Welke naked bike als startende motorrijder?

Thommess

Rookie
12 jul 2011
3
0
Sittard
Hallo iedereen!

Ik zal mij even kort voorstellen, mijn naam is Thommes, 24 jaar en ben sinds gister begonnen met motorlessen op een zware motor. 8 augustus heb ik mijn examen AVB en hoop niet lang daarna het rijbewijs te halen.

Ik kan uiteraard niet wachten tot ik mijn papiertje krijg en ben dus daarom ook al rond aan het kijken naar motoren. Mijn oog valt momenteel op een Ducati Monster 600. Het ontwerp spreekt mij heel erg aan, ondanks dat ik berichten op dit forum lees dat deze motor snel zou vervelen omdat hij weinig vermogen zou hebben? Zoals ik er nu over denk vind ik het vermogen ondergeschikt aan de rijstijl of uiterlijk van een motor. (en bestaan er überhaupt "langzame" motoren? :))

Ik zal deze motor vooral in de zomermaanden gebruiken en heb een budget van max. €3200,-.
Waar kan ik beginnen met zoeken en waar moet ik op letten bij de aanschaf? Zijn er mensen die zijn of haar (positieve / negatieve) ervaringen met deze motor willen delen in dit topic?

Alvast bedankt!

Groet,
Thommes
 
Mooie motor, maar miss wel een beetje duur voor een eerste fiets?
beter koop je een GS500 o.i.d. heb je voor 1500 een mooie degelijke fiets en kan je na een xxxx kilometers een mooie naar smaak kiezen zoals bijvoorbeeld een monster.
dit is slechts mijn mening :) je kan ook gewoon de monster kopen natuurlijk.
 
Hallo iedereen!

Ik zal mij even kort voorstellen, mijn naam is Thommes, 24 jaar en ben sinds gister begonnen met motorlessen op een zware motor. 8 augustus heb ik mijn examen AVB en hoop niet lang daarna het rijbewijs te halen.

Ik kan uiteraard niet wachten tot ik mijn papiertje krijg en ben dus daarom ook al rond aan het kijken naar motoren. Mijn oog valt momenteel op een Ducati Monster 600. Het ontwerp spreekt mij heel erg aan, ondanks dat ik berichten op dit forum lees dat deze motor snel zou vervelen omdat hij weinig vermogen zou hebben? Zoals ik er nu over denk vind ik het vermogen ondergeschikt aan de rijstijl of uiterlijk van een motor. (en bestaan er überhaupt "langzame" motoren? :))

Ik zal deze motor vooral in de zomermaanden gebruiken en heb een budget van max. €3200,-.
Waar kan ik beginnen met zoeken en waar moet ik op letten bij de aanschaf? Zijn er mensen die zijn of haar (positieve / negatieve) ervaringen met deze motor willen delen in dit topic?

Alvast bedankt!

Groet,
Thommes

Nu vind je uiterlijk misschien belangrijker dan vermogen, maar als je je motor drie maanden rijdt, verzeker ik je dat het uiterlijk totaal ondergeschikt is aan het rijplezier dat een motor je geeft.
Ik zou dus vermogen en rijgedrag zeker goed meenemen in je overwegingen.
SV650 is ook leuk binnen jouw budget.
 
Nu vind je uiterlijk misschien belangrijker dan vermogen, maar als je je motor drie maanden rijdt, verzeker ik je dat het uiterlijk totaal ondergeschikt is aan het rijplezier dat een motor je geeft.
Ik zou dus vermogen en rijgedrag zeker goed meenemen in je overwegingen.
SV650 is ook leuk binnen jouw budget.
:^
Idd ook leuke optie. Monster zou ik zelf niet aanraden.
 
Ik zou als ik jou was ook even een paar 1000km'ers ervaring op doen.
van de domste kleine foutjes kun je leren maar zal zonde zijn als zo'n dure motor al snel beschadigd raakt o.i.d.
en misschien een testritje maken bij een lokale dealer?

`Waar kan ik beginnen met zoeken en waar moet ik op letten bij de aanschaf?`

als eerste het jaar en km stand. (vergelijk met andere prijzen van hetzelfde model)

dan de slijtage onderdelen: banden, remschijven, remblokken, of de voorvorken niet lekken (niet zo snel bij vrij nieuwe motoren), de staat van de ketting + tandwielen.

of ze goed (stevig) remmen

Stukje rijden en dan handen van het stuur halen. (afwijking= scheef frame, dus niet kopen)

na het rijden even paar minuten laten staan en nog even rondkijken of hij geen olie onder het blok lekt (meestal bij wat oudere motoren±1995)

Hopelijk heb je hier wat aan. Dit is hoe ik naar een motor kijk.
 
Nu vind je uiterlijk misschien belangrijker dan vermogen, maar als je je motor drie maanden rijdt, verzeker ik je dat het uiterlijk totaal ondergeschikt is aan het rijplezier dat een motor je geeft.
Ik zou dus vermogen en rijgedrag zeker goed meenemen in je overwegingen.
SV650 is ook leuk binnen jouw budget.

en hoe komt het dan dat er gewoon mensen zijn die nooit meer meer dan 118 pk willen terwijl anderen een 1000 nog aan de zwakke kant vind (gsxr enzo)?

en er zijn zelfs mensen die met een GS500 jaren lol hebben, ook ver na de 25kw periode....


oftewel, niet iedereen vind vermogen belangrijk, het gaat om de lol en ik denk dat dat met de gemiddelde duc dat wel wil

kort door de bocht, rijd wat je wilt, niet iedereen wil op een rijstkoker rijden en niet iedereen op een italiaan...
er zijn mensen begonnen op een GS en hebben zich een ongeluk gereden, zo zijn er ook mensen die op een superduke (geen beginnersmotor!) beginnen en er niets an de hand is
 
Bedankt voor alle reacties! Wat moet ik bijvoorbeeld denken over deze motor?

http://motoren.marktplaats.nl/motoren-ducati/455923540-te-koop-ducati-monster-600-dark-uit-2001.html

Ik vind het gewoon echt een super mooie motor! en de prijs lijkt mij ook in orde, uiteraard moet dat nog blijken als je gaat test rijden en controleren enzo...
 
en hoe komt het dan dat er gewoon mensen zijn die nooit meer meer dan 118 pk willen terwijl anderen een 1000 nog aan de zwakke kant vind (gsxr enzo)?

en er zijn zelfs mensen die met een GS500 jaren lol hebben, ook ver na de 25kw periode....


oftewel, niet iedereen vind vermogen belangrijk, het gaat om de lol en ik denk dat dat met de gemiddelde duc dat wel wil

kort door de bocht, rijd wat je wilt, niet iedereen wil op een rijstkoker rijden en niet iedereen op een italiaan...
er zijn mensen begonnen op een GS en hebben zich een ongeluk gereden, zo zijn er ook mensen die op een superduke (geen beginnersmotor!) beginnen en er niets an de hand is

ik reageer er alleen maar op dat TS zegt dat ie uiterlijk belangrijker vindt dan vermogen of rijstijl.

Ik zeg niet dat je na een poosje voor groter vermogen gaat, dat staat er helemaal niet: ik bedoel dat je plezier op de motor uiteindelijk bepaald wordt door het feit of je hem lekker vindt rijden, meer dan door het uiterlijk. Dan ga je dus keuzes maken als 1, 2 ,3 of 4 cilinder, veel of weinig PK. etc etc Ik zou zelf dat soort overwegingen mee laten wegen, naast het feit dat de duc gewoon een hele mooie motor is. En aangezien TS om onze mening vraagt.......................... ;) Was niet als IWAB post bedoeld.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties! Wat moet ik bijvoorbeeld denken over deze motor?

http://motoren.marktplaats.nl/motoren-ducati/455923540-te-koop-ducati-monster-600-dark-uit-2001.html

Ik vind het gewoon echt een super mooie motor! en de prijs lijkt mij ook in orde, uiteraard moet dat nog blijken als je gaat test rijden en controleren enzo...

Ik zal wel even goed kijken naar die uitlaatbocht en de andere kant van de motor want daar zie je niets van.

of deze: http://link.marktplaats.nl/428090225
hopelijk leest niet een andere ducati liefhebber deze berichten :+
 
@Igors:

Bedankt! Dat is ook een goede link! Nu nog even een praktisch vraagje.. zo'n windscreen.. is dat bv simpel te demonteren of bijvoorbeeld de chromen rand rond de koplamp.. heb je daar bv ook zwarte varianten voor?

Misschien dat het domme vragen zijn maar ik heb momenteel nog niet veel verstand van dit soort zaken dus ik ben veel aan het googlen en (zoals hier) rondvragen :)
 
@Igors:

Bedankt! Dat is ook een goede link! Nu nog even een praktisch vraagje.. zo'n windscreen.. is dat bv simpel te demonteren of bijvoorbeeld de chromen rand rond de koplamp.. heb je daar bv ook zwarte varianten voor?

Misschien dat het domme vragen zijn maar ik heb momenteel nog niet veel verstand van dit soort zaken dus ik ben veel aan het googlen en (zoals hier) rondvragen :)

Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel. ;)
 
Zoals hier al gezegd is, ga eerst eens proefrijden, dit is een kleine (en leuke :+ ) moeite en kan veel duidelijk maken. Want je motor moet wel lekker rijden, dat doe je het meest ermee :] Daarnaast zou ik een monster niet aanraden als beginnersmotor met budget, ze zijn namelijk vrij duur in onderhoud als ik het zo lees. Hou met je budget ook rekening met een goed pak, goede helm, verzekering, benzine etc. Ik zou dus nog even doorzoeken naar leuke nakeds als ik jou was, als ik eerlijk ben :Y dan heb je veel meer plezier aan jou budget denk ik zo
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan