Welke olie (en waarom) gebruik jij voor je offroad

welke type olie?

  • minerale

    Stemmen: 5 18,5%
  • half-synthetisch

    Stemmen: 15 55,6%
  • vol-synthetisch

    Stemmen: 7 25,9%

  • Totaal aantal stemmen
    27
17 aug 2005
197
0
35
Stein
ik gooide eerste gewoon lidl 10w40 olie, half-synthetisch...lekker cheap en merkte geen rare dingen ermee, koppeling ging ook niet slippen ofzo.

nu heb ik er motor olie van louis in zitten , ook cheap en half-synthetisch
 

kaffer

MF'er
30 jun 2005
102
0
46
omg. Breda
Ik gebruik nu half-synthetische voor mijn XR600.
Maar hij krijgt regelmatig zo serieus op z'n donder, dat ik er aan denk om op vol-syntheet over te gaan.
Toen ik hem kocht ben ik van mineraal op halfsyntheet overgeschakeld, maar toen ging de koppeling slippen bij een warme motor.
Achteraf was dat waarschijnlijk (deels) toevallig, want na vervanging van de platen ging het goed met half-syntheet.

maaaruh... is het eigenlijk wel zo dat je beter volsyntheet kan gebruiken ipv van halfsyntheet als je het uiterste van je noppenfiets vraagt?
 

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
1
www.yeager.50megs.com
Ik gebruik nu half-synthetische voor mijn XR600.
Maar hij krijgt regelmatig zo serieus op z'n donder, dat ik er aan denk om op vol-syntheet over te gaan.
Toen ik hem kocht ben ik van mineraal op halfsyntheet overgeschakeld, maar toen ging de koppeling slippen bij een warme motor.
Achteraf was dat waarschijnlijk (deels) toevallig, want na vervanging van de platen ging het goed met half-syntheet.

maaaruh... is het eigenlijk wel zo dat je beter volsyntheet kan gebruiken ipv van halfsyntheet als je het uiterste van je noppenfiets vraagt?
Is niet toevallig. Ik had het precies andersom en ook slippende platen.

Gooi er in wat er wordt voorgeschreven zou ik zeggen. Tenzij je hem opgevoerd hebt.
 

kaffer

MF'er
30 jun 2005
102
0
46
omg. Breda
Is niet toevallig. Ik had het precies andersom en ook slippende platen.

Gooi er in wat er wordt voorgeschreven zou ik zeggen. Tenzij je hem opgevoerd hebt.
kheb gisteren nogeens in mijn WPH gekeken, maar daar wordt niet gesproken over mineraal of synthetisch.
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Een knappe 10W40 is prima voor ons klimaat en voor een gemiddelde motor.

Meestal wordt er wel half syntheet gebruikt, dus als je een 2dehands motor hebt is dit wel handig te handhaven, anders is het vragen om problemen.

Moet zelf ook even nieuwe olie halen voor auto én motor van de week. Even kijken waar ik een goede olie kan krijgen. Tankstations zijn volgens mij f*cking duur.
 

Vale Tek

MF veteraan
24 feb 2006
1.653
0
36
ligt aan je koppeling, vol syntetisch is beter ( vooral voor 2 takten) mijn xl rijdt heerlijk met half 15-40
 
17 aug 2005
197
0
35
Stein
Een knappe 10W40 is prima voor ons klimaat en voor een gemiddelde motor.

Meestal wordt er wel half syntheet gebruikt, dus als je een 2dehands motor hebt is dit wel handig te handhaven, anders is het vragen om problemen.

Moet zelf ook even nieuwe olie halen voor auto én motor van de week. Even kijken waar ik een goede olie kan krijgen. Tankstations zijn volgens mij f*cking duur.
bij tankstation moet je zowiezo niet halen...is meer iets uit nood als je ergens zonder olie staat.

in de auto zou ik gewoon lidl olie flikkeren 7 euro voor een 5 liters fles en is gewoon sae of hoe heet dat goedgekeurde olie. gebruik het zelf al jaren.
 

Gieliovd

MF veteraan
12 jun 2006
2.518
1
33
Omg. Alkmaar
Beetje tegen mijn eerdere statement in heb ik net olie en een filter gehaald. Ik zei tegen die man bij de motorzaak dat ik olie moest hebben.

Dus hij pakte een vaatje van 4 liter, Motul 5100 ESETS ofzo (edit: het is dus ESTER). Filtertje erbij, en 55 euro lichter.

Het is een full syntheet olie. Dus niet half zoals ik dacht te doen.
edit2: het is dus wel degelijk half synteet! Maar goed ook, ik stond alweer aan de balie.

Ik knikker er maar een keer goeie olie in, dan kan ik hem weer een tijdje rijden. Voor de auto ga ik inderdaad ff wat Halfords olie halen denk ik. Had ik eerst ook in de auto, maar die gebruikte 1:500 (olie dus). Nu andere auto.

Zo nog maar ff halen denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Friemel

Die hard MF'er
1 mei 2002
541
0
Valvoline 10w40, gaat er vanaf het begin in... Dus waarom niet handhaven. Heb er nu 41dkm meegereden en nog nooit problemen mee gehad. Motor verbruikt (bijna) geen olie.
 

Manz

MF veteraan
10 sep 2005
1.977
12
Tukker
Altijd Motul 5100 ESTER 10W40.

Is goed en dat verdient de machine gewoon.
hee,dat is een half synt.
http://www.marktplaza.nl/Motul-5100-halfsyntheet-10W40-4-liter-kan-2061208.php
Snap alleen niet dat een 15w50 300v van motul hier bij de dealer(DE lutte bij bor) bijna 20 euro kost,belachelijk!! (staat er over 10 jaar nog _O- )
heb nu een volsynt.gekocht van motorex 10w50 voor 13 euro.(wout broer)
In duitsland kost die zelfde motul 12 euro!!
http://www.ambi-bike.de/home.html?brems/bremsbeleg.html B|
 

Max_Kool

Die hard MF'er
25 jul 2003
988
1
Delfgauw
Volsyntheet.

Ik heb een luchtgekoeld blokkie dat aanmerkelijk zwaarder op zijn flikker krijgt dan bij alleen weggebruik. Wordt bij geklooi in de prut (of op een of andere berghelling) soms erg warm. Dan wil ik zeker weten dat alles ok blijft.
 

Vale Tek

MF veteraan
24 feb 2006
1.653
0
36
kroon oil stinkt
shell olie werkt het beste (half synt) kost wel beetje maar is uber. Alles welkt stuk soepeler ermee
 

Vale Tek

MF veteraan
24 feb 2006
1.653
0
36
nog maals ik rijd er met 15 - 40 ( half synt)met mijn XL 600 R doet stuk beter dan 10 -40 vind ik .
 

Gipino

Die hard MF'er
29 aug 2003
624
0
Ik doe er Castrol GPS 10W40 half synthetisch in, de reden is dat ik vind dat mijn motoren (vooral de XL) er beter (minder mechanisch geluid)op loopt.