Welke navigatie voor mij....?

5150II

MF'er
10 jul 2012
75
0
Volgend jaar wil ik met de motor een Giro d'Italia maken. Ik wil wil bij mijn nichtje beginnen die in Trieste woont en dan via de kust naar de Franse grens rijden, in Gargano even langs oude vrienden en in Napels mijn tante bezoeken, als ik tijd over heb wil ik ook de eilanden bezoeken.

Ik zou graag zo veel mogelijk langs de kust willen rijden maar wil ook graag wat te gekke routes binnendoor pakken. Ik ben mij nog aan het oriënteren voor een motor en dat krijgt nu behoorlijk vorm maar wat navigatie systemen betreft zie ik door de bomen het bos niet.

Waar moet ik op letten, wat moet hij kunnen, wat hoeft hij niet te kunnen (foto's en mp3 sowieso)...

Alvast bedankt....

Als er aanvullende info nodig is hoor ik dat graag....
 
wat wil je qua gebruiksgemak?

garmin kun je routes inladen die je zelf kunt maken, redelijk wat werk lijkt me
tomtom heeft nu een model met bochtige wegen optie, die lijd je over veel bochtige wegen en dan kun je punt tot punt navigatie doen

iets meer vertellen over je eisen aub ;)
 
wat wil je qua gebruiksgemak?

garmin kun je routes inladen die je zelf kunt maken, redelijk wat werk lijkt me
tomtom heeft nu een model met bochtige wegen optie, die lijd je over veel bochtige wegen en dan kun je punt tot punt navigatie doen

iets meer vertellen over je eisen aub ;)
garmin meer punten per route zodat je het in 1x kan laden
tom tom een stuk minder waardoor je iedere 2-3 uur een nieuw deel moet laden

zou kijken naar een zumo 210/220 of de nieuwe 350lm
 
Laatst bewerkt:
UTFS ?

Zoeken

Even de hele link knippen en plakken is het makkelijkste. Of je klikt op de zoekfunctie, Titel "navigatie", subforum R&T en sorteren op datum laatste reactie. Heb je even leesvoer :)
 
Laatst bewerkt:
wat wil je qua gebruiksgemak?

garmin kun je routes inladen die je zelf kunt maken, redelijk wat werk lijkt me
tomtom heeft nu een model met bochtige wegen optie, die lijd je over veel bochtige wegen en dan kun je punt tot punt navigatie doen

iets meer vertellen over je eisen aub ;)

Ik heb totaal geen kaas gegeten van navigatie systemen dus weet eigenlijk niet goed wat ik kan eisen zegmaar.

Hmmm ff kijken wat wil ik wel:
- Routes downloaden
- Points of interest zoals campings, motorzaak, tankstation, hotel
- Opslaan van een route om die te kunnen uitwisselen
- Bluetooth ??
- Gebruiksgemak
- Interface om te bellen?
- Ook te gebruiken in de auto?
- Mogelijkheid om tolwegen, snelwegen te vermijden

Wat hoef ik niet:
- Foto's
- Mp3
- gimmicks zoals een digitaal dashboard en spelletjes
- Een systeem waar je eerst door 80.000 menu's heen moet worstelen
 
Ik heb totaal geen kaas gegeten van navigatie systemen dus weet eigenlijk niet goed wat ik kan eisen zegmaar.

Ik heb Tomtom (Rider) en nu Garmin (Zumo550).
Veel zullen het niet met mij eens zijn maar ik was meer tevreden over de Tomtom.
Gebruiksvriendelijker.
 
Laatst bewerkt:
Ik rijd al een aantal jaren met de Garmin 210. Erg goede navigatie, al zou ik wel kiezen voor een bluetooth headset, zodat je de gesproken instructies ook kunt volgen.
 
Ik heb Tomtom (Rider) en nu Garmin (Zumo550).
Veel zullen het niet met mij eens zijn maar ik was meer tevreden over de Tomtom.
Gebruiksvriendelijker.
Ik ben het met je eens, ik vind garmin minder overzichtelijk.
Ook is het inladen van route's op tomtom tegenwoordig prima voor elkaar en zijn de max 48 routepunten welliswaar een beperking mar hoef je absoluut NIET iedere 2 a3 uur een volgend deel van een route te laden, dat is onzin. Op dit moment heb ik de volldige route du grande alpes (1500 km heen en weer) in 37 routepunten opgeslagen....
 
Navigatiesystemen van TomTom en Garmin zijn beide in het topsegment. Het zijn goede producten en kennen ieder hun groep van aanhangers. Het antwoord in welk toestel voor jouw het meest geschikt is ligt aan wat je zoekt in het navigatiesysteem. Zoals ik hier lees zoek je niet het in groepen rijden maar ga je alleen op stap, dan is de TomTom volgens mij voor jou een geschikt systeem. Wil je toertochten rijden met meerdere rijders zou ik toch kiezen voor een Garmin. Het is niet gemakkelijk om routes voor de verschillede systemen gelijk te krijgen. Bij Garmin is dat beter te controleren. Voor het downloaden van routes denk ik dat de meeste routes beschikbaar zijn in het garmin formaat, maar er zijn meer dan genoeg routes in het TomTom formaat. Zoals hierboven beschreven is de TomTom intuitiever maar is de Garmin veelzijdiger te gebruiken. Financieel lopen de systemen nauwelijks uit elkaar als je ook het laaddock van de TomTom urban rider erbij moet kopen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Als ik je een tip mag geven, ga dan naar waypoint in Notter en laat je beide systemen demostreren.

Groetjes,

Marcel
 
Ik heb totaal geen kaas gegeten van navigatie systemen dus weet eigenlijk niet goed wat ik kan eisen zegmaar.

Hmmm ff kijken wat wil ik wel:
- Routes downloaden
- Points of interest zoals campings, motorzaak, tankstation, hotel
- Opslaan van een route om die te kunnen uitwisselen
- Bluetooth ??
- Gebruiksgemak
- Interface om te bellen?
- Ook te gebruiken in de auto?
- Mogelijkheid om tolwegen, snelwegen te vermijden

Wat hoef ik niet:
- Foto's
- Mp3
- gimmicks zoals een digitaal dashboard en spelletjes
- Een systeem waar je eerst door 80.000 menu's heen moet worstelen

ik denk dat je zelf eerst moet bedenken of je gemak of opties wilt. de garmin heeft het 1 meer dan het ander.
alle navi's zijn te gebruiken in een auto, en naar mijn mening zijn alle navi's ook te gebruiken op de motor. ik heb er 1 versleten op de motor en de 2e nu een jaar. beide echte auto modellen. gaat prima, al moet je wel creatief zijn om het mogelijk te maken.

heb je er al eens 1 geprobeerd? misschien een MF"er die wel een heeft en met je mee wil rijden om het te laten beleven. dat zou denk ik ideaal zijn voor je, aangezien je nog niet goed weet wat je wilt

klik voor google
misschien dat je zo achter de grootste verschillen komt
 
Notter zou ik dus niet gaan. Ik heb mijn eerstte Gramin 2720 daar gekocht mijn tweede moest een TomTom rider worden hadden zij geen interesse in, zijn Garmin dealer en lopen dit te promoten. Heb dus een Garmin en een TomTom gebruikt en ben een TomTom fan geworden, Kronkelwegen is top. Routes laden via Tyre en gaan.
 
Ik ben het met je eens, ik vind garmin minder overzichtelijk.
Ook is het inladen van route's op tomtom tegenwoordig prima voor elkaar en zijn de max 48 routepunten welliswaar een beperking mar hoef je absoluut NIET iedere 2 a3 uur een volgend deel van een route te laden, dat is onzin. Op dit moment heb ik de volldige route du grande alpes (1500 km heen en weer) in 37 routepunten opgeslagen....

Hoi Vester,

Mag ik hem van je? Aub?

Tom Tom ook voor mij trouwens. Van de zomer nog via 'bochtige wegen' naar zuid spanje genavigeerd en terug. Support wegen gehad. Niet de allerkleinste bergpassen, maar daarvoor hebben wij de bestemmingen te ver voor uit elkaar gekozen. Hadden tenslotte 6duizend km in tien dagen gepland...
 
Tot ze nat worden.. :+

en daar kan m'n gps'je dan wel weer tegen :P
Ik gebruik op dit moment software van iGo Primo op mijn navi en dat bevalt goed. Routes zijn in te laden. Routes kun je van het internet plukken. Je zult merken bij het downloaden van routes dat er verschillende formaten zijn, je kunt die formaten omzetten naar het formaat van keuze via ITN Converter.

Via dit programma is het ook een eitje om gedownloade routes naar eigen smaak aan te passen of gewoon helemaal naar eigen smaak routes te maken. ITN Converter is een klein progje dat je ook makkelijk mee kunt nemen op een usb stickje. Je kunt dan ter plekke routes maken/wijzigen/uitwisselen.

Ik zag trouwens dit jaar in de supermarché michelinkaarten die waren geplastificeerd. Het is trouwens wel handig om naast GPS wel een paar kaarten mee te nemen voor het geval je GPS uitvalt. Kaarten kennen namelijk geen electronische storingen. :)
 
Laatst bewerkt:
Het zal er ook belangrijk van afhangen hoe je te werk wilt gaan en hoeveel tijd je in voorbereiding wilt steken. Ik ben het met bovenstaande eens: het meest eenvoudig is de tomtom rider met de optie kronkelwegen. Wèl is het goed te beseffen hoe dat werkt: technisch gezien gaat het namelijk niet om 'kronkelwegen' maar om voorkeur voor lagere roadclasses. Daarbij gaat het weliswaar veelal niet om de 'allerkleinste wegen' maar zeker in bergachtig gebied zul je beslist veel gaan kronkelen.

Eenzelfde effect zou je krijgen als je werkt met de combi garmin met motorkaart; daarmee ben je misschien iets duurder uit maar je krijgt wat kleinere wegen (soms ook wat 'extra avontuurlijk') en meer mogelijkheden (op de computer).

Voordeel van die twee bovenstaande is dat je eenvoudig onderweg kunt aanpassen: regent het in de ene regio; no prob, ga je toch gewoon de andere kant op...

Wat ik zelf echter zou doen is eea maximaal thuis voorbereiden. Bijvoorbeeld door op de diverse routesites te zoeken naar bestaande routes, die te bekijken in Google earth en daaruit dan m'n eigen route samenstellen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de routeplanner van routeyou.com. Maar, zeker voor tomtom, ook naar Tyre.

Nadeel van bijvoorbeeld routeyou is dat de output een track-format is; en die kun je alleen in de zumo550, 660 of montana kwijt. Oplossing is dan om 'm zelf 'over te tekenen' in basecamp en vervolgens als route naar je toestel te laden (en dat kan ook met de goedkoopste zumo210).

Zelf werk ik op dit moment aan een video-cursus over Garmin basecamp en onderdeel daarvan is een 'case' over het voorbereiden van een meerdaagse tocht. Zal vermoedelijk eind januari uitkomen.

Maar, nogmaals: het hangt allemaal sterk af van hoe je het wilt gaan gebruiken. Spreekt de 'spielerij' hierboven je aan, dan zou ik richting Garmin kijken. Zeg je juist: het hoeft niet zo ingewikkeld, laat me ook m'n eigen gang gaan, dan is een rider misschien een betere keuze.

Succes met de afweging!
 
Ik zag trouwens dit jaar in de supermarché michelinkaarten die waren geplastificeerd. Het is trouwens wel handig om naast GPS wel een paar kaarten mee te nemen voor het geval je GPS uitvalt. Kaarten kennen namelijk geen electronische storingen. :)

Garmins ook niet als je ze fatsoenlijk aansluit :+ Maar kaarten mee is een must, zeker als je onderweg om wat voor reden dan ook de route aan wilt passen.
Of zoals ik vaak doe gewoon op het kompas, kom je op de gekste weggetjes en gebruik je de navi om de bochten aan te geven, zodat je lekker door kan knallen....
 
Garmins ook niet als je ze fatsoenlijk aansluit :+ Maar kaarten mee is een must, zeker als je onderweg om wat voor reden dan ook de route aan wilt passen.
Of zoals ik vaak doe gewoon op het kompas, kom je op de gekste weggetjes en gebruik je de navi om de bochten aan te geven, zodat je lekker door kan knallen....

Ik heb geen ervaring met Garmin, maar electronica kan natuurlijk altijd stuk gaan. Op mijn tripje RDGA afgelopen vakantie ging mijn SD-kaart stuk. Navi was dus niet meer goed bruikbaar. Gelukkig behoor ik tot de generatie die met kaarten is opgegroeid.

Ik kwam ook een stel nederlandse knapen tegen die met zijn 3en 1 navi apparaat gebruikten. Ze reden dus achter hun "kopman" aan en niemand had kaarten bij zich. Het kan natuurlijk allemaal wel, maar ik zou het niet willen.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik toe nu toe mis is dat, door de grote hoeveelheid punten die Garmin aan kan, je er zeker van bent dat je een bepaalde weg volgt. Omdat een TomTom minder punten aan kan, ben je daar niet zeker van.

Route des Grandes Alpes in 37 punten is zo'n voorbeeld. Deze staan dus ver uit elkaar. Pak je een verkeerde afslag dan stuurt 'ie je naar het volgende punt. Als dat een pas verder is, dan mis je dus een pas. Hoe erg vind je dat?
Overigens kan dat bij de Garmin ook, maar dan moet je wel heel erg lang de navigatie instructies negeren. Een nadeel als de pas dicht zit, "Bitchin' Betty" blijft maar roepen dat je moet keren.
Elk voordeel heb zijn nadeel ;) .


De TomTom heeft wel mijn voorkeur voor navigeren naar een bepaald punt (veelal in de auto). De Garmin wil je dan nog wel eens een rare route laten volgen, de TomTom volgt meestal keurig de wegwijzers. Ik heb eens de proef op de som genomen in de auto. De Garmin stuurt mij in Frankrijk door een wijngaard, de TomTom pakt een afslag verder keurig de grote weg. En dat vind ik in de auto wel zo prettig.
 
Kaartje kopen kan ginds ook altijd.

wij hebben ook altijd een kaart bij terwijl we met gps rijden, dat maakt het s'avonds ook gezelliger en duidelijker waar je allemaal geweest bent.
 
Kaartje kopen kan ginds ook altijd.

wij hebben ook altijd een kaart bij terwijl we met gps rijden, dat maakt het s'avonds ook gezelliger en duidelijker waar je allemaal geweest bent.

:^

Kaarten ter plekke kopen heeft ook mijn voorkeur. De kaarten zijn dan specifieker op het gebied toegesneden.
 
Wat ik toe nu toe mis is dat, door de grote hoeveelheid punten die Garmin aan kan, je er zeker van bent dat je een bepaalde weg volgt. Omdat een TomTom minder punten aan kan, ben je daar niet zeker van.

Route des Grandes Alpes in 37 punten is zo'n voorbeeld. Deze staan dus ver uit elkaar. Pak je een verkeerde afslag dan stuurt 'ie je naar het volgende punt. Als dat een pas verder is, dan mis je dus een pas. Hoe erg vind je dat?
Overigens kan dat bij de Garmin ook, maar dan moet je wel heel erg lang de navigatie instructies negeren. Een nadeel als de pas dicht zit, "Bitchin' Betty" blijft maar roepen dat je moet keren.
Elk voordeel heb zijn nadeel ;) .
Ik zet mn routepunten dus midden op de pas....of ik in een dorpje de 1e weg of de 2e weg rechts ga om bij een pas uit te komen maakt me niet uit, in bergen heb je meestal vrij weinig keuze ;) tenzij je tientallen zo niet honderden kilometers om wilt rijden
De TomTom heeft wel mijn voorkeur voor navigeren naar een bepaald punt (veelal in de auto). De Garmin wil je dan nog wel eens een rare route laten volgen, de TomTom volgt meestal keurig de wegwijzers. Ik heb eens de proef op de som genomen in de auto. De Garmin stuurt mij in Frankrijk door een wijngaard, de TomTom pakt een afslag verder keurig de grote weg. En dat vind ik in de auto wel zo prettig.
Als je in groepen rijdt heeft garminn meer mogelijkheden om alle rijders dezelfde routente laten volgen. Helaas heb ik meermaals ervaren dat dat (door andere kaartversies) toch netbff andersnwerkt in de praktijk en dat garmins zo mogelijk nog eigenwijzermdan tomtoms kunnen zijn... Zeker als je halverwege een route op probeert te pikken.

Voor beide apparaten geldt dat je het apparaat moet proberen te doorgronden en weet waarom het op een bepaalde manier reageert. Het zal je reis een stuk makkelijker maken.
 
Laatst bewerkt:
Als je in groepen rijdt heeft garminn meer mogelijkheden om alle rijders dezelfde routente laten volgen. Helaas heb ik meermaals ervaren dat dat (door andere kaartversies) toch netbff andersnwerkt in de praktijk en dat garmins zo mogelijk nog eigenwijzermdan tomtoms kunnen zijn... Zeker als je halverwege een route op probeert te pikken.

Klopt. Het gros van de eventuele problemen is met goede voorbereiding echter goed te voorkomen. Zie ook de video die ik daar een paar maanden geleden over maakte:

Ik meen dat ik het daarin ook heb over de track als routebasis. Als je rijdt met een groep van vooral zumo 550 en 660's een methode die misschien wat 'rudimentair' is maar in mijn ogen zwaar onderschat.

Gaat het om routes over passen dan is er bij garmin een extra aandachtspunt. Mapsource en basecamp kennen namelijk een instelling waardoor wegen die delen van de dag c.q. het jaar gesloten zijn automatisch vermeden worden.
Die instelling staat 'default' aan (!). Een aangezien de software niet weet wanneer je de route gaat rijden zal het programma er van uitgaan dat die wegen gesloten zijn (en krijg je bij passen dus heel rare effecten in de route).

Nu zou je zeggen: kwestie van die vermijd-instelling uitvinken... Bij de actuele kaarten werkt dat prima. Heb je een iets oudere kaart dan worden die wegen vaak nog steeds vermeden. Ik weet niet precies vanaf welke kaartversie het goed is gekomen.

Werk je met een garmin dan kun je eenvoudig testen hou dat bij jou zit: haal het vinkje bij seizoensgebonden afsluitingen weg en maak een route van de noord-zijde van Nijverdal naar Holten. Pakt mapsource (of basecamp) dan de (prachtige) weg over de holterberg dan zit je goed. Maakt hij er echter een omweg van dan zul je dat ook bij alpen-routes gaan tegenkomen.

Ben je van plan met een Garmin de alpen in te gaan: overweeg dan update van je kaarten. Schaf je een nieuwe garmin aan: zowel de 350 als de 660 worden tegenwoordig standaard geleverd met lifetime kaartupdate dus dan zit je sowieso goed.

Overigens zal je gps-kaart daarmee ook vrijwel altijd actueler zijn dan een lokale papieren kaart. Die laatsten kennen een aanmerkelijk geringere verversingsfrequentie. Neemt niet weg dat je met een papieren kaart veel meer gevoel hebt bij de omgeving; bijvoorbeeld als je even onderweg wil zien hoe ver je gevorderd bent.
Weet daarbij dat je, met de CN wegenkaart, ook eenvoudig via mapsource of basecamp een routekaart kunt afdrukken.
 
Sorry voor mijn late reactie..., ik ben een paar weken naar Thailand geweest en zie hier nu genoeg lees voer staan om mezelf eens goed in te verdiepen......

Mijn trip naar Thailand en de boeken die ik daar las ( Vroom with a view en Vroom by the Sea ) heeft me geinspireerd om misschien eens hetzelfde te doen in Thailand wat Peter Moore heeft gedaan in Italie. Daar een "Motorbike" kopen en rustig van Noord naar Zuid op zo'n 150cc scooter
waar hele Thaise gezinnen mee worden verplaatst. Het is slechts een idee en ik ga de haalbaarheid, benodigde tijd, e.d. maar eens onderzoeken.

Dat nieuwe idee bracht me wel meteen een vraag over de navigatie systemen die veel overland reizigers gebruiken. Wat is het verschil tussen een TomTom/Garmin en een systeem zoals bijvoorbeeld de Garmin GPSMAP 62st GPS..... ff Google raadplegen maar...
 
Terug
Bovenaan Onderaan