen. Wat dacht u van deze Nevada 750. Die is rond de 2.000 euro wel te vinden in Nederland.

1381902
 
Ik heb Guzzi 750 gereden voor BMW k75 en de laatste is veel meer motor.
K75 is een bijzonder doordachte motor met veel eigenzinnige technische oplossingen.
Als je die een beetje doorgrond zijn ze ook best in een kippenhok op de Balkan te repareren, maar veel is geen gangbare motortechniek.
Verder kan die zeker aan de eisen voldoen, al kan ik hem nog niet echt Rock n roll vinden🤔
 
Terug
Bovenaan Onderaan