Welke olie gebruiken??

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.468
0
45
Antwerpen
www.motorfreaks.be
Gezien mijn koppeling nog steeds doorslipt op mijn ZX6 was ik van plan om morgen ff mijn olie te vervangen (bout onderaan los, laten leeglopen, bout er terug in en olie ingieten right???)if not,please mention :P

Welke viscositeit van olie kan ik best nemen om dit slippen te laten stoppen en syntheet of semi???

dus welke ??W?? en eventueel voorkeur van merk??
 

Gizzmo

MF veteraan
8 jun 2001
9.152
0
51
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar gehoord dat voll sythetisch iets te goed smeert en daardoor koppeling slipt.

Dus half synthetisch gebruiken.

Echter olie trekt in gevoerde platen, dus of het je probleem oplost????
 

Revolution

MF veteraan
2 jun 2001
16.917
0
Ik gebruik voor m'n GSX-R altijd 10W40 van Castrol (Superbike nogwat) half synthetisch. Iig geen last van slippende koppeling oid, zal dus wel goed zijn. :)
 

Hans_V

Die hard MF'er
22 okt 2001
800
0
72
Heerlen
Is je vrije slag groot genoeg???
Zijn je platen niet versleten????
Als dat zo is ken je er olie indoen wat je wil, zal ie blijven slippen>
 

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.468
0
45
Antwerpen
www.motorfreaks.be
heb net ff gekeken op de bon, er zit nu vol syntheet in, kan het kwaad als ik enkel de olie vervang door half syntheet zonder de filter ed te verwisselen???

Hoe verwissel je die eigenlijk??
 

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.468
0
45
Antwerpen
www.motorfreaks.be
Dus olie vervangen (ik leer elke dag bij) met half synthetische castrol 10W40, dat spul ziet dus rood, de olie die eruit kwam zag al heeeel erg zwart om maar 2400km gelopen te hebben

Testritje gemaakt: koppeling slipt nog altijd in 4,5 en 6 boven de 9000 toeren

conclusie: platen fucked up en 35 Euro olie voor niks
 

Skoezie

MF veteraan
21 mei 2001
7.367
1
45
Assen
Op zaterdag 20 juli 2002 00:03 schreef Revolution het volgende:
Ik gebruik voor m'n GSX-R CBR altijd 10W40 van Castrol (Superbike nogwat) half synthetisch. Iig geen last van slippende koppeling oid, zal dus wel goed zijn. :)
:^
 
Laatst bewerkt:

Lange Harry

MF'er
20 jun 2002
248
0
Nijmegen
Ik ga er ten eerste vanuit dat we het wel hebben over olie die specifiek gemaakt is voor motoren met een natte koppeling.
De meeste synthetische olien hebben een andere vicositeits-index als minerale bv.; 0w30 inplaats van 10w40.
Dit komt omdat een syntheet zich ondanks het feit dat hij dunner is, zich toch kan gedragen als een dikkere. Je hebt dan een olie die overal gemakkelijk tussen kan en toch een groot vullend en plakkend vermogen heeft.
De meeste koppelingplaten die slippen hebben als oorzaak verkeerde olie (dus auto-olie)
Je kunt dit zien door de glaslaag die op de platen zit.
Remedie; platen vervangen, maar dan eerst de platen een avondje in de goede olie laten wellen, voor je ze gaat monteren.
Pas wel op dat je geen volsyntheet begint te gebruiken bij een motor die al lang op een mineraal heeft gelopen. Door de enorme reiniging van de syntheet gaat ook al het aangekoekte loskomen, zodat dit ook weer verstoppingen kan geven.
Bij elke jonge fiets is er echter niets beter

als een volsyntheet, maar alleen maar indien deze specifiek voor motoren met een natte koppeling ontworpen is.
 

BM Werner

Die hard MF'er
3 jun 2002
957
0
41
Hengelo
Gewoon droge koppeling.

bij geen idee vragen wat de dealer vind, heb je tenminste een beetje houvast '(
Of eerst vragen, dan luisteren, dan denken, dan doen :}
 

Martin-S

MF veteraan
19 mei 2002
2.668
0
40
ik doe altijd: eerst doen(eigenwijs), dan denken(f*ck,k*t,GVD), dan vragen(als het al telaat is), dan luisteren. :+
Typisch Nederlands:

Apparaat doet het niet--> Slopen dat ding--> Alles ziet er goed uit--> Toch de handleiding maar eens lezen. :P