Welke olie Ducati 748

Ronaldkn

MF'er
4 mei 2007
166
0
dames en heren,

Ik wil dus de olie veversen van mijn duuc.
nu heb ik het boekje al nagezocht + alle rekeningen maar nergens wordt vermeld welke olie er op dit moment inzit of welke erin hoort te zitten.
Sorry voor de typfout in de titel _O-

kan iemand mij dit vertellen ?

bedankt
 
Laatst bewerkt:
Hoe was het ook alweer met de prijsopbouw van olie?

15% olie,
2% toevoeging
3% verpakking
80% marketing


Ik zeg Techno olie van de Action (het kan nog goedkoper dan Lidl :Y ), me auto's draaien er al meer dan een decennia feilloos op (maar omdat een Ducatiblok toch ff heel wat hoogtoeriger en andere techniek is draait die toch maar liever op merkspul, en NOOIT op full synth... O-) )
 
Hoe was het ook alweer met de prijsopbouw van olie?

15% olie,
2% toevoeging
3% verpakking
80% marketing


Ik zeg Techno olie van de Action (het kan nog goedkoper dan Lidl :Y ), me auto's draaien er al meer dan een decennia feilloos op (maar omdat een Ducatiblok toch ff heel wat hoogtoeriger en andere techniek is draait die toch maar liever op merkspul, en NOOIT op full synth... O-) )
dus in feite ben je toch gevoelig voor de marketing of je vertrouwd de olie niet helemaal.. want in de duuc gooi je wel het merk spul..
 

Ik geloof dat ze bij Biggelaar niet voor niets Valvoline aanbevelen. Natuurlijk betaal je een deel voor de marketing maar ik geloof wel dat ze ook daadwerkelijk betere olie hebben dan de Lidl.

De Lidl verkoopt ook Cola, ook die laat ik links liggen, ik geef liever wat uit voor de echte Coca Cola. Zit ook hetzelfde in, water.. beetje plantenextracten, beetje suiker maar toch smaakt het anders. Batterijen heb je vast en zeker ook wel bij de Lidl, maar de duracell waar je meer voor betaald gaan toch ook daadwerkelijk een stuk langer mee!

Anyway, iedereen moet zelf weten wat hij er in gooit. Als je erop vertrouwd dat de Lidl olie goed genoeg is dan gooi je dat er toch lekker in. Een ander gooit er liever merk olie in zonder hier een goede reden voor te hebben anders dan dat het een merk is.
 
Laatst bewerkt:
Wat zijn dan de feiten en wat de fictie :?

feiten zijn de vermelde waarden. API, ACEA, op de site van de meeste fabrikanten vind je ook wel een datasheet.
fictie is de blabla er om heen, schonere verbranding betere smeereigenschappen langere levensduur :}
en natuurlijk helemaal wat de verkoper in de winkel tegen je staat te vertellen :}

olie is als schoonmaakmiddel: vernieuwde glorix, lost nu ook kalk op.
ja, thank you the koekoek, dat doet azijn van 50 cent de liter ook :X

niemand kan aan de vloeistof zien hoe goed olie is, er wordt dus een hoop fictie omheen gemaakt om het iets te laten lijken.

dit moet denk ik de beste olie zijn die er te krijgen is, de advertentie is in ieder geval alleszeggend :}

full
 
dus in feite ben je toch gevoelig voor de marketing of je vertrouwd de olie niet helemaal.. want in de duuc gooi je wel het merk spul..
Nee, dat heeft met de typische Foggy denkwijze/methodiek te maken. Een motorfiets kent andere eigenschappen die een auto niet heeft (BMW, DKW enzo even buiten beschouwing). In hetzelfde oliebad draaiende versnellingbak, in dezelfde olie draaiende NATTE koppeling e.d. Daarbij het andere (lees veel sportievere en hoogtoerige), kleinere olievoorraad etc maakt dat ik voor een (dure) Duc de gok van het tappen van een auto-olie niet neem. Maar ik heb geen reden aan te nemen dat het niet zou kunnen, cq kwaad zou doen...

(Immers ik heb ooit ook al geschreven dat ik als verschoningsolie/ tussenolie vlak voor de winterstop weleens goedkope supermarktolie in de Duc gooi en die er dan weer uitmik. En heb jij bij mij ooit iets gehoord over motorschade? Dacht het niet, dus doe ik toch iets goed blijkbaar... :P )

Ik meen dat in de allergoedkoopste oliën weleens recidiven ofzoiets kunnen zitten of zo is het verhaal/de fabel, wat ik ook weet is dat er op action-olie specifiek wordt vermeld dat dat NIET zo is.

Een citaat van een zeer ervaren monteur wil ik je niet onthouden:

[citaat]
In de handel onder dikwijls fancy namen wordt zogenaamde speciale motorfietsolie verkocht met veel beloftes en sprookjes en natuurlijk een speciale onbeschofte prijs, in werkelijkheid bestaat motorfiets olie alleen in de fantasie van de verkoper ,of misschien ook niet , het is alleen maar een reklame kreet waar je duur voor moet betalen, tot soms 5x de prijs en het is toch gewone SE-SF-SG !!!!!!
Wordt er ook nog gerefereerd naar oliebadkoppeling voor motoren dan ben je zeker dat het gewone smeerolie is met een veel te hoge prijs.
Elke smeerolie met genoemde codering is goed en hoort in auto of motor , recent zag ik bij Action ook Smeerolie voor een euro of 6 de 5 liter met de specificatie SG, dus een modernste olie.

Alle olie die bij de supermarkt te koop is, Aldi ,Liddl ,Kruitvat en nog vele anderen voldoen aan de specificaties en zijn dus 100% goed ook al suggereert de specifieke handel wat anders.
Zogenaamde smeerolie die het verbruik omlaag zou doen en veelal een specificatie voor de dikte heeft die begint met 05Wxx echt nooit gebruiken, de toevoegingen die daarin zitten om de eigenlijk te dunne olie te kunnen gebruiken zijn desastreus voor je koppeling en kleppen/geleiders. Er vormt zich een harde laag op die delen waardoor kleppen vast kunnen gaan zitten of moeilijk gaan en ook op de koppelingsplaten die dus niet of moeilijk vrij zullen komen.

[einde citaat]

Bepaal zelf maar of je het er mee eens bent. Want vrijheid om te denken wat je wilt is onze laatste echte vrijheid, alles meer dan dat wordt van wieg tot graf bepaalt door derden, hier hoe je wilt door ''marketing''... O-)

En met al deze wijsheid zoekt ik de dekentjes op :z :W
 
Laatst bewerkt:
feiten zijn de vermelde waarden. API, ACEA, op de site van de meeste fabrikanten vind je ook wel een datasheet.
fictie is de blabla er om heen, schonere verbranding betere smeereigenschappen langere levensduur :}
en natuurlijk helemaal wat de verkoper in de winkel tegen je staat te vertellen :}

olie is als schoonmaakmiddel: vernieuwde glorix, lost nu ook kalk op.
ja, thank you the koekoek, dat doet azijn van 50 cent de liter ook :X

niemand kan aan de vloeistof zien hoe goed olie is, er wordt dus een hoop fictie omheen gemaakt om het iets te laten lijken.

dit moet denk ik de beste olie zijn die er te krijgen is, de advertentie is in ieder geval alleszeggend :}

[afbeelding]

Van Shell V-Power is wel daadwerkelijk bewezen dat het betere benzine is. Ik geloof dat het met olie ook zo werkt.

Zoals ik hierboven ook al zei, cola is ook geen cola net zoals bier ook geen bier is.
 
Ik geloof dat ze bij Biggelaar niet voor niets Valvoline aanbevelen. Natuurlijk betaal je een deel voor de marketing maar ik geloof wel dat ze ook daadwerkelijk betere olie hebben dan de Lidl.

De Lidl verkoopt ook Cola, ook die laat ik links liggen, ik geef liever wat uit voor de echte Coca Cola. Zit ook hetzelfde in, water.. beetje plantenextracten, beetje suiker maar toch smaakt het anders. Batterijen heb je vast en zeker ook wel bij de Lidl, maar de duracell waar je meer voor betaald gaan toch ook daadwerkelijk een stuk langer mee!

Anyway, iedereen moet zelf weten wat hij er in gooit. Als je erop vertrouwd dat de Lidl olie goed genoeg is dan gooi je dat er toch lekker in. Een ander gooit er liever merk olie in zonder hier een goede reden voor te hebben anders dan dat het een merk is.


OK, geen lidl olie, maar gewoon goede olie. (heb niet alles gelezen) :}

grtz Henk.
 
Dit wordt bedoeld

JASO is gewoon een truukje om in de oude specificaties te blijven hangen.

Denk t niet JASO is bedacht door de Japanse fabrikanten omdat er problemen ontstonden met SH olie.

http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Smeren-van-motorfiets-motoren-2005-01.htm

in het antwoord van die link staat toch precies wat ik beweer :?
de japanse fabrieken konden met de modernere smeer olie niet meer uit de voeten en hebben hun eigen norm bedacht.

kijk ook even goed waar je naar refereert, het is een site "voor de automotive professional", dat zijn dus de mensen die jou olie moeten verkopen _O-
 
Laatst bewerkt:
Ook altijd een leuk weetje over olie bij een op de meeste motorfietsen geïntergreerde natte koppeling: Motorolie is een scheidingsstof om de interne wrijving in een motorblok zo veel mogelijk te beperken middels een krachtige smeerfilm. DIT IS KOMPLEET IN STRIJD MET HET DOEL VAN EEN KOPPELING. De additieven die gebruikt worden om dit verschijnsel (goeddeels) op te heffen, nl het verminderen van koppelslip, verminderen tevens de smerende capaciteit, hetgeen weer opgelost moet worden met nog meer additieven, dat maakt van een specifieke motorfietsolie al snel een compromis...

Leuk hè, eigenlijk zou een auto-olie die geschikt is voor hoogtoerige motoren dus beter kunnen zijn voor het inwendige van je motorfietsblok en dus meer geschikt kunnen zijn voor een Ducati, of andere motor, met droge koppeling... Begrijpen we het nog?

Ja, ik ben nog wakker... ;)
 
Laatst bewerkt:
in het antwoord van die link staat toch precies wat ik beweer :?
de japanse fabrieken konden met de modernere smeer olie niet meer uit de voeten en hebben hun eigen norm bedacht.

kijk ook even goed waar je naar refereert, het is een site "voor de automotive professional", dat zijn dus de mensen die jou olie moeten verkopen _O-

Wel goed gelezen :?

Dat zeg ik het is een grote samenzwering |(
 
Ook altijd een leuk weetje over olie bij een op de meeste motorfietsen geïntergreerde natte koppeling: Motorolie is een scheidingsstof om de interne wrijving in een motorblok zo veel mogelijk te beperken middels een krachtige smeerfilm. DIT IS KOMPLEET IN STRIJD MET HET DOEL VAN EEN KOPPELING. De additieven die gebruikt worden om dit verschijnsel (goeddeels) op te heffen, nl het verminderen van koppelslip, verminderen tevens de smerende capaciteit, hetgeen weer opgelost moet worden met nog meer additieven, dat maakt van een specifieke motorfietsolie al snel een compromis...

Leuk hè, eigenlijk zou een auto-olie die geschikt is voor hoogtoerige motoren dus beter kunnen zijn voor het inwendige van je motorfietsblok en dus meer geschikt kunnen zijn voor een Ducati, of andere motor, met droge koppeling... Begrijpen we het nog?

Ja, ik ben nog wakker... ;)

ja, ik begrijp je.
vandaar ook mijn eerste opmerking, twee pagina's terug.
als je een duc met een droge koppeling hebt zou IK er lidl olie in gooien.
nu ben ik van mening dat een duc met een natte koppeling gecastreerd is.
dus ombouwen die hap en hoogwaardige olie er in, niet van die JASO bullshit.

overigens, de engelse motoren (waar de meeste jappen van afgekeken zijn) hadden een koppeling in een primaire kast waar andere olie in zat als in het motorblok.
omdat een koppeling nu eenmaal grip moet hebben en geen smering.
later werden die koppelingen ook vaak droog gezet vanwege de grip.
 
Ik geloof dat ze bij Biggelaar niet voor niets Valvoline aanbevelen. Natuurlijk betaal je een deel voor de marketing maar ik geloof wel dat ze ook daadwerkelijk betere olie hebben dan de Lidl.

De Lidl verkoopt ook Cola, ook die laat ik links liggen, ik geef liever wat uit voor de echte Coca Cola. Zit ook hetzelfde in, water.. beetje plantenextracten, beetje suiker maar toch smaakt het anders. Batterijen heb je vast en zeker ook wel bij de Lidl, maar de duracell waar je meer voor betaald gaan toch ook daadwerkelijk een stuk langer mee!

Anyway, iedereen moet zelf weten wat hij er in gooit. Als je erop vertrouwd dat de Lidl olie goed genoeg is dan gooi je dat er toch lekker in. Een ander gooit er liever merk olie in zonder hier een goede reden voor te hebben anders dan dat het een merk is.
Als je als verkoper op het ene merk 5 euro per liter verdiend en het andere merk 50 cent per liter, welke ga je dan adviseren?
Over smaak valt niet te twisten. Olie wordt echter niet gedronken.
Als iemand zegt dat de ene olie beter is als de andere terwijl op de fles dezelfde specificaties staan dan staat hij gewoon te liegen.
 
Naast de top cylinder oiler, als de koppeling droog is hoef je m ook niet te smeren :o

zie boven, een koppeling moet je ook niet smeren :N

even the search gebruikt:

Er zijn ongeveer 122 resultaten, verdeeld over ongeveer 5 pagina's.

Er is gezocht op: 'koppeling +slippen'. Resultaten per woord: koppeling: 17024, slippen: 1758.

De database van 207.196 onderwerpen is voor het laatst bijgewerkt op 28 september 2008 04:59 en is doorzocht in 0,0237 seconden.


verbluffend goed idee, zo'n natte koppeling |(

edit, link werkt niet.
 
Laatst bewerkt:
Als je als verkoper op het ene merk 5 euro per liter verdiend en het andere merk 50 cent per liter, welke ga je dan adviseren?
Over smaak valt niet te twisten. Olie wordt echter niet gedronken.
Als iemand zegt dat de ene olie beter is als de andere terwijl op de fles dezelfde specificaties staan dan staat hij gewoon te liegen.

Voor de duidelijkheid, ik heb Biggelaar volgens mij nooit horen zeggen dat het ene merk beter is dan het andere. Alleen dat 10W60 beter is dan 10W40 ivm lagers en koppel van de Duc.

Verder wat merk betreft, kunnen we het lang over hebben. Of het volgens de specificaties beter is of niet maakt mij niet uit. Ik heb er gewoon een beter gevoel bij.
 
Olie is olie, maakt allemaal geen moer uit, een grote samenzwering })


Ik denk het niet hoor:

APPENDIX E—API BASE OIL INTERCHANGEABILITY GUIDELINES FOR PASSENGER CAR MOTOR OILS AND DIESEL ENGINE OILS
E.1 General

E.1.1 INTRODUCTION
Not all base oils have similar physical or chemical properties or provide equivalent engine oil performance in engine testing. During engine oil manufacture, marketers and blenders have legitimate needs for flexibility in base oil usage. The API Base Oil Interchangeability Guidelines (BOI) were developed to ensure that the performance of engine oil products is not adversely affected when different base oils are used interchangeably by engine oil blenders


Bron: API
 
Terug
Bovenaan Onderaan