Welke offroader is geschikt voor mij?

svdh

Rookie
5 mrt 2012
14
0
Veghel
Ik heb de sticky gelezen over de keuze van een eerste off/allroader maar deze had mijn vragen niet beantwoord :/

Op het moment rijd ik een Honda XL500R. Een oud beestje met hoge funfactor, en lekker makkelijk aan te werken. Maar hij schiet toch een beetje te kort.

Maar eigenlijk zoek ik een leuke 1 cilinder die in dit lijstje past:
- Elektrische start
- Leuk vermogen voor op de weg en snelweg (maar wel geschikt voor 25/35 kw)
- Lekker laag gewicht
- Betrouwbaar
- Maximaal €3000
- Niet te veel onderhoud

Ik heb zelf ook al een beetje gekeken, en een mooie KTM/Husaberg of Husqvarna spreekt mij wel aan. Maar die motoren zitten meer in het wedstrijd segment, en dan zit je toch weer met het hogere onderhoud. En tot in hoeverre zoiets snelweg bestendig is vraag ik me ook af.

Ben benieuwd wat jullie kunnen bedenken!
 
Heb de DRZ natuurlijk ook een keer bekeken, maar lees veel dat snelweg niet z'n sterkste punt is met het vermogen wat 'ie heeft. Daarnaast zijn er ook nog eens verschillende modellen, de E, S en SM. De SM valt voor mij af want... ik vind 'm niet mooi. Dan nog de keuze tussen E en S, maar ik zie het verschil niet helemaal?
 
voor 3000euro mag er heus wel 1 punt minder sterk zijn aan de motor :)
 
Ik heb zelf een DRZ400sm, en rijd redelijk wat snelweg. Het is natuurlijk niet rijden zoals met een ss, maar ik vind het prima om lange stukken 100-120 te rijden, en ik heb em op top 167kmpu op de teller gereden, dus even inhalen kan opzich nog wel.

Dat je em niet mooi vind is wat anders.

Kan me alleen niet voorstellen dat noppenbanden op de snelweg uberhaupt lekker rijden ongeacht de motor
 
Laatst bewerkt:
Ben ook niet van plan om altijd met noppen te rijden. Nu rijd ik ook met straat gerichte banden, met een grof genoeg profiel voor een beetje offroad.
 
Blijf bij honda pak de xr 650, betrouwbaar, licht, genoeg vermogen en erg veel leuke optiez! Ook met sm setup een verschrikkelijk beest
 
In dit segment vind je alleen maar fietsen die niet geschikt zijn voor snelweg en relatief hoge onderhoudskosten hebben.

Wat dat betreft ben ik het met XRrules eens, blijft dan bij wat je hebt, mss de XR650 en koop een setje velgen met noppen.

IMO is er geen compromis voor offroad/enduro icm snelweg.
Het kan allemaal wel maar je rijdt het blok helemaal aan gort.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf nog even goed rondgekeken, en ik zie vaak als (beter) alternatief een Husqvarna TE 610 aangeschreven worden. Na het bekijken van de officiële onderhoudsschema's werd ik eigenlijk wel enthousiast! Olie om de 5000km, filter om de 10.000km en kleppen stellen om de 5000km.
Daarnaast worden er voordelen genoemd zoals elektrische start, leuk vermogen, goed rijdend op de snelweg mits juiste tandwielverhouding, vrij bulletproof blok.
Nadelen die ik er aan heb kunnen vinden is een kleine tank van 9 liter, en het feit dat de zadelhoogte vrij hoog is, maar daar is iets aan te doen.

Iemand die dit kan bevestigen? Een Husky staat me toch beter aan dan een Suzuki :P Alleen 1 vinden is een beetje een probleem -O-
 
Die onderhouds intervallen gaan alleen op als de vorige eigenaren er ook goed voor hebben gezorgd (zoals voor elke motor). Ook weet ik niet waar je die waardes vandaan hebt, maar ik kan je met zekerheid zeggen dat de 610 bij 10.000km echt wel een volledige blok revisie nodig heeft (zuiger, krukas lagers en mogelijk krukas, koppeling enz).

Ik heb zelf een 610TE gehad in SM trim, snelweg wil je er echt niet mee. Als je er niet aan ontkomt om 5km snelweg te pakken gaat dat wel, maar je rijdt hem echt aan gort.

In het segment waarin je zoekt zijn die machines er gewoon niet op gemaakt, ze zijn goed voor 1 doel (offroad, relatief lage snelheden, binnenweggetjes, korte tijd op top). Alles wat je er anders mee gaat doen zal je onherroepelijk in je portemonnee voelen en ik begrijp uit je woorden dat je dat juist niet wilt.
 
De spreker voor mij heeft het wsl over de oude 610 (pre-2005). Het model dat erna kwam, en waar iedereen (buiten NL) zo enthousiast over is, is de TE610IE. Dat is een echte dualsport, waarmee je (als het moet) eerst van Amsterdam naar Brabant kunt rijden, daar de bossen in kunt duiken en ook weer terug naar huis kunt.

Best-of-both-worlds, maar dus ook worst-of-both-worlds. Je kunt er lang mee op de snelweg rijden, maar op een tourmotor is dat fijner; je kunt ermee in de bossen, maar op een echte enduro is dat fijner. In NL zijn ze nooit populair geweest, dus kom je ze helaas niet zo veel tegen.

Ik heb ook een DRZ-S gehad. Da's ook een prima keuze als je hem een beetje oppept (andere carb etc.). Die mist alleen wel een 6e versnelling voor lange snelwegstukken.

Punt 2 op je lijst is wel een probleem voor een standaard 610:
- Elektrische start
- Leuk vermogen voor op de weg en snelweg (maar wel geschikt voor 25/35 kw) X (39kW)
- Lekker laag gewicht ≈(150kg met volle tank)
- Betrouwbaar
- Maximaal €3000 ≈ (wordt lastig)
- Niet te veel onderhoud
 
Laatst bewerkt:
De spreker voor mij heeft het wsl over de oude 610 (pre-2005). Het model dat erna kwam, en waar iedereen (buiten NL) zo enthousiast over is, is de TE610IE. Dat is een echte dualsport, waarmee je (als het moet) eerst van Amsterdam naar Brabant kunt rijden, daar de bossen in kunt duiken en ook weer terug naar huis kunt.

Correct ik heb zelf een type '97 gehad. Maat van me reed op een '06 SMR deze was idd beter, maar ik blijf erbij dat hij op de snelweg niet aan te raden is.

Als je dat al echt wilt, dan moet je misschien meer naar BWM kijken, maar ook dan leg je het af op punt 2 (vermogen)

Als je nooit offroad gaat (een boerenpaadje daargelaten) zou je nog kunnen kijken voor een hypermotard (KTM Superduke, Ducati Hypermotard of Aprillia Dorseduro) je zit dan wel meer in het SM segment.
Wel kom je dan in de knoei met punt 2, 3 en 5 :+
 
Het boekje waar ik de onderhoudsintervals vandaan heb is een gebruiksaanwijzing voor de 610 uit 2003. Misschien nog een keer beter in verdiepen dus.

Wat ik eigenlijk met mijn motor doe is af en toe bij mooi weer een ritje naar het werk, soms een keer offroaden (niet te technisch/ingewikkeld) en ik wil ermee weg kunnen op een langere rit. Zo heb ik voor volgend jaar een reis naar IJsland op dr planning staan. Ik wil met de motor dan naar Denemarken rijden, om vervolgens met de ferry naar IJsland te vertrekken. Daar de mooie rondweg rijden en af en toe de weg af om via de '4x4 wegen' bij de mooie plekjes te kunnen komen.

Ik rijd in een jaar dus niet bijzonder veel, met uitzondering van een lange vakantie eens in het jaar.

Een echte tour motor of een zware allroader valt voor mij al af vanwege het gewicht. Zon zwaar ding vind ik ook gewoon niet fijn rijden, laat staan offroad. Ik heb natuurlijk ook naar een Honda XR600/650 gekeken maar daar mis ik denk ik toch de elektrische starter die ik nu stiekem ook mis. Blijft er helaas vrij weinig over :( Tenzij iemand nog iets anders weet!
 
Dan kom je m.i. terecht bij de lichte all-roads. Met een DRZ of 610 zou dat zeker moeten kunnen, maar heel comfortabel wordt het niet. Bovendien zul je dan ook bagage mee moeten nemen en daar een oplossing voor vinden. Je kunt ook nog kijken naar een Yamaha XT660 of zelfs een Honda Africa Twin of Transalp. Of als je je budget wat kunt vergroten, de KTM 950/990 serie.
 
Drz
Gewicht rond de 135kg
Geschikt voor 25/35kw
Elektrische start
Betrouwbaar
Laag onderhoud (zeker vergeleken husqvarna's en xr650)
Topsnelheid rond de 160km/u, je kan er snelweg mee. Maar de vraag is of je dat moet willen.

Daarnast KTM LC4 van bouwjaar 2004 and up.
 
sowisow is snelweg rijden verrevan een pretje. Als het echt moet pak dan geen husqvarna.

Ik ben zeer tevreden met mijn husq begrijp me niet verkeerd, maar op de snelweg rijd het voor geen meter, ook wat betreft onderdelen en onderhoud ben je beperkt aangezien er weinig dealers voor zijn in NL.

Zou persoonlijk wel voor een motor meer meer cc's gaan, XR650 lijkt me dan ideale optie.
 
Comfort kan ik wel wat op inleveren. Voor bagage is altijd een oplossing te vinden of te maken!

KTM LC4 vanaf 2004? Is dat niet gewoon net zo onderhoudsintensief als een EXC model? Tenzij je daarmee de 690 modellen bedoelt, maar deze vallen ruim buiten het budget.

TR650 is te zwaar en véél te duur, dik 2 keer mijn budget!

Het leuke aan een TE610 en een hoop andere enduro's is dat er veel rond rijden met veel minder kw op kenteken dan in de werkelijkheid. Volkomen legaal en geschikt voor <35kw dus.
 
De 2005+ TE610 zijn 39kW op kenteken (althans, de mijne).

LC4 zijn minder onderhoudsintensief dan de EXC, dus daar kun je zeker ook eens naar kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan