Welke olie het beste?

nijtram1

Die hard MF'er
14 jul 2008
471
0
Welke olie kan ik het beste in me kawasaki zx6r 99 gooien?
Is dit goeie olie:
full
 
Half syntheet kan je gewoon mengen met volsyntheet, alleen kan je volsyntheet niet mengen met minerale olie en andersom. Das ook de reden dat ik bij oudere motoren gewoon half syntheet gebruik die kan met allebei gemengd worden.

Ja....de eerste bekeuring! :+ Is niet waar wat je schrijft....

Vol, half en mineraal kunnen in iedere willekeurige verhouding gemengd worden.
 
Laatst bewerkt:
@RSV Is het mogelijk om monograde (sae 40) te mengen met multigrade ?

Ik ga er van uit dat het hier om motorolie gaat. In dat geval is de olie een minerale olie, een poly-alfa-oline, ester of een combinatie hier van en deze zijn in iedere willekeurige verhouding mengbaar. Het feit dat het een single,- of multigrade olie is doet er niet toe.

De viscositeit wordt wel een spannend verhaal O-)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het niet over merken onder elkaar, maar ik heb begrepen dat je geen half en vol synthetische moet mengen. Daarbij zijn natte koppelingen wat kieskeuriger met olie. Maarja, dat is inderdaad hear-say....want ik gebruik altijd dezelfde


Ja.....2e bekeuring! :+ Zie mijn opmerking bij het proces verbaal van de eerste bekeuring 8-)
 
Ik ga er van uit dat het hier om motorolie gaat. In dat geval is de olie een minerale olie, een poly-alfa-oline, ester of een combinatie hier van en deze zijn in iedere willekeurige verhouding mengbaar. Het feit dat het een single,- of multigrade olie is doet er niet toe.

De viscositeit wordt wel een spannend verhaal O-)


Het gaat idd om motorolie heb nog bel ray exr sae 40 staan volgens mij minerale olie, deze wou ik mengen met minerale 10w40.
1 liter sae 40 mengen met 2 liter 10w40, dan moet het iets van 20w40 worden ?
 
Laatst bewerkt:
Viscositeit heeft niets met het aantal km's te maken
Is dat zo? Een motorblok met veel km's op de teller vertoont slijtage en daarom is het in bepaalde gevallen verstandig om een hoger visceuze olie te nemen zodat er ook bij koude motor voldoende smering is. Bijvoorbeeld in plaats van 10W40 overstappen tot 20W50.

Ben je dit met me eens? Zo niet, verbeter me alstjblieft!

Wat is er in hemelsnaam met MF aan de hand, als ik gewoon type ben ik te snel en slaat hij gewoon letters over die ik intik. Hééé'l irritant elke keer backspace en aanpassen......
 
Vrees dat dat meer in jouw browser zit dan in MF, Gieliovd. Nergens last van, hier :+

[edit]Óf een virusscanner die even flink staat te "hakken" op je machine.... dat wil ook wel eens dat soort effecten geven.[/edit]
 
Laatst bewerkt:
Excuus voor offtopic maar ik heb het al sinds dag 1 op deze pc. Tis nota bene een supersnel ding met 4 processors en weet ik het allemaal. Virus scanner uit. Zal Firefox er eens op smijten. Dit is géééén harden.

Als ik zo eens een tukje type op gewoon tempo dan komn er allemaal letters te missen en ik snap nog steeds niet waarom dt zo is.
 
Ik heb anders al verschillende katastrofes gezien bij mijne motoman (mechanieker) van mensen die van die goedkope supermarkt-olie in hun scooters en brommers smijten en even later stil staan omdat de nest vast zit..

Ikke doe het niet, ik bespaar liever door er zelf aan te proberen sleutelen
laat me raden, je motoman verkoopt ook olie?

ik heb in al mijn motorfietsen LIDL olie zitten, ook in de Honda CB250 met natte koppeling.
en ik rijd niet voorzichtig. prima olie!
 
hoe zit het dan met die verhalen dat je na 1 keer vol niet meer terugkan naar halfsyntheet?

En als je het mengt, dan wordt het volgens toch niet beter dan de slechtste van de 2 olieën?
:^

Daarbij worden er door olieboeren spoelmiddelen verkocht om juist van mineraal naar vol synt te kunnen, leg dat eens uit dan allemaal onzin???
Lijkt mij niet O-)

of ben ik te goed gelovig :o
 
Laatst bewerkt:
hoe zit het dan met die verhalen dat je na 1 keer vol niet meer terugkan naar halfsyntheet?

En als je het mengt, dan wordt het volgens toch niet beter dan de slechtste van de 2 olieën?

Je schrijft het zelf al, ken je btw dat verhaal van het monster van loch ness? Ook een verhaal :+


Kan me niet voorstellen waarom het niet zou kunnen en RSV31 kennende lult die geen onzin :)
 
Laatst bewerkt:
Je schrijft het zelf al, ken je btw dat verhaal van het monster van loch ness? Ook een verhaal :+


Kan me niet voorstellen waarom het niet zou kunnen en RSV31 kennende lult die geen onzin :)
Heb toch andere dingen gelezen :+ en ik ben niet iemand die zomaar ergens vanuit gaat omdat iemand het zegt ;)
Daarom vraag ik er ook naar en omdat in mijn logische denkwijze, een minerale, een bijna natuurlijke olie is en een volsynt niet. Dan is mijn denkwijze niet zo vreemd om aan te nemen dat die twee niet samen gaan. Maar sta altijd open voor goede onderbouwde mening :P
 
Is dat zo? Een motorblok met veel km's op de teller vertoont slijtage en daarom is het in bepaalde gevallen verstandig om een hoger visceuze olie te nemen zodat er ook bij koude motor voldoende smering is. Bijvoorbeeld in plaats van 10W40 overstappen tot 20W50.

Ben je dit met me eens? Zo niet, verbeter me alstjblieft!

Wat is er in hemelsnaam met MF aan de hand, als ik gewoon type ben ik te snel en slaat hij gewoon letters over die ik intik. Hééé'l irritant elke keer backspace en aanpassen......

Is dat niet net andersom? DUs goede smering bij koude start bv 5W-40/ 0W-40 ??
 
Eeuh, ja in principe heeft een lagere viscositeit bij een koude motor de voorkeur.

Nu ik er nog eens over nadenk schreef ik het niet zo lekker.

Want ja, bij warme motor wil je weer een hogere viscositeit hebben met een motor met meer speling/slijtage.

Maar ja dan wil je dus eigenlijk een niet te hoge viscositeit bij koude start, maar ook niet te laag vanwege slijtage en dus speling...

Eigenlijk iets van 10W50? Maar die bestaat toch niet?

Nouja, ik zit maar een beetje te fantaseren en ben géén oliespecialist.

Is er een oliekenner die dit kan toelichten??? Ik geef graag fouten toe! :')
 
laat me raden, je motoman verkoopt ook olie?

ik heb in al mijn motorfietsen LIDL olie zitten, ook in de Honda CB250 met natte koppeling.
en ik rijd niet voorzichtig. prima olie!
sterker nog, een collega van mij heeft laatst zijn olie ververst met action auto olie, 10w40. hij rijdt een bmw 1200r uit 2005. nergens last van, rijdt super zegtie. wat is dan de zin van echte motorolie, vraag ik mij af :?
 
sterker nog, een collega van mij heeft laatst zijn olie ververst met action auto olie, 10w40. hij rijdt een bmw 1200r uit 2005. nergens last van, rijdt super zegtie. wat is dan de zin van echte motorolie, vraag ik mij af :?
Een BMW R1200r heeft een droge koppeling, net als bij een auto.

Bij de meeste motoren draait de koppeling mee in de motorolie dus is het redelijke belangrijk dat deze geschikt is voor een "natte"koppeling.

Anders kunnen je platen gaan slippen.. maar dat hoeft niet altijd..
Beter het zekere voor onzekere dus ;)
 
Die BMW heeft dacht ik een droge koppeling. En de spec (API) van die goedkope olie zal waarschijnlijk de spec uit het BMW boekje overtreffen. Lijkt me geen probleem dan.

Ik gooi er een goedkoop type olie in van een bekend merk (Castrol), voor het gevoel. Kost ook niet zoveel. Gewoon ff op de specs en viscositeit letten. En of je natte of droge koppeling hebt dus.
 
Hallo allemaal,
Ben nieuw hier op het forum en heb sinds kort weer een motor gekocht. Honda Deauville. Ben vooral geintresseerd in de techniek. Toevallig vandaag olie ververst met Valvoline Durablend motorfietsolie 10w40. Bij de automatrialenzaak gekocht, Lasaulec, voor 5,50 euro per liter. Nu vroeg ik me af of dat wel een goed merk is?

Bedankt, en groeten van Peter
 
Hallo allemaal,
Ben nieuw hier op het forum en heb sinds kort weer een motor gekocht. Honda Deauville. Ben vooral geintresseerd in de techniek. Toevallig vandaag olie ververst met Valvoline Durablend motorfietsolie 10w40. Bij de automatrialenzaak gekocht, Lasaulec, voor 5,50 euro per liter. Nu vroeg ik me af of dat wel een goed merk is?

Bedankt, en groeten van Peter

Nee, Valvoline verkoopt die olie om de motorfietsgaragisten in deze moeilijke tijden wat extra werk te gunnen mbt kapot gelopen motorblokken ;) :+


....tuurlijk is dat wel goed spul. Voor Valvoline is de motorfiets welliswaar geen speerpunt in hun portfolio zoals bij merken als Bel-Ray, Putoline of bijv. Motul, maar daarom leveren ze nog wel altijd gewoon olien van goede kwaliteit.

Maargoed, zonder gelijkwaardige slijtage en oxidatietest tussen alle eerder genoemde merken en typen olie blijft het speculeren of welke nou echt "de beste" is. Wat die claim is ookal zo lekker afhankelijk van de machine en de toepassing.
 
Laatst bewerkt:
Een BMW R1200r heeft een droge koppeling, net als bij een auto.

Bij de meeste motoren draait de koppeling mee in de motorolie dus is het redelijke belangrijk dat deze geschikt is voor een "natte"koppeling.

Anders kunnen je platen gaan slippen.. maar dat hoeft niet altijd..
Beter het zekere voor onzekere dus ;)
hij heeft een k1200r, en die heeft een natte, hydraulisch. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan