Welke motorfiets voor een beginner ?

ChristofR

Die hard MF'er
29 mei 2020
303
212
West-Vlaanderen, België
Altijd al zin gehad om een motorfiets te kopen en nu ik in juli 50 jaar word, ga ik eindelijk de stap zetten.
Afgezien van meerdere fietsen en een Yamaha DT 50cc bromfiets toen ik nog jong was, en een dagje met een 250cc motorfiets van een vriend, heb ik weinig ervaring met tweewielers.

Ik wil er niet meteen al té veel geld tegenaan gooien, en ik hoef nu ook niet de krachtigste of snelste motorfiets, dus laat ons zeggen dat mijn budget maximum 8000 euro is, met kleding en accessoires inbegrepen.
Het is de bedoeling dat ik een motor koop om rustig 'te toeren', secundaire wegen, kleine wegen, van het ene dorpje naar het andere en een beetje verschillende streken verkennen, op een leuke zaterdag- of zondagnamiddag. Het is niet mijn bedoeling om op reis te gaan met de motor, en de autosnelweg ga ik maar heel sporadisch eens nemen. Ik zoek dus een deftige en comfortabele motorfiets.

Heb al eens rondgekeken op internet en heb een paar modellen gevonden die me wel aanspreken (en binnen mijn budget liggen). Ik hou dan ook wel een beetje van een 'retro' look.
- Yamaha XSR700
- Royal Enfield Interceptor 650
- Royal Enfield Classic 500
- Royal Enfield Bullet 500

De Classic 500 springt er voor mij uit qua looks dus dat is wel mijn favoriet (ben er nog niet uit wat afwerking en kleur betreft). Ik heb de Yamaha erbij gezet omdat die ook toch wel een beetje een klassieke look heeft en omdat ik denk (misschien onterecht) dat Yamaha technisch waarschijnlijk wel betrouwbaarder is.
Heb van alle motoren al wat Youtube filmpjes bekeken en de meningen zijn heel positief. Van de Yamaha hoorde ik wel dat hij misschien niet zo geschikt is voor beginners omdat hij zich nogal makkelijk tot 'wheelies' laat verleiden, zelfs wanneer dit niet de bedoeling is. Potentieel gevaarlijk dus. Een beetje overpowered voor een beginneling ?

Zouden jullie één van deze motoren aanraden voor een beginner ? Of hebben jullie misschien nog andere suggesties ?

Heb een geldig rijbewijs, ben 1m86 groot (mocht dat verschil uitmaken bij de keuze van een motor).

Alvast bedankt voor de feedback !
 
Laatst bewerkt:
Je zou ook naar een Triumph Bonneville T100 kunnen kijken. Past zo te zien in jouw stijl en vind ik persoonlijk ook erg mooi.

Blok met relatief veel Nm, maar beperkte pk's. Zelf nooit op gereden overigens.
 
Of de ultieme retro,Kawasaki W800.
e0f5d727-b2ed-48f1-9bde-1236c558b89f.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zelfde geldt voor een Kawa W800, of een Guzzi V7. Check qua lengte en zitpositie even via cycle-ergo.com hoe je er ongeveer op zit, en ga vooral even proefrijden!
 
Mooi allemaal, die Kawasaki, Guzzi en Triumph maar wel boven mijn budget.
Wil echt niet boven de 8000 euro gaan en tweedehands, daar ben ik niet zo voor te vinden.

Bedankt voor de suggesties maar niemand heeft het al over Royal Enfield gehad. Moet ik daaruit afleiden dat dat niet zo'n geliefd merk is, of misschien wel niet zo betrouwbaar op technisch vlak ?

Ik ga sowieso alles eens in de winkel gaan bekijken en die Royal Enfield's spreken me sterk aan. Ik hoor hier spreken over ergonomie : ik ben 1m86, niet klein dus. Ik ben een leek op het vlak van motoren maar zijn er, met mijn lengte, types motoren die ik best vermijd dan ?
Is misschien een domme vraag, maar ik stel ze toch :P
 
Royal Enfield staat niet echt bekent om z,n betrouwbaarheid,al is het wel sterk verbetert bij de laatste modellen,
maar persoonlijk zou ik toch eerder voor iets Japans gaan,betrouwbaarder is er niet.Met jou budget kan je makkelijk iets jongs 2e hands kopen,is niks mis mee om gebruikt te kopen,mijn 28jaar oude GL staat nu 128000km op en heeft me nog niet 1x in de steek gelaten,dat zegt genoeg lijkt mij :)
ook nieuw kopen is geen garantie op geen pech,,heb vaak genoeg gehad dat bij mijn nieuwe motor dingen vervangen moesten worden,weliswaar
onder garantie,maar heb wel eens 2 maanden moeten wachten omdat bij een nieuwe motor een onderdeel nog niet leverbaar was.
 
Laatst bewerkt:
Excuus, ik had niet door dat je een nieuwe wilde.

Als ik jou was zou ik een jong gebruikte bij een fatsoenlijke dealer halen. Krijg je meer waar voor je geld dan, met alle respect, een beperkt budget persee een nieuwe halen.

Royal enfield kan ik je inhoudelijk niet echt wat over zeggen.
 
Die Benelli lijkt me ook wel wat. Ook gemaakt in Indië ?

Anderzijds, iets als de Honda Rebel 500 kan ik ook wel smaken...
Nee in Italië,alleen wel een Chinese eigenaar,verder gewoon een aantal fietsen uitzoeken en gaan proefrijden,wij
kunnen hooguit een idee opperen, verder zal je het toch zelf moeten doen.
 
Aan een Honda zul je je geen buil vallen, verder inderdaad op pad gaan bij (grotere) motorzaken.
 
Altijd al zin gehad om een motorfiets te kopen en nu ik in juli 50 jaar word, ga ik eindelijk de stap zetten.
Afgezien van meerdere fietsen en een Yamaha DT 50cc bromfiets toen ik nog jong was, en een dagje met een 250cc motorfiets van een vriend, heb ik weinig ervaring met tweewielers.

Ik wil er niet meteen al té veel geld tegenaan gooien, en ik hoef nu ook niet de krachtigste of snelste motorfiets, dus laat ons zeggen dat mijn budget maximum 8000 euro is, met kleding en accessoires inbegrepen.
Het is de bedoeling dat ik een motor koop om rustig 'te toeren', secundaire wegen, kleine wegen, van het ene dorpje naar het andere en een beetje verschillende streken verkennen, op een leuke zaterdag- of zondagnamiddag. Het is niet mijn bedoeling om op reis te gaan met de motor, en de autosnelweg ga ik maar heel sporadisch eens nemen. Ik zoek dus een deftige en comfortabele motorfiets.

Heb al eens rondgekeken op internet en heb een paar modellen gevonden die me wel aanspreken (en binnen mijn budget liggen). Ik hou dan ook wel een beetje van een 'retro' look.
- Yamaha XSR700
- Royal Enfield Interceptor 650
- Royal Enfield Classic 500
- Royal Enfield Bullet 500

De Classic 500 springt er voor mij uit qua looks dus dat is wel mijn favoriet (ben er nog niet uit wat afwerking en kleur betreft). Ik heb de Yamaha erbij gezet omdat die ook toch wel een beetje een klassieke look heeft en omdat ik denk (misschien onterecht) dat Yamaha technisch waarschijnlijk wel betrouwbaarder is.
Heb van alle motoren al wat Youtube filmpjes bekeken en de meningen zijn heel positief. Van de Yamaha hoorde ik wel dat hij misschien niet zo geschikt is voor beginners omdat hij zich nogal makkelijk tot 'wheelies' laat verleiden, zelfs wanneer dit niet de bedoeling is. Potentieel gevaarlijk dus. Een beetje overpowered voor een beginneling ?

Zouden jullie één van deze motoren aanraden voor een beginner ? Of hebben jullie misschien nog andere suggesties ?

Heb een geldig rijbewijs, ben 1m86 groot (mocht dat verschil uitmaken bij de keuze van een motor).

Alvast bedankt voor de feedback !
Even voor de duidelijkheid, die XSR700 gaat je echt niet verassen met onbedoelde wheelies. Prima beginners motor naar mijn idee.
Het blok is een droom, en yamaha bied je veel waar voor je geld!
 
Thx !
Die Yamaha XSR700 lijkt me inderdaad wel wat. Heb nu ook de Honda Rebel 500 in het vizier maar die Royal Enfield laat me niet los. Springt er toch wel uit qua looks. Ben gewoon wat bezorgd omwille van de betrouwbaarheid. Ook die Benelli die hier wordt voorgesteld, is wel heel goedkoop. Is dat dan wel betrouwbaar ?

En met een Japanner kan je inderdaad weinig verkeerd doen. Vorig jaar een Nissan X-Trail gekocht en kan er geen verkeerd woord over zeggen.
Nog even een vraagje over helmen en kleding : zijn een helm en een motorjas (en eventueel handschoenen) genoeg om rustig te toeren of heb ik echt een hele outfit met broek en aangepaste schoenen nodig ?
 
Thx !
Die Yamaha XSR700 lijkt me inderdaad wel wat. Heb nu ook de Honda Rebel 500 in het vizier maar die Royal Enfield laat me niet los. Springt er toch wel uit qua looks. Ben gewoon wat bezorgd omwille van de betrouwbaarheid. Ook die Benelli die hier wordt voorgesteld, is wel heel goedkoop. Is dat dan wel betrouwbaar ?

En met een Japanner kan je inderdaad weinig verkeerd doen. Vorig jaar een Nissan X-Trail gekocht en kan er geen verkeerd woord over zeggen.
Nog even een vraagje over helmen en kleding : zijn een helm en een motorjas (en eventueel handschoenen) genoeg om rustig te toeren of heb ik echt een hele outfit met broek en aangepaste schoenen nodig ?
Of je nou rustig rijd of niet, 60km/u over het asfalt in een spijkerbroek doet even veel pijn op een R1 als op een Honda Rebel. Dus niet besparen!

Trouwens, je keuze is tot nu toe enkel gebaseerd op looks en betrouwbaarheid. Maar je vergeet het belangrijkste, motoren zijn gemaakt om op te rijden ;)
 
Mja, ik ben een leek hoor. Als je iets als een Honda Rebel koopt of een een Royal Enfield, dan moet je natuurlijk niet met een supermoderne helm en een outfit in zwart canvas afkomen. Veiligheid voor alles, natuurlijk, spreekt vanzelf. Maar het mag er toch wel cool uitzien ;)

Wat mijn rijbewijs betreft : heb mijn rijbewijs sinds 1988 en mag met voertuigen A, A1, A2 en B rijden. Ben er dus klaar voor !
Ik hoef dus geen motorrijles te volgen maar denk dat ik toch wel vrijwillig een cursus motorbeheersing (of hoe het ook mag heten) ga volgen. Kan zeker geen kwaad !
Ik ga zeker eens wat winkels bezoeken (het mag nu weer, oef!) maar dat zal dit weekend niet meer lukken.
Heb alle suggesties hier ook bekeken (Kawasaki, Triumph, Suzuki), maar mijn shortlist momenteel is :
- Yamaha XSR-700
- Honda Rebel 500
- Royal Enfield Classic 500
- Royal Enfield Interceptor 650
- Benelli Imperiale 400 (toch even bekijken)

Er zullen natuurlijk nog alternatieven zijn waar ik geen weet van heb (de motorwereld is redelijk nieuw voor mij), dus laat de suggesties maar komen (hoewel, de keuze blijft natuurlijk beperkt met mijn budget).

Alvast bedankt voor de feedback tot hiertoe !

Edit : die Benelli Imperiale 400 ziet er eigenlijk nog leuker uit dan die Royal Enfield Classic 500. De prijs is ook een stuk lager. En dan ga je denken : waar zit het addertje ? Volgens reviews blijkt de bouwkwaliteit van de Benelli heel goed te zijn en rijdt hij lekker en biedt hij veel fun. Voor mij zou het vermogen meer dan voldoende zijn, gewoon rustig toeren. En zo'n Imperiale 400 met een optie van leren zijtassen, zie ik helemaal zitten ;)
De website van Benelli straalt dan wel weer kwaliteit uit, maakt een goede indruk.
Zou ik een kat in een zak kopen met een Benelli ? Of een Royal Enfield ?
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft de helm, er zijn ook moderne helmen die er niet heel modern uitzien, goede motorkleding en goede laarzen vind ik zelf wel aan te raden. Ook daarin is er genoeg modern spul met ouderwetse looks te koop.
Ik heb al wat motorkleding afgeschreven icm asfalt, ook zo’n motorspijkerbroek heeft bij een (langzame) schuiver mijn knie van een schaafwond gespaard.

Overigens al naar een Ducati Scrambler gekeken?
 
Zelf hou ik ook niet van hele moderne motoren, ik rij nu al 5 jaar redelijk probleemloos op een 600cc Ducati Monster, die zijn voor redelijke prijzen met weinig km’s wel te vinden. Je hebt dan wel een oude motor maar zoiets heb ik persoonlijk meer vertrouwen in dan in een nieuwe Enfield.
 
En een benelli Leoncino, heeft erg goede reviews en is ook goed te betalen.
Is misschien iets minder retro dan de andere genoemde fietsen, maar wel een retro look.
 
En een benelli Leoncino, heeft erg goede reviews en is ook goed te betalen.
Is misschien iets minder retro dan de andere genoemde fietsen, maar wel een retro look.

Die had ik ook al opgemerkt...
Ben eigenlijk meer de classic richting aan het kijken nu :
- Royal Enfield Classic 500, Bullet en Interceptor 650
- Benelli Imperiale 400
- Mash Five Hundred 400, Mash Scrambler 400, Mash Force 400 (deze laatste lijkt supercool met de legerlook maar denk dat de 'novelty' er snel af gaat zijn...)
 
Nog even een vraagje over helmen en kleding : zijn een helm en een motorjas (en eventueel handschoenen) genoeg om rustig te toeren of heb ik echt een hele outfit met broek en aangepaste schoenen nodig ?

Dat met "eventueel handschoenen" is hopelijk niet serieus. Dat is een must, net als een helm.
Motorrijden is meer dan een brommer onder je kont en een helm op je kop.
Koop ook op zijn minst een echte motorjeans. Dan blijf je in stijl op je retro fiets. Een gewone spijkerbroek is echt helemaal niks waard.
Ze kosten je de kop niet, maar houden je benen wel heel. Voorbeeld
Schoenen/laarzen idem. Tenzij je hele stevige werkschoenen met hoge enkelbescherming hebt, koop een paar motor schoenen/laarzen. Nog een voorbeeld.

Voor de duidelijkheid. Ik heb geen enkel zakelijke relatie met het bedrijf in de voorbeelden.
Ik heb er vaker wat gekocht en tevreden over prijs en vooral service.
 
Dat met "eventueel handschoenen" is hopelijk niet serieus. Dat is een must, net als een helm.
Motorrijden is meer dan een brommer onder je kont en een helm op je kop.
Koop ook op zijn minst een echte motorjeans. Dan blijf je in stijl op je retro fiets. Een gewone spijkerbroek is echt helemaal niks waard.
Ze kosten je de kop niet, maar houden je benen wel heel. Voorbeeld
Schoenen/laarzen idem. Tenzij je hele stevige werkschoenen met hoge enkelbescherming hebt, koop een paar motor schoenen/laarzen. Nog een voorbeeld.

Voor de duidelijkheid. Ik heb geen enkel zakelijke relatie met het bedrijf in de voorbeelden.
Ik heb er vaker wat gekocht en tevreden over prijs en vooral service.

Ja, dat van die handschoenen was niet zo bedoeld. Bedankt voor de link alvast, zal eens een kijkje nemen voor wat retro gear...
 
Loempia fietsen zou ik mijden als de pest.
Dan beter doorsparen voor een saaie Honda, die kunnen probleemloos oud worden weet ik uit ervaring.

En ja een CMX500 rebel is leuk als je 1.60 bent.
Met een normaal postuur heb je in drempelland Nederland meer rijplezier op een CB500X.
Is dezelfde prijsklasse en ook leverbaar in het zwart:
https://www.honda.nl/motorcycles/range/adventure/cb500x/overview.html
Kleding ook niet te luchtig over doen, zoals gemeld is er zat goed spul te koop met een casual / urban / retro look.
En geef ook die paar tientjes extra uit voor de optionele protectoren.
Rijden zonder handschoenen is sowieso een no go.

Zag er vandaag ook weer genoeg zonder handschoenen rondrijden, meeste blote armen hadden dan wel weer handschoenen aan.

Just my 2 cents.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik van het idee om nieuw te willen rijden afstappen. Zoek eerst een motor outfit bij elkaar en ga dan beraden welke motor je wil rijden. Er zijn genoeg motoren die voor jouw gebruik prima te berijden zijn, betrouwbaar en uit de jaren van de stijl waar je naar opzoek bent. Wellicht nog voor minder dan die nieuwere motoren en heb je nog wat ruimte om de motor nog wat te personaliseren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan