Welke olie in Yamaha Majesty 250 1997?

maarten1973

MF veteraan
5 apr 2007
1.308
644
Graag had ik jullie ervaringen met olie in een Yamaha Majesty tussen 1995 - 1999.
Input is vrij, wel onderbouwd graag.

De API classificatie is SF / SE 10w40 of 10w30.
Verder wordt er geen aanbeveling gedaan waardoor ik geneigd ben te denken dat er half synthetische 10 w 40 olie in kan voor een auto. Er is immers geen natte platenkoppeling.

Bij voorbaat dank voor het meedenken.
Maarten
 
Dank je. Dus motorfietsolie. En dan met MB specificatie? Of MA? Of maakt dat geen verschil?

En wat heeft het hogere toerental voor effect dat 'gewone motorolie' niet aankan?
 
Dank je. Ik ken de verschillen.
Ik heb momenteel alleen vol-synthetische 10W30 Jaso MB in huis( van de Honda PCX).
Ik denk dat die iets 'TE' synthetisch is voor de majesteit.

Ga eens op zoek naar een eenvoudige JASO MB half-syntheet (als die bestaat).
Suggesties? Gebruikerservaringen?
 
Ik deed er altijd een volsynthetische auto olie in de Majesty 250, half jaar en 17.000 snelweg kilometers gereden.
Iedere 3.000 km vers goud erin. 8-)

Als het mijn scooter was dan nam ik Techno 5W40, 3.79 per liter bij de Action.
Maar ze hebben daar ook Valvoline 5W40 voor 4.99 per liter.
En die heeft een JASO MA keur.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de bijdrage.
Het voorschrift zegt 10 w 30 of 10 w 40. Uitlopend naar 20w50.

Ik ben wel van plan meer dan 17.000 km ermee te gaan rijden. Ik ben nog niet overtuigd dat actionolie het gaat worden voor mij. ;)
 
Bedankt voor de bijdrage.
Het voorschrift zegt 10 w 30 of 10 w 40. Uitlopend naar 20w50.
En wat betekent dat precies? ;)
Ik heb al in zoveel voertuigen iets dunnere olie voor de start gebruikt.
Het tweede getal zegt meer, en de W50 is ideaal in een hete zomer i.c.m. wheelies/circuitgebruik.

5W40 bestond nog amper in 1997.. maar is een volsyntheet en dat is weer een heel indianentopic waard. :+

Volgens mij was mijn auto olie indertijd ( 2003 ) 15W50 in een gouden fles.
Dat moest wel goed zijn. :+ ( Jammer dat de voorloper van Photobucket gestopt is, daar stonden al mijn foto's)
Ik ben nog niet overtuigd dat actionolie het gaat worden voor mij. ;)
Dat boeit mij ook niet :+ de Action heeft ook Valoline 10W40 en 15W40.. die hebben dan weer geen JASO MA.
Maar dat is verder aan je eigen overtuiging of dat kan. ;)
 
Ik draaide vrij gemakkelijk de gegoten en zwakke aluminium aftapplug met het zeefje kapot.
Dus pas daar mee op. ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan