- 17 nov 2022
- 5
- 3
Graag zou ik willen weten welke olie ik het beste kan halen voor in mijn motor ik ben hem aan het opknappen hij heeft 11 jaar stil gestaan en moet helemaal schoongemaakt ook inwendig en alles weer vers erin.
Motorfiets olie voor natte plaat koppeling.10w40, geen volsynthetische.
Schei toch uit met je merken. De goedkoopste shit volstaat.10w40 semisyntheet of mineraal voor motorfietsen. De goedkoopste voldoet ( bv Eurol)
vooral door slechtere materialen,, veel minder goede berekeningen, veel slechtere toleranties etc. Ook in het productie procesMotoren versleten relatief snel in die tijd. Door gebrekkige olie of metallurgie?
Toen waren er ook noggeen beperkingen qua dopes ivm de katalysator. Olie was toen beter dan nu.........................Zoals al aangegeven; in de jaren '70 hadden we nog geen JASO...
Elke mineraal of halfsyntheet voldoet; 10w40 tot 20w40..
Zelfs Action olie is vergeleken bij wat destijds voorhanden was een topmerk.. 😉
Vooral de combinatie van de 2.Motoren versleten relatief snel in die tijd. Door gebrekkige olie of metallurgie?
Nee...Toen waren er ook noggeen beperkingen qua dopes ivm de katalysator. Olie was toen beter dan nu.........................
JaVooral de combinatie van de 2.
Op m'n werk hebben we vastgesteld dat met een nieuwere moderne olie we het onderhoudsinterval met 70% kunnen verlengen en ook nog een langere tijd tussen revisies.
Nee...
Huh? Er rijden anders nog aardig wat van die ouwe hokken rond anders! Dat moet ik met de moderne motoren nog maar zien.Motoren versleten relatief snel in die tijd. Door gebrekkige olie of metallurgie?
De onverwoestbaarheid van oudere motoren wordt vaak geromantiseerd. De Japanners waren wel een stap vooruit tov Engels en Italiaans.Huh? Er rijden anders nog aardig wat van die ouwe hokken rond anders! Dat moet ik met de moderne motoren nog maar zien.
Ik rij zelf ook op iets rond wat al 43 jaar oud is..
Het is mij opgevallen dat veel revisiebrijven heel vaak weinig / niets weten van ouder spul, maar wel modern spul..De onverwoestbaarheid van oudere motoren wordt vaak geromantiseerd. De Japanners waren wel een stap vooruit tov Engels en Italiaans.
Maar je hebt soms wat realistischefossielenoudere motorrijders nodig die die tijd nog hebben meegemaakt om een beter beeld te krijgen hoe lang een oude motor echt meeging, tuurlijk rijdt er nog zat oud spul rond maar meestal niet meer met de originele zuigers etc, blokken zijn bijna altijd al één of meerdere keren open geweest.
Ik ben bang dat we nog een jaar of 30 / 40 op MF rond moeten hangen om te zien hoe het zit met de moderne motoren...De onverwoestbaarheid van oudere motoren wordt vaak geromantiseerd. De Japanners waren wel een stap vooruit tov Engels en Italiaans.
Maar je hebt soms wat realistischefossielenoudere motorrijders nodig die die tijd nog hebben meegemaakt om een beter beeld te krijgen hoe lang een oude motor echt meeging, tuurlijk rijdt er nog zat oud spul rond maar meestal niet meer met de originele zuigers etc, blokken zijn bijna altijd al één of meerdere keren open geweest.
Zucht...
En hoe oud zijn de zuigers en drijfstangen/zuiger veren?Huh? Er rijden anders nog aardig wat van die ouwe hokken rond anders! Dat moet ik met de moderne motoren nog maar zien.
Ik rij zelf ook op iets rond wat al 43 jaar oud is..
Of is alles veel beter gedocumenteerd bij nieuwer spul?Het is mij opgevallen dat veel revisiebrijven heel vaak weinig / niets weten van ouder spul, maar wel modern spul..
Dat zet mij aan het denken, nieuw spul zou toch minder vaak tot niet gereviseerd moeten worden, dan ouder spul?
Onzin vroegah werd er veel harder gereden dan nu.Motorblokken waren vroeger minder belast.
Tot de jaren '80 was 75pk al behoorlijk wat en daar had je al snel 750 tot 900cc voor nodig.
Tegenwoordig haalt men dat al vrij eenvoudig uit een 500-je, dus de mechanische belasting van een blok is veel hoger.
Dat vraagt ook veel meer van de smeerolie...
Dus gebruik goed spul op nieuwerwets spul, en donder Action olie in je ouwe seventies fiets...klaar