Welke motor?

Stan Smith

Rookie
13 mei 2020
10
4
Hi,

Ik ben voornemens over 2-3 maanden mijn eerste motor te kopen. Heb dan 2 jaar mijn rijbewijs en in de tussentijd wel op geleende motoren kunnen rijden.
Na veelvuldig op internet gekeken te hebben, ben ik verliefd geworden op de CBR. In eerste instantie de 600F4i. Echter sinds kort vind ik de 600RR nog veel gaver. De 600RR ziet er weliswaar gelikt uit, ik ben bang dat hij mij niet goed zal passen. Ik ben precies 2 meter, zowel lange benen als lange romp. Ik zoek niet iets om op het circuit mee te rijden, maar wel een wat sportief model. Daarom uitgekomen op de F4i: looks van een super sport, maar zit en rijdt meer als een toer/sport. Doel is straks eigenlijk alleen een beetje toeren en mooie bochtige wegen te rijden.

Heb nog niet echt goed kunnen zitten helaas. Of er stond geen F4i in de buurt, of deze stond dusdanig vakkundig ingebouwd dat erop zitten betekende eerst 3 andere motoren opzij te zetten. Inmiddels ook de GSXR op het oog gekregen, maar ik krijg het gevoel dat dat toch echt meer super sport is. Zie de 750 veel, maar lijkt me toch wat teveel vermogen als beginnend rijder.

Wat zou als lange man van 28 een goede keuze zijn? Mijn hart zegt de 600RR, maar is dat te doen? Ik weet dat het erg persoonlijk is, maar wellicht zijn er mensen met ervaring of die nieuwe inzichten kan geven.
 
Kan je niet gewoon langs een grote motorzaak gaan en wat proefritjes maken? Denk dat je het dan het meest duidelijk heb voor jezelf ;)
 
Leen een keer de juiste motor dan. _O-

Okay, zonder gekheid, daar komt het wel op neer. Ga proefrijden, ervaar het. Supersportmotoren zijn niet fijn om mee te toeren, dus probeer het uit en kijk of je dat okay vindt. Een half uurtje is voor de meesten prima te doen, daarna kunnen wij lullen wat we willen maar gaat het toch om hoe jouw lijf reageert.
 
Als je jong bent en je rijdt veel en regelmatig dan kan het zomaar zijn dat je best aardig kunt toeren op zo'n 600RR.

Mijn tip: het uiterlijk van een motor is slechts een van de vele aspecten. Wanneer je er zelf op rijdt zie je weinig van het uiterlijk dus dan heb je er meer aan dat je beste maat een mooie motor rijdt, dan kun jij op een lelijk hok met hem meerijden en beter genieten van dat uiterlijk.

Nog een tip: ga wat particuliere motoren huren via motoshare. Dat is vrij betaalbaar en je krijgt goed de kans om verschillende motoren te proberen. Grote kans dat dat een eye-opener wordt. Wellicht hou je helemaal niet van 4-in-lijn-motoren.
 
Lezen op internet, en spreek ik uit ervaring met 1m89 en een voller postuur. Een RR zal niet gaan matchen, en is ook niet per sé de snellere motor ivm de F4i.
Een Kawa, Soez of Jammahdan zijn meestal dieper gezeten qua zitpositie, en de F4i heeft zijn bar-ends boven de vorkkroon zitten waardoor je net even meer ontspannen zit en makkelijker kunt rijden.
De RR is écht meer geschikt voor kleinere coureurs (maar alles zit dan meer gedrongen, zeker als je lange benen hebt. Die heb ik niet, maar zit dan op een RR nog meer opgepropt als dat ik op de F4i deed.

Er staat op het WWW een test tussen een RR en F4i, waarbij de F4i toch veelzijdiger uit de test kwam. Gelet op je wensen, denk ik de betere keuze.

check maar eens op FB de CBR600F NL- pagina.

Hi,

Ik ben voornemens over 2-3 maanden mijn eerste motor te kopen. Heb dan 2 jaar mijn rijbewijs en in de tussentijd wel op geleende motoren kunnen rijden.
Na veelvuldig op internet gekeken te hebben, ben ik verliefd geworden op de CBR. In eerste instantie de 600F4i. Echter sinds kort vind ik de 600RR nog veel gaver.
-Ik ben precies 2 meter, zowel lange benen als lange romp. Ik zoek niet iets om op het circuit mee te rijden, maar wel een wat sportief model.
Daarom uitgekomen op de F4i: looks van een super sport, maar zit en rijdt meer als een toer/sport. Doel is straks eigenlijk alleen een beetje toeren en mooie bochtige wegen te rijden.

Heb nog niet echt goed kunnen zitten helaas. Of er stond geen F4i in de buurt, of deze stond dusdanig vakkundig ingebouwd dat erop zitten betekende eerst 3 andere motoren opzij te zetten. Inmiddels ook de GSXR op het oog gekregen, maar ik krijg het gevoel dat dat toch echt meer super sport is. Zie de 750 veel, maar lijkt me toch wat teveel vermogen als beginnend rijder.

Wat zou als lange man van 28 een goede keuze zijn?
Mijn hart zegt de 600RR, maar is dat te doen? Ik weet dat het erg persoonlijk is, maar wellicht zijn er mensen met ervaring of die nieuwe inzichten kan geven.
 
Bedankt voor de reacties. Proefzitten is inderdaad de beste manier, maar wat ik al aangaf is dat er of geen motor in de buurt staat waarin ik interesse heb, of deze helemaal ingebouwd staat tussen de rest (waarom? je wil toch verkopen?). Heb bijvoorbeeld al wel kunnen zitten op een 2013 RR, maar dat is natuurlijk niet helemaal representatief. Vond die overigens wel lekker zitten.

Motoshare zal ik ook even in de gaten houden, goede tip.
Ik las dat de Honda's inderdaad het prettigst zijn voor de grotere mensen (ik ben weliswaar slank, 88 kg). Ik had mijn zinnen al volledig op de F4i gezet, maar ik werd verliefd op het uiterlijk van de RR. Qua prestaties zag ik dat ze nagenoeg gelijk zijn, maar dat de zithouding van de RR aanzienlijk anders is. De betere zithouding was voor mij ook belangrijk om eerst voor de F4i te kiezen.

Dank allen
 
Bedankt voor de reacties. Proefzitten is inderdaad de beste manier, maar wat ik al aangaf is dat er of geen motor in de buurt staat waarin ik interesse heb, of deze helemaal ingebouwd staat tussen de rest (waarom? je wil toch verkopen?). Heb bijvoorbeeld al wel kunnen zitten op een 2013 RR, maar dat is natuurlijk niet helemaal representatief. Vond die overigens wel lekker zitten.

Motoshare zal ik ook even in de gaten houden, goede tip.
Ik las dat de Honda's inderdaad het prettigst zijn voor de grotere mensen (ik ben weliswaar slank, 88 kg). Ik had mijn zinnen al volledig op de F4i gezet, maar ik werd verliefd op het uiterlijk van de RR. Qua prestaties zag ik dat ze nagenoeg gelijk zijn, maar dat de zithouding van de RR aanzienlijk anders is. De betere zithouding was voor mij ook belangrijk om eerst voor de F4i te kiezen.

Dank allen
Als je bij een zaakje bent waar ze te lui zijn om een paar motoren aan de kant te rijden zou ik sowieso door lopen. Ik heb wel eens mijn vader bij hem in de buurt naar een zaakje gestuurd om even te kijken en een fotootje te maken. Daar hebben ze zo'n beetje de halve zaak verbouwd om de motor eventjes buiten te zetten.
 
Bedankt voor de reacties. Proefzitten is inderdaad de beste manier, maar wat ik al aangaf is dat er of geen motor in de buurt staat waarin ik interesse heb, of deze helemaal ingebouwd staat tussen de rest (waarom? je wil toch verkopen?).
Dan vraag je de verkoper toch gewoon even of hij hem er tussen uit wil halen? zo niet, volgende motorzaak
 
Staat het model al vast voor jou (Sporttour)? Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar adventure bikes of SuperMotards die nét wat geschikter is (bijv een 2 cilinder en onderhoudsarm) voor touren dan een hardcore SM. Hierop zit je toch wel heel lekker rechtop, ik hoor vaak van lange mensen die naar zoiets overstappen dat ze het veel eerder hadden moeten doen in hindsight ;)
 
@Stan Smith ik zie dat je in Groningen woont. Je kan ook eens proefzitten op mijn motor, een cbr1100. Ik ken namelijk ook iemand van 28 en ongeveer 2m die er al een aantal jaar goed op rondrijdt :+
 
Bedankt voor de reacties. Proefzitten is inderdaad de beste manier, maar wat ik al aangaf is dat er of geen motor in de buurt staat waarin ik interesse heb, of deze helemaal ingebouwd staat tussen de rest (waarom? je wil toch verkopen?). Heb bijvoorbeeld al wel kunnen zitten op een 2013 RR, maar dat is natuurlijk niet helemaal representatief. Vond die overigens wel lekker zitten.

Motoshare zal ik ook even in de gaten houden, goede tip.
Ik las dat de Honda's inderdaad het prettigst zijn voor de grotere mensen (ik ben weliswaar slank, 88 kg). Ik had mijn zinnen al volledig op de F4i gezet, maar ik werd verliefd op het uiterlijk van de RR. Qua prestaties zag ik dat ze nagenoeg gelijk zijn, maar dat de zithouding van de RR aanzienlijk anders is. De betere zithouding was voor mij ook belangrijk om eerst voor de F4i te kiezen.

Dank allen
Hier staan er een paar, wel een 600F ipv een F4i (met gestept zadel).


HONDA CBR 600 F
button-mo-favorite.png

HONDA CBR 600 F
€ 3.290,- p/mnd klik hier
2007, 42016 Km
Ducati Assen, DR

HONDA CBR 600 F
button-mo-favorite.png

HONDA CBR 600 F
€ 4.250,- p/mnd klik hier
2007, 22495 Km
Merkdealer
Mulders Motoren, GR
 
Ben ook al bij diverse tenten geweest waar de voorwaarde was om een motor eerst te kopen voordat je mocht rijden. Vraag me toch serieus af hoe dat soort bedrijven kunnen bestaan.

Sport tour vind ik toch het mooist ja, evenals een 4 cilinder. Heb 1 cilinder, 2 cilinder en 3 cilinder gereden, maar ik vind het niks dat getril. Ik weet dat de hoge modellen goed zouden passen, maar ik vind het simpelweg niet mooi. Dan ga ik liever op iets zitten wat wat minder comfortabel zit, maar wel om aan te gluren is. Dat hoge model komt later wel :-)

Een CBR1100 gaat mij wat te ver. Heb nog niet bijster veel ervaring dus ik hoef nog niet gelijk zo'n kanon. Een 600 is voor mij eerst voldoende. Vriend van me heeft een Z750 die ik qua vermogen ook prima vind.

Heb zaterdag een proefrit met een 2006 RR ingepland, mag deze ook gerust een tijd langer mee om goed te testen. Ben benieuwd!
 
Dat vermogen regel je gewoon met je rechterhand. Op en 600 en ook op een 1100. Ben na mijn examen direct op een 1150 gestapt. Geen probleem verder
 
Ben ook al bij diverse tenten geweest waar de voorwaarde was om een motor eerst te kopen voordat je mocht rijden. Vraag me toch serieus af hoe dat soort bedrijven kunnen bestaan.

Sport tour vind ik toch het mooist ja, evenals een 4 cilinder. Heb 1 cilinder, 2 cilinder en 3 cilinder gereden, maar ik vind het niks dat getril.

Een CBR1100 gaat mij wat te ver. Heb nog niet bijster veel ervaring dus ik hoef nog niet gelijk zo'n kanon.
Een 600 is voor mij eerst voldoende. Vriend van me heeft een Z750 die ik qua vermogen ook prima vind.
Dat vermogen regel je gewoon met je rechterhand. Op en 600 en ook op een 1100. Ben na mijn examen direct op een 1150 gestapt. Geen probleem verder
Mbt. vermogen, ondanks dat men tegen mij vertelde dat je beter eerst op een 500/600 kon beginnen kocht ik ook direct een 1150RT (95 pk).
En dat is echt wel een prima startersmotor, lineair en niet zo explosief als een "echte" racer.
Echter mijn vrouw kocht een CBR600FS/F4i, en deze had 115 pk (met 170 kg), dat is dan hele andere koek en ook daarmee kon ik goed overweg.
Nog steeds jammer dat ik deze niet meer heb, maar wel de pret van beide mogen ervaren.
Heb nu de gulden middenweg, een toerder met 160 pk (0-100 in <3 seconden).... overal genoeg power en comfort.

Mbt., vreemd dat je eerst een motor moet kopen. Je gaat toch eerst proefrijden!? Heb zelf ook ongereden de RT gekocht omdat de gewenste Harley niet verstandig bleek te zijn als eerste motor (heb mij om laten lullen) omdat men stelt dat je met je 1e motor wel een keertje valt.
Maar ik wil best een motor "kopen", maar als de proefrit niet bevalt houdt het op...

Zag deze zojuist nog voorbij komen...
https://www.facebook.com/commerce/listing/728326064436844/?ref=share_attachment
 
Laatst bewerkt:
Mbt., vreemd dat je eerst een motor moet kopen. Je gaat toch eerst proefrijden!? Heb zelf ook ongereden de RT gekocht omdat de gewenste Harley niet verstandig bleek te zijn als eerste motor (heb mij om laten lullen) omdat men stelt dat je met je 1e motor wel een keertje valt.
Ik heb hem ook ongereden gekocht. Wel mijn schoonzoon laten proefrijden en later nog met mij achterop.
En dat je eerste motor valt....... Dat is altijd zonde. Of het nu je eerste of tiende motor is
 
Als je veel motoren wilt zien, proefzitten, proefrijden en ook goede adviezen wilt krijgen kun je nog naar Gebben in Rogat gaan. Destijds zag ik op MP een motor bij hun te koop staan, gebeld en toen ik aankwam stond de motor al klaar buiten. Gelijk ook de opmerking dat dat ding waarschijnlijk te klein voor me was, wat dus ook klopte. Daarna mag veel adviezen, ronde door de zaak en gewoon tijd om alles even te laten bezinken. Ik kon op dat moment niet vinden wat ik zocht maar moeilijk doen over een proefrit was weinig van te merken.
 
Ik ben zelf ook 2 meter en heb de afgelopen 7 jaar op een 600 RR gereden. Is het de meest comfortabele motor die er is, nee absoluut niet. Maar ligt er volledig aan wat je ermee gaat doen, voor wat ik ermee deed is hij perfect. Maar het oog en hart willen ook wat, bij deze motor had ik echt het wow-gevoel en daarom ook voor de 600 RR gekozen ten opzichte van meer een toerachtige fiets.
 
Als je wilt dat mensen je serieus nemen moet je een 1000cc kopen, hoef je ook niet te miepen over of die lekker zit of niet je bent dan toch al lang op je bestemming voordat er iets pijn gaat doen.
 
Als je veel motoren wilt zien, proefzitten, proefrijden en ook goede adviezen wilt krijgen kun je nog naar Gebben in Rogat gaan. Destijds zag ik op MP een motor bij hun te koop staan, gebeld en toen ik aankwam stond de motor al klaar buiten. Gelijk ook de opmerking dat dat ding waarschijnlijk te klein voor me was, wat dus ook klopte. Daarna mag veel adviezen, ronde door de zaak en gewoon tijd om alles even te laten bezinken. Ik kon op dat moment niet vinden wat ik zocht maar moeilijk doen over een proefrit was weinig van te merken.
Daar kwam de CBR ook vandaan, prima gezelschap daar! Robert is een fijne vent, maar ook Gebben zelf.

Als je wilt dat mensen je serieus nemen moet je een 1000cc kopen, hoef je ook niet te miepen over of die lekker zit of niet je bent dan toch al lang op je bestemming voordat er iets pijn gaat doen.
Vreemde bewering, dan zou ik ook kunnen zeggen dat ik een 1000 cc niet serieus neem ;-)
Kennelijk nog nooit op een CBR600 gereden? En we rijden met zijn allen motor, that's the thing, ieder op zijn eigen manier voor uiteenlopende redenen.
 
Ook ik ben bijna 2 meter, maar rij sinds dit jaar op een GSX-R 750 uit '99. Kwa looks wel super retro, maar ik vind het redelijk comfortabel en met net geen 130 pk ook geen angstaanjagende fiets. Afgelopen zomer een aantal dagen op deze fiets rondgereden in de Ardennen en ik zou het zo weer doen. Lekker goedkoop als eerste fiets en onderdelen zijn ruim bezaaid. Mocht de CBR niet bevallen, is dit wellicht ook nog een goeie optie voor je. Ookal is het voor het eerste anderhalf jaar. Die jaren '90 stijl moet je wel bevallen natuurlijk.
 
Dat vermogen regel je gewoon met je rechterhand. Op en 600 en ook op een 1100. Ben na mijn examen direct op een 1150 gestapt. Geen probleem verder
Nou..niet mee eens, ook throttle control moet je leren evenals het omgaan met onbekende situaties en schrikreacties..een +1000cc Racer pakt ff net wat anders op als een 600.
 
Terug
Bovenaan Onderaan