Welke navigatie zou jij adviseren?

-=Peter=-

MF veteraan
16 aug 2003
6.800
180
Woonplaats
Hoi ervaren toerbuffelaars,

Stel je voor dat je iemand een advies geeft die het volgende zoekt:

Een eenvoudig motornavigatiesysteem, waarmee je naar een adres kunt rijden of waarmee je reeds bestaande motorroutes wilt kunnen rijden.
Geen routes zelf ontwerpen, alleen erop zetten om te kunnen rijden.
Een systeem waarvoor gemakkelijk en veel motorroutes beschikbaar zijn.
Relatief goedkoop.

Wat zou jij dan adviseren?

Groeten,

Peter.
 
Volgens mij is er geen 1 systeem waar je wel motor routes kant en klaar op kan zetten, maar zelf niets zo in elkaar zetten. Die 2 horen gewoon bij elkaar. En dan komt er als enig antwoord een Garmin Zumo uit de bus vallen.

De Zumo 220/550/660. De Zumo 220 kan je vanaf 320,- op internet vinden.
 
Op de Garmin Nuvi 510/550 kun je routes erop zetten maar ook zelf maken, volgens mij gaat dit gewoon samen bij iedere garmin waar je routes mee kan rijden.

Nuvi 510 en 550 zijn ook schokbestendig en waterdicht, maar alleen de 510 heeft BT
 
Bluetooth is niet nodig, het gaat echt puur op zicht voor mij. Spraakbegeleiding is uberhaupt niet nodig.

Ik had al wat rondgekeken op internet, maar dan is vanaf 320,- het bedrag waar ik voor motornavigatie aan moet denken?
 
Ben verder niet geheel bekend met de Nuvi 550, maar die is er dus vanaf 249. Alleen zit hier dus geen speciale motorsteun bij. Als de max 8 uur gebruiksduur voor jouw voldoende is zou je die ook kunnen nemen.
 
Heb 2 jaar een Nuvi550 op de motor gehad en werkt prima ! ff een Ram mount bevestiging erbij kopen en klaar.
En ja je kunt er ook gewoon routes mee rijden en er op zetten.
En er is ook een kabeltje bij te kopen om hem op de accu aan te sluiten , had ik er ook op zitten.
 
Laatst bewerkt:
Hierover kun je veel schrijven. Je hebt niet altijd spraakgeleiding nodig als je gps in het zicht zit. Moet je echter je hoofd bewegen is spraak prettiger. Dan welke gps heeft te maken met je budget. Wil je de BMW onder de motor gps dan is dat de Garmin Zumo 660. Is je budget lager is de TT urban een goede keus. Daarnaast de Garmin Nuvi typen die waterdicht zijn. Routes zijn voor beide systemen te maken geen enkel probleem. Je kunt ook een autonavigatie in een waterdichte hoes gebruiken, heb ik ook gedaan. Er zijn ook goedkopere alternatieven zoals deze voor onder de 100 euro, je moet er wel nog de TomTom software op zetten. Dus voor elke beurs is wel wat te vinden. Aan de bevestiging moet je wel de nodige zorg besteden. Ik heb zelf het nodige geexperimenteerd ook de zuignap op de toerenteller, slecht idee bij mij viel hij steeds eraf. Ik had hem gelukkig wel geborgd. Ik wil ook meegeven dat als je denkt over alternatieven en je moet nog een GPS aanschaffen overweeg dan toch de Garmin Zumo of de TT urban rider, als je geld uitgeeft aan een alternatief en bevalt niet moet je nog eens geld uitgeven aan een van deze twee. Probeer een autonavigatie te gebruiken op droge dagen om te kijken wat je wilt .

Groetjes,

Marcel
 
tom tom urban rider 249 euries............................simpeler kan het niet,en met de mogelijkheid om kronkelwegen te kiezen,dus invoeren bv vaals,kies kronkelwegen en je rijd de mooiste wegen
 
Zit met hetzelfde, heb de zelfde eisen als Peter maar wil wel graag bluetooth.

Ook lees ik veel over de functie herberekenen uitzetten, dit zou voorkomen dat de GPS van de gemaakte route afwijkt. Hoe belangrijk is zoiets? Bijv als je een keertje fout rijd wil je niet dat er direct een alternatieve route wordt gemaakt waardoor je de leukste bochten mist.
 
~
Zit met hetzelfde, heb de zelfde eisen als Peter maar wil wel graag bluetooth.

Ook lees ik veel over de functie herberekenen uitzetten, dit zou voorkomen dat de GPS van de gemaakte route afwijkt. Hoe belangrijk is zoiets?quote]


Hééél belangrijke functie en er zijn maar weinig navies die dit 'kunnen'. TT geen ervaring mee maar de specifiek voor motoren bedoelde Garmins kunnen het wél.
Kunt ook gaan voor bv een gebruikte GPS 276 of 278, eigenlijk een navie voor op het water maar voldoet meer dan prima op de brommer en is nog steeds te voorzien van de laatste weg updates.
Quest is een mooi klein alternatief maar stopt qua nieuwe wegen bij 2009. ;(
 
Laatst bewerkt:
Is er met de TomTom Urban Rider een mooie oplossing voorhanden om hem wel actief aan te sluiten op een houder op de kroonplaat, waarbij hij wel wordt opgeladen? Wie heeft hier ervaring mee?
 
Is er met de TomTom Urban Rider een mooie oplossing voorhanden om hem wel actief aan te sluiten op een houder op de kroonplaat, waarbij hij wel wordt opgeladen? Wie heeft hier ervaring mee?

Er bestaat gewoon een houder met oplaadt mogelijkheid. Origineel kost die alleen wel iets van 70e. Werkt wel prima zit bij mij op m'n VFR.
 
Ik zeg een tweedehandse Garmin Streetpilot 2610 achtig .... eerst proberen of het wat is.... routes narijde/zelf maken etc. daarna een Zumo...... :+

Met de rest is het behelpen.............
 
Ik zeg een tweedehandse Garmin Streetpilot 2610 achtig .... eerst proberen of het wat is.... routes narijde/zelf maken etc. daarna een Zumo...... :+

Met de rest is het behelpen.............

Ik ben het wel eens met de stelling dat het behelpen is als je geen echt motor gps neemt. Maar ja heb je al een autonavigatie en weinig geld dan zou je je daarmee kunnen behelpen en doorsparen voor een Garmin of TomTom motor GPS
 
Je kan een TT kopen, maar uiteindelijk wordt het prijsverschil met een Zumo je wel duidelijk.
TT is een prachtig apparaat, maar gewoon een autonav in een waterdicht jasje.
 
Op eigen ervaring, anders zou ik het niet zeggen. Ben jaren aan het kloten geweest met dat spul. Maar dat was tot 2007 toen ik mijn Zumo kocht en nooit meer problemen had sinds die tijd.

TT's van na die tijd ken ik niet. Hebben een tomtomGo500 in de band bus, en daar is zo'n ding prima voor.

Ik zeg dus niet dat TT helemaal niks is he. Als het jou ding is, dan is dat prima ;)
 
Laatst bewerkt:
ja snap ik,maar ik heb juist slechte ervaring met garmin................hij is soms zelfs de weg kwijt............en er stonden niet van die pictogramen in van benzinestation etc etc.....
de nieuwe keuze kies kronkelwegen is super...........,
dus als ik dan bv intyp utrecht kies kronkelwegen.............dan rijd je hele mooie wegen,en dat kan gewoon zo spontaan zonder dat ik er een route in zet....

en wij hebben de tom tom rider 2 en nu dus ook de urban rider...........samen met TYRE is het een fijne combinatie.........

en ja ieder zijn ding............... ;) *D bijna alle kenissen van ons hebben garmin........ :]
 
Deze discussie kan eindeloos door worden gevoerd. TomTom Garmin beide zijn goede motor gps'n Het ligt er gewoon aan wat jij intuitiever vindt en dat is een kwestie van smaak. Het progamma Tyre is overigens echt een aanrader voor iedereen die routes maakt.
 
Ik heb de Garmin nuvi550.
Prima ding, geen grote toeters en bellen zoals de Zumo wel heeft.
Die zooi gebruik ik allemaal niet, dus is de Nuvi meer dan prima.
Ook zit er direct een beugeltje e.d. bij voor in de auto en hij is redelijk klein, dus zo in je zak weg te doen.

Alleen voor een bevestiging op de motor zul je waarschijnlijk wel iets beters moeten kopen.
Daar moet je 4 tientjes voor extra rekenen.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar als ik nou dadelijk ook mijn mille heb kunnen we wel samen een rondje doen met de Nuvi. :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan