Welke motorolie?

dnh300

Rookie
26 aug 2021
27
27
Hallo ik ben begonnen met het opknappen van een Suzuki GSX 750 EF uit 1986 Dit is mijn eerste post op dit forum, dus ik hoop dat het op de juiste plek is geplaatst!

ik heb het forum al afgespeurd en ben veel discussies over olie tegen gekomen. Maar ik heb zoveel goede en slechte punten van veel soorten olie gezien, dat ik nu even niet weet welke ik moet hebben.

wat is de beste olie voor mijn motor? Ik weet niet wat voor olie er nu in zit.
 
@lionofjudah voor wat het waard is.... ik zit al 20 jaar specifiek in de ouwe GS- en GSXen dus het is niet zomaar een algemeen advies wat ik er uit spuw maar een specifiek advies voor zijn 750ES, hij heeft al gezocht (helemaal top!) maar verzuipt juist in alle info.
 
ahhh, misschien die link die ik gaf, is dat misschien wat? Staat specifiek vragen en antwoorden in. Bijv. verschil racer en tour model....
Heel mooi uitgebreid interview, veel info als je meer wilt weten over olie, uiteraard wel overgoten met een Wij van WC Eend adviseren WC eend sausje, ik heb niet eens gekeken met wie het interview was maar ik weet wel zeker dat hij voor Motorex werkt. _O-
 
Heel mooi uitgebreid interview, veel info als je meer wilt weten over olie, uiteraard wel overgoten met een Wij van WC Eend adviseren WC eend sausje, ik heb niet eens gekeken met wie het interview was maar ik weet wel zeker dat hij voor Motorex werkt. _O-
Nu het topic nog open is, weet u misschien of dit: Oliefilter HiFlo HF133 | mPartz.nl oliefilter geschikt is? Ik zie precies mijn model niet staan in het lijstje.
 
Zie je toch snel genoeg, hoe ziet het filter er uit wat er nu op zit? Is dat een intern filter, wat in het blok gaat, of is het zo'n busje wat er uitsteekt. In het laatste geval kan ik je garanderen dat je niet de juiste te pakken hebt.


Als ik op die website zoek naar een gsx750 kom ik hier op uit:

Geschikt voor de gsx750 es en ef uit 1986.
 
Zie je toch snel genoeg, hoe ziet het filter er uit wat er nu op zit? Is dat een intern filter, wat in het blok gaat, of is het zo'n busje wat er uitsteekt. In het laatste geval kan ik je garanderen dat je niet de juiste te pakken hebt.


Als ik op die website zoek naar een gsx750 kom ik hier op uit:

Geschikt voor de gsx750 es en ef uit 1986.
Ik heb maar weinig ervaring met 4tact blokken. Ik zie nergens een busje zitten. Maar aangezien jij dit filter hebt gevonden moet het er wel opzitten:)
 
Ik heb maar weinig ervaring met 4tact blokken. Ik zie nergens een busje zitten. Maar aangezien jij dit filter hebt gevonden moet het er wel opzitten:)

Geen idee, ik heb een hele andere motor!! Ik zou dus niet weten wat voor soort oliefilter er op jouw motor zit...


Maar, even een ander idee. Als je door naar je blok je kijken zelf niet kunt identificeren wat voor soort oliefilter je hebt (zo'n busje, of een losse in je blok), is het dan geen slim idee om eerst een werkplaatshandboek van je motor aan te schaffen en jezelf in te lezen hoe dit soort klussen moeten of wat de diverse onderdelen zijn?
Of samen met iemand met sleutelervaring (een vriend die zelf sleutelt?) er naar kijken?
 
Bij die Suzuki zit voor bij de uitlaatbochten een klein dekseltje met een paar boutjes erin. Daarachter zit het papieren filterelement. Je moet het rubberen pakking ringetje ook nieuw nodig. Die is vaak plat geworden en gaat dan lekken bij her montage.
 
Nu het topic nog open is, weet u misschien of dit: Oliefilter HiFlo HF133 | mPartz.nl oliefilter geschikt is? Ik zie precies mijn model niet staan in het lijstje.
Zeg maar je hoor :Y

Het originele artikelnummer voor jouw fiets staat bij het lijstje van dit filter dus het zou de correcte moeten zijn.
Pas op dat je niet de schroefdraad kapot draait van de tapeindjes van het blokdeksel met het verwisselen.
En doe een nieuwe afdichtring op de aftapplug als je die er weer op doet.

👍
 
Zeg maar je hoor :Y

Het originele artikelnummer voor jouw fiets staat bij het lijstje van dit filter dus het zou de correcte moeten zijn.
Pas op dat je niet de schroefdraad kapot draait van de tapeindjes van het blokdeksel met het verwisselen.
En doe een nieuwe afdichtring op de aftapplug als je die er weer op doet.

👍
Ja voorzichtig met de bolkopjes,...(had een 1986 GSX400)
 
Geen idee, ik heb een hele andere motor!! Ik zou dus niet weten wat voor soort oliefilter er op jouw motor zit...


Maar, even een ander idee. Als je door naar je blok je kijken zelf niet kunt identificeren wat voor soort oliefilter je hebt (zo'n busje, of een losse in je blok), is het dan geen slim idee om eerst een werkplaatshandboek van je motor aan te schaffen en jezelf in te lezen hoe dit soort klussen moeten of wat de diverse onderdelen zijn?
Of samen met iemand met sleutelervaring (een vriend die zelf sleutelt?) er naar kijken?
Ik heb wel is aan 4 tact blokjes van scooters gewerkt. Als ik het uit elkaar haal weet ik altijd wel hoe het terug in elkaar moet. Alleen een motorblok met 4 cylinders 4 carbs etc is wel even wat anders inderdaad :) maar ik heb een handboek! En de olie verversen gaat wel lukken hoor. Ik ben alleen nieuw met dit soort olie filters!
 
Nog een tipje uit mijn jeugd,..aan de binnenkant van het dekseltje zit een groef waar je de kronkelig gevormde o- ring pakking moet doen. Deze wil er nog wel eens uitvallen en dan stuk gaan bij het aandraaien. Smeer het groefje vol met vet en plak de pakking in die plakkerige vettige groef.
 
Nog een tipje uit mijn jeugd,..aan de binnenkant van het dekseltje zit een groef waar je de kronkelig gevormde o- ring pakking moet doen. Deze wil er nog wel eens uitvallen en dan stuk gaan bij het aandraaien. Smeer het groefje vol met vet en plak de pakking in die plakkerige vettige groef.
Dankjewel ik hou het in gedachten!
 
Terug
Bovenaan Onderaan