Welke motoren zijn geschikt om zelf onderhoud te doen?

Dunewar

Die hard MF'er
2 nov 2008
338
24
Oostende
Mijn kawasaki ZR-7s staat momenteel te koop (centjes nodig om de verhuis te overbruggen, zie te koop forum).
volgend jaar wil ik echter iets sportievers aanschaffen, vandaar dat ik al wat aan het rondkijken ben.

Ik wil echter zoveel mogelijk mijn onderhoud zelf doen, enerzijds uit financiële overwegingen, maar vooral omdat ik het leuk vind en omdat ik denk dat het de beste manier is om een motorfiets helemaal te leren kennen. Bij de kawa was dat goed te doen, de luchtgekoelde viercylinder was oerbetrouwbaar en makkelijk te onderhouden, met uitzondering van de kleppen waarvoor de nokkenas eruit moest, maar ook dat ging wel.

Welke motoren zijn daar nu wel of totaal niet geschikt voor? Ik ben vooral geïnteresseerd in een iets ouder sportiever model. Ik heb de volgende alternatieven al overwogen :


Fireblade 900RR (liefst 954, maar kan ook 929 worden)
Honda CBR 600

Ducati 748/916 (maar 916 is wellicht te duur)
Ducati 900/750SS

Kawasaki ZX-7r
Kawasaki zxr750 (een echte "youngtimer")
Kawasaki ZZR600

Yamaha thunderace (alhoewel ik heel veel lees over problematisch olieverbruik)
Yamaha Thundercat


Ik ben al vrij onderlegd in het onderhoud, ik ben nu bezig met een CB360 uit 1978 die ik in onderdelen gekocht had samen te steken, en de plaats en het materiaal om eraan te werken heb ik wel. Wat mij vooral interesseert is de beschikbaarheid van onderdelen, de prijs ervan, en de haalbaarheid van het zelf doen. Met name bij Ducati (maar zijn we niet allemaal een beetje ducatisti?) lijkt een dealer voor sommige taken toch onmisbaar lijkt mij uit eerdere onderwerpen.

Aangezien ik niet meer moet woon-werken met de motor is het de funfactor die overheerst. Een beetje meer onderhoud mag, als ik daarmee een motor heb waar ik de dagelijkse stress van tijd tot tijd eens mee kan vergeten. Veel kilometers gaat het ding ook niet doen per jaar, enkel funkilometers.

Bij deze dus de vraag : welke sportieve motoren zijn vanuit een technisch standpunt aan te raden? vandaar dat ik de vraag ook hier zet.
 
oei

Misschien kun je dat beter vragen aan een monteur bij een garage? Want je gaat tegen dingen aanlopen als hoe lastig/makkelijk het is om zonder groot ingrijpen de kleppen te stellen, hoeveel speciaal gereedschap je nodig gaat hebben en dat soort dingen.
 
in principe kan je bij al die motoren zelf onderhoud doen, als je maar zelf handig genoeg bent en het goede gereedschap hebt.

Wel schijnt het bij duc's te zijn dat je zo nu en dan de riemen moet vervangen, watvoor klus dat is weet ik niet?
 
ik doe al het onderhoud zelf aan mijn motoren.
ook kleppen stellen en riemen vervangen.
het is allemaal niet zo moeilijk als het lijkt.
08%20tuimelaar%20opzij.JPG


en de riemen vervangen is een uurtje werk ;)
 
Laatst bewerkt:
Heb een zxr750 gehad en daar kun je makkelijk alles zelf doen. Het stelt allemaal niet zoveel voor als je het principe snapt, een goed wphb hebt, gereedschap en gezond verstand. Ben verder geen monteur o.i.d. maar heb ook geen angst om iets uit elkaar te schroeven

Heb nu een CBR600 maar daar heb ik nog niks aan hoeven doen, zal ook allemaal niet zo moeilijk zijn. Het is geen 'rocket-science' zo'n motor.
 
Hangt van je eigen kennis, handigheid en gerief beschikbaarheid af. Niet?

Voor een groot stuk. Maar ook van de noodzaak voor speciale tools en de beschikbaarheid van onderdelen. De ene motor is al makkelijker te onderhouden dan de andere. Zo heb ik voor sommige ducati's al de noodzaak horen vertellen voor het vervangen van alle lagers in het carter. Dat noem ik dus moeilijk onderhoud...
Mijn kawa zr-7s is voor 90% te onderhouden met het bijgeleverde basis toolsetje, zo makkelijk kan het dus ook.
 
Voor een groot stuk. Maar ook van de noodzaak voor speciale tools en de beschikbaarheid van onderdelen. De ene motor is al makkelijker te onderhouden dan de andere. Zo heb ik voor sommige ducati's al de noodzaak horen vertellen voor het vervangen van alle lagers in het carter. Dat noem ik dus moeilijk onderhoud...
Mijn kawa zr-7s is voor 90% te onderhouden met het bijgeleverde basis toolsetje, zo makkelijk kan het dus ook.

ik heb maar 2 gekochte special tools en kan de Duc's gewoon helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten ook :)

alle lagers van het carter vervangen is trouwens geen onderhoud maar revisie en dat ga je bij een Kawa zeker ook niet redden met je basis toolset.

een gekochte tool is trouwens van Honda, dus daar lukt het ook al niet zonder special tools :+
 
ik heb maar 2 gekochte special tools en kan de Duc's gewoon helemaal uit elkaar halen en weer in elkaar zetten ook :)

alle lagers van het carter vervangen is trouwens geen onderhoud maar revisie en dat ga je bij een Kawa zeker ook niet redden met je basis toolset.

een gekochte tool is trouwens van Honda, dus daar lukt het ook al niet zonder special tools :+


Ik ben blij dat te horen! Een ducati 750ss vind ik namelijk een vrij interessante optie, en heb ik al veel goeds over gehoord, net als een 900ss. Ik ben niet bang van wat onderhoud, maar het moet wel doenbaar zijn natuurlijk.
 
heb een cbr929rr en daar is goed aan te sleutelen, is beter te doen dan het cbr1000rr model, daar is niks aan te doen.
ook is de honda oersterk dus alleen onderhoud is nodig, voor de rest nooit iets van problemen
kleppen e.d. is zeer goed te doen

(ps mijn 929 staat ook te koop :D )
 
Volgens mij blijft kleppen stellen oid. bij elke motor "ongeveer" hetzelfde. Als je weet wat je moet doen lukt dat bij elke motor.

Ik zou eerder kijken naar zaken als een volle kuip, waterkoeling etc. Dat maakt het niet onmogelijk, maar kost gewoon meer tijd.
 
Volgens mij blijft kleppen stellen oid. bij elke motor "ongeveer" hetzelfde. Als je weet wat je moet doen lukt dat bij elke motor.

Ik zou eerder kijken naar zaken als een volle kuip, waterkoeling etc. Dat maakt het niet onmogelijk, maar kost gewoon meer tijd.


Meer tijd maakt mij niet, het is tenslotte een hobby, en eraan sleutelen geeft mij evenveel voldoening als ermee rijden...

Maar ik wil vermijden dat je met een kapitaal aan merkeigen tools zit, en dat je de motor dan toch nog naar de dealer moet brengen omdat er een bepaalde module moet 'uitgelezen' worden of zo. Sommige (eerder moderne) motoren zijn nu eenmaal niet makkelijk meer zelf te onderhouden.
 
Ik heb 2 ducatis gehad 2 kleps ducs zijn betrouwbaar maar de kosten zijn inderdaad wat hoger als je jappie motor.
De kleppen moeten om de 10 000 en indd de riemen moeten ook vervangen worden.
Ik denk dat als je een motor moet kiezen beter een japje kan nemen daar kan je veel makkelijker alles zelf aan doen.
Een desmo motor ziet er toch wat ingewikkeld uit en ja ik heb het bestudeerd.
 
Als je sleutelen net zo leuk vindt als rijden, lijkt een Ducati me geen probleem... Maar een Italiaanse motor koop je niet omdat ze zo lekker goedkoop zijn, denk ik.

Maar zonder gekheid, met een werkplaatshandboek en dit forum zou je met elke motor een heel eind moeten komen. In het Haynes boek van mijn Div staat vaak ook uitgelegd hoe je zonder speciaal gereedschap bepaald onderhoud kunt uitvoeren. Of hoe je zelf speciaal dat gereedschap kunt maken. Erg waardevolle informatie.

Je kan als 1 model je voorkeur heeft natuurlijk ook eens in een topic voor dat merk / type motor eens je vraag stellen.
 
Als je sleutelen net zo leuk vindt als rijden, lijkt een Ducati me geen probleem... Maar een Italiaanse motor koop je niet omdat ze zo lekker goedkoop zijn, denk ik.

Maar zonder gekheid, met een werkplaatshandboek en dit forum zou je met elke motor een heel eind moeten komen. In het Haynes boek van mijn Div staat vaak ook uitgelegd hoe je zonder speciaal gereedschap bepaald onderhoud kunt uitvoeren. Of hoe je zelf speciaal dat gereedschap kunt maken. Erg waardevolle informatie.

Je kan als 1 model je voorkeur heeft natuurlijk ook eens in een topic voor dat merk / type motor eens je vraag stellen.

Dat valt mee hoor met die ducs zo vaak heb ik er niet aan gesleuteld! :9
 
Als je sleutelen net zo leuk vindt als rijden, lijkt een Ducati me geen probleem... Maar een Italiaanse motor koop je niet omdat ze zo lekker goedkoop zijn, denk ik.

Maar zonder gekheid, met een werkplaatshandboek en dit forum zou je met elke motor een heel eind moeten komen. In het Haynes boek van mijn Div staat vaak ook uitgelegd hoe je zonder speciaal gereedschap bepaald onderhoud kunt uitvoeren. Of hoe je zelf speciaal dat gereedschap kunt maken. Erg waardevolle informatie.

Je kan als 1 model je voorkeur heeft natuurlijk ook eens in een topic voor dat merk / type motor eens je vraag stellen.

Wel, kost is niet echt een issue omdat een hobby wat mag kosten (binnen de perken uiteraard). Het is niet de bedoelin dat ik mijn dagelijks woon-werk paard onderhoud (dat is nu een firmawagen), maar echt een vrijetijdsmachine. Dus ik ben niet op zoek naar motoren die goedkoop zijn in onderhoud, maar eerder naar motoren waar het leuk aan werken is.

Wat ik hier al uit geleerd heb (en met wat opzoekingswerk uit andere fora) :
Ducati luchtgekoelde 2 klepper blokken zijn makkelijk om aan te werken, vragen niet veel speciaal gereedschap, alleen wat meer tijd en wat meer geld om ze te onderhouden (riem elke 10k, kleppen elke 5k, koppeling rapper versleten, zo'n dingen).
Honda's en japanse motoren in het algemeen hebben over het algemeen één of twee zwakke plekken (NAKS en spanningsregelaar blijkbaar voor honda fireblades), maar eens dat geregeld is zijn ze superbetrouwbaar en makkelijk aan te werken (alhoewel kleppen stellen bij een viercylinder met vier kleppen per cylinder en twee nokkenassen een tijdrovende bezigheid kan zijn, weet ik uit ervaring).

Wat ik nog niet gehoord/gevonden heb : wat met de wategekoelde vierklepsblokken van ducati? Zie ook het ander onderwerp over de levensduur van de lagers van een 748.

Mijn alle-merken dealer (gespecialiseerd in tweedehands sportieve motoren) weigert nog een ducati ST op te nemen in zijn gamma wegens te moeilijk en te tijdrovend om aan te werken i.v.m. japanse motoren. Hij zweert jap.

Hoe zit het dan met de iets oudere motoren, genre ZXR-750 van kawa of de eerste fireblades uit 92, vergeleken met de ducati's 851/888 en 750SS? Aan te raden uit technisch oogpunt?

Het lijkt hier stilaan een ducati vs honda debat te worden, maar als andere merken aangeraden worden, geen probleem hoor. Wat met Aprilia? Is de RSV Mille makkelijk om aan te werken? BMW 1200 RS? Nog sportieve motoren waar het fijn aan werken is?

Ik weet dat ik nogal open vragen stel, maar wat ik eigenlijk zoek is het volgende : een motor met wat leeftijd die kan uitgroeien tot een klassieker, mits uitstekende zorg van mezelf. Ik wil binnen 15 jaar kunnen zeggen : kijk eens naar mijn puntgave .......! Dat heb ik zelf onderhouden.

Alvast bedankt voor de vele reacties!
 
Terug
Bovenaan Onderaan