Welke motorkleding voor SM? (Husqvarna 701)

Xyro

Rookie
10 mrt 2021
2
1
Hallotjes!

Binnenkort dan eindelijk maar beginnen met het behalen van mijn motor rijbewijs, lessen staan al geplant en zoals het er nu voor staat gaat het een Husqvarna 701 Supermoto worden zodra ik mijn rijbewijs gehaald heb. Nu is de grote vraag, welke kleding is een beetje aan te raden voor de supermoto?

Ik zit zelf een beetje te kijken naar een leren pak van Alpinestars maar wil graag nog even jullie mening hier naar vragen. Zijn er ook nog speciale schoenen/handschoenen aan te raden voor het rijden op een supermoto?
 
  • Leuk
Waarderingen: Gdg
1615379157093.png
 
Welkom. Eerst maar eens dat roze kaartje halen en dan verder kijken. Koop wat je mooi en praktisch vindt. Hier zijn duizenden meningen.....
 
Ik zou een 2-delig textiel pak nemen. Zo ben je het meest flexibel op dat type moto.

bv zo'n jas

met zo'n broek

is wel niet regenproof uiteraard..maar dat is leder ook niet.

Ik zou uit ervaring wegblijven van leder, na al die jaren met leder te hebben gereden ben ik vorig jaar overgestapt naar zo'n textielen pak. Nu hangt mij lederen pak maar stof te vangen, wil nooit meer iets anders.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xyro
Ik zou een 2-delig textiel pak nemen. Zo ben je het meest flexibel op dat type moto.

bv zo'n jas

met zo'n broek

is wel niet regenproof uiteraard..maar dat is leder ook niet.

Ik zou uit ervaring wegblijven van leder, na al die jaren met leder te hebben gereden ben ik vorig jaar overgestapt naar zo'n textielen pak. Nu hangt mij lederen pak maar stof te vangen, wil nooit meer iets anders.
Na een val zou je er misschien anders over denken.
En waarom een jas met thermovoering combineren met een doorwaaibroek?
 
Na een val zou je er misschien anders over denken.
En waarom een jas met thermovoering combineren met een doorwaaibroek?
die voering kan eruit en dan is het een doorwaaijas.

en combineer met wat je wilt.. het was maar een voorbeeld van een textielen pak. Kies wat je zelf wilt.
 
Ik zou een 2-delig textiel pak nemen. Zo ben je het meest flexibel op dat type moto.

bv zo'n jas

met zo'n broek

is wel niet regenproof uiteraard..maar dat is leder ook niet.

Ik zou uit ervaring wegblijven van leder, na al die jaren met leder te hebben gereden ben ik vorig jaar overgestapt naar zo'n textielen pak. Nu hangt mij lederen pak maar stof te vangen, wil nooit meer iets anders.
Kijk top! Hier heb ik wat aan.
Zijn er verder nog speciale voorkeuren voor schoenen/handschoenen (lees materiaal) voor dit type motor? Ik kan begrijpen dat hier ook nog verschil in zit qua type motor.
 
Kijk top! Hier heb ik wat aan.
Zijn er verder nog speciale voorkeuren voor schoenen/handschoenen (lees materiaal) voor dit type motor? Ik kan begrijpen dat hier ook nog verschil in zit qua type motor.
Eigenlijk maakt het niet uit.
Ik heb een "adventure" textiel pak en of ik nou op een Racer stap, een chopper een allroad of mijn 701. Het maakt voor mij echt niet uit.
Als je kijkt naar de "poser" gehalte ga je naar een crosspak of racepak. Maar dat zorgt er ook gelijk voor dat je extra aandacht krijgt van oom agent.

Uiteindelijk moet je kopen wat het beste werkt voor jou. Ik rijd het hele jaar door en daarom werkt een adventure outfit voor mij erg goed. (waterdicht en ademt goed met warm weer)
 
Qua veiligheid: een goed passend leren pak, staar je niet blind op een merk...... Ga passen en proefzitten op jouw eigen motor (of een vergelijkbare).

Het voordeel van een leren pak is dat het ook (vrijwel) niet flappert en de protectie stukken goed op hun plek blijven zitten. Een textielpak is inderdaad vaak makkelijker met aan en uit trekken maar absoluut minder veilig.
 
  • Leuk
Waarderingen: Xyro
Kijk top! Hier heb ik wat aan.
Zijn er verder nog speciale voorkeuren voor schoenen/handschoenen (lees materiaal) voor dit type motor? Ik kan begrijpen dat hier ook nog verschil in zit qua type motor.
Van alpinestars heb je SM-handschoenen, die zijn korter dan gewone motorhandschoenen en ik rijd er best graag mee. Nadeel is wel dat er beestjes via de mouwen naar binnen komen gevlogen (2x wespensteek, 1 hornaarsteek al gehad daardoor...) Kans is natuurlijk klein maar ja :)


Qua laarzen moet je zelf een voorkeur hebben. Er zijn die echte crosslaarzen zouden aanraden vanwege de stevigheid maar die zijn erg lomp in omgang.
 
Hallotjes!

Binnenkort dan eindelijk maar beginnen met het behalen van mijn motor rijbewijs, lessen staan al geplant en zoals het er nu voor staat gaat het een Husqvarna 701 Supermoto worden zodra ik mijn rijbewijs gehaald heb. Nu is de grote vraag, welke kleding is een beetje aan te raden voor de supermoto?

Ik zit zelf een beetje te kijken naar een leren pak van Alpinestars maar wil graag nog even jullie mening hier naar vragen. Zijn er ook nog speciale schoenen/handschoenen aan te raden voor het rijden op een supermoto?
Ik ben een serieuze forummer, dus:

Zelf rij ik op het asfalt supermoto style op mijn Husqvarna Enduro 701. Als je echt gaat driften e.d. kan je het best een 1-delig leren pak dragen, 2-delig is 2de keus. De kans op vallen (op relatief lage snelheid) is groot. Af en toe moet je daarom ook een voet bijzetten, dus ik zou op zijn minst endurolaarzen (lichte crosslaarzen) dragen. In Motorrad stond een tijdje geleden een indruk van een 'dedicated' laars, met een stalen plaat eronder. Ben ff het merk vergeten, mogelijk Gaerne, staat waarschijnlijk op motorradonline. Op het circuit een crosshelm en op de straat zo'n endurohelm met een opklapbaar vizier, daar krijg je meer lucht in dan in een integraalhelm.
 
Laatst bewerkt:
Leuke keuze trouwens. Ondanks dat er 75pk uitrollen is het een uiterst beschaafd blok, eet uit de hand. Door de lange gearing (top bijna echte 200) lijkt het allemaal wat tam als je zoals ik een sterke streetfighter (Triumph Speed Triple) gewend bent, maar eenmaal in de powerband komen de wheelies ook in de derde versnelling. Op de kartbaan ben je een Ducati Hypermotard de baas door de flitsende handling en het toch adequate vermogen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan