Welke navigatie is beter: TomTom of Garmin?

Bij een TomTom, als je een obstakel tegenkomt of je rijdt verkeerd (expres of per ongeluk) dan zal hij je niet dwingen om te keren en terug te rijden (dat was vroeger bijzonder irritant bij navigaties), maar hij zal je iets verder weer terug brengen naar de rest van de route.
 
Als ik ook kijk naar advertentie van 2e hands navigatie, zie ik toch vaak dat mensen hun Garmin kwijt willen.
Maar dit is een erg persoonlijke keuze van iedereen.
En de reden is omdat ze een nieuwere Garmin willen misschien? ;)
Ik heb ook nog steeds mijn eerste uit 2006. 8)7
Die deed het nog perfect, zelfs de accu is nu nog top. 8)7
Door een eigen fout (hack van Nüvi naar Zümo) heb ik hem vorig jaar gebrickt met auto update. _O-
Ligt nog in de kast, moet er een keer naar kijken.
Ondertussen een nieuwe Tommie gekocht uit een aanbieding.
De techniek staat ook niet stil bij Garmin en Tom Tom.
Updaten over WiFi zonder computer. :t
 
Help ons dan ook even van deze discussie-lus af... en vertel eens en voor altijd welke nu beter is :)
Helaas... Denk dat dat een brug te ver is... De meest ideale navigatie is, als ik de hele discussie een beetje volg en begrijp, zeer persoonsgebonden. Ik kan naar die winkel gaan en voor de Garmin kiezen op basis van wat de verkoper mij over kan informeren op basis van mijn wensenlijst. Maar dat wil dan niet perse per definitie zeggen dat Garmin ineens de beste navigatiesysteem ter wereld is uiteraard. Zelfde geld ook als ik voor een TomTom kies uiteraard.
 
Op basis van zijn filmpjes heb ik de keuze gemaakt om voor de TT te kiezen; eenvoudig en kronkeloptie.

en Garmin was te duur voor mijn gebruik…. ;)

Bovendien is mijn Garmin Zumo 550 2 keer stuk gegaan en ik wou dus een keer wat anders.
 
Laatst bewerkt:
Dat bewijst niets. Wel als je het omdraait: "alles wat je in Garmin gebruikt ook kunnen vinden in TT"

Toch niet alles hoor...

Ik projecteer zowel de track als de route op mijn scherm. Krijg je met een TomTom niet klaar.



De vorige generatie Garmin toestellen deden wel wat moeilijk ivm waypoints die op wegenwerken lagen, maar dat is ondertussen ook van de baan met de nieuwe XT.
Vroeger kreeg je dat ook opgelost door die viapunten hard of zacht te maken, maar goed. Het was iets omslachtiger dan de TomTom die eigenlijk wat makkelijker in gebruik was.

Voor nu zou ik voor de Garmin XT gaan, zoals gezegd is de TomTom ook al enkele jaren oud en kan het qua scherm niet meer tippen aan de Garmin.
Gebruiksgemak van de Garmin is er daarentegen ook op vooruit gegaan dus... .
 
Op basis van zijn filmpjes heb ik de keuze gemaakt om voor de TT te kiezen; eenvoudig en kronkeloptie.

en Garmin was te duur voor mijn gebruik…. ;)
Kosten zijn voor mij geen obstakel.

Laten we aannemen dat zowel Garmin als TomTom zeer goede producten verkoopt waar niets mis mee is. Beide merken zijn zeer gewaagd aan elkaar en neem maar aan dat ze elkaars producten en ontwikkelingen goed in de gaten houden wetende dat beide systemen haast dezelfde functionaliteiten hebben, weliswaar met andere benamingen en op andere plekken in het instellingenmenu.

Het grootste probleem tussen de beide systemen waarom de 1 beter is dan de andere, ligt niet aan de systemen zelf maar aan de consument. Wat zoekt en verwacht de consument? Wat zijn hun eisen en wensen? Op basis daarvan maakt de consument een keuze tussen de diverse navigatie systemen die het beste aansluit aan de wensen, behoeftes en eisen. En dat is absoluut geen graadmeter tussen de twee systemen welke van de 2 slecht is of goed is!

Ik zie dit ook terug in alle berichten hierboven. Iedereen heeft een eigen mening en ervaring. Niks mis mee, juist goed om te lezen ook. Zo weet ik al op voorhand waar ik een beetje op moet letten en kan ik mijn eigen behoefte en wensen aanpassen om een goede keuze te maken. En dat is dan wel mijn keuze, niet omdat persoon A roept dat TomTom beter is of dat persoon B zegt dat Garmin geschikter is. Maar omdat ik die keuze maak!

Dus met de opgedane kennis hier zal ik eens langs die winkel in Moordrecht gaan en daar mij beter laten informeren. En eens kijken naar die filmpjes op de website van mrgps 👍
 
Laatst bewerkt:
Gewoon je wensen opstellen en die naast de beide toestellen leggen en dan je eigen keuze maken.… ;)

En volgens mij kom je uit op een Garmin XT….. _O-
 
Waypoint biedt ook de mogelijkheid om een navigatiesysteem te huren. Mocht je nog geen keus kunnen maken dan zou je op die manier een van de twee eens kunnen uitproberen. Een paar jaar geleden kreeg je de huurprijs als korting als je daarna het toestel kocht, misschien doen ze dat nog steeds.
 
Waypoint biedt ook de mogelijkheid om een navigatiesysteem te huren. Mocht je nog geen keus kunnen maken dan zou je op die manier een van de twee eens kunnen uitproberen. Een paar jaar geleden kreeg je de huurprijs als korting als je daarna het toestel kocht, misschien doen ze dat nog steeds.
Dat is een goede tip! Zal die balletje es opwerpen als ik er ben.
 
Zumo XT is op dit moment 'de beste koop'. TomTom is volgens de meesten makkelijker, intuïtiever te bedienen dan een Garmin. Echter, het is al jaren geleden dat TomTom een nieuw toestel uit heeft gebracht, dus met de XT koop je het meest moderne ding. Tegenwoordig zijn deze een stuk eenvoudiger te bedienen dan vroeger.

Hou je van routes vooraf uitplannen en wil je veel zelf kunnen aanpassen, dan Garmin. Zo niet, TomTom, al blijft het beste advies 'proefrijden'.
 
Ik sinds enkele maanden ala eerste doelgerichte motornavigatie de zumo xt en ben er heel tevreden over. Wat betreft je ount makkelijk routes importeren etc werkt ook heel fijn via mail/whatsapp etc maakt nie uit want via de app wordt het toestel bijgewerkt of gewoon op de computer en synchroniseerd toch wel.

Vind hem ook makkelijk te bedienen en niet ingewikkeld of zo. En als ik toch meer functies wil gebruiken kan dat altijd nog maar als je wilt kan je gewoon eenvoudig routes genereren.
 
Mijn ervaring: ik heb ca 3 jaren geleden een zgan garmin gekocht op mp. Na 4 weken ingeruild voor een nieuwe tt550. Mijn redenen: bedieningsgemak vd garmin is vrij ingewikkeld met veel te veel opties en sub sub sub menu's. Ik rij maar ca 5-6dkm per jaar en ik wil simpel klik klik en rijden maar. Ben er heel blij mee.

Dat is voor mij ook de reden dat ik een TomTom heb.
Als ik alleen op pad ga, kronkelroute in het toestel en gas er op.
En met de groep waarmee ik rijd, hebben we allemaal TomTom. De voorrijder zet een linkje in de Whatsapp groep, en iedereen heeft de route in zijn/haar toestel.
Ideaal, nooit gezeur over de route door verschillende toestellen.

Mijn mening. Garmin voor de doorgewinterde reiziger, die wellicht ook wat offroad gaat.
Voor de recreatieve rijder, TomTom.
 
Even navraag gepleegd met de personen waarmee ik vaak rij. iedereen heeft Garmin, dus om die reden ook de Garmin Zumo XT aangeschaft bij Waypoint. Daar ben ik trouwens ook goed geholpen met goed advies en uitleg 👍 👍 👍 .

Ik kan nu dus bogen op de kennis en ervaring van mijn mederijders. Dus dat is weer prettig. 1 persoon heeft de navi ergens anders gekocht en daar in die winkel werd ook al voorzichtig geadviseerd om een Garmin te nemen om de reden dat TomTom al een tijdje niet meer met nieuwe spul kwam en de Garmin daarom, denk dan technisch, een voorsprong had op TomTom. Afijn, het fijnere weet ik er zo net van maar zijn uitleg komt wel op hetzelfde neer als wat hierboven meermaals geschetst is over TomTom.
 
Ik ben al een poosje geen Garmin gebruiker maar de tip voor hard en soft waypoints hierboven is wel een goede voor Garmin (sta je niet zoals ik midden in een weiland). Net zoals hetzelfde kaartmateriaal op pc en Garmin gebruiken. Dus niet voordat je op vakantie gaat de Garmin nog even snel updaten met de nieuwste kaarten, tenzij je alle uitgezette routes opnieuw laat berekenen en handmatig naloopt.

Let op: na 3 Garmins al jaren tevreden TomTom gebruiker dus bovenstaande ervaring is mogelijk verouderd.
 
Welke is beter. Dat is hetzelfde als vragen IOS of Android?

Een Garmin is een soort van standaard in de motorwereld. Dit geeft bepaalde voordelen tijdens gebruik. TomTom is anders maar staat naar mijn mening op gelijke hoogte met Garmin. Alle andere systemen zijn hun op eigen manier goed voor hun gebruiksdoel maar overall minder dan TomTom en Garmin.

Iemand zei het laatst heel mooi. TomTom is uitermate Foolproof maar als het een keer misgaat kan je even zoet zijn om de boel weer "back-on-track" te krijgen. Daar ga ik zeker in mee. Maar hoe beter je de TomTom kent om minder moeite het kost om het weer "Back-on-Track" te krijgen.
Het schijnt (ik heb het me laten vertellen) dat de kaarten van TomTom van betere kwaliteit zijn (nauwkeuriger/meer info) dan die van Garmin. Garmin zou dit weten en oplossen door Basecamp meer info in de GPX bestanden te laten stoppen.

Ik heb beide gebruikt en mijn voorkeur gaat toch uit naar TomTom. Juist omdat het zo Foolproof is. Garmin blijft gewoon net wat meer ongemakkelijk.
Een ander sterk punt van TomTom vind ik de navigatiesoftware zelf. Deze is vrijwel 1-op-1 verkrijgbaar voor Android en IOS.
Hiermee zet je voor 20 Euro per jaar (incl. wereldwijd alle beschikbare kaarten) een goede motornavigatie op een razendsnelle smartphone.
Naast de razendsnelle smartphone heb je (naar mijn ervaring) veel minder gedoe met koppeling van je headset en veel minder (eigenlijk geen) problemen met data voor de Live diensten zoals verkeers- en flitsinfo.

Ik heb recent nog even met de Zumo XT en TomTom Rider gereden (zelfde omgeving en zelfde moment). Wat viel mij op?
Het scherm van de Zumo XT is gewoon geweldig. Mooi groot en scherm en zeer goed afleesbaar in de zon. Daar is volgens mij geen concurrentie voor, op dit moment. De manier van in/uitzoomen tijdens gebruik ben ik geen fan van. Mijn Buurman bevestigt dit ook (heeft ook een Zumo XT)
Het in/uitzoomen doet de TomTom Rider juist weer heel goed maar het scherm is vergelijking tot de Zumo XT gewoon middelmatig. Lage resolutie en afleesbaarheid in de zon is ook een stuk minder.

Ik blijf met een schuin oog zeker naar Garmin kijken. Ik heb de Zumo's met veel plezier gebruikt maar ben ook zeer blij dat ik van de problemen af ben. Daar wordt ik iedere keer nog weer aan herinnert als ik mijn buurman weer ruzie zie hebben met de headsets (ja, 2 stuks), Zumo en zijn BMW.
Maar toch. Als Garmin zijn Zumo software ook voor Android uitbrengt, ben ik de eerste die het gaat proberen.
 
De discussie Garmin of TomTom zal altijd een persoonlijke blijven. Er is echter nog een belangrijk element wat niet genoemd wordt, en dat is hoe toekomstvast de systemen zijn.

Garmin is volledig gesetteld in de navigatie apparatenmarkt en maakt apparaten voor auto's, motoren, campers, vrachtwagens, hardlopers, fietsers, boten en vliegtuigen en kan de kosten van ontwikkelen van het kaartmateriaal en de techniek daarover spreiden. TomTom heeft alleen nog de Rider en richt zich nu vooral op hun kaartmateriaal en de samenwerking met autofabrikanten. Die laatste markt komt de komende jaren echter fors onder druk te staan door de intrede van o.a. Google en Apple (Die completer dashboard interfaces gaan leveren, zie bijv Polestar 2) en in de toekomst waarschijnlijk ook door Garmin. Het zou mij niets verbazen als Garmin hier al verregaand in aan het ontwikkelen is.

Het is natuurlijk goed dat er een concurrerend product is van TT anders was de XT er misschien niet eens gekomen maar ik vrees dat de 550 de laatste TT is voor de motor en dat men er hier na de brui aan gaat geven. Misschien nog een update van de hardware maar daarna zal al snel blijken dat er tegen een reus als Garmin niet veel te beginnen is, zeker niet als Garmin nog een goedkoper instapmodel gaat leveren onder de XT.

Ik hoop echt dat ik het mis heb want alleen met concurrentie is er druk om te blijven innoveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan