Welke Olie te gebruiken ?

chopchop

MF'er
1 jul 2005
154
0
Den Haag
Hallo allemaal.

ik heb een kawasaki 450 ltd bj 1985. Wil deolie verversen, maar heb ergens een keer gelezen hier in techniek topics dat je moet uitkijken welke olie je er in gooit , kan alleen dat topic niet meer vinden.

Vraag is dus welke olie te gebruiken Synthetische niet/wel want had begrepen (dacht ik) dat hget te maken had met het bouwjaar van de motor ?

wie helpt me uit de brand en het liefst merk en type omschrijving erbij.

Alvast bedankt :}
 
Er zijn brikkers die de voorkeur geven aan minerale olie voor een wat oudere motor, maar vraag met niet waarom. In het verleden wilde het nog wel es voorkomen dat mensen last kregen van een slippende koppeling bij gebruik van volsyntheet. Maar dat betrof dan PK pakhuizen die 'm door de koppeling heen gingen trekken. Volgens mij is dat bij de huidige synthetische oliën niet meer aan de orde. Zoiezo zal het probleem zich bij een LTD niet zo gauw voordoen, lijkt me.

olie van de aldi is prima, zes liter voor een paar euro.
*O*
wel blijven zwaaien he! :W
Zucht. :X

Reageer dan niet.
 
sorry orpheus, ik kon het niet laten, soms is het sterker dan mijzelf.

maar serieus, als ik zo'n motor had zou ik er rustig aldi olie ingooien.
de kwaliteit van de huidige aldi olie is waarschijnlijk vele malen beter als de castrol gtx die in die motor gegooid werd toen hij nieuw was.

met zo'n motor maak je ook geen duizenden zwaarbeladen kilometers dus de olie heeft een makkelijk leven en moet gewoon elk najaar ververst worden.

ik zal op mijn handen gaan zitten en me er niet meer mee bemoeien

:W
 
sorry orpheus, ik kon het niet laten, soms is het sterker dan mijzelf.

maar serieus, als ik zo'n motor had zou ik er rustig aldi olie ingooien.
de kwaliteit van de huidige aldi olie is waarschijnlijk vele malen beter als de castrol gtx die in die motor gegooid werd toen hij nieuw was.

met zo'n motor maak je ook geen duizenden zwaarbeladen kilometers dus de olie heeft een makkelijk leven en moet gewoon elk najaar ververst worden.

ik zal op mijn handen gaan zitten en me er niet meer mee bemoeien

:W
Nou, dat van die Aldi olie heb ik nog niet zo'n bezwaar tegen. Zal misschien best kunnen... Maar die toevoeging over dat zwaaien gaf nou niet de impressie dat je serieus een antwoord aan het geven was.
 
Orpheus,

bedankt voor de uitleg ga de synthetische wel gebruiken dan als het toch geen vershcil maakt want had begrepen dat mineraal vaker ververst meot worden of is dat onzin ?
Kweenie, volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Beide oliesoorten vervuilen na verloop van tijd. Is meer afhankelijk van het blok dan van de olie, lijkt me.
 
Zo'n LTD maakt volgens mij nog iets van 10.000 toeren, en of die Aldi olie dat nou zo leuk vindt... Neem gewoon Valvoline, lekker goedkoop en goed spul, half syntheet, kun je bij de meeste zaken wel kopen. Verwen je dat fietsje ook nog een beetje op z'n leeftijd.
 
Ach ja het is een oud beestje , en ook nog eens mijn eerste maar ze rijd oh zo fantastisch.

@ Orpheus
ik heb motorisch nog heel veel te leren maar kom een heel eind door deze site. m'n mf sticker zit erop, en ach als er sommige zijn die apart reageren kan me niet zoveel schelen eigelijk, het meerendeel reageert wel met goede feedback.
 
Ik zou een goede minerale 10W40 gebruiken in deze motor, Castrol GP of soortgelijk. Auto-olie heeft meestal een betere prijs/kwaliteit verhouding maar kan problemen geven met natte koppeling (niet noodzakelijkerwijs, maar vervelend als het gebeurt dus misschien liever niet mee gaan experimenteren). Volsynthetische olie behoudt over algemeen langer de opgegeven viscositeit, maar vw onvermijdelijke vervuilingen van buitenaf kun je liever toch niet veel langere intervallen aanhouden dan opgegeven. De hogere prijs haal je er wat dat betreft niet uit dus. De over het algemeen wat betere bestendigheid tegen extreme druk en temperatuur van synthetische olie is op jouw type motor wat minder belangrijk (behalve als je permanent volgas wilt gaan rijden ;) )
 
Laatst bewerkt:
Gewoon half syntheet er in, 10w40...
Gooien ze er bij de motorzaken ook in.

Zeker geen vol sysntheet!!!
Want deze heeft een sterk reinigende eigenschap, en lost olieresten op,
waardoor ''grote stukken'' in je kanalen kunnen gaan zitten en je blok
kapot loopt.
 
Gewoon half syntheet er in, 10w40...
Gooien ze er bij de motorzaken ook in.

Zeker geen vol sysntheet!!!
Want deze heeft een sterk reinigende eigenschap, en lost olieresten op,
waardoor ''grote stukken'' in je kanalen kunnen gaan zitten en je blok
kapot loopt.

Ja natuurlijk :Z
Had je vroeger (toen alles beter was ) dan ook geen "spoelolie" dat was een olie zonder dope, om je blok te reinigen.. (meestal na een echte revisie) ooit gehoord dat er toen een blok vastliep...
Laat je toch niet van alles wijs maken, dealers willen alleen hun olie verkopen, want hun busje eurol, of shell, of what ever van 16 euro de liter is VEEL beter dan het zelfde busje bij brezan op de schap...
Op elke olie staan specificatie's , daar kijk je naar , nergens anders
 
Hallo lui, halfsynthetische olie van de Gamma (ja Gamma dat zeg ik) met dezelfde
specificaties als een merk olie voor 12,99 euro voor 4 liter. Of maak ik nu reclame.

Gr DD.
 
In m'n eerste motor, Honda VT500C, zat Castrol GPS 10w40
In m'n tweede motor, BMW K1100LT, zat Castrol GPS 10w40
In m'n derde motor, Kawa KLX 650 C, zit Castrol GPS 10w40
In m'n vierde motor, Soes SV 650, zit Castrol GPS 10w40

Best eentonig eigenlijk :P :+
 
Ik heb een stomme vraag. Weet iemand hoe je het oliepeil kan controleren bij de Kawasaki LTD 454? Ik kan de zwarte dop er uit draaien, maar er zit geen peilstok in. Er zit wel een glaasje maar die is zwart.

Bovendien zag ik dat er geen koelvloeistof meer in zat. Die ga ik snel effe bijvullen. Effe langs het benzinestation!
 
Ik heb een stomme vraag. Weet iemand hoe je het oliepeil kan controleren bij de Kawasaki LTD 454? Ik kan de zwarte dop er uit draaien, maar er zit geen peilstok in. Er zit wel een glaasje maar die is zwart.

Bovendien zag ik dat er geen koelvloeistof meer in zat. Die ga ik snel effe bijvullen. Effe langs het benzinestation!


1e optie=......haal ff hulp en hou je motord een 'scheetje beef'....
2e optie=......haal nieuw oliefilter en olie/ tap je blok ff leeg/haal je oliefilterlos/ ga tussentijds ff een 'bakkie' doen/ ...dan is je motor onderhand aardig leeg../ nu is het glaasje ook niet 'zwart' meer ..als het goed is../ ...en daarna monteer je het nieuwe filter/ doe er verse olie in.......en :] ......
 
@kawaidioot

Thanks! Ik heb er voor de zekerheid maar even een liter bij gedaan. Het kijkglaasje werdt inderdaad weer (even) doorzichtig.

Ga dit weekend wel eens even kijken of ik de olie kan verversen. Ik heb alleen geen flauw idee waar het oliefilter zit. Maar dat moet vast te vinden zijn. Wellicht staat er nog wel een beschrijving op het internet.

Dat er helemaal geen koelvloeistof meer in zat baart me wel zorgen. Na de boel bijgevuld te hebben blijft het peil stabiel. De temperatuurmeter zat de gehele rit tegen het rood aan. Maar aangezien het de eerste keer was dat ik er ver mee reed dacht ik dat het normaal was... Effe in de gaten blijven houden.

De motor loopt gelukkig wel als een zonnetje. Nu maar hopen dat 'ie dat blijft doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan