Welke olie gebruiken??

Sigma

MF veteraan
4 feb 2002
19.474
73
Antwerpen
Gezien mijn koppeling nog steeds doorslipt op mijn ZX6 was ik van plan om morgen ff mijn olie te vervangen (bout onderaan los, laten leeglopen, bout er terug in en olie ingieten right???)if not,please mention :P

Welke viscositeit van olie kan ik best nemen om dit slippen te laten stoppen en syntheet of semi???

dus welke ??W?? en eventueel voorkeur van merk??
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar gehoord dat voll sythetisch iets te goed smeert en daardoor koppeling slipt.

Dus half synthetisch gebruiken.

Echter olie trekt in gevoerde platen, dus of het je probleem oplost????
 
heb net ff gekeken op de bon, er zit nu vol syntheet in, kan het kwaad als ik enkel de olie vervang door half syntheet zonder de filter ed te verwisselen???

Hoe verwissel je die eigenlijk??
 
Dus olie vervangen (ik leer elke dag bij) met half synthetische castrol 10W40, dat spul ziet dus rood, de olie die eruit kwam zag al heeeel erg zwart om maar 2400km gelopen te hebben

Testritje gemaakt: koppeling slipt nog altijd in 4,5 en 6 boven de 9000 toeren

conclusie: platen fucked up en 35 Euro olie voor niks
 
Ik ga er ten eerste vanuit dat we het wel hebben over olie die specifiek gemaakt is voor motoren met een natte koppeling.
De meeste synthetische olien hebben een andere vicositeits-index als minerale bv.; 0w30 inplaats van 10w40.
Dit komt omdat een syntheet zich ondanks het feit dat hij dunner is, zich toch kan gedragen als een dikkere. Je hebt dan een olie die overal gemakkelijk tussen kan en toch een groot vullend en plakkend vermogen heeft.
De meeste koppelingplaten die slippen hebben als oorzaak verkeerde olie (dus auto-olie)
Je kunt dit zien door de glaslaag die op de platen zit.
Remedie; platen vervangen, maar dan eerst de platen een avondje in de goede olie laten wellen, voor je ze gaat monteren.
Pas wel op dat je geen volsyntheet begint te gebruiken bij een motor die al lang op een mineraal heeft gelopen. Door de enorme reiniging van de syntheet gaat ook al het aangekoekte loskomen, zodat dit ook weer verstoppingen kan geven.
Bij elke jonge fiets is er echter niets beter

als een volsyntheet, maar alleen maar indien deze specifiek voor motoren met een natte koppeling ontworpen is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan