Welke olie achterschokbreker XR600

chineesboer

Die hard MF'er
29 apr 2006
983
159
Frl
Klopt G-flater. Ik begrijp het ook wel, zal NGR eens een belletje doen.

En wat betreft het MTB pompje, die optie heb ik ook bekeken. Ik heb te weinig verstand van gassen om goed te kunnen beoordelen wat de risico's hiervan zijn. Ik heb gelezen dat er explosiegevaar zou kunnen optreden.

Argon zou volgens mij ook nog een geschikt alternatief zijn.

Heb ook al een belletje gedaan naar een aantal autobedrijven die banden vullen met stikstof (zelfde nippel) alleen die halen de 12 bar niet. Vrachtwagenboer is ook een goed idee :t

Edit: het heeft dus meer te maken met vocht wat meekomt als je zuurstof gebruikt. En het uitzetten van zuurstof bij hoge temperaturen wat resulteert in meer druk in het systeem en dus andere demping.
 
Laatst bewerkt:

Deanevo

MF veteraan
28 jun 2009
7.172
63
Het is zonde om WEL zoveel moeite te steken in goeie olie voor stabiele temperaturen, maar dan GEEN gebruik te maken van nitrogeen.
Kijk anders of lanstech in friesland nitrogeen wil bijvullen, dat zijn wel symphatieke lui is mijn ervaring.

Ik denk als je echt een goeie achterveer wil hebben, ook genoeg verstand van het hele veringsconcept moet hebben en moet begrijpen wat diktes en hoeveelheden olie welk effect hebben op rijgedrag, tenzij je bereidt bent om te experimenteren en het wellicht meerdere keren wil gaan doen om uit te testen. Hoe ga je dit bijvoorbeeld doen met optredende verschillen tussen voor en achter? Je hebt geen rebound op zowel voor en achter toch?

Trouwens, ik gebruik ook atf in de voorvork van mn xr200 in azie, daar lopen de temperaturen op tot dik in de 30 graden en ik rij er 90% crossbaan mee maar heb nog nooit enig verschil gemerkt in de werking van de vork.
 
Laatst bewerkt:

chineesboer

Die hard MF'er
29 apr 2006
983
159
Frl
Het is zonde om WEL zoveel moeite te steken in goeie olie voor stabiele temperaturen, maar dan GEEN gebruik te maken van nitrogeen.

Kijk anders of lanstech in friesland nitrogeen wil bijvullen, dat zijn wel symphatieke lui is mijn ervaring.

Ik denk als je echt een goeie achterveer wil hebben, ook genoeg verstand van het hele veringsconcept moet hebben en moet begrijpen wat diktes en hoeveelheden olie welk effect hebben op rijgedrag, tenzij je bereidt bent om te experimenteren en het wellicht meerdere keren wil gaan doen om uit te testen. Hoe ga je dit bijvoorbeeld doen met optredende verschillen tussen voor en achter? Je hebt geen rebound op zowel voor en achter toch?

Trouwens, ik gebruik ook atf in de voorvork van mn xr200 in azie, daar lopen de temperaturen op tot dik in de 30 graden en ik rij er 90% crossbaan mee maar heb nog nooit enig verschil gemerkt in de werking van de vork.
8

Mee eens, het moet gewoon stikstof worden. Lanstech ken ik wel, maar denk niet dat hij het zelf doet.

Ik wil een normaal werkende achterveer hebben. Ik heb de laatste jaren met orginele setup offroad gereden. Tsjah de vering is zo soft als wat maar daar wen je aan en je leert ermee rijden. Kan de jongens met de moderne motoren prima bijhouden maar het is wel hard werken.

De voorvork heb ik een upgrade gegeven naar het 1991 model (zelfde poten en asdikte alleen cartridge poten. Dus met rebound.

Achterveer heeft ook stelknoppen voor de rebound.

En ik heb nog een schokdemper liggen die ook niet meer goed is, denk dat ik die ook open trek en aan de hand van mn bevindingen van de eerste ermee ga experimenteren. (Olie en kleppen)
 

Deanevo

MF veteraan
28 jun 2009
7.172
63
8

Mee eens, het moet gewoon stikstof worden. Lanstech ken ik wel, maar denk niet dat hij het zelf doet.

Ik wil een normaal werkende achterveer hebben. Ik heb de laatste jaren met orginele setup offroad gereden. Tsjah de vering is zo soft als wat maar daar wen je aan en je leert ermee rijden. Kan de jongens met de moderne motoren prima bijhouden maar het is wel hard werken.

De voorvork heb ik een upgrade gegeven naar het 1991 model (zelfde poten en asdikte alleen cartridge poten. Dus met rebound.

Achterveer heeft ook stelknoppen voor de rebound.

En ik heb nog een schokdemper liggen die ook niet meer goed is, denk dat ik die ook open trek en aan de hand van mn bevindingen van de eerste ermee ga experimenteren. (Olie en kleppen)
De zachtheid ligt meer aan de gebruikte voorspanningsveer. Maar je hebt er nu 1 aangeschaft voor je eigen gewicht begreep ik. Zelfs oudere vering kan echt wel goed verbeterd worden. De vering die je nu hebt aangeschaft is prima, je bent op de goede weg dan, goed plan.
 

chineesboer

Die hard MF'er
29 apr 2006
983
159
Frl
Motorhuis had ik in de 1e instantie dus gebeld;).

En kwikfit Drachten had ik gebeld, zit hier om de hoek. Zeiden dat ze niet tot 12 bar konden. Misschien maar gewoon langsrijden en eens kijken wat voor installatie ze hebben staan.

Vanochtend keerringen en afdichtingen binnen gekregen en 15 w gehad. Net een paar uurtjes bezig geweest en hij zit weer in elkaar. Het ontluchten nam de meeste tijd in beslag. Maar hij zit in elkaar. *O*


Edit:profile tyrecenter doet ook vrachtwagens en die kan tot 10bar
 

Bijlagen

Laatst bewerkt: