welke olie voor een 4 takt één cilinder 125cc

redjen

MF'er
18 okt 2006
52
0
oudenaarde
hallo kan er iemand me zeggen welke olie er goed is voor 4 takt 125cc één cilinder
vol syntetic of niet en welk merk
ps heb daarnet olie van probiker gezien op net bij www.louis.de 16 euro voor 4 liter zou dit goeie zijn 10w40?
 
Een goede 10w40 motorolie met JASO MA is prima.
De Procycle olie van louis.de heeft ook die JASO norm en is een goede olie voor weing geld.
Laat je niet gek maken door al die commerciele kletsverhalen van bijvoorbeeld Castrol. Die laten je 75% van de prijs betalen voor sponsoring van vetbetaalde coureurs en het hele theater eromheen. En dure reclamecampagnes. En ze maken je bang door te suggeren dat alleen Castrol de enige is waarmee de motor heel blijft.
Gewoon gezond verstand gebruiken.
Kijk eens hier:

5W40 olie voor Deauville
Wie kent rode motorolie??
 
Er zit wel degelijk verschil in de kwaliteit van motorolie. De belangrijkste vraag is alleen of je dat bij normaal gebruikt merkt.

De olie van louis doet het prima in mijn motoren. Alleen in de BMW doe ik BelRay halfsyntheet. Daar merk ik wel verschil met Shell of Castrol (minder olieverbruik).
 
De verschillen tussen diverse merken is minimaal.
Ze zijn allemaal goed.
Zelfs de eigen merk bouwmarktolie is niet slecht.
Iedereen kan door een olieproducent olie laten verpakken in een fles met je eigen naam erop.
Vaak kun je bij een automaterialenzaak een (bekend merk)10w40 motorfietsolie kopen voor een veel lagere prijs dan de motordealer.
De marges op olie zijn ontzettend hoog.
 
Wat belangrijk is om op te letten is de APIcode. Hoe hoger de de lettercombinatie is, hoe hoger de kwaliteit. Het merk hoeft er op zich niet toe te doen. Een relatief onbekend merk als AD-Augros levert een goede kwaliteit olie en is een stuk goedkoper als de grote merken. Een kwestie van vergelijken dus. Als je 125er een oud beestje is kan je beter een half-syntheet nemen. Wil je gewoon zekerheid?? Even een dealer bellen.
 
dan heb je dus hetzelfde blok als ik onder men wheelie barrel heb zitten _O-
(denk ik)

full


gewoon 10W40 full synt.

Gr
 
Dan kan je rustig die olie kopen, let wel sterk op het verbruik, bij elke rit het oliepijl checken dus.
En bij lang snelweggebruik ook even tussendoor.

Indien je een hoog verbruik hebt, kan je van hetzelfde merk een 20W50 nemen. :)

..of is het inderdaad een minibike achtig ding? :o :+
Dan gewoon de genoemde 10W40. :Y Tenzij het instructieboekje wat anders zegt.
het olieverbruik zal wel meevallen mag ik hopen. 8-)
 
Door ScheleHenkie op 29-10-2006 09:21




Quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 23:16 schreef Bobbel het volgende:
[...]
Onzin, mijn vrouw's Porsche Boxster werd afgeleverd met Mobil I, net als veel andere sportieve wagens tegenwoordig; nieuwe motoren lopen altijd wat warmer en aangezien de meeste auto-kopers niks van inrijden willen weten (zeker mijn vrouw niet) biedt dit wat extra bescherming. Inlopen doen ze toch wel.

Topkwaliteit volsynthetische olie in een mild getunede twin uit de jaren 80 gooien lijkt me lichtelijk overdreven maar dat het schadelijk zou zijn en meteen kanalen zou verstoppen is nogal overdreven; moderne minerale olie en half-synthetische olie doen weinig onder als het aankomt op reinigende werking. Zolang je geen volsyntheet gooit in een motor waar nog pakkingen inzitten gemaakt van leem en paardenhaar zou ik me niet al te veel zorgen maken
(dus in mijn Buell zit gewone mineraal )





Bobbel slaat de spijker helemaal goed op zijn kop.


Quote:
Op zondag 29 oktober 2006 02:05 schreef Bobbel het volgende:
[...]
Viscositeit en olie-soort zijn op zich 2 los van elkaar staande begrippen; een volsyntheet 10W40 is perfect mogelijk, er bestaan volledig synthetische 20W50 olien, en in theorie zou je zelfs een single grade vol-syntheet kunnen maken (en wellicht bestaat dat ook). Het is inderdaad wel zo dat een volledig kunstmatig gemaakte olie een breder "viscositeitsgebied" kan worden meegegeven zonder het toevoegen van viscositeitsverbeteraars die niet echt smeren en bovendien aan "slijtage" onderhevig zijn; daardoor kan de opgegeven viscositeit langer behouden blijven. Als je echter veel korte stukken rijdt is het nog steeds aan te raden zeer regelmatig te verversen omdat ook een synthetische olie uiteindelijk zal lijden onder vocht en vervuiling.





Bobbel slaat de spijker weer op zijn kop !!!
Wanneer worden deze mythes en onzin over moterolie nu eens uitgebannen?
De meest hardnekkige onzin blijft ook op dit forum de ronde doen.

Enkele voorbeelden.

Mythe1 : Vol-syntheet doet de koppeling slippen.
Dat doen dopes in branstofbesparende dunne auto-olie.

Mythe2: Volsyntheet laat vuil loskomen.
Dat doen alle dopes in moderne olie.
Nuance: Ook minerale olie kan hoog reinigend karakter hebben.

Mythe 3: Volsyntheet en mineraal mag je niet mengen.
Alle motorolie mag met elkaar gemengd worden.
Nuance: Extreem voorbeld: Als de modernste volsyntheet 0W30 met een API: SE/CC singlegrade 50 met elkaar mengt, gaat het niet gisten of borrelen of klonteren o.i.d. maar krijg je ruwweg een 20W40 van API SG/CD kwaliteit.
Als je volsynthetische 10W40 motorfietsolie van Shell mengt met moderne minerale 10W40 motorfietsolie van Valvoline, krijg je een semie-synthetische 10W40 motorfietsolie van prima kwaliteit.

Zo kun je nog wel even doorgaan.
Gewoon je gezonde verstand gebruiken en niet luisteren naar mensen die alleen maar ongenuanceerde onzin uitkramen.
 
Laatst bewerkt:
http://www.motorradonline.de/d/80864?template=d_mrd_te_artikel_index&_rubrik=4175&title=Zubehör&_back_url=%2Fsixcms%2Flist.php%3Fpage%3Dp_mrd_te_suche%26sv%5Bvt%5D%3Dmotul%26sort%3Dmrd_heft_ausgabe.jahrgang%2Cmrd_heft_ausgabe.ausgabe%26order%3Ddesc

Dit is een link voor een olietest van het Duitse blad Das Motorrad.

Blijkt dat we ons veel te druk maken.
Zelfs de goedkoopste bouwmarktolie blijkt uitstekend te voldoen.
Laat je niet gek maken door al die commercie kletsverhalen.
Alle mythes blijven gewoon hardnekkig doorgaan.
Ach ja,...daar moet de commercie het van hebben.

 
Terug
Bovenaan Onderaan