Welke motorfiets voor vrij rijden ?Deze dude rijdt reeds 15 jaar op de gesloten omloop met oud ijzer.

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.276
1.929
Het is corona, het is einde winter.
We mogen weinig en ik heb niets meer om handen hobby-matig.
Reeds 15 jaar race ik met oude motorfietsen op het tarmac.
Dat gaat van 1 naar 4 cilinders. 2 takt en 4takt. van 1969 (GT500) tot 2001. (rs250). van 250cc tot 1100cc.
Nationaal en internationaal.
Graag wens ik eens een "moderne" motorfiets te proberen met injectie, slipperkoppeling, wegligging, snel opbouwende toerentallen, goede bijters.
Ik heb steeds motoren gehad die 1 of 2 goede dingen hadden.
bvb :licht, maar niet krachtig
bvb : krachtig maar zwaar en te weing grondspeling
bvb : krachtig en licht, maar slechte wegligging.
...

Mijn laatste motormagazines stoppen rond 2005. Daarna ben ik de feeling met de markt compleet kwijt.
Mijn budget is 4000-6000€. Ik hou 1250€ voor set extra velgen en waarschijnlijk aangepaste vering.
Geen wegambities, geen verzekering, geen wedstrijd ambities meer, geen compromis qua comfort=>100% circuit.
De motor moet inzetbaar zijn op kleine (Croix/ Mettet) als grote (Spa, Hockenheim)circuits.

Ik ga niet voor moderne 1000cc 4 cilinders. Dit is te veel van het goede voor dit gemiddeld talent.
1000cc tweecilinders overweeg ik heel misschien, maar hoe rijdt dat in de gietende regen met vlotte acceleratie? Ik denk dat je minder snel bent met die hoop koppel.

Vermoedelijk japanner
Of een triumph 675, maar die zijn duuuur en een slechte dealer in mijn buurt.
Vermoedelijk maximaal 750cc (gsxr)
Vermoedelijk geen streetfighter want dat lijkt mij minder prettig boven de 200kmh. (windgevoelig, minder strak op de baan?)

Een greep van zo'n 4 jaar geleden uit mijn garage.
IMG_2346.JPG


Vertel mij iets over uw circuit-motorfiets en leer mij de 4-6000€ racemotor-markt ontdekken aub.
kwak 636?
Gsxr750?
de vier japanse 600?
verder geraak ik niet en geen enkel rij ervaring met deze motoren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf redelijk wat ervaring met de Ninja 636 2005 model.
In de basis al een hele goede motor.
Alleen andere remklauwen opzetten, Nissin van een nieuwerer type. De orginele kunnen de warmte niet goed kwijt waardoor je rem fading krijgt.

Wielen van meedere modellen passen er in, remschijven ook.

Standaard al zo'n 115/120 pk op het achterwiel.

Welk bouwjaar 750 zit je aan te denken?
 
Aprilia rsv mille?
Aprilia rsv mille lijkt mij nogaal bruut in de regen op kleine circuits (Mettet/ Croix), niet?

Welk bouwjaar 750 zit je aan te denken?
Bedankt voor je reactie.
Heb je voor 5000€ een gsxr750 met slipperkoppeling en speedshifter?

"Volgens de oude boekjes" (dus neem dit maar niet te veel au serieux) is de som der gehelen van de 636 niet echt geweldig.
"Zou" fysiek een vermoeiendere motor zijn dan de 600's uit die jaren....
De digitale toerenteller vind ik als classic racer een afknapper.
Maar blijft een serieuze kanshebber.
Wat zou jou 636 nog waard zijn? Gewoon als budget-controle.

Triumph 675?
 
Laatst bewerkt:
Aprilia rsv mille lijkt mij nogaal bruut in de regen op kleine circuits (Mettet/ Croix), niet?


Bedankt voor je reactie.
Heb je voor 5000€ een gsxr750 met slipperkoppeling en speedshifter?

"Volgens de oude boekjes" (dus neem dit maar niet te veel au serieux) is de som der gehelen van de 636 niet echt geweldig.
"Zou" fysiek een vermoeiendere motor zijn dan de 600's uit die jaren....
De digitale toerenteller vind ik als classic racer een afknapper.
Maar blijft een serieuze kanshebber?
Wat zou jou 636 nog waard zijn? Gewoon als budget-controle.

Triumph 675?
Had mijn k6 750 (17.000 km) voor ongeveer €5000,-, volgens mij zit er standaard een slipperclutch op vanaf 2006. Exclusief quickshifter.
 
Ik zou het hier proberen: ZAC en OW-Cup

Maar OT: Elke 600-750 van pak 'm beet '04 of later zou voldoen denk ik. Volgens mij stond hier op mf een tijd terug een gsxr750 te koop voor ordergrootte 4000 met alles erop en eraan. 675 klinkt prachtig en is lekker smal, maar is niet de goedkoopste optie.

Een RSV zou ik niet direct overwegen voor op het circuit, niet zozeer qua bruutheid, maar omdat het gewoon een lomp grote, zware motor is zonder het bijbehorende vermogen. Die komt zowel op Spa (lang recht stuk omhoog, succes), hockenheim (lange rechte stukken met korte bochtjes) als Mettet (korte bochtjes) niet uit de verf.
 
Laatst bewerkt:
Aprilia rsv mille lijkt mij nogaal bruut in de regen op kleine circuits (Mettet/ Croix), niet?


Bedankt voor je reactie.
Heb je voor 5000€ een gsxr750 met slipperkoppeling en speedshifter?

"Volgens de oude boekjes" (dus neem dit maar niet te veel au serieux) is de som der gehelen van de 636 niet echt geweldig.
"Zou" fysiek een vermoeiendere motor zijn dan de 600's uit die jaren....
De digitale toerenteller vind ik als classic racer een afknapper.
Maar blijft een serieuze kanshebber.
Wat zou jou 636 nog waard zijn? Gewoon als budget-controle.

Triumph 675?

Ik vind het juist een gemakkelijke motor.
Maargoed, ik heb er ook 75000 mee gereden. Alles was gemodificeerd, vering, motorisch, standaard al een slipperclutch.
Goed rijwielgedeelte, wel de achterkant iets omhoog zetten.

Maar voor 5k kun je ook een zx6r van ongeveer 2009 tegen komen, en dan heb je een fantastisch rijwielgedeelte!

Een mille vind ik ook vrij bruut om mee te rijden. In de No Budget Cup waren er 2 teams die met een mille reden.
En die stonden bijna elke race wel in de grindbak omdat het een vermoeiende motor is om mee te rijden.

De 750 heb ik wel met een aantal modellen gereden.
Volgens mij heeft die vanaf 2006 een slipperclutch.

Misschien vind je dit leuk om te lezen.

https://www.motorfreaks.nl/artikel/...n-de-master-bike/pagina-11/30833/artikel.html
 
Bedankt voor je reactie.
Heb je voor 5000€ een gsxr750 met slipperkoppeling en speedshifter?

Bijkomend voordeel van een K6/7 600/750 is dat het zéér goed verkochte fietsen zijn en daardoor 2ehands onderdelen niet zo snel zullen opdrogen
(en ook wat langer aftermarket verkrijgbaar zullen zijn)
 
Had mijn k6 750 (17.000 km) voor ongeveer €5000,-, volgens mij zit er standaard een slipperclutch op vanaf 2006. Exclusief quickshifter.

QS kost ook niet zoveel en ik dacht vanaf 2007 slipper.

Ik heb de 750 voor op t circuit en vind hem heerlijk. Wel aangepaste tandwielverhouding, vering, remleidingen en qs.
Zou nog wel carbon wielen willen maar vind dat vrij prijzig.

Conclusie: 750 is top
 
Tja, gelet op je ervaring weet je al heel goed wat je zelf prettig vindt rijden. Dat maakt het lastig om ‘even’ een goede motor aan te wijzen. Een groot deel van het gevoe is subjectief. Wat ik heerlijk vind remmen, kun jij te agressief vinden.

Omdat je vrij rijdt maakt cilinderinhoud ook niet uit.

Je voorkeur voor Japans snap ik wel. Maar vergeet ook niet een motor als een Ducati 848 (of zelfs een 848 EVO, de geüpdate versie). Erg betrouwbaar voor een Duc, goede remmen, heerlijke wegligging. En koppelrijk voor een lichtere motor.

Een GSXR 750 van 2006 en nieuwer is een veilige keuze. Geen gekke problemen, prima chassis, zithouding iets minder extreem, veel onderdelen voor te vinden.

Mocht je echt modern willen gaan, kijk dan eens naar de ZX6R van na 2013. Die heeft weer 636cc, voorgaande bouwjaren hadden een tijd lang weer 599cc. Dus iets meer koppel en vermogen. Verder heeft deze versie slipperclutch, maar ook traction control (uitschakelbaar) en optioneel ABS (niet doen op circuit). Vering is erg capabel en staat op goed niveau. Aanpassen van enkel veren en olie als dat nog niet is gedaan. Dit model is niet veel verkocht en als racer misschien nog moeilijker te vinden.

Succes met je zoektocht en veel plezier erbij!
 
Dank je wel voor de goede raad.
Het filmpje van racekip over cheaters heb ik nauwkeurig gezien.
De 636 lijkt toch de betere no compromise fiets.
Maar ik heb een zwak voor gsxr's.

@ Peter; Helaas neen, ik heb niet zo veel ervaring tov de anderen hier. Ik heb een heleboel ervaring met oud ijzer aan de ene kant, en niks de botte van modern aan de andere kant.
Ik heb een raar leertraject doorlopen.
Oldskool met tweetakt in den beginne.
Ik heb bijna nooit met banden geraced die meer dan 160mm breedte hadden. Veelal maar 130mm en minder. Dus hellingshoeken nemen moet ik aanleren.
De meeste keren heb ik geraced met trommels of enkelzuigerremmen. En 1/3 van de tijd dubbelzuigers.
Injectie? Ken ik niet.
Elektronica voor instelling of speciale vering? Ken ik niet.
Bandenwarmers?
Regenbanden?
Agressieve remmen? Onbekend. Altijd de volle hand met die rotzooi. 8-) (zorgpuntje voor met modern)



Ja die duc lijkt me wel wat. Is een nieuw avontuur. Nooit duc geraced.
En idd die moderne zx6r.
Zou ik doorsparen?

Zonet ingeschreven met de 30jarige zxr400 op Zolder vrij rijden eind deze maand.
Heb niets beters op het moment.

Hard roeien met versleten riemen, dat kan ik wel goed. :Y


2013-07-28%201395%20Chimay%20(End%20Classic%202)[1].jpg
 
Wat ik zou doen in jouw geval is de tweedehands advertenties van onderbouwde racers goed in de gaten houden, op Facebook wordt er vrij actief geadverteerd, maar ook op marktplaats en op dit forum. Zoveel komt er niet voorbij, dus kijk wat er boven je budget valt en waar je makkelijk naartoe kunt om een kijkje te nemen. De juiste combinatie van budget, motor, aanpassingen en betrouwbaarheid verkoper komt dan vanzelf voorbij!

GSXR600/750, ZXR, 675, 848, R6, CBR600RR, misschien zelfs een 999, Fireblade of R1, zou op het gebied van moderniteit (en rondetijden) allemaal redelijk vergelijkbaar moeten zijn en kosten de hoofdprijs niet in aanschaf.

Een RSV mille zit onder je budget en is een vrij lomp apparaat vergeleken met de modernere motoren.
 
Laatst bewerkt:
Daar heb je 100% gelijk in uitgezonderd elektronica en injectie.
Daar moet ik voor naar de winkel. Zal wel verder gaan. ;)
 
Dank je wel voor de goede raad.
Het filmpje van racekip over cheaters heb ik nauwkeurig gezien.
De 636 lijkt toch de betere no compromise fiets.
Maar ik heb een zwak voor gsxr's.

@ Peter; Helaas neen, ik heb niet zo veel ervaring tov de anderen hier. Ik heb een heleboel ervaring met oud ijzer aan de ene kant, en niks de botte van modern aan de andere kant.
Ik heb een raar leertraject doorlopen.
Oldskool met tweetakt in den beginne.
Ik heb bijna nooit met banden geraced die meer dan 160mm breedte hadden. Veelal maar 130mm en minder. Dus hellingshoeken nemen moet ik aanleren.
De meeste keren heb ik geraced met trommels of enkelzuigerremmen. En 1/3 van de tijd dubbelzuigers.
Injectie? Ken ik niet.
Elektronica voor instelling of speciale vering? Ken ik niet.
Bandenwarmers?
Regenbanden?
Agressieve remmen? Onbekend. Altijd de volle hand met die rotzooi. 8-) (zorgpuntje voor met modern)



Ja die duc lijkt me wel wat. Is een nieuw avontuur. Nooit duc geraced.
En idd die moderne zx6r.
Zou ik doorsparen?

Zonet ingeschreven met de 30jarige zxr400 op Zolder vrij rijden eind deze maand.
Heb niets beters op het moment.

Hard roeien met versleten riemen, dat kan ik wel goed. :Y


Bekijk bijlage 1616905
Als je naar een GSXR trekt, kun je binnen jouw budget prima zaken doen. Kijk ook eens in Duitsland.
Zie:

https://www.racing4fun.de/markt.htm...ategoryid=16&search=&username=&submit=Filtern
 
Dank je wel voor de goede raad.
Het filmpje van racekip over cheaters heb ik nauwkeurig gezien.
De 636 lijkt toch de betere no compromise fiets.
Maar ik heb een zwak voor gsxr's.

@ Peter; Helaas neen, ik heb niet zo veel ervaring tov de anderen hier. Ik heb een heleboel ervaring met oud ijzer aan de ene kant, en niks de botte van modern aan de andere kant.
Ik heb een raar leertraject doorlopen.
Oldskool met tweetakt in den beginne.
Ik heb bijna nooit met banden geraced die meer dan 160mm breedte hadden. Veelal maar 130mm en minder. Dus hellingshoeken nemen moet ik aanleren.
De meeste keren heb ik geraced met trommels of enkelzuigerremmen. En 1/3 van de tijd dubbelzuigers.
Injectie? Ken ik niet.
Elektronica voor instelling of speciale vering? Ken ik niet.
Bandenwarmers?
Regenbanden?
Agressieve remmen? Onbekend. Altijd de volle hand met die rotzooi. 8-) (zorgpuntje voor met modern)



Ja die duc lijkt me wel wat. Is een nieuw avontuur. Nooit duc geraced.
En idd die moderne zx6r.
Zou ik doorsparen?

Zonet ingeschreven met de 30jarige zxr400 op Zolder vrij rijden eind deze maand.
Heb niets beters op het moment.

Hard roeien met versleten riemen, dat kan ik wel goed. :Y


Bekijk bijlage 1616905

"oud ijzer" is ook leuk om te racen! 😁🤘🏻
 
het neigt meer en meer naar de triumph 675. Ik ben op dit forum eens mijn licht aan het opsteken in dat topic.
Het verkopen van oud ijzer en sparen kan beginnen!!!
 
Laatst bewerkt:
Er zitten op dit forum een aantal fanatiekelingen met 675-racers, waaronder ondergetekende. Ik heb alleen een street triple als basis, geen Daytona. Geen probleem om wat vragen te beantwoorden per privébericht!
 
Ik heb daar een RSV Mille Me voor. Rosso Corsa 2 of Supercorsas in 120/70 en 180/60. Gen2 RSV 1000 Rem- en Koppelingspomp, standard remklauwen. öhlins achter van een R met de 130mm dogbone. Standard Showa voor. Wel de öhlins en showa bij Rijndert (HK Suspensions) helemaal laten servicen en instellen, hydrostop eruit, andere veer erop, etc. Voor weinig geld een top racertje en dikke pret.
 
Had mijn k6 750 (17.000 km) voor ongeveer €5000,-, volgens mij zit er standaard een slipperclutch op vanaf 2006. Exclusief quickshifter.

Klopt, hebben idd allemaal een slipper-clutch maar die zijn niet zo goed als de aftermarket ,die wel echte race versies zijn ;)
 
Ik heb dit topic gestart maar nooit afgemaakt.
Excuses.
Het is een triumph street triple 765 2018 geworden. Budget gehaald. 5500euries. 3000km !! Dat was een koopje.
Maar aan al dat technisch geweld moet ik nog aan wennen. Amper 2 seconden sneller dan mijn zeer oude gsx 1100 van 1983 die mij paste als een handschoen.
Binnenkort Zolder cursus 2 volgen...
Sorry, enkel maar een groepsfoto...
IMGP7107 (2).JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan