Welke nieuwe Naked-bike voor beginneling?

Ik zou hem gebruiken voor woon/werk, gewoon dagje toeren, sportief maar toch ook gewoon rustig kunnen rijden.

Jah, het moet idd géén nieuwe zijn, maar toch moet ik een bepaalde richting van type weten hé
Street Triple dan. Erg betrouwbare motor met een heerlijk geluidje er bovenop :Y
 
Euhm, veel wijzer ben ik eigenlijk nog niet gekomen hoor, mijn keuze mogelijkheden zijn nog vergroot!

Ik hoor toch ook veel positieve reacties van de Street tripel R alsook Ducati 696
Wat ik het minst hoor van merken is de kawasaki, heeft dit een reden?

Nu ga ik misschien een domme vraag stellen:
Wat is het verschil tussen 1 - 2 - 3 - 4 cillinder? Wat rijd het best of is dat ook volgens gevoel?

Is er zo'n groot verschil tussen de Japans & Europese motoren? en wat?

Ik zal moeten gaan proefrijden zekers

Kawasaki heeft de z750 en de er-6, zijn ook prima motoren
Tussen japans en europese motoren zit niet echt verschil, al zijn de europese motoren meer 2 en 3 cilinders volgens mij.
Er zijn niet echt slechte merken.
Verschil tussen de 1,2,3 en 4 cilinder is vooral het moment dat je je vermogen en koppel hebt.
Daar kom je pas goed achter door een keer proef te rijden
Alles heeft z'n voor en nadelen
 
1 cilinder - rauwe loop, veel vermogen onderin
nadeel, vaak wat meer onderhoud, eerder de beurten

2 cilinder - veel koppel over de hele RPM lijn meer trilling dan meer cilinders (3 of 4)
nadeel, voor mij geen :) compacter dus de motor kan smaller (ducati)

3 cilinder - zou het beste van 4 en 2 moeten zijn, vermogen onderin en topvermogen, geen ervaring mee

4 cilinder - rustige loop, beetje tam vaak (afhankelijk van model) en lange onderhoudsintervallen, vaak een piekerig vermogen

ik weet er niet alles van, meer mensen kunnen hierop aanvullen

ik heb 4 en een 2 cilinder gehad en heb nu weer een 2 cilinder, het geluid van de 2 pitters vind ik het mooist! ook de 3 cilinders maken leuke geluidjes
de loop van de 4 cilinder is rustiger dan de 2 cilinder, ik noem dat tam, de 2 cilinders hebben voor mij karakter...

rijd op elk type blok en vergeet niet dat zelfs bij dezelfde cilinder hoeveelheid nog steeds een groot verschil kan zijn
een guzzi heeft een ander karakter dan de mijne, een superduke
een ducatie rijd weer anders, allemaal een V twin

Bij een 1 cilinder valt er het onderhoud ook wel mee als je een motor als een mt-03 hebt
2 cilinder heeft minder top vermogen en bokt wat meer, hangt ook van de opstelling van de cilinders af, v-twin, L-twin, staande twin.
3 cilinder koppel onderin en toch hoog in de toeren nog vermogen.
Bij een 4 cilinder heb je de power vaak pas vanaf de 9000 toeren waardoor je vaak harder rijd dan is toegestaan O-)
Onderhoudsinterval bij een street triple is trouwens ook 10000km

voor de rest :^
 
Laatst bewerkt:


Die heeft mijn stem. En wat vermogen betreft, ik ben in 85 op een GSX400E gestapt en dat was tot 2001 vanwege diverse redenen m'n enige motor. Inmiddels ben ik wat andere types verder, maar inmiddels heb ik die gsx nog steeds, heb ik een tweede gekocht en ik vermaak me er nog steeds uitstekend mee :)
 
Die heeft mijn stem. En wat vermogen betreft, ik ben in 85 op een GSX400E gestapt en dat was tot 2001 vanwege diverse redenen m'n enige motor. Inmiddels ben ik wat andere types verder, maar inmiddels heb ik die gsx nog steeds, heb ik een tweede gekocht en ik vermaak me er nog steeds uitstekend mee :)

Gsr600 is ook een leuke complete fiets.
 
Als je gewoon lekker simpel en goedkoop wil beginnen is een Honda NTV650 of Hawk GT aan te raden.
Kosten tweede hands niet al teveel en zijn erg onderhouds vriendelijk.
De NTV heeft als voordeel een cardan, maar nadeel is het redelijk saaie uiterlijk.
brandstofverbruik van beide machines is zeer liefelijk ( rond de 1:22 ) en dat is ook wel fijn in deze tijden.

Ze zijn alleen wel wat ouder.
 
Bij een 1 cilinder valt er het onderhoud ook wel mee als je een motor als een mt-03 hebt
2 cilinder heeft minder top vermogen en bokt wat meer, hangt ook van de opstelling van de cilinders af, v-twin, L-twin, staande twin.
3 cilinder koppel onderin en toch hoog in de toeren nog vermogen.
Bij een 4 cilinder heb je de power vaak pas vanaf de 9000 toeren waardoor je vaak harder rijd dan is toegestaan O-)
Onderhoudsinterval bij een street triple is trouwens ook 10000km

voor de rest :^
Een viercilinder 600cc bedoel je dan. En dat heeft meer met het aantal cc's dan met het aantal cilinders te maken.
 
Suzuki Bandit 650 zijn ook erg leuk. :}


En betrouwbaar...wel tenminste, kheb er nog geen problemen mee gehad O-) O-)
 
Niemand nog de Yamaha XJ6 (staande twin) en Suzuki Gladius (v twin) genoemd?

Ook goede opstappers en nieuw binnen budget van de TS.
 
Laatst bewerkt:
Doe anders voor die jongen even dit lijstje aanvullen met de motor die je rijd of gereden heb met een kleine impressie. Ik neem wel het voortouw. Gewoon ff post kopieren en je info toevoegen.


Aprilia :

Type -

Ducati :

Type -

Honda :

Type -

Kawasaki :

Type -

KTM :

Type -

Suzuki :

Type - GSR 600. (jazzuki) een beste topsnelheid, 235 kmpu, 98 pk, 64 nm. Stuurt erg fijn. Fijne fiets als je het niet erg vind wat te hard te rijden als je alleen rijd. Tis een lastige fiets als je 1 snelheid wil rijden. Zeker tijdens een toerritje. Op bepaalde snelheden wil hij gaan bokken omdat hij gewoon niet steady die ene snelheid kan aanhouden. Verders is het een motor die rond de 8000 toeren pas echt al zijn kracht bezit. Mak onderin, snel bovenin.

Triumph :

Type -

Yamaha :

Type -
 
Street triple....106 pk op nog geen 180kg.
En investeer dan in een R uitvoering, aangezien hier betere vering en remmen opzitten dan bij de gewone. Als je bij de gewone je (voor)vering beter wilt hebben heb je de meerprijs van de R er al weer uit.

Verder....een drie cilinder, altijd power! En een lekker geluidje natuurlijk. En je rijdt nog vrij exclusief.
 
Aprilia :

Type -

Ducati :

Type -

Honda :

Type -

Kawasaki :

Type -

KTM :

Type - Superduke, berijders worden hooligans genoemd, zegt iets over wat hij losmaakt in de rijder. voor mij gaat alles hard, klein beetje gas is snel, heel klein beetje remmen is keihard stoppen. boven de 3.000 RPM altijd kracht. bochtenvreter!
bokt als een dolle stier, niet leuk op klinkerwegen (afhangkelijk van model) na modificaties erg fijne gasreacties. niet erg zuinig (1:14 houd het op)
in het kort, veel beleving, geen beginners motor (al zijn er die het wel hebben gedaan)

Suzuki :

Type - GSR 600. (jazzuki) een beste topsnelheid, 235 kmpu, 98 pk, 64 nm. Stuurt erg fijn. Fijne fiets als je het niet erg vind wat te hard te rijden als je alleen rijd. Tis een lastige fiets als je 1 snelheid wil rijden. Zeker tijdens een toerritje. Op bepaalde snelheden wil hij gaan bokken omdat hij gewoon niet steady die ene snelheid kan aanhouden. Verders is het een motor die rond de 8000 toeren pas echt al zijn kracht bezit. Mak onderin, snel bovenin.

Triumph :

Type -

Yamaha :

Type - TDM 850 (4TX) vriendelijke motor, erg comfortabel en zuinig. geen gebreken als je de olie in de gaten houd. vond ik een goede reismotor en heb hem 2 jaar gehad ondanks dat ik hem best lelijk vind (zegt iets over rijeigenschappen)
 
Laatst bewerkt:
Aprilia :

Type -

Ducati :

Type -

Honda :

Type -

Kawasaki :

Type - Z750, De Z is een allemansvriend. Gewicht is droog 203kg en het soepele blok heeft 106 pk.
De Z is officieel een tourfiets maar door het aan laten passen van de (zeer slechte) originele vering wordt
het een prima stuurfiets voor op de weg. Firma hyperpro past de voor en achtervering aan voor
385,- incl. de montage. In mijn ogen is dit het enige minpunt van de Z.

KTM :

Type - Superduke, berijders worden hooligans genoemd, zegt iets over wat hij losmaakt in de rijder. voor mij gaat alles hard, klein beetje gas is snel, heel klein beetje remmen is keihard stoppen. boven de 3.000 RPM altijd kracht. bochtenvreter!
bokt als een dolle stier, niet leuk op klinkerwegen (afhangkelijk van model) na modificaties erg fijne gasreacties. niet erg zuinig (1:14 houd het op)
in het kort, veel beleving, geen beginners motor (al zijn er die het wel hebben gedaan)

Suzuki :

Type - GSR 600. (jazzuki) een beste topsnelheid, 235 kmpu, 98 pk, 64 nm. Stuurt erg fijn. Fijne fiets als je het niet erg vind wat te hard te rijden als je alleen rijd. Tis een lastige fiets als je 1 snelheid wil rijden. Zeker tijdens een toerritje. Op bepaalde snelheden wil hij gaan bokken omdat hij gewoon niet steady die ene snelheid kan aanhouden. Verders is het een motor die rond de 8000 toeren pas echt al zijn kracht bezit. Mak onderin, snel bovenin.

Triumph :

Type -

Yamaha :

Type - TDM 850 (4TX) vriendelijke motor, erg comfortabel en zuinig. geen gebreken als je de olie in de gaten houd. vond ik een goede reismotor en heb hem 2 jaar gehad ondanks dat ik hem best lelijk vind (zegt iets over rijeigenschappen)
 
Terug
Bovenaan Onderaan