Welke olie achterschokbreker XR600

Chineesboer

MF veteraan
29 apr 2006
1.403
470
Frl
Ik ben dus de vering van mn oude XR600 (1985) aan het aanpakken. Staan er bekend om slap te zijn, nu reageerde deze schokbreker ook niet meer goed op de clicks vd rebound. Toevallig had ik nog een schokbreker liggen, deze had hetzelfde probleem.

Nu staat er in het handboek min of meer dat je deze niet uit elkaar moet halen. Bij het handboek van het 88-90 model staat de beschrijving wel (iets ander type). Daat staat in als olievoorschrift ATF or equivalent. Nou denk ik dat de ATF olie in de laatste 30 jaar misschien wel wat gewijzigd is en dat er betere alternatieven zijn.

Schokbreker staat er dus bekend om slap te zijn. (Origineel afgeveerd op 75kg)

Ik heb een andere veer gevonden die meer geschikt is voor mn 100kg maar twijfel over welke olie ik moet gaan gebruiken. Een vorkolie 5w of 7,5w? Ik hoop dat iemand mij wat wijzer kan maken.

Ik wil de originele schokbreker behouden. De originele olie zat er nog in denk ik, leek meer op water dan olie. Dus het zal in ieder geval beter worden, heb alleen weinig zin om hem nog een keer open te trekken
 

Bijlagen

  • 20191230_154111.jpg
    20191230_154111.jpg
    187,6 KB · Weergaven: 21
Klopt G-flater. Ik begrijp het ook wel, zal NGR eens een belletje doen.

En wat betreft het MTB pompje, die optie heb ik ook bekeken. Ik heb te weinig verstand van gassen om goed te kunnen beoordelen wat de risico's hiervan zijn. Ik heb gelezen dat er explosiegevaar zou kunnen optreden.

Argon zou volgens mij ook nog een geschikt alternatief zijn.

Heb ook al een belletje gedaan naar een aantal autobedrijven die banden vullen met stikstof (zelfde nippel) alleen die halen de 12 bar niet. Vrachtwagenboer is ook een goed idee :t

Edit: het heeft dus meer te maken met vocht wat meekomt als je zuurstof gebruikt. En het uitzetten van zuurstof bij hoge temperaturen wat resulteert in meer druk in het systeem en dus andere demping.
 
Laatst bewerkt:
Het is zonde om WEL zoveel moeite te steken in goeie olie voor stabiele temperaturen, maar dan GEEN gebruik te maken van nitrogeen.
Kijk anders of lanstech in friesland nitrogeen wil bijvullen, dat zijn wel symphatieke lui is mijn ervaring.

Ik denk als je echt een goeie achterveer wil hebben, ook genoeg verstand van het hele veringsconcept moet hebben en moet begrijpen wat diktes en hoeveelheden olie welk effect hebben op rijgedrag, tenzij je bereidt bent om te experimenteren en het wellicht meerdere keren wil gaan doen om uit te testen. Hoe ga je dit bijvoorbeeld doen met optredende verschillen tussen voor en achter? Je hebt geen rebound op zowel voor en achter toch?

Trouwens, ik gebruik ook atf in de voorvork van mn xr200 in azie, daar lopen de temperaturen op tot dik in de 30 graden en ik rij er 90% crossbaan mee maar heb nog nooit enig verschil gemerkt in de werking van de vork.
 
Laatst bewerkt:
Het is zonde om WEL zoveel moeite te steken in goeie olie voor stabiele temperaturen, maar dan GEEN gebruik te maken van nitrogeen.

Kijk anders of lanstech in friesland nitrogeen wil bijvullen, dat zijn wel symphatieke lui is mijn ervaring.

Ik denk als je echt een goeie achterveer wil hebben, ook genoeg verstand van het hele veringsconcept moet hebben en moet begrijpen wat diktes en hoeveelheden olie welk effect hebben op rijgedrag, tenzij je bereidt bent om te experimenteren en het wellicht meerdere keren wil gaan doen om uit te testen. Hoe ga je dit bijvoorbeeld doen met optredende verschillen tussen voor en achter? Je hebt geen rebound op zowel voor en achter toch?

Trouwens, ik gebruik ook atf in de voorvork van mn xr200 in azie, daar lopen de temperaturen op tot dik in de 30 graden en ik rij er 90% crossbaan mee maar heb nog nooit enig verschil gemerkt in de werking van de vork.
8

Mee eens, het moet gewoon stikstof worden. Lanstech ken ik wel, maar denk niet dat hij het zelf doet.

Ik wil een normaal werkende achterveer hebben. Ik heb de laatste jaren met orginele setup offroad gereden. Tsjah de vering is zo soft als wat maar daar wen je aan en je leert ermee rijden. Kan de jongens met de moderne motoren prima bijhouden maar het is wel hard werken.

De voorvork heb ik een upgrade gegeven naar het 1991 model (zelfde poten en asdikte alleen cartridge poten. Dus met rebound.

Achterveer heeft ook stelknoppen voor de rebound.

En ik heb nog een schokdemper liggen die ook niet meer goed is, denk dat ik die ook open trek en aan de hand van mn bevindingen van de eerste ermee ga experimenteren. (Olie en kleppen)
 
8

Mee eens, het moet gewoon stikstof worden. Lanstech ken ik wel, maar denk niet dat hij het zelf doet.

Ik wil een normaal werkende achterveer hebben. Ik heb de laatste jaren met orginele setup offroad gereden. Tsjah de vering is zo soft als wat maar daar wen je aan en je leert ermee rijden. Kan de jongens met de moderne motoren prima bijhouden maar het is wel hard werken.

De voorvork heb ik een upgrade gegeven naar het 1991 model (zelfde poten en asdikte alleen cartridge poten. Dus met rebound.

Achterveer heeft ook stelknoppen voor de rebound.

En ik heb nog een schokdemper liggen die ook niet meer goed is, denk dat ik die ook open trek en aan de hand van mn bevindingen van de eerste ermee ga experimenteren. (Olie en kleppen)

De zachtheid ligt meer aan de gebruikte voorspanningsveer. Maar je hebt er nu 1 aangeschaft voor je eigen gewicht begreep ik. Zelfs oudere vering kan echt wel goed verbeterd worden. De vering die je nu hebt aangeschaft is prima, je bent op de goede weg dan, goed plan.
 
Motorhuis had ik in de 1e instantie dus gebeld;).

En kwikfit Drachten had ik gebeld, zit hier om de hoek. Zeiden dat ze niet tot 12 bar konden. Misschien maar gewoon langsrijden en eens kijken wat voor installatie ze hebben staan.

Vanochtend keerringen en afdichtingen binnen gekregen en 15 w gehad. Net een paar uurtjes bezig geweest en hij zit weer in elkaar. Het ontluchten nam de meeste tijd in beslag. Maar hij zit in elkaar. *O*


Edit:profile tyrecenter doet ook vrachtwagens en die kan tot 10bar
 

Bijlagen

  • IMG-20200115-WA0018.jpg
    IMG-20200115-WA0018.jpg
    72,7 KB · Weergaven: 13
Laatst bewerkt:
Ik heb de schokdemper weer in elkaar. Heb er 10 bar stikstof in kunnen krijgen. 15w olie erin.

Gemonteerd. Stugheid is een stuk beter nu maar de rebound is slecht. Zou de olie dan toch te dik zijn?
Qua instellingen gaat het van matig naar heel slecht, wanneer ik de valve zo stel (stand 4 met de grootste oliedoorlaat) is het redelijk.

Zou de 2 bar die ik tekortkom op t stikstofreservoir een hoop uitmaken?

Of kan ik beter een andere valve regelen/toch dunnere olie.

Of misschien toch nog lucht in het systeem. De compressieclicker werkt gewoon net zoals de reboundadjuster.
 

Bijlagen

  • 20200124_161456.jpg
    20200124_161456.jpg
    236,8 KB · Weergaven: 6
Laatst bewerkt:
http://www.brichter.org/borynack/xr650r/shock.htm
Ik verwacht dat de olie veel te dik is en dat je beter je shims kunt aanpassen


Bedankt voor de link, staat nuttige informatie in waar ik me in ga verdiepen. Ik heb nog een 86er staan en die heeft dezelfds schokdemper en hetzelfde reboundprobleem maar die is daar wel beter.

Ik denk dat je gelijk hebt qua olie. Ik heb het artikel eens doorgenomen en ik kwam iets bekends tegen. Op de site van racetech staat bij mijn schokdemper als olie US1(2.5-5w). Nu weet ik niet of dit alleen met de toepassing van een gold valve is

Maar het is denk ik een goed idee om ook naar de shims te kijken. Ik heb tenslotte nog een demper liggen waar ik misschien wat vanaf kan trekken.
 
Laatst bewerkt:
Het wordt allemaal even wat ingewikkelder. Ik heb de demper weer uit elkaar gehaald. Alsmede de reservedemper die ik had.

De shimstacks verschillen |(|(

Links is van de gereviseerde demper, rechts die ik op reserve had.

Vind nu maar eens uit welke de originele is of wat de originele shimstack is.
Grote kans dat dit de oorzaak van mijn probleem is, maar om verder te gaan moet ik me er wel in verdiepen. Heb niet zoveel zin om de boel nog 5x uit elkaar te hebben.

Eén stack is voor de compressie, éen voor de rebound. Zoals ik begrepen heb buigen die ringen door bij in- of uitveren. Door dikkere shims te plaatsen verhoog je de weerstand en dus compressie van die stack. Maar je kan niet zomaar wat bijplaatsen, uitwisseling van shims van stack naar stack wordt wel vaker toegepast. Zo ver ben ik ongeveer..
 

Bijlagen

  • 20200127_102931.jpg
    20200127_102931.jpg
    177,5 KB · Weergaven: 14
Het wordt allemaal even wat ingewikkelder. Ik heb de demper weer uit elkaar gehaald. Alsmede de reservedemper die ik had.

De shimstacks verschillen |(|(

Links is van de gereviseerde demper, rechts die ik op reserve had.

Vind nu maar eens uit welke de originele is of wat de originele shimstack is.
Grote kans dat dit de oorzaak van mijn probleem is, maar om verder te gaan moet ik me er wel in verdiepen. Heb niet zoveel zin om de boel nog 5x uit elkaar te hebben.

Eén stack is voor de compressie, éen voor de rebound. Zoals ik begrepen heb buigen die ringen door bij in- of uitveren. Door dikkere shims te plaatsen verhoog je de weerstand en dus compressie van die stack. Maar je kan niet zomaar wat bijplaatsen, uitwisseling van shims van stack naar stack wordt wel vaker toegepast. Zo ver ben ik ongeveer..

Het lijkt erop alsof beide al een x aangepast zijn. Vanuit de fabriek steekt de schroefdraad 1 of max 2 gangen door de moer, en dat uit einde wordt dan een tik op gegeven als borging. Als je dan je moer weer voor de 1e x los wil halen moet je de (beschadigde) schroefdraad weg vijlen oid.
En je bedoeld de ringen boven het zuigertje? Daar zit idd 1 of 2 verschil in, maar ik denk dat dat je "terugslag klepje/checkvalve" is. Als het goed is wordt die op het zuigertje gehouden door een heel licht plat veertje. Ik denk dat je dat stapeltje shims aan de boven kant heel makkelijk een klein stukje kunt liften.
 
Het lijkt erop alsof beide al een x aangepast zijn. Vanuit de fabriek steekt de schroefdraad 1 of max 2 gangen door de moer, en dat uit einde wordt dan een tik op gegeven als borging. Als je dan je moer weer voor de 1e x los wil halen moet je de (beschadigde) schroefdraad weg vijlen oid.
En je bedoeld de ringen boven het zuigertje? Daar zit idd 1 of 2 verschil in, maar ik denk dat dat je "terugslag klepje/checkvalve" is. Als het goed is wordt die op het zuigertje gehouden door een heel licht plat veertje. Ik denk dat je dat stapeltje shims aan de boven kant heel makkelijk een klein stukje kunt liften.


Dat is inderdaad bij de latere modellen zo. De as loopt hier niet door de borgmoer. Deze heeft een half maantje waar de gaten van de rebound setting mee uitlijnen (4 standen met verschillende gaatjes)

Het bovenste stapeltje shims is opgesloten en niet omhoog te duwen.
 

Bijlagen

  • 20200127_124821.jpg
    20200127_124821.jpg
    52,8 KB · Weergaven: 11
Ik heb alles weer uit elkaar gehaald en de shimstacks op volgorde neergelegd. Links is de shock die ik gereviseerd had en met de slechte rebound.

Rechts van de shock die ik nog had liggen.

Het is me nog niet helemaal duidelijk, klopt het dat de stapel onder de klep(valve) voor de rebound is?
 

Bijlagen

  • 20200127_135027.jpg
    20200127_135027.jpg
    118,8 KB · Weergaven: 14
Dankje proper, staat een hoop nuttige informatie bij. Ontluchten zal ik de volgende keer op een andere manier doen.

Wat me wel opgevallen is, de shimstacks in deze dempers zijn niet hele gebruikelijke. Ik heb niet de piramidestacks zoals in de links. Vind het dan ook lastig om af te lezen wat de verschillen qua rebound en compressie in mijn stacks zijn.
 
Een hoop lezen kom je uiteindelijk wel verder mee. Ik begin nu wel te snappen hoe die valve werkt. Bij inveren drukt de olie tegen de compressionshims, druk je hier dikkere of zwaardere shims bij dan gaat de compressie omhoog. Je kan ervoor kiezen om de shims verderop in de stapel te plaatsen om zo bij een ander inveerbereik meer compressie te creeren.

Stel ik zou shims weghalen bij de reboundstack dan flowt de olie makkelijker langs de shims en gaat de rebound omhoog.

Bij mijn laatst geplaatste foto heb ik 5 shims op de reboundstack tov de 3 in de reservedemper.

Dit zou inderdaad een verklaring kunnen zijn voor mijn reboundprobleem.

Correct me if im wrong!
 
Grote kans dat de shimstacks zijn aangepast door een veringsboer.
Je hebt nu dikkere olie dan standaard voorgeschreven, zou het i.p.v. shimstacks aanpassen een optie zijn om gewoon de standaard 10w te gebruiken i.p.v. dikkere olie die sowieso de actie vertraagd?
 
Grote kans dat de shimstacks zijn aangepast door een veringsboer.
Je hebt nu dikkere olie dan standaard voorgeschreven, zou het i.p.v. shimstacks aanpassen een optie zijn om gewoon de standaard 10w te gebruiken i.p.v. dikkere olie die sowieso de actie vertraagd?

Mijn gevoel zegt dat met 10w de rebound nog steeds slecht/te sloom zal zijn. Ik ga de volgende keer voor 5w en als dat te is dan maar voor de 10w.

Eigenlijk overal (voor andere modellen) lees ik dat er 2.5w /3w/5w voor zulke shocks gebruikt wordt.

Ik ben nog onderzoekende maar ik zou misschien een shim verplaatsen(een weghalen en nieuwe plaatsen) van de rebound naar compressiestack.
 
Terug
Bovenaan Onderaan