Welke olie moet er in een honda cb 500 four

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remco13697

Rookie
Donateur
17 nov 2022
5
3
Graag zou ik willen weten welke olie ik het beste kan halen voor in mijn motor ik ben hem aan het opknappen hij heeft 11 jaar stil gestaan en moet helemaal schoongemaakt ook inwendig en alles weer vers erin.
 
Vroegah hadden we matjes en reden we Manta of Kadett GSI

Waarom rijdt mijn zijklepper na 80 jaar nog steeds rond? Omdat er net zoveel (lees zo weinig) power inzit als in een 2CV.
Daar heeft mijn zeikkleppert 750cc voor nodig en een Eend slechts 600cc...
Dat maakt het ding niet alleen alles behalve snel, maar ook oer-en oerbetrouwbaar en bijna onverslijtbaar.
 
Maar de CB500 Four waar het hier over gaat had wel een euh... interessant weg gedrag als het eens wat harder ging. Na een hoop gezwabber liet je vanzelf het gas weer heel rustig los. Ingebouwde beveiliging tegen flinke snelheidsovertredingen.
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Motorblokken waren vroeger minder belast.
Tot de jaren '80 was 75pk al behoorlijk wat en daar had je al snel 750 tot 900cc voor nodig.

Tegenwoordig haalt men dat al vrij eenvoudig uit een 500-je, dus de mechanische belasting van een blok is veel hoger.
Dat vraagt ook veel meer van de smeerolie...

Dus gebruik goed spul op nieuwerwets spul, en donder Action olie in je ouwe seventies fiets...klaar
Dit is toch niet vergelijkbaar. De productieprocessen en materiaaleigenschappen zijn ik die jaren ook enorm verbeterd. Daarnaast kan je omgekeerd ook beweren dat als je van de 150 pk er zelden meer dan 50 gebruikt, dat beter is dan 50 van 80 pk. Omgekeerd kan jij dan weer stellen dat je nu met de hoge vermogens met te lage toeren rijdt zodat de smering niet optimaal is.
Waarschijnlijk werden vroeger vanwege de beperkingen in de productie wel grotere reserves ingebouwd. Met een klein foutje barste je blok niet meteen kapot. Als er geen foutje in zat, had je een super blok dat het eeuwige leven had. Vervolgens treedt daar survivor bias op. Die marges zijn nu wel minder.
 
Vroegah hadden we matjes en reden we Manta of Kadett GSI

Waarom rijdt mijn zijklepper na 80 jaar nog steeds rond? Omdat er net zoveel (lees zo weinig) power inzit als in een 2CV.
Daar heeft mijn zeikkleppert 750cc voor nodig en een Eend slechts 600cc...
Dat maakt het ding niet alleen alles behalve snel, maar ook oer-en oerbetrouwbaar en bijna onverslijtbaar.
Dat slome ding van jou heeft toch niks met een 4 cilinder van doen........
 
Zucht...
De smaak was misschien beter vroeger.
Gooi die oude troep eens in een moderne supersport.
Die miljarden die oliefabrikanten in ontwikkeling steken hadden ze beter uitbetaald aan de aandeelhouders?
Wat was er beter aan?
Het feit dat ze in motoren al na 3000km interval vervangen moesten worden?
Of het feit dat de olie doorzichtig bleef?

Met moderne olie kan mijn KTM 1290 meer dan 100.000km meegaan met een onderhoudsinterval van 10.000km.

En hoe oud zijn de zuigers en drijfstangen/zuiger veren?
Mijn KTM 1290 is een 2 cilinder met 160pk, +130Nm koppel.
Met 100600km, het blok is nog nooit open geweest behalve om de kleppen te regelen/onderhoud.
Wordt de laatste 40k kilometers aardig misbruikt zonder problemen.
2x de olietemperatuur sensor vervangen in zijn volledige levensduur en 3 keer de elektronisch instelbare vering gereset.
Voor de rest geen elektrische problemen.
Het gaat niet om jow ktm.
De jaso kwalificatie is er gekomen met een reden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan