Welke navigatie is beter: TomTom of Garmin?

1 mei 2022
196
189
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste bericht hier op deze forum. Ik ben via een motorrijdende collega hiernaartoe verwezen omdat ik wat vragen heb over motornavigatie. Mijn naam is Jan en ben 48 jaar en getrouwd en kom uit de provincie Zuid-Holland.

Na jaren op een TDM te hebben gereden heb ik vorig jaar een toermotor aangeschaft maar niet gelijk een splinternieuwe uiteraard omdat ik eerst wilde aanvoelen of het echt wat was wat ik zocht. Ik heb toen particulier een BMW K1200GT uit 2008 gekocht voor weinig die zelf iets meer dan 50.000 km heeft gereden. Leek mij wel ideaal om daar mee te beginnen. Nadat ik wat heb rondgetoerd in Nederland ben ik er wel achter dat een deze toermotor mij wel bevalt. Het rondtoeren deed ik dan met vrienden/collega's op mooie zonnige zaterdagen of zondagen. Wat mij op een gegeven moment erg stoorde was dat iedereen een navigatie heb en ik niet. Nu heb ik het idee opgevat om samen emt een vriend van me naar het buitenland te gaan, we dachten eerst aan Luxemburg. Dat land spreekt mij ook wel erg aan.

Nu wilde ik ook zo'nnavigatie aanschaffen voordat we naar het buitenland gaan, maar ik kom er niet uit.

Ten eerste, ik kom alleen via Waypoint een bevestigingsbeugel tegen voor een BMW K1200GT van €220. Is er ergens anders een bevestigingsbeugel te vinden voor mijn merk/type motor?

En dan de navigatie. De een zegt dat TomTom beter is, de ander zegt dat Garmin juist weer beter is dan TomTom. Wat is de waarheid?

Wat ik eigenlijk wil is toch minimaal het volgende:

1) Systeem moet vrij eenvoudig up-to-date te houden zijn.
2) Routes moeten makkelijk te importeren te zijn, bv zo'n gpx bestand

Als we routes rijden merk ik bij sommigen dat de ene navigatie systeem de fout ingaat en de andere de route weer oppakt naar het volgende punt als er ergens bv een weg gesloten is of er een omleiding is. Zo zijn er sommige waarvan de navigatie direct naar het eindpunt navigeren in zo'n situatie en bij sommigen pakt de navigatie de route weer op naar de volgende punt. En dat is met beide systemen wel eens voorgevallen. Kan een fout in de instellingen zijn, maar erg storend vind ik het wel overkomen.

Dus als ik een route rij van A naar B naar C naar D naar E naar F en er tussen B en C is de weg afgesloten en er is een omleiding ingesteld, dan wil ik dat de navigatie de route oppakt naar punt C ongeacht hoe we rijden en hoe de omleiding is ingesteld en mij niet direct naar eindpunt F brengt. Dit is dus punt 3.

Dus nu zoek ik advies welke navigatie het beste is voor wat ik zoek. Het is geen centenkwestie, maar puur gemak van zo'n ding, dus hij mag wat kosten. Zolang hij maar aan mijn primaire wensen voldoet.

Alvast mijn dank voor het meedenken.
 
Er zijn ook universele houders te krijgen, meestal wel ergens een montagemogelijkheid te vinden. Maar BMW rijden is BMW betalen.
Je kunt bij de meeste navigatiesystemen gewoon een waypoint (door jouw genoemde A B C) overslaan of tijdens het rijden verwijderen.
Updaten is de reden dat ik heel hard TomTom ga roepen, heb beide gehad en nu tot grote frustratie een Garmin Zumo die na de 3e keer mislukken van een update alleen nog maar dingen doet die ik niet wil.
 
Ik denk dat je het beste een poll kunt aanmaken.
Zelf vind ik tomtom het makkelijkste in gebruik en ook het duidelijkste, Garmin heeft iets meer functies d8 ik.
Als ik ook kijk naar advertentie van 2e hands navigatie, zie ik toch vaak dat mensen hun Garmin kwijt willen.
Maar dit is een erg persoonlijke keuze van iedereen.
 
Er zijn ook universele houders te krijgen, meestal wel ergens een montagemogelijkheid te vinden. Maar BMW rijden is BMW betalen.
Je kunt bij de meeste navigatiesystemen gewoon een waypoint (door jouw genoemde A B C) overslaan of tijdens het rijden verwijderen.
Updaten is de reden dat ik heel hard TomTom ga roepen, heb beide gehad en nu tot grote frustratie een Garmin Zumo die na de 3e keer mislukken van een update alleen nog maar dingen doet die ik niet wil.
hallo, dank voor je reactie!

1) universele houders heb ik ook naar gekeken maar die passen niet op mijn stuur of cockpit. Ik heb geen volledig ronde buizenstuur zeg maar. Dit is het stuur/cockpit van een K1200GT: https://www.motorlife.be/Graphics/Artikels/BMW K1200GT 2006/K1200GT-2.jpg

2) Ik wil juist geen (wat jij noemt) waypoints overslaan. dus echt van A naar B naar C naar D naar E naar..... ook als er een wegopbreking of wegomleiding is.

3) Graag wil ik dan weten wat jouw (slechte) ervaringen zijn met Garmin.
 
Ik denk dat je het beste een poll kunt aanmaken.
Zelf vind ik tomtom het makkelijkste in gebruik en ook het duidelijkste, Garmin heeft iets meer functies d8 ik.
Als ik ook kijk naar advertentie van 2e hands navigatie, zie ik toch vaak dat mensen hun Garmin kwijt willen.
Maar dit is een erg persoonlijke keuze van iedereen.
Hallo, dank voor jouw reactie.

Wat was er makkelijker aan een TomTom dan aan een Garmin?
 
Houders: Er zijn altijd meer oplossingen, maar de vraag is dan wat is beter...
https://www.ebay.nl/itm/124437864664?hash=item1cf91320d8:g:7lwAAOSwDHtfrkmn
Het overslaan van een waypoint kan ik je niet mee helpen maar ik denk dat mrGPS er vast wel een video over heeft.

Lees maar eens wat topics hier over Garmin, er zijn zelfs tools om alle kaartfouten etc te kunnen verwijderen (Javawa ook hier op het forum actief). De update issues (doet het niet meer na update/harde reset) heb ik met TT nooit gehad en wel al 3x met Garmin.
Dat Garmin meer functionaliteiten heeft zou ik met een korrel zout nemen. De menu structuren zitten anders in elkaar maar ik heb alles wat in in TT gebruikte wel kunnen vinden in Garmin.
 
[...]
Dat Garmin meer functionaliteiten heeft zou ik met een korrel zout nemen. De menu structuren zitten anders in elkaar maar ik heb alles wat in in TT gebruikte wel kunnen vinden in Garmin.
Dat bewijst niets. Wel als je het omdraait: "alles wat je in Garmin gebruikt ook kunnen vinden in TT"
 
Het is en zal een welles nietes blijven tussen de twee. De meesten kopen TT voor de zogenaamde kronkelroutes. maar die routes zijn ook niet wat ze zijn moeten. Sturen je door dorpskernen etc...
Bij garmin heb je de Zumo XT, mooi en degelijk, groot scherm. Bij TT, de 550 maar die is ondertussen al een jaar of 5 oud, en veel beweging voor iets nieuws zit er daar niet meer in.
Zelf al 16 jaar garmin, met twee maand TT 550 tussen, maar na twee maand had ik het dan ook gezien. Dus nu XT tot volle tevredenheid.
 
Laatst bewerkt:
Kronkelroute in Garmin heet "Adventure route".

Dat bewijst niets. Wel als je het omdraait: "alles wat je in Garmin gebruikt ook kunnen vinden in TT"
En jouw bijdrage is....?
In Garmin geen enorm bijzondere opties gevonden die niet ook in TT zaten en waar ik enorm blij mee ben in het gebruik.
 
En jouw bijdrage is....?
Behalve het bovenstaande?

TT en Garmin hebben allebei sterke en zwakke punten.

Voordeel Garmin: meer zaken instelbaar.
Nadeel Garmin: meer zaken instelbaar.

Als je het apparaat naar je eigen wensen wil configureren heb je meer mogelijkheden met de Garmin, maar dat maakt hem wel ingewikkelder.
De TT is meer intuïtief, maar meer zaken zijn vast ingesteld zoals de fabrikant het het beste vindt. Denk je er anders over: pech!
Voorbeeld: PIO's zijn (waren?) bij TT alleen zichtbaar langs de route, om het scherm overzichtelijk te houden. Bij Garmin zijn ze altijd zichtbaar, mits geselecteerd. Dat wil zeggen: er zijn maximaal 12 verschillende categorieën, waarvan er maximaal drie tegelijk zichtbaar gemaakt kunnen worden.

Kronkelroutes/adventurous routing: werken beide in Nederland niet optimaal, omdat deze routes gebruik maken van secundaire wegen. De B-wegen in Duitsland leveren een prima resultaat op. De N-wegen in Nederland zijn veel te recht toe, recht aan. Garmin stuurt je dan nodeloos zijstraatjes in, TT stuurt je door dorpskernen. Kies maar.

Boxtel-bug. Voor zover ik weet nooit opgelost. Als je bij TT in je route een weg met een beperking (weekend, seizoen enz.) hebt opgenomen, zal de TT je daar altijd omheen sturen, zelfs als je waypoints op dat stuk weg hebt staan.

Rotondes: de Here-kaart geeft op de rotonde tegenwoordig een lagere maximum snelheid dan op de wegen die ernaar toe leiden. Gevolg is dat Garmin die rotondes zal proberen te vermijden. Als je een waypoint óp de rotonde zet raakt hij zelfs helemaal van slag.

Bij de Garmin kan je herberekenen uitzetten, bij de TT niet. De route kan dus beter intakt blijven, bij de Garmin. Je moet echter wel wat trucjes toepassen bij het opstarten van de route, anders gaat het alsnog fout.

Bij de Garmin kan je ook tracks als track opslaan en zichtbaar maken. Dan kan je onderweg zien of de route afwijkt.

Ikzelf heb nooit anders dan een Garmin gebruikt, maar die heeft dus net zo goed bugs als de TT.

Alleen als je met anderen rijdt die al een navigatie hebben is de keuze gemakkelijk: dan kies je hetzelfde systeem als de meerderheid.
 
TomTom is erg makkelijk in gebruik.

Montage is makkelijk...ram mount.
Bij de TomTom zit al een setje maar je kunt er makkelijk eentje bijkopen als t daarmee niet lukt.

Boven je tellers
2 schroefjes

IMG_20180702_123748.jpg
 
Ik heb beiden maar geen van beiden werken optimaal.

Maar voor mijn gebruik werkt de TT het beste, en voor jouw gebruik kun je het beste zelf proberen.

Vraag is eerder aan de orde geweest, dus ff zoeken op het forum.
 
Ik heb uiteindelijk de keuze voor een TomTom 550 gemaakt, vanwege naar mijn mening de meer eenvoudige werking van de software etc. Voor een minder frequente gebruiker als ik ben ben ik op zoek naar de meest eenvoudige navigatie;
 
Hier bestaan al tientallen topics over en er is niemand die jouw vraag kan beantwoorden... Beide navigatiesystemen zijn goed op hun eigen manier. TomTom is gebruiksvriendelijk maar ongeschikt voor offroad gebruik. Garmin is wat complexer maar geschikt voor offroad! Ikzelf heb een Garmin omdat die mij meer controle geeft (inladen van God bestanden en tegelijkertijd de track en routes tonen) ik adviseer je om eens bij een dealer te gaan kijken waar ze beide apparaten hebben staan en ga er eens mee spelen!
 
Hier bestaan al tientallen topics over en er is niemand die jouw vraag kan beantwoorden... Beide navigatiesystemen zijn goed op hun eigen manier. TomTom is gebruiksvriendelijk maar ongeschikt voor offroad gebruik. Garmin is wat complexer maar geschikt voor offroad! Ikzelf heb een Garmin omdat die mij meer controle geeft (inladen van God bestanden en tegelijkertijd de track en routes tonen) ik adviseer je om eens bij een dealer te gaan kijken waar ze beide apparaten hebben staan en ga er eens mee spelen!
Ik denk dat ik dat maar eens ga doen. Heb ondertussen een winkel gevonden in Moordrecht, zal daar es langsgaan. Waypoint dus.
 
Dit is mijn eerste bericht hier op deze forum.
....dat de navigatie de route oppakt naar punt C ongeacht hoe we rijden en hoe de omleiding is ingesteld en mij niet direct naar eindpunt F brengt. Dit is dus punt 3.
Welkom.
Het wel of niet direct naar het eindpunt gaan hangt minder af van de navigatie dan wel van de manier waarop de route is gemaakt. Bij Garmin (geen ervaring met TT) is het een kwestie van herberekenen uitzetten en zelf naar de route terug rijden. Eenmaal terug op de route wordt die vanzelf weer opgepakt.
Alleen als je met anderen rijdt die al een navigatie hebben is de keuze gemakkelijk: dan kies je hetzelfde systeem als de meerderheid.
Daar zit veel veel in. Sowieso als je met een groep rijdt: de voorrijder rijdt altijd goed. Als de hele groep linksaf slaat, ga jij dan rechtaf omdat jou navi dat toevallig zegt? Of vertrouw je erop dat je een paar honderd meter toch weer hetzelfde uit komt?
Mr GPS.nl heeft overigens een mooie cursus op z'n site staan voor t rijden met tomtom en routes maken etcetera etcetera.
:^ echt, staan super nuttige tips en video's op Hans z'n site :}
 
Als je 10 routepunten inpland, en tussen punt 5 en 6 is een omleiding... En je wilt van 5 direct naar 7...dan doe je toch gewoon de optie routepunt overslaan in je navi :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan