Welke navigatie zou het beste voor mij zijn?

Roy "R"acing

MF huisraad
Donateur
10 aug 2003
84.415
35.832
Doetinchem (om en nabij)
Facebook
Instagram
Jaja daar is er weer 1 ;)

Even voorop gesteld, ik doe nog steeds het liefst een route uit de duim/op de kaart uitgestippeld zodat ik ook weet waar ik uithang ipv dom achter dat ding aan te rijden.....

Maaaaaaaaar!
Nu ben ik chauffeur en daarin vind ik een navi wel weer praktisch. Je bent met zo'n grote auto tenslotte al druk genoeg om fouten/misvattingen van anderen op te vangen en zelf niets over het hoofd te zien.


Ik wil dus een navi voor de 1e plaats in de truck, maar wil hem dan ook op de motor gaan gebruiken.
Ik heb al een beetje gekeken wat mijn "eisen" zijn en nu zullen ze niet allemaal in 1 toestel te vinden zijn, maar hoor graag welke dan wel of niet wat hebben. Ik ken zelf alleen namelijk de navi van de boordcomputer bij mijn vorige werkgever die specifiek voor trucks was en de nu geleende basis TomTom.

Mijn "eisen":
  • Gaat gebruikt worden in de truck, auto en op de motor
  • De snelheid moet dus instelbaar zijn zodat de tijdplanning ook voor de truck klopt
  • Waterdicht voor de motor natuurlijk
  • Redelijk groot scherm
  • Wil de kaart graag naar het noorden laten wijzen tijdens navigeren voor in de auto en truck vind ik dat fijner namelijk. Op de motor mag de kaart draaien
  • Thuis een route maken en die erin laden
  • Onderweg meerdere bestemmingen invoeren op de volgorde zoals ik ze wil
  • Favorieten/adressenlijst zal je overal wel op kunnen maken
  • Qwerty invoer
  • De mate van zoom instelbaar als je onderweg bent en dus ook zo blijft staan tenzij bij kruisingen ed
  • "Grote" toetsen/letters

Volgens mij was het dat wel zo'n beetje :P Prijs is "onbelangrijk". Weet toch al dat het met mijn eisen wel een dure zal worden ;)
 
Laatst bewerkt:
De Zumo 550/660 kent iig geen truck stand, misschien de nieuwe montana serie wel?
Van TomTom weet ik het helaas niet, maar het zal iig niet gemakkelijk zijn om dit te vinden.

:)
 
Mijn ervaring met Garmin (Zümo660) is dat als ik 'm in de auto gebruik en dus graag de kortste/snelste route wil hebben naar m'n eindpunt 't ding me toch allerlei "fancy" omwegen wil laten rijden (die met een groot voertuig zéker niet de gemakkelijkste zullen zijn).

Hoogte's en tonnages houdt een Garmin Zümo géén rekening mee.... maar met herberekenen aangezet kom je wel op je bestemming :)
 
De Zumo 550/660 kent iig geen truck stand, misschien de nieuwe montana serie wel?
Van TomTom weet ik het helaas niet, maar het zal iig niet gemakkelijk zijn om dit te vinden.

:)

Truckstand is niet nodig, maar dus wel dat ik de snelheid aan kan passen. Als ik op die TomTom de max snelheid op 80 zet klopt hij aardig omdat ik toch met gevaarlijke stoffen rij moet ik zoveel mogelijk snelweg pakken.

Mijn ervaring met Garmin (Zümo660) is dat als ik 'm in de auto gebruik en dus graag de kortste/snelste route wil hebben naar m'n eindpunt 't ding me toch allerlei "fancy" omwegen wil laten rijden (die met een groot voertuig zéker niet de gemakkelijkste zullen zijn).

Hoogte's en tonnages houdt een Garmin Zümo géén rekening mee.... maar met herberekenen aangezet kom je wel op je bestemming :)

Zover ik weet heb je snelste route en kortste route. Of bedoel je nog wat anders?
Het hoeft zeker geen navi te zijn die met gewicht en hoogte rekening houd want die zal er nooit waterdicht zijn en dat is belangrijker.
 
Garmin heeft wel toestellen specifiek voor vrachtwagens, maar zelfs die maken soms keuzes waar je als vrachtwagenchauffeur niet gelukkig van zult worden...
En ze zijn niet waterdicht.
Snelheid aanpassen kan bij geen enkel toestel.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde meer te zeggen dat een "Zümo" (mijn 660 iig) met snelste en/of kortse wel eens wat anders bedoeld dan dat wat ik er van verwacht.

Ik moest laatst in Amsterdam zijn (Amstel Business Park) en m'n Zümo loodst me keurig vanuit 't zuiden over de A2 naar Amsterdam.... vervolgens de S110 op (verlengde van de A2), Einde rechts de Amstelkade op..... eerste mogelijkheid rechts de Amstel over... rotonde rechts (de S111) .... en dan nét voor de A10 het Amstel Business Park op.

A2 -> A10 -> S111 was én veel sneller én véél korter :o

Toen ik terug naar huis wilde was m'n Zümo ook die mening toe bedeeld, overigens _O-
 
Garmin heeft wel toestellen specifiek voor vrachtwagens, maar zelfs die maken soms keuzes waar je als vrachtwagenchauffeur niet gelukkig van zult worden...
En ze zijn niet waterdicht.
Snelheid aanpassen kan bij geen enkel toestel.

Ik controleer áltijd wat de navi voorstelt. Zeker op de lange afstand, alleen het laatste stukje wil ik hem wel geloven.
BS, de TomTom die ik nu heb kan dat dus wel...

Ik bedoelde meer te zeggen dat een "Zümo" (mijn 660 iig) met snelste en/of kortse wel eens wat anders bedoeld dan dat wat ik er van verwacht.

Ik moest laatst in Amsterdam zijn (Amstel Business Park) en m'n Zümo loodst me keurig vanuit 't zuiden over de A2 naar Amsterdam.... vervolgens de S110 op (verlengde van de A2), Einde rechts de Amstelkade op..... eerste mogelijkheid rechts de Amstel over... rotonde rechts (de S111) .... en dan nét voor de A10 het Amstel Business Park op.

A2 -> A10 -> S111 was én veel sneller én véél korter :o

Toen ik terug naar huis wilde was m'n Zümo ook die mening toe bedeeld, overigens _O-

Ja oke, maar ik ben wel zo wantrouwend dat ik hem sowieso niet blindelings vertrouw. Die Navi (CarCube) bij mijn vorige werkgever stuurde me vanaf Meppel via Apeldoorn naar Enschede |( TIG KM's om en net 2 min sneller :N Je rijd normaal vanaf Zwolle binnendoor namelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde: geen enkel toestel van Garmin...
(je doelde toch op het instellen van de snelheid?)

Aaaah, van Garmin :P
Nou op de TomTom kan ik "beperkte snelheid" ingeven. Dat maakt hem al vrij accuraat moet ik zeggen. Met de truck heb ik hem bijvoorbeeld op max 80 ingesteld staan en dan gaat de aankomsttijd een heel klein beetje terug lopen maar eerder aankomen is niet erg.
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik tomtoms de routes logischer en beter berekenen dan Garmin (met andere merken heb ik geen ervaring). In mijn tomtom kan ik ook de snelheden aanpassen, m'n garmin heeft een "Truck" instelling. Thuis routes op de PC maken kan dan weer beter met een Garmin, en de meeste beschikbare routes zijn ook in Garmin formaat verkrijgbaar, maar stel je niet te veel voor van Mapsource, het programma dat Garmin meelevert om routes te maken. Onderweg routes intypen kan op beide types.

Kortom, een ideale keuze is er niet :+
 
Dat er geen ideale keuze was wist ik al :P

Wat voor TomTom heb je dan?


Overigens kan ik in de TomTom makkelijk zeggen "Reis via..." en dan kan ik de geplande route dus laten lopen zoals ik hem wil. Dat werkt ook wel makkelijk bij gebrek aan juiste route.
En kan je routes ingeven of alleen 2 punten?
 
Laatst bewerkt:
Andere vraag, bij welke winkels kan je goed langs gaan voor die dingen?

Edit: Duidelijker gezegd. Zijn er ketens die kennis van de verschillende types en merken zijn en anders toko's in de Achterhoek.
 
Laatst bewerkt:
WayPoint in Notter. Geen dozenschuiver, ze hebben echt kennis van zaken en nemen de tijd voor hun klanten. Ze zijn wel voornamelijk Garmin-gericht.
 
Notter ligt toch bijna in de Achterhoek? :P
Ze verkopen ook TomTom.

Als het waterdicht moet zijn heb je (de goedkope Chinese meuk buiten beschouwing latend) buiten de TomTom Riders en de Garmin zumo's (en de Garmin outdoortoestellen) niet zoveel keus.
Alles-in-één kan handig zijn, maar soms is het beter om te kiezen voor meerdere toestellen die elk beter bij hun beoogde taak passen.
 
Is een Zumo 210CE niks voor op de motor en een andere voor in de auto/truck.

Dan heb hem voor hetzelfde geld twee apparaten met ieder hun eigen sterke eigenschappen.
 
Welnee, auto en motor is prima te doen met bijv. een zumo. Voor de truck zou ik een andere kiezen.

Maar het enige dat ik voor de truck anders wil is de snelheid. En met de TomTom die ik nu dus bij me heb werkt dat prima. Zou weer de aanschaf van 2 van die dingen overbodig maken.
 
Maar het enige dat ik voor de truck anders wil is de snelheid. En met de TomTom die ik nu dus bij me heb werkt dat prima. Zou weer de aanschaf van 2 van die dingen overbodig maken.

Ik zou de TT lekker in de truck laten hangen en voor de motor/auto een nieuwe zoeken, dan hoef je ook niet steeds te leuren met het ding!

;)
 
Als je een TT wil kopen surf dan effe naar louis.de. Scheelt toch wat euries en uitgebreidere kaarten dan in Nederland. PS sla Notter over als je een TT wil kopen, Garmin is heilig en de rest is troep.
 
Tomtom kun je ook gebruiken op je motor. Je wilt toch vooraf geprogrammeerde routes gaan rijden, dat kan met elke tomtom. Verder voor op de motor is waterdicht handig (tomtom rider of garmin 220/550/660 etc) maar ook een gewone tomtom in een tasje is goed te doen.

Heb zelf mijn tt630 in combinatie met een Jabra BT3030 bleutooth headset op de motor gebruikt in een tasje met doorzichtige zijde en heb daarmee hele routes in duitsland gereden (vooraf geprogrammeerd) ook in de stromende regen. Geen centje pijn.

De keus is aan jou, maar als geld geen rol speelt, kocht ik een garmin 660 voor op de motor, een tomtom GO LIVE 1005 Europe voor in de auto en een tomtom truck voor in de vrachtwagen ;)
 
Nou in zoverre speelt geld geen rol dat ik in 1x een goeie wil kopen en vind het wel weer zonde om er 2 (of 3) te kopen.

Belangrijkste is dat ik vooraf routes kan inladen maar ook onderweg meerdere punten kan ingeven. In de truck bijvoorbeeld:

Ben onderweg naar losadres 1.
Krijg een SMS met laadadres 2 en het losadres van 2.
Wil dan dus inplannen dat ik via losadres 1 naar laadadres 2 en naar losadres 3 ga.
En dat dus allemaal gewoon onderweg zonder hem eerst aan de computer aan te sluiten.

Ik ga vanmiddag even op pad en zal eens wat info inwinnen. Erg veel duidelijkheid is er niet iig ;)


Garmin (diverse modellen die waterdicht zijn)
TomTom Rider (en dan 1 van de vele versies)

Meer is er eigenlijk niet of wel?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan