Welke multimeter is ok voor de hobbymens?

tom__

MF veteraan
26 dec 2007
11.141
0
Gent
Hoi,

Ik ben van plan een multimeter te kopen. Wat ik verwacht is het volgende:

  • Hij moet tegen een stootje kunnen, ook tegen twintig;
  • Betrouwbare waardes geven;
  • Een lang leven hebben;
  • Hij hoeft niet tot op een duizendste volt te meten;
  • Beste prijs/kwaliteitsverhouding;
  • Een treffelijk bereik hebben.

Kortom, iets wat het midden houdt tussen een fluxwonder en een aldi-prul.



Kan iemand me een paar merken/types aanbevelen?



Bedankt,
Tom
 
Alles wat ik nodig heb zit in de eenvoudigste metertjes tussen 2 en 6 euri in supermarkt-aanbiedingen.

Ouderwetse metertjes met analoge schaal (klokwijzer) blijf ik echter prettiger vinden om mee te werken.

Wel opletten: zonder kennis en ervaring in het meten NOOIT een (milli-)Ampère-schaal proberen te gebruiken want iedere fout betekent dan einde instrumentje. Ook: NOOIT de weerstandschaal (Ohms, Ω) gebruiken zolang ergens accuspanning op staat.
 
Ik heb ook een goedkoop prul van de gamma (4,99)

Kan ik voor de motor alles mee.
En als ie stuk gaat........koop ik gewoon een nieuwe, voor dat geld durf ik em nog wel te laten vallen ;)
 
Simpel, Fluke 112. Is behoorlijk fool proof, begint oa. te piepen als de meetpen in het verkeerde gat zit voor de ingestelde functie. Verlicht display is ook een must.
0321.jpg
 
Laatst bewerkt:
Simpel, Fluke 112. Is behoorlijk fool proof, begint oa. te piepen als de meetpen in het verkeerde gat zit voor de ingestelde functie. Verlicht display is ook een must.
[http://www.cewenyi.cn/pic/digi/0321.jpg (afbeelding)]

Fluke is een prima dingetje. Van de week waren de multimeters in de aanbieding bij de Brezan. Rond de 25,- merk weet ik niet meer.
 
Ik heb ook een goedkoop prul van de gamma (4,99)

Kan ik voor de motor alles mee.
En als ie stuk gaat........koop ik gewoon een nieuwe, voor dat geld durf ik em nog wel te laten vallen ;)
Nog voor ik begin te meten ligt ie zeker al zeven keer tegen de grond. Da's dus geen optie :N

Ik wil een ding dat het goed blijft doen, waar ik op aan kan.
 
Simpel, Fluke 112. Is behoorlijk fool proof, begint oa. te piepen als de meetpen in het verkeerde gat zit voor de ingestelde functie. Verlicht display is ook een must.
[http://www.cewenyi.cn/pic/digi/0321.jpg (afbeelding)]
Da's inderdaad wel een gaaf toestel.

Bestaan ze in uitvoering met kogelvrij display?
 
Gewoon een "goedkope" fluke. Kost niet bijster veel. Kan alles wat je maar wilt kunnen om huis/tuin/motor/hobby/auto... klusjes mee te doen. En geloof me, tegen een stootje kunnen ze :X . De mijne heeft al regelmatig de grond gezien en op het werk worden "onze" toestellen regelmatig gebruikt als lijdend voorwerp :+ (het zijn wel de betere uit het gamma, maar ze zijn allemaal even sterk). Ik heb nog maar eentje weten sneuvelen maar die kwam dan ook van 37m hoogte O-), moest het zijn dat de display niet gebarsten was had ik er zeker geld op gezet dat ie het nog deed :P
 
Koop er ieg eentje met een foam beschermjasje erom heen.
Wat je, aan je motor, het meeste zal meten zijn spanning en weerstand / doorverbindingen.
Stroom zal je niet zoveel gebruiken, schat ik en als je dat moet meten zijn het sowieso hele gelijkstroomamperes en geen milli-amperes of kleiner.
Een meter met allerlei toeters en bellen heb je waarschijnlijk niet nodig.
Dus minimaal:
Dc spanningen tot minimaal 100V
DC amperes tot 10A of liefst meer (=zeldzaam)
Ac spanningen tot minimaal 400V
weerstandsbereiken van een paar kilo ohm tot een paar mega ohm
een doorpiepfunctie, zodat je simpel bijv. een draad kunt meten op onderbrekingen.
Omdat het ding nogal aan vallen wordt blootgesteld zou ik geen wijzerinstrumentje nemen; die zijn kwetsbaarder dan een digitaal apparaatje.
Koop geen hele dure, zoals (de overigens hele goede!) Fluke.


Ik werk met een goeiekopie 2e hands ALTAI uit de 5 gulden bak bij de dumphandel.
Gekocht omdat ik ook wel zo'n digitaal dingetje wilde hebben
Kan niet veel meer dan hierboven beschreven en blijkt prima te voldoen als je aan je motor aan het knutselen bent.
Voor echt meten heb ik een oude AVO, een bijna antiek wijzerinstrument van goede kwaliteit.

Kijk eens bij Conrad.nl voor wat indrukken en prijzen.
 
Koop er ieg eentje met een foam beschermjasje erom heen.
Mijn idee :Y
Wat je, aan je motor, het meeste zal meten zijn spanning en weerstand / doorverbindingen.
Stroom zal je niet zoveel gebruiken, schat ik en als je dat moet meten zijn het sowieso hele gelijkstroomamperes en geen milli-amperes of kleiner.
Een meter met allerlei toeters en bellen heb je waarschijnlijk niet nodig.
Ik zal op zijn tijd ook wel eens een printplaatje solderen hoor.

Een leegflitser voor flitspalen bv.
een doorpiepfunctie, zodat je simpel bijv. een draad kunt meten op onderbrekingen.
Moet er op zitten! das superhandig
Koop geen hele dure, zoals (de overigens hele goede!) Fluke.
Prijs is eerder ondergeschikt aan kwaliteit
Kijk eens bij Conrad.nl voor wat indrukken en prijzen.
Zal ik doen ;)
 
waar jij om vraagt doet elke bestaande 5 euro multimeter.

ik heb zelf een fluke 97 scopemeter. prachtig ding, maar kost je wel 300-400 2e hands en jij hebt er waaschijnlijk niets aan:P

daarnaast heb ik deze: http://www.conrad.nl/goto/?product=120450 die kan ook decibels enzo meten. zal wel niet heel erg betrouwbaar zijn, maar toch leuk :)
 
Laatst bewerkt:
een fluke 114, kosten geloof ik rond de 160 euro nieuw, en op veilingkijker kan je ze vast wel gebruikt vinden.
Ik heb zelf een fluke 73 III, en die doet het al jaren lang erg goed.
ik heb zelf nooit zo`n goed gevoel bij die grabbel bak rommel.
 
Ik heb een Fluke 8020 en een Aldi meter
Ik bemerk tussen die twee, met het meten, geen verschil.
Alleen zijn de kabels en de contacten (in de meter) van de fluke veel degelijker.
De fluke is een jaar of 10-15 de Aldi een jaar of 4.
 
Simpel, Fluke 112. Is behoorlijk fool proof, begint oa. te piepen als de meetpen in het verkeerde gat zit voor de ingestelde functie. Verlicht display is ook een must.
[http://www.cewenyi.cn/pic/digi/0321.jpg (afbeelding)]
Fluke 112 lijkt nie te bestaan volgens de site van fluke :N
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan