Welke notendop beschermer is nu eigenlijk de beste

The Saint

MF veteraan
21 mei 2001
5.716
1
Dorp
Sjips.. beschermer moet het topic zijn....

Ik hoor veel goeds over Arai en Shoei maar wie verteld mij over Suomy en dergelijken. Wat is een goede helm voor een € 400,-. Vooral lettend op de windstilheid en pasvorm.
 
Laatst bewerkt:
Suomy is ook goed volgens mij, en pasvorm is afhankelijk van je hoofd.

En wat jij lekker vindt zitten.

Ik had eerst een Nolan die was veel stiller als de AGV die ik nu heb.

Maar deze zit beter en ik draag toch oordoppen.

Dan ga ik voor draagcomfort.(En hij is mooier :) )
 
Sjips.. beschermer moet het topic zijn....

Wordt ik nu gek? :? Ik dacht toch echt dat ik de laatste r van beschermer vergeten was.... :?

Ik hoorde dat de Shark niet zo windstil was. Mijn vriendin vond haar oude Joker Nolan stiller als haar Olivier Jacque Shark.
 
Bij notendop beschermer dacht ik eigenlijk eerst aan iets anders }) . Ik dacht aan iets om je klokkenspel te beschermen :)
 
Heb een Caberg. Kgeloof niet dat er veel mensen zijn met Caberg, want ik heb er nog nooit iemand mee gezien. Zit wel lekker en leuke cartoons erop. Is Italiaans toch :?
 
Eerst dit: belangrijk is dat hij goed zit = zo strak mogelijk zonder hoofdpijn te geven. Hij moet gelijkmatige druk op je hoofd geven. En als het kan: testrijden. Je kunt beter een kwalitatief mindere helm kopen die goed zit (en sneller vervangen bijv.) dan een goeie die slecht zit.

Dan heb je door de bank genomen 2 soorten: Polycarbonaat en glasvezel. Polycarbonaat houdt de druk meer op 1 plek als je valt en moet je naar 4 jaar vervangen (gedragen of niet, is een eigenschap van polycarb). Glasvezel verdeelt de druk meer over de helm en de buitenschaal gaat je leven lang mee (de binnenkant niet). Maar: zolang hij getest is, is hij goed. Ok, de ene helm komt met vlag en wimpel door de keuring en de andere met hangen en wurgen, maar een geteste helm is volgens de test veilig genoeg.

Glasvezelhelmen maken is veel arbeidsintensiever en dus veel duurder. Hierdoor hebben fabriekanten de neiging zo'n helm luxer/duurder uit te voeren, omdat hij toch al duur is. Hierdoor krijg je wel kwaliteitsverschil.

Arai is gewoon duur, maar ook goed, en als je delen kunt vervangen heeft dit ook weer zo zijn voordelen. Daarbij staan ze vaak op beurzen en kunnen ze dan kijken of je helm nog goed is (bijv. als je er 'zachtjes' mee gevallen bent.)
Arai en Shoei verkopen alleen glasvezel helmen.

Een intergraal is veiliger dan een pot of jethelm. (Duh...)

Zelf ga ik me een Shoei aanschaffen, die zat het beste en daarbij is hij ERG MOOI. Hieronder een plaatje van www.shoei.com:

xr900_chimera_tc2_m.jpg


Overigens heb ik nu een Suomy Booster (polycarb), mogen ze zelf op het onk mee rijden. Ik ben met zo'n zelfde helm al een keer gevallen (bij 50km/u) en hij heeft me toen goed beschermd. Toch wil ik liever een glasvezel omdat ik het toch een veiliger idee vind.

Voor ong. €400,- kun je volgens mij best nog een Arai of Shoei kopen. Ook een leuk detail: wit, zwart en rood zijn het goedkoopst (als je het per type bekijkt) en hoe meer verschillende kleuren hoe duurder. Misschien dat zilver/grijs ook nog wel eens goedkoper wordt (wordt veel van verkocht).
 
Shoei! Ik spreek uit ervaring.

Komt vooral omdat ze mij het beste passen. Zorg gewoon dat je een helm goed past en niet let op het merk. En neem geen polycarbonaat, mag je over drie jaar weer een nieuwe kopen (of je moet van variatie houden).
 
Ik heb een Suomy, zit heerlijk en weinig last van lawaai.. Maar goed, ook ik draag er weer oordoppen bij..

Voordeel van die helm van mij vind ik dat er 4 gaten aan de bovenkant zitten, echt bovenop je hoofd (misschien is het wel bij meer zo hoor). Ik heb 't namelijk nogal snel WARM...
 
Ligt gewoon aan de vorm van je kop.
Bij mij paste de Suomy goed en de Arai ook.
Heb voor de iets goedkopere Suomy gekozen.
Ik heb er geen spijt van.
Hij zit lekker en maakt ook niet zoveel lawaai.
 
Het grote nadeel van Shoei is dat de import tegenwoordig via Franrijk loopt en ook traag met reageren en eventueel opsturen.

Arai is service op maat kan je altijd bij aankloppen.
 
Daar gaan we weer ... Arai hoofden en Shoei hoofden. Indien een Shoei past kun je geen Arai op je hoofd hebben en vice versa.

Ga er maar van uit dat als een helm goed past en als er superbike of gp coureurs mee rijden dat het een goede helm is.
 
Arai is kwalitatief gewoon goed...en ze zijn heel mooi...maar ze zijn niet de stilste...

Hmmm rond de 400 euro, dus geen Arai. Ik heb zelf net m'n Arai Maverik op non-actief gezet en een Uvex Wing gekocht. Zit goed (ok Arai zit beter), is aardig stil (in vergelijk met die arai heel stil) en stabiel bij hoge snelheden. Prijs +/- 340 Euro...

wing_rs.jpg

wing_rs1.jpg
wing_rs2.jpg


Ik heb zelf die blauwe maar dan in het rood, maar daar ko ik geen plaatje van vinden... :)
 
Laatst bewerkt:
Als je alle berichten hebt gelezen weet je al bijna genoeg !
Heb zelf een Arai RX7 en die zit perfect is zeer stil maar ja de prijs is drie keer slikken en dan moet je het bedrag gewoon ff snel zeggen :(
Alleen dan valt het mee })
Mijn vrouw moet nu ook een nieuwe helm en wij gaan ff een OGK passen bij wear on wheels in purmerend. Heb dit merk gezien bij engelse superbike's en nu voor het eerst op de beurs in utrecht in mijn handen gehouden. Ziet er gewoon goed/mooi uit maar qua pasvorm (is m.i. het allerbelangrijkste !!) moet mijn ega nog passen. Als hij goed zit dan denk ik dat we voor de OGK gaan, is prijstechnisch interessanter als een Arai.

C.U.


:j
 
Ik heb geen arai/schoei hoofd. Ik heb nu m'n 2e Bayard (Een wat?? Die zijn te koop bij Motoport) en die zitten mij perfect. Glasfiberhelm van Bayard zijn te koop vanaf voor 200 euro.
 
Laatst bewerkt:
Op dinsdag 12 maart 2002 17:25 schreef HElske het volgende:
.....Dan heb je door de bank genomen 2 soorten: Polycarbonaat en glasvezel....
Geven die lekker veel licht als je er een lampje op houdt ofzo :?
 
Ik zit ook te denken om een Bayard te kopen maar twijfel nog. :? Door de relatief goedkope prijs verhoudingen met bijvoorbeeld Arai. Maar Bayard zit mij wel heel goed en dat is natuurlijk wel heel belangrijk. Wie heeft goede of slechte ervaringen met dit merk? Ik hoor het graag van jullie?
 
Heeej, die helm heb ik ook! *D
Suomy Scott Russel Replica

Heb hem pas 2 weken, maar hij zit bij mij super.. heb maar een kleine kop (maatje xs)

Gekocht op de motorbeurs €250,-- :9~
(was in een echt achteraf standje zonder kassa)
(heb ze zien staan voor € 325 tot € 430)

Ben nu op zoek naar een blauw vizier...
Alleen de importeur is failliet? (MQP)
Heb al een mailtje gestuurd om te vragen hoe het nu zit, maar nog geen antwoord :(
 
Shark rs2 foggy replica
Deenyma met carbonfiber 1250gram , 3mm! dik vizier en is stiller dan shoei , darryl beattie replica, van mijn vriendin.Shark is ook voorzien van dubbele D-sluiting.Geweldige helm.Gewicht van de helm is ook belangrijk!
Een goed advies; koop een goede helm want je hebt maar een hoofd.Vriend van mij is op Assen op veenslang met 150km gecrasht en je had zijn helm eens moeten zien.Was ook een shark rs2 .Sterke helm!Ik heb het zien gebeuren.Is met zijn kop op asfalt gestuiterd en alles heel( hoofd in ieder geval). :}
 
Terug
Bovenaan Onderaan