Mijn kawasaki ZR-7s staat momenteel te koop (centjes nodig om de verhuis te overbruggen, zie te koop forum).
volgend jaar wil ik echter iets sportievers aanschaffen, vandaar dat ik al wat aan het rondkijken ben.
Ik wil echter zoveel mogelijk mijn onderhoud zelf doen, enerzijds uit financiële overwegingen, maar vooral omdat ik het leuk vind en omdat ik denk dat het de beste manier is om een motorfiets helemaal te leren kennen. Bij de kawa was dat goed te doen, de luchtgekoelde viercylinder was oerbetrouwbaar en makkelijk te onderhouden, met uitzondering van de kleppen waarvoor de nokkenas eruit moest, maar ook dat ging wel.
Welke motoren zijn daar nu wel of totaal niet geschikt voor? Ik ben vooral geïnteresseerd in een iets ouder sportiever model. Ik heb de volgende alternatieven al overwogen :
Fireblade 900RR (liefst 954, maar kan ook 929 worden)
Honda CBR 600
Ducati 748/916 (maar 916 is wellicht te duur)
Ducati 900/750SS
Kawasaki ZX-7r
Kawasaki zxr750 (een echte "youngtimer")
Kawasaki ZZR600
Yamaha thunderace (alhoewel ik heel veel lees over problematisch olieverbruik)
Yamaha Thundercat
Ik ben al vrij onderlegd in het onderhoud, ik ben nu bezig met een CB360 uit 1978 die ik in onderdelen gekocht had samen te steken, en de plaats en het materiaal om eraan te werken heb ik wel. Wat mij vooral interesseert is de beschikbaarheid van onderdelen, de prijs ervan, en de haalbaarheid van het zelf doen. Met name bij Ducati (maar zijn we niet allemaal een beetje ducatisti?) lijkt een dealer voor sommige taken toch onmisbaar lijkt mij uit eerdere onderwerpen.
Aangezien ik niet meer moet woon-werken met de motor is het de funfactor die overheerst. Een beetje meer onderhoud mag, als ik daarmee een motor heb waar ik de dagelijkse stress van tijd tot tijd eens mee kan vergeten. Veel kilometers gaat het ding ook niet doen per jaar, enkel funkilometers.
Bij deze dus de vraag : welke sportieve motoren zijn vanuit een technisch standpunt aan te raden? vandaar dat ik de vraag ook hier zet.
volgend jaar wil ik echter iets sportievers aanschaffen, vandaar dat ik al wat aan het rondkijken ben.
Ik wil echter zoveel mogelijk mijn onderhoud zelf doen, enerzijds uit financiële overwegingen, maar vooral omdat ik het leuk vind en omdat ik denk dat het de beste manier is om een motorfiets helemaal te leren kennen. Bij de kawa was dat goed te doen, de luchtgekoelde viercylinder was oerbetrouwbaar en makkelijk te onderhouden, met uitzondering van de kleppen waarvoor de nokkenas eruit moest, maar ook dat ging wel.
Welke motoren zijn daar nu wel of totaal niet geschikt voor? Ik ben vooral geïnteresseerd in een iets ouder sportiever model. Ik heb de volgende alternatieven al overwogen :
Fireblade 900RR (liefst 954, maar kan ook 929 worden)
Honda CBR 600
Ducati 748/916 (maar 916 is wellicht te duur)
Ducati 900/750SS
Kawasaki ZX-7r
Kawasaki zxr750 (een echte "youngtimer")
Kawasaki ZZR600
Yamaha thunderace (alhoewel ik heel veel lees over problematisch olieverbruik)
Yamaha Thundercat
Ik ben al vrij onderlegd in het onderhoud, ik ben nu bezig met een CB360 uit 1978 die ik in onderdelen gekocht had samen te steken, en de plaats en het materiaal om eraan te werken heb ik wel. Wat mij vooral interesseert is de beschikbaarheid van onderdelen, de prijs ervan, en de haalbaarheid van het zelf doen. Met name bij Ducati (maar zijn we niet allemaal een beetje ducatisti?) lijkt een dealer voor sommige taken toch onmisbaar lijkt mij uit eerdere onderwerpen.
Aangezien ik niet meer moet woon-werken met de motor is het de funfactor die overheerst. Een beetje meer onderhoud mag, als ik daarmee een motor heb waar ik de dagelijkse stress van tijd tot tijd eens mee kan vergeten. Veel kilometers gaat het ding ook niet doen per jaar, enkel funkilometers.
Bij deze dus de vraag : welke sportieve motoren zijn vanuit een technisch standpunt aan te raden? vandaar dat ik de vraag ook hier zet.